Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is deze maatregel terecht of niet ?
ja, ze verdienen genoeg 6 30,00%
ja, en er is overcomsumptie ook 6 30,00%
neen, de sociale zekerheid kan de pot op en ieder voor zich 4 20,00%
geen mening, maar ik geef een woordje uitleg 4 20,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2003, 09:21   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het is wel niet iets duurder.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 09:26   #22
storm op zee
Schepen

storm op zee's schermafbeelding

Standaard

Apothekers moeten wel net iets langer studeren dan de doorsnee PS-aanhanger (of erger LSP-aanhanger) en moet in het begin heel wat investeringen doen. Daar mag toch wel eens wat tegenover staan nietwaar. Laat die mensen toch rustig hun brood verdienen, en hunne kaviaar ook.

Zelfverklaarde onafhankelijkheid? Het kan: http://seborga.net
storm op zee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 09:36   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door storm op zee
Apothekers moeten wel net iets langer studeren dan de doorsnee PS-aanhanger (of erger LSP-aanhanger) en moet in het begin heel wat investeringen doen. Daar mag toch wel eens wat tegenover staan nietwaar. Laat die mensen toch rustig hun brood verdienen, en hunne kaviaar ook.
Ach laat supermarkten ook medicamenten verkopen en dan zijn we er van af. Leve de vrije concurrentie. Ik durf nog wedden dat er minder mensen zullen sterven aan het gebruik van medicijnen.
Oud 12 augustus 2003, 10:00   #24
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de "eigenaar" van de apotheek waar ik klant ben heeft niet moeten studeren, zijne pa was voor hem geboren én rijk én eigenaar van 3 apotheken en de gediplomeerde apotheker die er werkt verdient het minimum bedienden-loon, opslag vragen = C4 krijgen...... leuke job !
Oud 12 augustus 2003, 10:13   #25
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

ik ben nooit voorstander geweest van homeopathische middelen, maar uit noodzaak heb ik naar een medikament moeten zoeken ter bestrijding van zomerexceem bij paarden (ja, bij paarden en niet bij mezelf ) na lang zoeken heb ik inderdaad het gepaste homeopathisch middel gevonden en ben er ook zeer tevreden over om reden dat in alle medische literatuur beschreven staat dat er geen echt middel tegen is. Dit maar als voorbeeld.
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 10:39   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
Citaat:
de "eigenaar" van de apotheek waar ik klant ben heeft niet moeten studeren, zijne pa was voor hem geboren én rijk én eigenaar van 3 apotheken en de gediplomeerde apotheker die er werkt verdient het minimum bedienden-loon, opslag vragen = C4 krijgen...... leuke job !
Idem trouwens voor veel net afgestudeerde dokters, advocaten (in mindere mate) die met een hongerloontje moeten zien te overleven tenzij ze een goede praktijk kunnen 'erven' of ze ergens tegen een redelijk loon in loondienst kunnen gaan werken. De grootste 'vijand' voor die mensen is de geariveerde elite die enkel hun eigen belangen en dat van hun geariveerde vriendjes verdedigen.

De rechtse vrienden spreken over de vakbonden altijd in temen van conservatief en ouderwets maar ze zouden beter daar eens hun pijlen op richten op dat soort beroepsorganisaties maar ja dat zou in eigen voet schieten zijn hé.
Oud 12 augustus 2003, 11:52   #27
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

