Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2006, 14:28   #21
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De meeste aanslagen worden echter gepleegd tegen de Irakeze politie / leger.
Die de door de VS opgezette staat vertegenwoordigen, er de ordedienst van uitmaken. (En ja, dat zijn ook maar mensen en vaak arme Irakezen die geen andere uitweg zien maar ja )

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 mei 2006 om 14:29.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 14:50   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Die de door de VS opgezette staat vertegenwoordigen, er de ordedienst van uitmaken. (En ja, dat zijn ook maar mensen en vaak arme Irakezen die geen andere uitweg zien maar ja )
Neen, Steven, nu niet meer. Die staat werd door verkiezingen gelegitimeerd.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 14:55   #23
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wees maar zeker dat de kandidaten zorgvuldig werden gescreend en geselecteerd door "washington". 8)
Gemakkelijk, hé? Zo blijft het voor jou een eenvoudige zwat/wit tegenstelling met de Amerikanen in de rol van de duivel en jij in de wijze man die de "goeden" (Zarqawi incluis) steunt, al is het volledig vrijblijvend, want op concrete steun van hun Europese fans moet het verzet natuurlijk niet rekenen. Zo gek zijn we nog niet.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 14:59   #24
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het verzet van de Irakezen en Afganen is volgens mij volledig gerechtvaardigd.
Zever. Het grootste slachtoffer van dit zogenaamde "verzet" is het Iraakse volk zelf. De meeste Irakezen willen niet meer dan dat er een einde komt aan de onderdrukking en de chaos.

Het zijn een paar extremistische psychopaten die de boel voor iedereen verzieken. De meeste van die aanslagen zijn gericht tegen de Irakezen zelf, zonder onderscheid tussen mannen, vrouwen of kinderen (de Amerikaanse troepen zijn nu eenmaal niet zo een gemakkelijk doelwit), in een poging om het land te destabiliseren en een burgeroorlog uit te lokken.

Da manier waarop Al Zarqawi de macht wil overnemen in Irak (het vermoorden van onschuldige burgers), bewijst dat hij geen haar beter is dan Saddam.

De Amerikanen hadden Irak misschien nooit mogen binnenvallen, maar daarvoor is het nu te laat. De VS moet haar verantwoordelijkheid nemen en de orde herstellen.

Hoe sneller de rust in Irak terugkeert, hoe sneller de Amerikaanse troepen huiswaarts keren.

Sidenote: ik walg van het feit dat kaatd deze toestand toejuicht, net zo zeer als ik walg wanneer oeleke het ok vindt dat een allochtonen zonder reden verrot wordt geslagen. Maar een ban is onterecht, iedereen heeft recht op zijn of haar mening.

Om het met kaatd's woorden te zeggen: opinions are like assholes, kaatd, die van u is nogal "smelly".
Oud 8 mei 2006, 15:01   #25
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Toch weer typisch dat de linksen hier Zarqawi, Al Qaeda en de Taliban steunen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:30   #26
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Toch weer typisch dat de linksen hier Zarqawi, Al Qaeda en de Taliban steunen.
Het is vooral dankzij de VS die het land in een echte chaos dompelde, dat Zarqawi op de voorgrond is kunnen treden.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:39   #27
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Neen, Steven, nu niet meer. Die staat werd door verkiezingen gelegitimeerd.
De VS richt een staatsapparaat in (gooit het oude volledig overboord) dat in een groot deel van het land geen basis heeft, organiseert in naam daarvan verkiezingen waar enkel partijen die een discours van verdeeldheid volgen (dus geen Iraaks nationalistische), in toegelaten worden (en bepaalde groepen of personen enorm gesteund door de VS (andere dan weer door Iran)) en ja, een deel van de bevolking gaat stemmen en trappen een beetje in de val. Maar dag in dag uit voelen zij de miserie van de bezetting (minder gezondheidszorg, voedsel en werk dan onder het embargo en meer menselijk leed) en zien zij dat het staatsapparaat de economie privatiseert en het land en de contracten weggeeft aan de VS (toch bedrijven uit dat land) e.d. En nu ook zien zij de opgezette strategie om een burgeroorlog te creëren en het land te verdelen.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 mei 2006 om 15:40.
Oud 8 mei 2006, 15:41   #28
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acid Bekijk bericht
De VS moet haar verantwoordelijkheid nemen en de orde herstellen.

Hoe sneller de rust in Irak terugkeert, hoe sneller de Amerikaanse troepen huiswaarts keren.
Meer dan 90% van de bevolking wil de bezetters buiten, maar Irak heeft wel een democratie nu
Oud 8 mei 2006, 15:54   #29
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het verzet van de Irakezen en Afganen is volgens mij volledig gerechtvaardigd. Maar de Amerikaanse soldaten zelf als imperialisten beschouwen, gaat me te ver. Zij zijn louter 'instrumenten van het Amerikaans imperialisme'.
mee eens. Maar dat zou mij (als ik irakees was) niet weerhouden van de guerilla aan te gaan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:59   #30
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer dan 90% van de bevolking wil de bezetters buiten, maar Irak heeft wel een democratie nu
Alles op zijn tijd. De Irakezen wilden ook van Saddam af, maar niemand die er iets aan deed. Rome en Parijs zijn ook niet op één dag gebouwd.Je mag er trouwens zeker van zijn dat de VS Irak op een dag zullen verlaten.

