Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2006, 15:11   #21
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zodus: waarom zou VB dan claim kunnen leggen op "taal" en "wil" van het "volk"?
Het Vlaamse parlement keurde eenparig een minimum-programma goed.
Het VB is de enige partij die bereid is dit hoe dan ook door te drukken.
Alle andere partijen durven zelfs nog de splitsing BHV niet doordrukken hoewel ze de democratische meerderheid hebben om dit te doen.
Dus overduidelijik: het VB vertegenwoordigt de wil van het "volk" of van het Vlaamse parlement.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 21:13   #22
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FJL Bekijk bericht
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt met de politieke verhoudingen en de verschillen daarin tussen de verkiezingen en de tussentijdse peilingen. Paars zou nu nog maar 30% vertegenwoordigen; wie de meerderheid haalt op de dag van de verkiezingen heeft daarna "het recht om gedurende de legislatuur eender wat uit te halen". Toch lijkt het me eigenaardig dat je net deze basis van democratie aanvalt. Ik wil over mogelijke andere bestuursvormen mee nadenken, maar ik was eerder overtuigd dat je net deze vorm van echte (niet de zelf-verklaarde of verplicht politiek-correcte) democratie zou willen verdedigen. Of denk je dat we naar kortere legislaturen moeten gaan? Misschien dat de verschillen tussen de verkiezingen en de peilingen kleiner blijven als we ieder jaar gaan stemmen? Of om de 6 maand? Hoewel er natuurlijk altijd een gevaar blijft aangezien de publieke opinie snel kan omslaan. Stel je voor om er gewoon "elke vrijdag" van te maken?
...
Ik wil het Bindend Referendum op Volksinitiatief. (Het zwitserse systeem dus)

Citaat:
Maar vooral het argument dat er "heel veel gewoontestemmers" zijn heeft me overtuigd (?). Deze redenering wordt in elk geval ook geenzins gehinderd door enige vorm van bescheidenheid: er wordt voorbij gegaan aan de mogelijkheid dat "gewoonte"stemmers geen zin hebben in het VB: misschien geloven ze in iets anders, of hebben ze (ethische?) bezwaren? Zouden deze stemmers een niet-nadenkende meute zijn? Of zijn dat misschien mensen voor wie het VB absoluut niet aanvaardbaar kan zijn? Zou het aan die linkse media-mannetjes liggen? Of kan het dat zij het bij het rechte eind hebben? ...?
In mijn ogen haalt het VB wat het VB haalt. De rest zijn excuses. Wie de meerderheid heeft beslist. Of op hun eentje, of samen met anderen.
...
Ik ken mensen zat die op 'de blauwen' of 'de liberalen' stemmen zonder er ook maar 1 seconde bij stil te staan of die blauwen/liberalen wel een liberaal beleid voeren. Dan heb je nog de mensen die 0,0 interesse hebben in de politiek (meerderheid van de bevolking volgens mij) en stemmen op de sossen of tsjeven omdat dat bij hun thuis altijd de gewoonte was. (edit: of op de vlaams-nationalisten)

Dan heb je nog de mensen die enkel op imago stemmen. Vrienden van mij hebben indertijd nog op Anke Vandermeersch gestemd omdat zij bij voldoende stemmen in de playboy zou gaan staan. (als ik me goed herinner heeft ze daar destijds 70.000 voorkeursstemmen mee gehaald) Het knuffelbeer en bleiter gehalte van Bert Anciaux heeft hem tonnen stemmen opgeleverd (hoewel zijn ster wel aan het tanen is nu). En ga zo maar door...

En ergens kan ik al die mensen niet eens ongelijk geven want de facto maakt het nauwelijks iets uit op wie je stemt of voor welke partij. Door de voortdurende stoelendansen, opvolgersgerommel en de almacht van de partijtop om te bepalen wie er nu in aanmerking komt voor een postje heb je als kiezer nul tot generlei invloed dat jouw stem enig verschil zal maken.