sorry hoor, maar dat heeft niets met rechts of met links te maken, dat is een kwestie van vraag en aanbod, apothekers doen niets anders dan een
commerciele activiteit (MET WINST) want zonder winst is in belgie verboden ! Het bestrijden van misbreuken is een heel nobel doel, maar alles oplossing zie ik toch niet gebeuren.
Oud 12 augustus 2003, 11:58   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
sorry hoor, maar dat heeft niets met rechts of met links te maken, dat is een kwestie van vraag en aanbod, apothekers doen niets anders dan een
commerciele activiteit (MET WINST) want zonder winst is in belgie verboden ! Het bestrijden van misbreuken is een heel nobel doel, maar alles oplossing zie ik toch niet gebeuren.
Apothekers opereren in een gesloten markt dus moet de overheid intervenieren. Dit is trouwens geen kwestie van vraag en aanbod want het zijn de dokters die beslissen wat men koopt en die houden zich niet bezig met die dingen. Waarom worden er dan zo weinig generisch geneesmiddelen verkocht in België? Als je een identiek produkt kan kopen tegen 10% van de prijs dan verwacht je toch dan die massaal gekocht zouden worden, niet dus.
Oud 12 augustus 2003, 12:12   #29
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Juist LSP, maar een dokter staat ook onder druk van zijn patient, een patient is alleen tevreden als hij/zij pillen voorgeschreven krijgt, al was het maar een flesje suikerwater. Het zou inderdaad nuttig zijn dat er een
goede regeling wordt toegepast maar dan rekening houdend met alle betrokkenen.
Oud 12 augustus 2003, 12:30   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist LSP, maar een dokter staat ook onder druk van zijn patient, een patient is alleen tevreden als hij/zij pillen voorgeschreven krijgt, al was het maar een flesje suikerwater. Het zou inderdaad nuttig zijn dat er een
goede regeling wordt toegepast maar dan rekening houdend met alle betrokkenen.
En waarom is die druk er? Omdat ie bang is dat zijn patiënt naar de concurrentie zal lopen met minder scrupules. Daarnaast worden dokters ook 'gestimuleerd' door de farmaceutische industrie om bepaalde producten voor te schrijven. Sommige dokters spelen dat spelletje helaas graag mee en waarom zouden ze ook niet?

PS. Ik ben niet LSP.
Oud 12 augustus 2003, 16:09   #31
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Bah, het zijn zeker geen doetjes die pharmaceutische bedrijven. Winst is het enige wat telt, of dat pillengeslik nu nefast is voor de volksgezondheid of niet.
Ziektes verzinnen, eenzijdige voorstellingen, medische congressen sponseren... wat dubieuze gemarketing daar zijn sommigen niet vies van.
Oud 12 augustus 2003, 17:39   #32
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben nooit voorstander geweest van homeopathische middelen, maar uit noodzaak heb ik naar een medikament moeten zoeken ter bestrijding van zomerexceem bij paarden (ja, bij paarden en niet bij mezelf ) na lang zoeken heb ik inderdaad het gepaste homeopathisch middel gevonden en ben er ook zeer tevreden over om reden dat in alle medische literatuur beschreven staat dat er geen echt middel tegen is. Dit maar als voorbeeld.
Ja, die paarden kùnnen niet klagen....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 21:03   #33
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de apothekers in ons land gaan op straat komen om te bekvechten over hun al dan niet magere inkomsten beleid ('t zijn echt allemaal sukkelaars die 't zout op hun patatten niet verdienen) zouden de heren ministers die verantwoordelijk zijn voor deze medisch ongenaakbare commerciële kaste eens met de top van de APB rond de tafel moeten gaan zitten om de violen gelijk te stemmen op europees niveau.
Ons land is op dit gebied zowat het absurdistan van de medische wereld in vergelijking met onze buurlanden. Bij ons hebben de apothekers er wél voor gezorgd dat er een vestigingswet op de officina gekomen is, maar ze hebben het zo gespeeld dat je géén apotheker hoeft te zijn om een officina te bezitten ! Zodoende krijg je eigenaars (al dan niet met politieke achtergrond.... zeg maar voorbedachtheid) die meerdere "zaken" bezitten en gewoon een onderbetaalde pas afgestudeerde apotheker in dienst houden aan een onderbetaald loon, waar zijzelf de vette winsten opstrijken ! de afgestudeerde apotheker maakt géén kans om zich te vestigen daar ons land reeds vol zit.....
in nederland of frankrijk bijvoorbeeld kan het niet dat één apotheker meerdere officina heeft en zeker niet dat de officina eigendom zijn van een ziekenkas zoals hier in ons land maar al te vaak het geval is.....
deontologisch gezien heeft een apotheek geen klanten maar patiënten....
in ons land heeft het echter meer weg van een ordinaire bollewinkel !
"Take the money & run" 't riziv (wij allemaal dus) zal wel betalen !
in absurdistan lopen er politiekers rond (die zelf géén apotheker zijn) die vijf tot acht "eigen" apotheken bezitten, vrij lucratief handeltje dus !
De vestigingswet voor apotheken is door de politieke kaste van toen uitgedacht, zogezegd om de apothekers te beschermen, maar in feite was het de lobby van mutualiteiten die verkregen heeft dat ook niet-apothekers (zijzelf)een officina konden openen. De ziekenfondsen staan nu te kraaien dat er een overconsumptie is maat tegelijkertijd geven ze bonussen aan de uitbaters van de meest winstgevende pillenwinkels.
Ze spelen zelfs voor grossist!