Maar vraag je eens af wat er zou verworden van Irak indien de Amerikanen hals-over-kop vertrekken? Dat zou zeker niet in het belang zijn van de Irakezen, wat je ook moge beweren.

Daarbovenop speelt ook mee dat de VS géén gezichtsverlies wil lijden, en alleen al daarom zeker niet zal toegeven aan de chantage en de terrorisme-campagnes van Al Zarqawi en Bin Laden. Integendeel.
Oud 8 mei 2006, 16:28   #31
kaatd
Banneling

Standaard

Ik was er even niet bij, anders had ik sneller gereageerd. Maar voor de duidelijkheid, het volgende:

1. Ik ben me bewust van het feit dat soldaten niet verantwoordelijk zijn voor een oorlog. Ze volgen bevelen op en ze doen dat doorgaans omdat het hun beroep is. Over die beroepskeuze kan je veel zeggen, maar ze is meestal het gevolg van een gebrek aan andere opties.
Dat ontslaat niemand (en dat is sinds Nürenberg ook juridisch zo) van zijn persoonlijke verantwoordelijkheid. De oorlog tegen het Iraakse volk is illegaal, wie daaraan meehelpt, is derhalve aansprakelijk.
Er gebeuren in die oorlog (zoals in alle oorlogen) verder gruwelijke feiten waarvan ik hier geen al te lange opsomming wil geven, maar collectieve bestraffing, het bombarderen van burgerdoelwitten, het gebruik van brandbommen op steden, het zonder vorm van proces opsluiten van mensen, het terechtstellen, folteren en doodmartelen, zijn er maar enkelen. Soldaten die daarin meedraaien, zijn verantwoordelijk voor hun daden.

2. Het Iraaks verzet is een amalgaam van belangen, visies en strategieën. Je hebt de fundamentalistische zotten, de nationalisten, de anti-imperialisten, de Baath-leden, enz. Die hanteren niet allemaal dezelfde praktijken, die snijden niet allemaal hoofden af, ze zelfmoorden zich niet allemaal op publieke plaatsen met veel volk en ze blazen niet allemaal moskeeën op.
Ik ben erg gewonnen voor het Iraaks verzet (en Afghaans for that matter) dat zich richt tegen de illegale bezetters en hun collaborateurs en dat zich niet beroept op één of andere religie maar op de souvereiniteit van het land en het volk en vooral op een anti-imperialisme.

3. Ik ben noch was een voorstander of fan van Saddam Hoessein of de Taliban, integenstelling tot de VS by the way die zowel het regime van Saddam als de Taliban financiëel en militair hebben gesteund. Zoals ze overigens wel vaker ondemocratische, totalitaire of religieuze zotten steun(d)en als (ze denken) dat het in hun belang is. Hieruit kun je concluderen dat het de VS niet te doen is om vrijheid, om democratie, om mensenrechten of wat voor idealistische onzin ook. De VS vagen hun reet aan dat soort onzin en ageren maar vanuit 1 idee: eigenbelang.
We doen er goed aan om dat realistisch onder ogen te zien en gelijkaardig te ageren.

4. Ik ben een linkse, basisdemocratische en feministische vrouw en dat is dus in tegenspraak met steun aan of sympathie voor hogergenoemde regimes of godsdiensten in het algemeen. Maar het lijkt me duidelijk dat je democratie, respect voor mensenrechten, kortom het hele concept van emancipatie, niet oplegt, invoert of cadeau doet alsof het een voorwerp is.
Emancipatie is het resultaat van de ontwikkeling van individuen en die ontwikkeling is volledig afhankelijk van de materiële omstandigheden waarin die mensen leven. Als je dus iets wil doen aan de visie van de mensen, zorg er dan voor dat ze een beter leven leiden. Rijke mensen zijn doorgaans minder enthousiast om zichzelf op te blazen in functie van een god of een idee. Beter levensomstandigheden zorgen ervoor dat mensen vrijer gaan denken en leven. En dat bereik je dus niet door een land naar de middeleeuwen te bombarderen, wel integendeel: je stimuleert op die manier alleen maar het meest achterlijke segment van de samenleving.

5. Ik ben tegen oorlog omdat de eerste slachtoffers altijd de zwaksten zijn. Ik wil dus dat de oorlog in Irak zo snel mogelijk afgelopen is. Dat wordt bepaald door de druk die het Amerikaanse en Britse volk op hun regeringen zetten. En die druk is afhankelijk van de kostprijs die de bevolking voor die oorlogen betaalt. Zowel financiëel als in mensenlevens. Hoe hoger de kostprijs, hoe kleiner het enthousiasme. Veel slachtoffers aan Amerikaanse of Britse zijde betekent dus een verkorting van de oorlog. Dat juich ik toe.