Meest frappante voorbeeld: Leo Tindemans heeft ooit 1 miljoen voorkeursstemmen gehaald. Zijn politieke carrière was echter voorbij.

Op welke partij je stemt maakt ook niks uit. Of je nu op rood, blauw of oranje stemt, de andere twee én vooral de PS krijg je er sowieso bijgeleverd. Op die laatste kan je niet eens stemmen, maar ze hebben wel een grote invloed op welke beslissingen er worden genomen, beslissingen die ook jou zullen raken. Je kan ook nog op bruin stemmen, maar zolang het CS standhoudt of ze de absolute meerderheid niet halen maakt ook dat niks uit.

De helft van onze 'bestuurders' kan je dus niet eens kiezen of wegstemmen. Neem dan nog het hele spel met de opvolgers en het ontbreken van eender welk causaal verband tussen veel stemmen en belangrijke post, en je netto-invloed is gewoon nul op wie er uiteindelijk aan de macht komt en van welke partij ze zijn.

Citaat:
En ik geloof inderdaad ook dat we moeten nadenken hoe we onze Sociale Zekerheid kunnen vrijwaren en zelfs verder kunnen uitbouwen ipv te moeten vrezen voor een ineenstorting. Maar ivm de toenemende conflicten heb ik toch wat vragen. Het lijkt me namelijk weinig inhoudelijk om een 'zekerheid' te proberen 'bewijzen' door het woord te onderlijnen...

De twee hangen héél erg hard samen. Wat denk je dat de tienduizenden ongeschoolde migrantenjongeren gaan doen als de SZ ineenstort? Géén kans op de arbeidsmarkt en geen 'grease money' meer.

En ja, met de aangroei van ongeschoolde migranten in onze samenleving én de drainage van 7% van het bbp naar wallonië én de vergrijzingsgolf én
de torenhoge belastingen op arbeid die elke zin voor initiatief kapot maken is het ineenstorten maar een kwestie van tijd meer. En die 2,5 miljoen actieven in de vlaamse privé-sector zullen heel dat systeem moeten blijven doen draaien zeker? Vertel mij eens hoe dat nog kan?

Volgens mij kunnen enkel zéér drastische maatregelen de situatie nog rechttrekken. Gezien de verblindheid en het korte termijndenken van de doorsnee politicus en de diverse belangengroepen lijkt me de kans daarop echter vrijwel nul.

Ik denk dan aan:

- complete immigratiestop van laaggeschoolden
- beperking SZ in de tijd.
- drastische reductie van het overheidspersoneel
- invoeren van flat tax (eventueel getrapt) of beter nog afschaffen van alle belastingen op arbeid en enkel nog belastingen op consumptie heffen.
- financiële consequenties verbinden aan brugpensioen en andere uitstapmechanismes. Voor elk jaar vroeger op pensioen verlies je X % van je maandelijkse uitkering.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 17 mei 2006 om 21:29.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 21:18   #23
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht

... Kijk maar naar de ons omringende landen, zoals Frankrijk en Sarcozy de laatste dagen...
Sarcozy? Waar ligt dat?
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 21:33   #24
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Sarcozy? Waar ligt dat?
djimi, deze vluchtweg is al te simpel.
Als ik me niet vergis zei je een tijdje geleden dat het in Brussel met het onderwijs de goede kant uitgaat.
De laatste berichten van FVDB wijzen erop dat het vooral met de tweede generatie allochtonen op school slechter gaat.
Wat denk jij daarvan? Worden de problemen groter? Wat moet er gebeuren?
Oud 17 mei 2006, 21:46   #25
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Evenveel als VB?
Zou best kunen na de volgende verkiezingen. Het VB is echter niet die 30% die het land bestuurt. Dat doet ook helemaal niet terzake. Ik zou dezelfde mening hebben als het VB in de positie van Paars zat.