Met die voorkennis hebben toen oa. Willy Claes, Rika De backer en Dries Dequae zich via een eenvoudig schrijven aan het RIZIV van meerdere vestigingsplaatsen verzekerd, die bij de publicatie in het Staatsblad plots 10 miljoen Bef of meer waard werden. Willy had op een bepaald ogenblik 7(!) apotheken die voor grof geld aan de bevriende mutualiteit werden verkocht. Ik zal hier maar niet over de praktijken van de 'Landsbonden' beginnen want dan kan ik evengoed een script voor een film over corruptie en misdaad schrijven....

De dupe van heel deze zaak is... de zogenaamde 'rijke' apotheker. De meesten onder hen hebben een lening voor een overname lopen waar ze in geen dertig jaar van af zullen zijn, tenzij bemiddelde ouders mee aan de kar trekken.
Een apotheker moet 6 maanden wachten op het geld dat het RIZIV hem verschuldigd is (systeem derde betaler) en heeft elke dag meerdere uren nodig om zijn administratie up-to-date te houden. Voeg daarbij zijn lange studietijd en vele wachtdiensten en je hebt geen reden om nog jaloers te zijn.
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 21:08   #34
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Best dat de PS er nog is want van de SP-a die krioelt van de zelfstandigen en ondernemer (wat onze rechtse vrienden ook mogen beweren) moeten we dat niet verwachten.
De PS, zijn dat die mannen uit 'Palermo aan de Maas'?
Die krioelen van de corruptie en afpersing met af en toe een moord als toemaatje....
Oud 12 augustus 2003, 21:22   #35
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
hoe gaat gij hen van de last verlossen, hun eigendom stelen ?

Let op, ik beweer niet dat apothekers sukkelaars zijn, zeker niet, dat de winstmarge op de medikamenten hoog ligt dat betwijfel ik wel, maar wat hun inkomen wel doet vergroten zijn de klanten, alle kleine winstjes maken een groot geheel, kan je dat de apothekers kwalijk nemen ?
Iedereen is er van overtuigd dat er in Belgie abnormaal veel medikamenten verbruikt worden.
Als je de winstmarge voor de apothekers te groot vind zijn er nog andere bronnen die kunnen aangesproken worden.
b.v. de verzekeringsmaatschappijen, de notarissen, en zeker niet vergeten de ADVOKATEN !
Klopt en ik zal dat niet tegensspreken. Nu uiteraard mogen apothekers (goed) hun brood verdienen alleen moeten we vaststellen dat België één van de hoogste concentratie apothekers heeft ter wereld (zo slecht zal het dus wel niet zijn in België), dat er wellicht nergens zoveel pillen geslikt worden en dat generische geneesmiddelen noch door dokters noch door apothekers gestimuleerd worden (waarom zouden ze immers?).

