![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Niet in het minst geld bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als het beslissingsrecht over het gehele accumalatieproces democratisch bvij de civiel maatschappij kwam te liggen, zoals dat hoort, ...dan konden we ook beter aan wat rechtvaardiger herverdeling doen. Trouwens, de historische ontwikkelingen zullen weliswaar zéér traag (misschien niet eens meer met een merkbaar resultaat in de 21-ste eeuw, maar toch wel onvermijdelijk) naar een economische democratie gaan met basisinspraak van de burger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Net het overheidsmonopolie op geld en de mogelijkheid tot geldcreatie zijn de grote schuldigen van de instabiliteit van de markteconomie.
Heil de gouden standaard! Heil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar de onverklaarde conjunctuurcrisissen en de acute crashes af en toe en hier en daar. Bovendien usurpeert de geldeconomie de productie-economie ( ze is honderden malen groter geworden). Dat kan niet goed blijven gaan. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 mei 2006 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
't klinkt misschien vreemd, maar ik ben een liberaal die walgt van de consumptiemaatschappij (misschien toch maar beter anarchist worden dan). ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Hoeveel keer heeft de overheid de banken al moeten redden met geld van de belastingbetaler? Er wordt hier op politics.be door bepaalde typen veel over hangmatten gezeurd en luiers, maar die worden obligaat en stelselmatig aangesleept, als het over de grote bankcrisissen gaat. In zoverre zelfs dat de overheid terecht als de laatste onfeilbare gratis herverzekeraar beschouwd wordt van het bankwezen - dat bastion van het vrije ondernemen... Laatst gewijzigd door eno2 : 29 mei 2006 om 09:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is al geldcreatie in overvloed, door de emissie van kredieten door banken. Als ik me niet vergis komt daar de hele geldcreatie vandaan. Sommige economen willen de banken die mogelijkheid van geldcreatie ontnemen ten gunste van een door de overheid geleide centrale emissie-bank. Pas op, ik ben geen econoom, hé. IK lees alleen noodzakelijkerwijs nogal veel over economie, de laatste jaren, in verband met mijn ongezonde belangstelling voor die hele rotzooi van de globalisering . En dat in de hoop ooit eens op interessante (economisch niet al te hilarische) scenario's voor deglobalisereing te stoten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Allez, om volledig te zijn: de totale geldhoeveelheid M is gelijk aan de geldbasis MB (d.i. het geld dat de centrale bank heeft uitgegeven) maal de geldmultiplicator, en die is gelijk aan CP/D + 1 CP/D + r waarbij CP = cash dat bij de particulieren is; D = de deposito's van de particulieren bij de banken, en r = de reserveratio, dwz. de totale cash-reserves van de banken gedeeld door alle deposito's. Geldmultiplicatie is dus afhankelijk van - de hoeveelheid geld die de centrale bank creëert, - de verhouding CP/D (dit betekent: willen particulieren liever cash CP of liever zichtrekeningen en spaarboekjes D?) - de reserve-ratio (er bestaat een minimumreserveverplichting). Merk op dat, mocht iedereen zijn cash naar de bank brengen, de multiplicator er als volgt uitziet: 1 r Als banken in deze situatie één tiende van al hun uitstaande schulden (spaarboekjes) cash liggen hebben, is die reserveratio dus 0,1. De geldmultiplicator is dan 1/0.1 = 10.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk staat het ons vrij om kritiek te hebben op wat de medemens doet; we kunnen het vreselijk vinden dat de programma's op VTM van zo'n bedroevende kwaliteit zijn, of we kunnen het vreselijk vinden dat consumptie tot cultus is verworden. Maar er bestaat in het liberalisme geen dwang tot consumptie. Een samenleving die enorm spaarzaam is, kan evengoed liberaal zijn. Het hangt er gewoon van af welke de voorkeuren van de mensen zijn. Je kan uiteraard kritiek hebben op het feit dat sommige mensen extreem religieus zijn. Echter: ook godsdienstvrijheid is een liberale waarde. Je mag als liberale atheïst gelovigen proberen te overtuigen dat god niet bestaat, net zoals je als liberale gelovige ook atheïsten mag proberen te overtuigen dat god wel bestaat. Religie is dus geen onlosmakelijk deel van het liberalisme, en het is nog minder de schuld van het liberalisme. Het is mogelijk onder liberalisme, net zoals een consumptie-cultus mogelijk is onder liberalisme; maar het is geen logisch of noodzakelijk gevolg.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geen probleem. Maar hoe komt het dan,dat, niettegenstaande deze toch wel klare en duidelijke formule, toch niemand weet, hoeveel geld er in omloop is? Die ratio is trouwens een grap. Voor de Eurodollars bv waren de (amerikaanse) banken niet verplicht enige dekking aan te leggen voor de uitgegeven deposito's, aangezien die regeling buiten het moederland niet gold. Dus konden ze theoretisch oneindig veel geld creëren, de multiplicator is dan namelijk oneindig (gezien de reserveratio dan nul is). En nu zijn het de Chinodollars die de "kredietwaardigheid" van de VS rechthouden. Of heb ik iets niet begrepen? Laatst gewijzigd door eno2 : 29 mei 2006 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Tussen haakjes: geld is geen publiek goed.
Ik heb nog nooit geweten dat geld vrijuit voor iedereen beschikbaar en toegankelijk is. Jouw premissie van geld als publiek goed klopt volgens mij niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Awel, ik was dat gisteren plots ook aan het bedenken en je hebt gelijk denk ik. Maar het is wel een goed waarvan de overheid geacht wordt het als enige te kunnen leveren, vandaar allicht dat ik het verwarde.
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik geloof dat Canada ook een reserveratio heeft van nul, maar oneindige multiplicatie is daar vooralsnog niet.
Laatst gewijzigd door Percalion : 29 mei 2006 om 22:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel waar Murray inflatie toeschrijft aan overheidsinmenging. Alhoewel daar een en ander over te argumenteren valt, is dit toch wel veel te grof uitgedrukt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Mja, ik kan natuurlijk moeilijk het hele boek citeren hé; in de hoofdstukken daarvoor legt hij dat uit.
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want in feite is het Kapitalisme opgebouwd als een strikt hiêrarchisch bevelssysteem, niet helemaal onvergelijkbaar met de kadaverdiscipline van een leger, en het heeft dan ook een onvermijdelijke overeenkomst verworven met het fascisme. Befehl ist Befehl... Daar moet echter aan toegevoegd worden, dat het aan de andere kant ook de grofste hersenspoelkunst zowel als de finessen van de verleidingskunst in het geheel niet niet verwaarloosd heeft. Integendeel, daar is het een absolute Master in gebleken. En ook dat draagt niet weinig bij tot zijn spijtige en te langgerokken overleving. Kijk maar eens hoe de aartsconservatieven 'zoals Bush bv) héél kunstig overal ter wereld democratie gaan verkopen, en zelfs gewelddadig gaan opleggen, terwijl het hen overduidelijk alleen om (de blijvende ascendent van) het Kapitalisme te doen is van een (economische en dus politieke) machtselite, die de (economische en dus politieke) macht wil houden ten koste van alles en iedereen die een rechtvaardiger verdeling nastreeft... Ziedaar de analyse van leerling-tovenaar Eno2 Laatst gewijzigd door eno2 : 14 juli 2006 om 10:28. |
|
![]() |
![]() |