Citaat:
Juist, dan bent u dus voor dagelijkse referenda? Zeg dat eens aan de kiezers voor de verkiezing.
Nope. Ik ben voor het brov. De bevolking krijgt dus zelf de kans om te beslissen of er een referenda dient gehouden te worden. (I.e. je moet een minimumaantal mensen vinden die bereid zijn om het voorstel tot referendum te steunen). Over de hoogte van dat minimum kan gediscussieerd worden.In Zwitserland werkt dit systeem overigens prima.

Citaat:
Zodus: waarom zou VB dan claim kunnen leggen op "taal" en "wil" van het "volk"?
De enige partij die zich daaraan waagt.
Zie mijn eerste opmerking.

Citaat:
?
Snel-belgwet, regularisaties, gezinshereniging, weigeren over te gaan tot een effectief uitwijzingsbeleid van afgewezen asielzoekers.
De snel-belgwet alleen heeft 100.000-en Belgische paspoorten uitgereikt. (lijsten downloadbaar van de senaat btw - ik overdrijf niet).
Oud 17 mei 2006, 22:06   #26
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
djimi, deze vluchtweg is al te simpel.
Als ik me niet vergis zei je een tijdje geleden dat het in Brussel met het onderwijs de goede kant uitgaat.
De laatste berichten van FVDB wijzen erop dat het vooral met de tweede generatie allochtonen op school slechter gaat.
Mischien de leerstof niet zo moeilijk maken. In het 6 jaar vliegerkens leren plooien. De helft zal dan wel slagen, en ook de autochtonen zullen allemaal slagen. Probleem opgelost. Boeken moeten niet meer bestaan, want ze worden dan toch niet meer gelezen. Alleen die met die vreemde krullewieten, die zal nog gelezen worden. Want ieder kan hem uitleggen naar zijn eigen smaak. En het beste voor hem zelf er uit nemen. Trouwen met 10 maddammen, scheiden met nen 3 maal te zeggen ik verwerp U.
Nen leraar te kelen die u heeft beledigd. God wat ben ik te vroeg geboren.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 22:19   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Mischien de leerstof niet zo moeilijk maken. In het 6 jaar vliegerkens leren plooien. De helft zal dan wel slagen, en ook de autochtonen zullen allemaal slagen. Probleem opgelost. Boeken moeten niet meer bestaan, want ze worden dan toch niet meer gelezen. Alleen die met die vreemde krullewieten, die zal nog gelezen worden. Want ieder kan hem uitleggen naar zijn eigen smaak. En het beste voor hem zelf er uit nemen. Trouwen met 10 maddammen, scheiden met nen 3 maal te zeggen ik verwerp U.
Nen leraar te kelen die u heeft beledigd. God wat ben ik te vroeg geboren.
U trekt het enigszins in het belachelijke maar het is imo een feit dat men bezig is om de normen naar beneden te halen om zoveel mogelijk mensen een diploma te kunnen geven.

De verandering van subsidiëring terzake voor de universiteiten spreekt boekdelen. Zij worden nu gesubsidieerd per geslaagde student...
Oud 17 mei 2006, 22:25   #28
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sarcozy? Waar ligt dat?
Op de maag van de Franse multicullers? Hopelijk voor zijn landgenoten begint hij straks de vuiligheid in oa de Parijse randsteden, letterlijk en figuurlijk, met de hogedrukspuit over de Franse grenzen te spuiten, zoals hij onlangs vermeldde...
Maar niet in onze richting, natuurlijk, wij hebben reeds onze portie.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 22:41   #29
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

[quote=Rr00ttt;1712674]U trekt het enigszins in het belachelijke quote]

Dat was ook de bedoeling. maar daar gaat men naar toe met deze regering van pamperraars!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 23:12   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je natuurlijk enkel een verkoudheid hebt, en die dokter zegt dat het kanker is dan is er natuurlijk wel een probleem.
Bwa, ik weet niet.
Ge hebt pas een probleem als de dokter zegt dat het maar een verkoudheid is als ge kanker hebt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 23:24   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. djimi, deze vluchtweg is al te simpel.
2. Als ik me niet vergis zei je een tijdje geleden dat het in Brussel met het onderwijs de goede kant uitgaat.
3. De laatste berichten van FVDB wijzen erop dat het vooral met de tweede generatie allochtonen op school slechter gaat.
1. sorry luc, ik kon het niet laten. Het is eigenlijk zelfs een heel flauwe opmerking van mijnentwege, maar dat permitteren er zich hier wel meer, niet?