Ik denk echter niet dat de apothekers met het meeste geld gaan lopen. Die eer is wellicht voor de fabrikanten. In ieder geval moeten er maatregelen genomen worden om de kosten van geneesmiddelen en totale consumptie te drukken.
De meerderheid van de generische geneesmiddelen voldoet niet aan de eisen van het oorspronkelijke product (uit de mond van een prof-apotheker die elk jaar verslag bij de EU uitbrengt maar nooit gevolg krijgt van deze instantie) omdat ze 'en masse' in ontwikkelingslanden worden geproduceerd waar de voorschriften alles behalve streng zijn.
De farmaceutische industrie investeert tientallen miljarden in research en moet dus geld hebben om nieuwe en betere producten te ontwikkelen die zich op een beperkte periode (octrooien) ten gelde moeten kunnen maken.
Als iedereen die generische (slechte) namaak begint te gebruiken ziet het er maar belabberd uit voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen.
Oud 12 augustus 2003, 21:25   #36
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de farmaceutische industrie "poen" verdient daar wil ik best inkomen, ze investeren aan de andere kant dan ook wel in research en die is zeker niet goedkoop......
maar komen beweren dat de "grote" winst niet naar de apothekers gaat daar heb ik mijn bedenkingen bij
in de kleine gemeente waar ik woon is er 1 (één) apotheek en die sukkelaar heeft al van in 1976 een eigen zwembad (en géén kleintje) dat ge welliswaar vanaf de straatkant niet kunt zien (kerel is een low-profile man) en dan zijn er in onze gemeente nog een aantal "rijke mensen" maar bij mijn weten hebben die géén eigen zwembad wegens "te duur" en te véél werk (lees personeel nodig) om het te onderhouden en te grote stookkosten in de winter (uiteraard gaat het hier over een overdekt bad)
t'ja..... simpelen apotheker met slechts 1 bediende in zijn zaak die amper zijnen boterham verdient......
Om je wat te troosten: ik ken er geen enkele met een zwembad, wel een paar die zwarte sneeuw zien. Die gaan er misschien 'low-profile' op skiën... 8)
Oud 12 augustus 2003, 21:40   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
Citaat:
Citaat:

Let op, ik beweer niet dat apothekers sukkelaars zijn, zeker niet, dat de winstmarge op de medikamenten hoog ligt dat betwijfel ik wel, maar wat hun inkomen wel doet vergroten zijn de klanten, alle kleine winstjes maken een groot geheel, kan je dat de apothekers kwalijk nemen ?
Iedereen is er van overtuigd dat er in Belgie abnormaal veel medikamenten verbruikt worden.
Als je de winstmarge voor de apothekers te groot vind zijn er nog andere bronnen die kunnen aangesproken worden.
b.v. de verzekeringsmaatschappijen, de notarissen, en zeker niet vergeten de ADVOKATEN !
Klopt en ik zal dat niet tegensspreken. Nu uiteraard mogen apothekers (goed) hun brood verdienen alleen moeten we vaststellen dat België één van de hoogste concentratie apothekers heeft ter wereld (zo slecht zal het dus wel niet zijn in België), dat er wellicht nergens zoveel pillen geslikt worden en dat generische geneesmiddelen noch door dokters noch door apothekers gestimuleerd worden (waarom zouden ze immers?).

Ik denk echter niet dat de apothekers met het meeste geld gaan lopen. Die eer is wellicht voor de fabrikanten. In ieder geval moeten er maatregelen genomen worden om de kosten van geneesmiddelen en totale consumptie te drukken.
De meerderheid van de generische geneesmiddelen voldoet niet aan de eisen van het oorspronkelijke product (uit de mond van een prof-apotheker die elk jaar verslag bij de EU uitbrengt maar nooit gevolg krijgt van deze instantie) omdat ze 'en masse' in ontwikkelingslanden worden geproduceerd waar de voorschriften alles behalve streng zijn.
De farmaceutische industrie investeert tientallen miljarden in research en moet dus geld hebben om nieuwe en betere producten te ontwikkelen die zich op een beperkte periode (octrooien) ten gelde moeten kunnen maken.
Als iedereen die generische (slechte) namaak begint te gebruiken ziet het er maar belabberd uit voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen.
Dat is onzin. Generische producten moeten aan dezelfde eisen voldoen als andere geneesmiddelen en moeten uiteraard dezelfde werking hebben. Producenten van generische geneesmiddelen (die veelal ook multinationals zijn, laten we dat niet vergeten) zullen uiteraard produceren waar het goedkoopst is maar ik ken nog van die ondernemingen.