Laatst gewijzigd door kaatd : 8 mei 2006 om 16:30.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 16:29   #32
kaatd
Banneling

Standaard

overigens: dank aan iedereen die zich blijkbaar kon vinden in de woorden van Voltaire.
Oud 8 mei 2006, 16:29   #33
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de dansers een bijhorend napalmvuurwerkje verdienden........
Een gemiste kans?
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 16:38   #34
StevenNr1

Standaard

Mooie post kaatd, ik kan me er zo goed als volledig bij aansluiten.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 mei 2006 om 16:38.
Oud 8 mei 2006, 16:41   #35
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie post kaatd, ik kan me er zo goed als volledig bij aansluiten.
Dus zijn jullie voorstander van een overwinning door de Taliban (het Afghaans verzet) en bijgevolg, als voorbeeld, het wederom verbieden van onderwijs voor meisjes. Vreemde feministen tegenwoordig die vrouwen aan de haard willen...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 16:46   #36
StevenNr1

Standaard

Ik ben geen voorstander van de Taliban en denk ook niet dat de gewapende strijd die in Afghanistan tegen de buitenlandse militaire machten gevoerd wordt, enkel het werk is van de Taliban. Ook denk ik niet dat het zoals kaatd opmerkte mogelijk is om onze vrijheden of waarden zomaar te exporteren, zeker niet m.b.v. wapens.
Oud 8 mei 2006, 16:47   #37
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Het Iraaks verzet is een amalgaam van belangen, visies en strategieën. Je hebt de fundamentalistische zotten, de nationalisten, de anti-imperialisten, de Baath-leden, enz. Die hanteren niet allemaal dezelfde praktijken, die snijden niet allemaal hoofden af, ze zelfmoorden zich niet allemaal op publieke plaatsen met veel volk en ze blazen niet allemaal moskeeën op.
Ik ben erg gewonnen voor het Iraaks verzet (en Afghaans for that matter) dat zich richt tegen de illegale bezetters en hun collaborateurs en dat zich niet beroept op één of andere religie maar op de souvereiniteit van het land en het volk en vooral op een anti-imperialisme.
Het Iraakse verzet is inderdaad een zootje ongeregeld met allemaal een aparte parasietenagenda. Ik vind tevens dat lokale westerse idealisten die dit zootje aanmoedigen, geholpen zouden moeten worden om ter plaatse heldje te gaan spelen en zonodig zich op te offeren voor hun ideaal.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 16:49   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is vooral dankzij de VS die het land in een echte chaos dompelde, dat Zarqawi op de voorgrond is kunnen treden.
Ergo, nu steunt u diezelfde Zarqawi in zijn acties tegen de VS. Juist ja.
Oud 8 mei 2006, 16:51   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen voorstander van de Taliban en denk ook niet dat de gewapende strijd die in Afghanistan tegen de buitenlandse militaire machten gevoerd wordt, enkel het werk is van de Taliban. Ook denk ik niet dat het zoals kaatd opmerkte mogelijk is om onze vrijheden of waarden zomaar te exporteren, zeker niet m.b.v. wapens.
1 Er was reeds een burgeroorlog bezig in Afganisten waarvoor regelmatig de hulp is gevraagd aan internationale organisaties.

2 Een terrorist die onder de Mujahedin rustig kon leven plande een aanslag die 3000 mensen het leven heeft gekost.

3 De VS vroegen de uitlevering van die terrorist aan Afganistan, met een ultimatum.

4 Dat ultimatum werd overschreden, de VS voeren dus luchtaanvallen uit op Afghaanse doelwitten en sturen troepen om de Northern Alliance te steunen.

5 Het regime van de Mujahedin wordt omvergeworpen - ondertussen heeft de NAVO zich achter de operatie geschaard, de VN volgt.

6 Er wordt een UNDP - United Nations Development Plan opgericht om de Afghanen een stabiele toekomst te geven.

7 De Mujahedin zetten hun strijd tegen de VN verder.

---> Je ziet, m'n beste, dat Afghanistan een ander verhaal is dan Irak. Het was geen imperialistische moraaloorlog, maar gewoon het wegdoen van een criminele staat die haar onderdanen toeliet andere landen aan te vallen.
Oud 8 mei 2006, 16:55   #40
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Dus zijn jullie voorstander van een overwinning door de Taliban (het Afghaans verzet) en bijgevolg, als voorbeeld, het wederom verbieden van onderwijs voor meisjes. Vreemde feministen tegenwoordig die vrouwen aan de haard willen...
Nee, ik ben voorstander van het communistisch Afghaans regime van '73 tot '79 (zij het met reserves op bepaalde vlakken) dat volledige gelijkheid tussen man en vrouw toepaste, dat abortus legaliseerde net als echtscheiding, voorzag in gratis onderwijs (en niet de Koran...), gratis gezondheidszorg, vervangen en uitbannen van opiumteelt, volledige werkgelegenheid, enz.

Het regime dat dus dank zij de VS onderuit is gehaald waardoor de Taliban aan de macht kon komen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be