2. Ik zei een tijdje geleden dat het in Brussel met de attitude/houding tegenover het Nederlands de goede kant uitgaat. Ik had het toen o.a. over mijn Marokkaans-Belgische collega's, en over mijn eigen ervaringen in winkels, banken, ...
De situatie van het Brussels onderwijs is bijzonder complex. Daarover straks een beetje meer.

3. Mijn ervaring is dat de 'nieuwkomers' (en dat zijn in 'mijn' school meestal Afrikanen, soms ook Oost-Europeanen) bijzonder gemotiveerd zijn, zich heel respectvol gedragen en ècht hard studeren om te slagen. Ik heb er steeds meer bewondering voor.

Bij de groep van leerlingen die in België geboren zijn, is er veel meer verschil.

Grofweg : de jongens maken het zichzelf niet bepaald gemakkelijk ('bokkig' gedrag, luiheid, 'plantrekkerij', spieken, ...), maar de leerlingen die dit jaar voor de meeste problemen zorgen zijn wèl drie meisjes (1 'Belgisch-Belgische' met Vlaamse grootouders, 2 Maghrebijns-Belgische).
Sommige 'allochtonen van de 2e generatie' zijn erg gemotiveerd en zullen het wel maken als ingenieur, arts, leraar, ... , anderen zijn dit jaar tot het besef gekomen dat ze maar beter 'iets technisch' gaan doen (zo heb ik een Mohamed die volgend jaar voor loodgieter wil gaan, en ik hoop voor hem dat hij erin slaagt, want het is echt een 'goeierd' !!), en nog anderen zouden maar beter eens goed nadenken over waar ze mee bezig zijn en wat ze nu eigenlijk willen.
De meeste meisjes zijn in elk geval veel meer gemotiveerd, hoewel ook daar grote onderlinge verschillen bestaan (en gelukkig maar, zou ik zeggen).

Van collega's uit het lager middelbaar krijg ik echter te horen dat wat ik binnen enkele jaren voor mij ga krijgen wel iets helemaal anders is, en het maakt me wel een beetje bang, niet zozeer voor mijzelf als wel voor die jonge mensen zèlf.

Concreter nu :

Ik ben voorstander van een fusie van het Nederlandstalig en het Franstalig tot één Brussels onderwijsnet, waar van bij het begin 'alternerend' in de twee talen wordt onderwezen. Dus twéétalige crèches, twéétalige kleuterschooltjes, twéétalige lagere scholen, twéétalige middelbare scholen.
Voor wat betreft de lagere en de middelbare scholen : het éne jaar wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis in het Nederlands en de rest in het Frans bvb. en het jaar erop net andersom.
En als kers op de taart tenslotte één grote, méértalige universiteit (Engels en Duits als bijkomende werktalen).

Ik denk soms ook wel eens dat het invoeren van een soort 'schooluniformen' (opleggen van bepaalde kleuren, en verbod van bepaalde - te dure - merken bvb.) een zeker nut zou kunnen hebben (tegengaan van discriminatie, bieden van houvast aan jongeren die daar véél méér behoefte aan hebben dan ze zelf ooit zullen willen toegeven).

Ik ben alleszins géén voorstander van het 'vergemakkelijken' van de leerstof of de examens, integendeel zelfs !!
Maar ik vind anderzijds wèl dat het onderwijs op basis van 'modulaire' systemen moet worden georganiseerd en dat er méér moet worden geïnvesteerd in voor- en naschoolse opvang, bijlessen, inhaalklassen, mediatheken, ... (Dat kost helaas wel véél méér dan wat tegenwoordig aan onderwijs wordt uitgegeven).