Daarbovenop komt nog dat generische geneesmiddelen pas op de markt mogen komen als het patent op een geneesmiddel verstreken is. Tegen die tijd heeft de producent voldoende winst gemaakt om de kosten te dekken, te investeren én om zijn aandeelhouders te plezieren (want laten we die niet vergeten.) Komt nog bij dat farmaceutische bedrijven enkel investeren in winstgevende ziektes zoals hart- en vaatziekten, haaruitval en niet in andere ziektes waardoor die derde wereld landen wel verplicht worden om zelf iets te doen. Een land als Cuba speelt daar trouwens een voortrekkersrol in.

Ps. Hoeveel krijgt die prof-apotheker jaarlijks om zijn deskundige uitleg te doen van de farmalobby? Hij zou niet de eerste zijn.
Oud 12 augustus 2003, 21:49   #38
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Een winstwaarschuwing van Bayer bracht me bijna aan het lachen: de dutskes hadden ocharme maar een goed miljard dollar winst gemaakt. De economische crisis speelde hen natuurlijk weer parten.

Nee, geen genade met de farmaceutische bedrijven. Gezondheidszorg kost bergen geld, dus als we dan wat in de marges moeten snijden van de farmareuzen lig ik er niet wakker van.
Oud 13 augustus 2003, 12:10   #39
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dat is onzin. Generische producten moeten aan dezelfde eisen voldoen als andere geneesmiddelen en moeten uiteraard dezelfde werking hebben. Producenten van generische geneesmiddelen (die veelal ook multinationals zijn, laten we dat niet vergeten) zullen uiteraard produceren waar het goedkoopst is maar ik ken nog van die ondernemingen.

Daarbovenop komt nog dat generische geneesmiddelen pas op de markt mogen komen als het patent op een geneesmiddel verstreken is. Tegen die tijd heeft de producent voldoende winst gemaakt om de kosten te dekken, te investeren én om zijn aandeelhouders te plezieren (want laten we die niet vergeten.) Komt nog bij dat farmaceutische bedrijven enkel investeren in winstgevende ziektes zoals hart- en vaatziekten, haaruitval en niet in andere ziektes waardoor die derde wereld landen wel verplicht worden om zelf iets te doen. Een land als Cuba speelt daar trouwens een voortrekkersrol in.

Ps. Hoeveel krijgt die prof-apotheker jaarlijks om zijn deskundige uitleg te doen van de farmalobby? Hij zou niet de eerste zijn.
Het is nochtans zo, Solid (knappe afkorting), dat zelfs patiënten klachten hebben over de mindere werking van sommige generische middelen (vooral benzodiazepinen), dit blijkt uit dubbel-blind onderzoeken.
Wat je zegt over die zgn. 'lifestyle' geneesmiddelen zoals Viagra en vermageringsmiddelen is wel terecht, ik weet ook wel dat die firma's geen weldoeners zijn. Toch beter het kind niet met het badwater weg te gieten. 8)
Oud 13 augustus 2003, 13:24   #40
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Het is nochtans zo, Solid (knappe afkorting), dat zelfs patiënten klachten hebben over de mindere werking van sommige generische middelen (vooral benzodiazepinen), dit blijkt uit dubbel-blind onderzoeken.
Wat je zegt over die zgn. 'lifestyle' geneesmiddelen zoals Viagra en vermageringsmiddelen is wel terecht, ik weet ook wel dat die firma's geen weldoeners zijn. Toch beter het kind niet met het badwater weg te gieten. 8)
Ik ben geen expert in die dingen verre van maar uiteraard moeten generische dingen aan dezelfde voorwaarden voldoen als hun duurdere tegenhangers. Als dat niet het geval is mogen ze niet op de 'markt' gebracht worden én moet er gezocht worden naar een andere goedkope oplossing.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be