Ik vind ook dat nogal wat ouders méér betrokken zouden moeten zijn, maar hoe ik dat zou moeten aanpakken weet ik ook niet zo goed.

Ik denk dat iederéén er goed aan zou doen daar eens ernstig over na te denken en te discussiëren, want een samenleving die het 'onderricht' van haar toekomstige volwassenen verwaarloost vernietigt zichzelf.
Oud 18 mei 2006, 08:07   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een fusie van het Nederlandstalig en het Franstalig tot één Brussels onderwijsnet, waar van bij het begin 'alternerend' in de twee talen wordt onderwezen. Dus twéétalige crèches, twéétalige kleuterschooltjes, twéétalige lagere scholen, twéétalige middelbare scholen.
Voor wat betreft de lagere en de middelbare scholen : het éne jaar wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis in het Nederlands en de rest in het Frans bvb. en het jaar erop net andersom.
En als kers op de taart tenslotte één grote, méértalige universiteit (Engels en Duits als bijkomende werktalen).

Ik denk soms ook wel eens dat het invoeren van een soort 'schooluniformen' (opleggen van bepaalde kleuren, en verbod van bepaalde - te dure - merken bvb.) een zeker nut zou kunnen hebben (tegengaan van discriminatie, bieden van houvast aan jongeren die daar véél méér behoefte aan hebben dan ze zelf ooit zullen willen toegeven).

Ik ben alleszins géén voorstander van het 'vergemakkelijken' van de leerstof of de examens, integendeel zelfs !!
Maar ik vind anderzijds wèl dat het onderwijs op basis van 'modulaire' systemen moet worden georganiseerd en dat er méér moet worden geïnvesteerd in voor- en naschoolse opvang, bijlessen, inhaalklassen, mediatheken, ... (Dat kost helaas wel véél méér dan wat tegenwoordig aan onderwijs wordt uitgegeven).

Ik vind ook dat nogal wat ouders méér betrokken zouden moeten zijn, maar hoe ik dat zou moeten aanpakken weet ik ook niet zo goed.

Ik denk dat iederéén er goed aan zou doen daar eens ernstig over na te denken en te discussiëren, want een samenleving die het 'onderricht' van haar toekomstige volwassenen verwaarloost vernietigt zichzelf.
Een bijzonder waardevolle post, al ben ik het met een aantal dingen niet eens. Vooral de laatste paragraaf zou ik willen benadrukken, de kwaliteit van ons onderwijs zegt idd veel over de kwaliteit van onze samenleving en over wat we met onze kinderen voorhebben.

Een puntje zou ik er nog uit willen halen: hoe de ouders meer betrekken? Ik meen dat in een maatschappij die van boven naar onder op afhankelijkheid en paternalisme gebaseerd is (zie ons 'geleid' politiek systeem), het moeilijk anders kan dan dat ook het onderwijs van bovenuit "opgelegd" wordt. Sommige scholen in het vrije net, beste djimi, zijn in handen van de ouders: ze hebben ze opgericht en beheren ze. Dat zie ik als de normale gang van zaken. Terzijde: die scholen krijgen het onder druk van de overheid en de niet-aflatende stroom aan nieuwe verplichtingen steeds moeilijker. De overheid zou er goed aan doen zich wat bescheidener op te stellen en ruimte te maken voor een cultuur van verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Simpel uitgedrukt: niet de overheid zou scholen moeten oprichten en runnen, de ouders zouden dat moeten kunnen doen.

Laatst gewijzigd door baarle : 18 mei 2006 om 08:08.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 09:04   #33
luc broes

Standaard

Citaat:
.
1) Ik ben voorstander van een fusie van het Nederlandstalig en het Franstalig tot één Brussels onderwijsnet, waar van bij het begin 'alternerend' in de twee talen wordt onderwezen. Dus twéétalige crèches, twéétalige kleuterschooltjes, twéétalige lagere scholen, twéétalige middelbare scholen.

2) Ik denk soms ook wel eens dat het invoeren van een soort 'schooluniformen' (opleggen van bepaalde kleuren, en verbod van bepaalde - te dure - merken bvb.) een zeker nut zou kunnen hebben (tegengaan van discriminatie, bieden van houvast aan jongeren die daar véél méér behoefte aan hebben dan ze zelf ooit zullen willen toegeven).

3) Ik ben alleszins géén voorstander van het 'vergemakkelijken' van de leerstof of de examens, integendeel zelfs !!

4) Ik vind ook dat nogal wat ouders méér betrokken zouden moeten zijn, maar hoe ik dat zou moeten aanpakken weet ik ook niet zo goed.

5) Ik denk dat iederéén er goed aan zou doen daar eens ernstig over na te denken en te discussiëren, want een samenleving die het 'onderricht' van haar toekomstige volwassenen verwaarloost vernietigt zichzelf.
1) Onderwijs in twee talen.
Een tijd geleden deed het Antwerps stadsbestuur een lofwaardige poging om allochtonen in dienst te nemen. Het werd een totale mislukking omdat de taalkennis te slecht was. Veel erger dan ik dacht zei Van Peel.
Dat in een stad met enkel Nederlandstalig onderwijs!
Ik ben ingenieur, heb hier steeds Nederlandstalig onderwijs gevolgd maar later meestal wat de technische kant van de zaak betreft in een Engelstalige omgeving gewerkt. In het begin was dat niet zo eenvoudig, maar vermits Engels voor ons zeer 'bereikbaar' is, was het toch geen groot probleem. Naderhand lag wat de techniek betreft Engels me beter dan Nederlands. Ik ken vrij goed Frans en Duits, maar kan me niet voorstellen dat ik met succes plots voor mijn vak naar die talen zou overstappen.
Ik meen dus dat het zelfs voor hardwerkende verstandige leerlingen die nog moeten gevormd worden het een zeer zware opdracht is om wiskunde de baas te worden eerst een jaar in het Nederlands en dan een jaar in het Frans. Voor middelmatige en zwakke leerlingen dus totaal ondenkbaar.
Hoger onderwijs in het Engels vind ik persoonlijk bij ons verkeerd omdat het mensen uitsluit en een verarming is voor onze taal (ik hou van mijn taal!). Maar Hoger onderwijs in het Engels is voor ons Vlamingen wel denkbaar. Voor Franstaligen niet.
2) Verstandige voorstellen, helemaal akkoord.
3) Ook akkoord. Wat ontbreekt: afzonderlijke klassen voor Nederlandsonkundigen om de taal te leren tot men in het gewone onderwijs meekan.
4) Wat doet men met vaders (en leerlingen) die geen vrouwelijke leraressen aanvaarden?
5) Inderdaad, een groter wordende groep onopgeleide allochtone jongeren is een tijdbom. Welke maatregelen zijn hier dringend nodig? Is dat probleem, vooral in Brussel nog op te lossen? Kennis van Nl-Fr wordt extreem moeilijk in een omgeving waar Nl en zelfs Fr weinig gesproken wordt. De Morgen schreef een tijd geleden dat veel allochtonen in Brussel geen Europese taal kennen.
Stof tot nadenken. En reden voor dringende maatregelen.
Oud 18 mei 2006, 10:11   #34
Don Quichote
Banneling

Standaard

... een groter wordende groep onopgeleide allochtone jongeren is een tijdbom..
...Stof tot nadenken. En reden voor dringende maatregelen....
---------------------------------------------------------------
Weet men al lang, de tijdbom wordt groter en tikt rustig verder.

Wat zal men doen?
Niets.
Wat geldverslindende halfslachtige maatregelen.
Dan ziet men na een aantal jaren dat het niets oplost en zullen er weer andere dingen verzonnen worden.

Er is wel een constante die steeds weerkeert...

De Belgen,( scholen, werkgevers) stelt men verantwoordelijk.
Gevolg;
Het racisme zal toenemen.
Niemand blijft het slikken dat, ondanks je redelijk bent, van falen beschuldigd te worden.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 10:58   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En intussen naderen de verkiezingen en is 'zenuwachtigheid' op het hoogste niveau troef.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 13:19   #36
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse parlement keurde eenparig een minimum-programma goed.
Het VB is de enige partij die bereid is dit hoe dan ook door te drukken.
Alle andere partijen durven zelfs nog de splitsing BHV niet doordrukken hoewel ze de democratische meerderheid hebben om dit te doen.
Dus overduidelijik: het VB vertegenwoordigt de wil van het "volk" of van het Vlaamse parlement.
pffff Hier gaan we weer Het VB is niet de enige partij.
Wacht tot 2007. Tenzij u een fantastische manier vindt om vervroegde verkiezingen te eisen met de gemeentestemronde erbij?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 13:21.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 13:35   #37
luc broes

Standaard

Citaat:
pffff Hier gaan we weer Het VB is niet de enige partij.
Steben, ik hoop dat je gelijk hebt.
Welke andere partij heeft het lef te eisen dat het minimumprogramma, goedgekeurd door het voltallige Vlaamse parlement, en dus door de democratische meerderheid in belgië, door te drukken. En wel zonder betalen, omdat het enkel Vlaanderen betreft. Wij eisen niets van de Walen.
Dat zou de eerste keer zijn in de geschiedenis sinds 1830.
Vergeet niet dat men zelfs niet durfde BHV te splitsen, hoewel er een democratische meerderheid was en de grondwet aan onze kant stond. Di Rupo zei letterlijk: als de democratische meerderheid dit 'doordrukt' is dat het einde van belgië. Waarom denk je dat het de volgende keer anders wordt voor een beoogde hervorming die mijlen verder gaat dan BHV. Kun je dat even uitleggen?
Nogmaals ik hoop van harte dat je gelijk hebt.

Laatst gewijzigd door luc broes : 18 mei 2006 om 13:40.
Oud 18 mei 2006, 17:22   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

1. ... al ben ik het met een aantal dingen niet eens.

2. ... De overheid zou er goed aan doen zich wat bescheidener op te stellen en ruimte te maken voor een cultuur van verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.
1. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Ik weet wel dat ik geen volslagen idioot ben, maar ik denk ook niet dat ik niets meer te leren heb.

2. En dat is een aanwijzing voor wat ik hier net boven beweerde : ik ben het met deze zin volkomen eens, maar ik had het idee in deze context nog niet vermeld - in het beste geval omdat ik het stomweg vergeten was, en anders omdat ik daar niet eens was opgekomen.
Oud 18 mei 2006, 17:33   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben het met deze zin volkomen eens, maar ik had het idee in deze context nog niet vermeld - in het beste geval omdat ik het stomweg vergeten was, en anders omdat ik daar niet eens was opgekomen.
Call me if you need me, I'll never let you down !
Oud 18 mei 2006, 18:04   #40
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Onderwijs in twee talen.

Ik meen dus dat het zelfs voor hardwerkende verstandige leerlingen die nog moeten gevormd worden het een zeer zware opdracht is om wiskunde de baas te worden eerst een jaar in het Nederlands en dan een jaar in het Frans. Voor middelmatige en zwakke leerlingen dus totaal ondenkbaar.
Hoger onderwijs in het Engels vind ik persoonlijk bij ons verkeerd omdat het mensen uitsluit en een verarming is voor onze taal (ik hou van mijn taal!). Maar Hoger onderwijs in het Engels is voor ons Vlamingen wel denkbaar. Voor Franstaligen niet.

3) Wat ontbreekt: afzonderlijke klassen voor Nederlandsonkundigen om de taal te leren tot men in het gewone onderwijs meekan.

4) Wat doet men met vaders (en leerlingen) die geen vrouwelijke leraressen aanvaarden?

5) Inderdaad, een groter wordende groep onopgeleide allochtone jongeren is een tijdbom. Welke maatregelen zijn hier dringend nodig? Is dat probleem, vooral in Brussel nog op te lossen? Kennis van Nl-Fr wordt extreem moeilijk in een omgeving waar Nl en zelfs Fr weinig gesproken wordt. De Morgen schreef een tijd geleden dat veel allochtonen in Brussel geen Europese taal kennen.
Stof tot nadenken. En reden voor dringende maatregelen.
1) Het hangt er natuurlijk van af wat men met Brussel wil gaan aanvangen. Ik ben voorstander van het radicaal doorvoeren van de tweetaligheid, en daarom ook voorstander van het tweetalig onderwijs, op voorwaarde dus dat daar op voldoende jonge leeftijd mee begonnen wordt. Peuters en kleuters die in twee of zelfs drie talen tegelijk opgevoed worden blijken daar niet onder te lijden. Erg belangrijk blijkt de 'emotionele bevrediging' te zijn die het gebruik van de talen oplevert.

(Ik denk niet dat we kinderen (ook Franstalige) moeten onderschatten !
'Ten bewijze' zou ik de creativiteit willen aanvoeren waarmee jongeren hun eigen taal scheppen en de snelheid waarmee die eigen taal aangeleerd en verder verspreid wordt.)

Eenmaal de basis gelegd is, kan verder geconstrueerd worden.

En wat het gebruik van meerdere talen op de universiteit betreft : dat is in vele richtingen toch al het geval, maar aangezien de hoofdtalen nog steeds Nederlands en Frans zouden blijven zou ik het gebruik van het Engels en/of het Duits uiteraard wel beperken (Duits in richtingen als filosofie, psychologie of geschiedenis is in elk geval nuttig, Engels in richtingen als informatica, robotica, telecommunicatie is sowieso onvermijdelijk).

De enige andere mogelijkheid is van Brussel een ééntalige stad te maken, en dan zou ik om verschillende redenen opteren voor het Engels. Ik verwacht niet onmiddellijk dat daar veel mensen akkoord mee gaan.

3) Uiteraard !! Vandaar dat ik enkele ... in mijn voorstel liet.

4) Dat soort volk kan wat mij betreft letterlijk de pot op, en er zitten ook bij ons helaas leerlingen die wat dat betreft nog héél wat te leren hebben (overigens zijn die jongens èn meisjes tegenover iederéén brutaal, dus discrimineren doen ze eigenlijk niet )
Wat ik ook al eens meemaakte, was een langharige collega (muziekleraar) die door een vader voor 'fille' uitgescholden werd, en zelfs bijna aangevallen. Ons schoolhoofd - en ik ben persoonlijk heel blij dat het een vrouw is - is gelukkig op tijd kunnen tussenkomen.

5) Ik blijf geloven dat het probleem op te lossen valt. Het zal niet gemakkelijk zijn, en het wordt in elk geval een werk van lange adem. Een deel van het probleem ligt in het feit dat een school/een onderwijssysteem niet 'op zich' bestaat. Er is een bijzonder complexe 'sociaal-economisch-culturele context' die het onmogelijk maakt met 'toverformules' af te komen - en dat is wellicht nog ons grootste geluk ook !!

Gezien de huidige economische situatie zou ik durven beweren dat 'de Vlamingen' de meeste èn de sterkste troeven in handen hebben om 'het probleem Brussel' uit de wereld te helpen (en dan bedoel ik wel 'het probleem', niet de stad, noch de bewoners ervan, hé. Maar dat had u vast wel begrepen).
Alleen zouden nogal wat Vlaamse politici er goed aan doen hun strategieën te herdenken, hun holle retoriek uit te bannen, en - vooral - de handen uit de mouwen te steken.
'De Vlamingen' zèlf hebben daarbij �*lles te winnen en nauwelijks iets te verliezen.

En nu ik mijn antwoord herlees kom ik tot de conclusie dat het allemaal nog wat vaag blijft. Ik zou het bijgevolg waarderen mocht u mij bijkomende vragen stellen, zodat ik dan weer mijn denkproces op gang kan trekken. U ziet, samenwerking kan vele vormen aannemen, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be