![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat cultuur geen federale materie meer is? ![]()
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik wil u absoluut niet tegenhouden om flamingant Anciaux aan uw Vlaamse borst te koesteren, en hem te vrijwaren van mijn kritiek hoor. Voorzie daarbij wél een zakdoekje om uw hemd te beschermen tegen zijn zilte tranen. Je weet nooit of hij mijn artikeltje al onder ogen kreeg. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom denk je dat de inrichter van Pukkelpop het kabinet van Anciaux destijds platliep? Waarom denk je dat Steve Stevaert (samen met Dana Winner) het podium van Pukkelpop besteeg? Toch niet om persoonlijk politiek profijt te trekken uit de massamanifestaties die ze op financiële en populistische wijze steunden?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 mei 2006 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De manier waarop hij Laura Lynn politiek recupereert................
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als men het volk laat bepalen welk soort kunst moet overleven dan komen we al snel in een toestand waar er enkel nog plaats is voor massa-cultuur. Elitaire, excentrieke, avant-gardistische, provocerende,... kunst kunnen we dan wel min of meer vergeten. Terwijl het juist die kunst is die ons als maatschappij een spiegel voorhoudt en het zich kan permitteren om op een zeer onomfloesrte wijze kritiek te geven op onze huidige manier van denken over oorlog, seks, drugs, nationalisme,... Ik wil dit niet zien verdwijnen en ben dan ook geen voorstander van een "het volk beslist" beleid als het op kunst aankomt. Daarenboven, ik ben zelfs een tegenstander van subsidies voor cultuur-vormen die perfect zelfbedruipend/winstgevend zijn. Wat Kate Ryan betreft, die 60.000 EUR is inderdaad weggesmeten geld. Langs de andere kant zou ik wel eens willen weten hoeveel centen de andere landen ertegenaan smijten om hun kandidaat te promoten.
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH" Laatst gewijzigd door Khonnor : 19 mei 2006 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 19 mei 2006 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat jij een fanatiek tegenstander van democratie bent, was eerder al gebleken uit je zowat complete oeuvre op dit forum. Niets nieuws!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Elitaire kunst is pokke duur, heeft zijn specifiek publiek, en hoeft helemaal niet gesubsidieerd te worden: noch Wim Delvoye, noch Luc Tuymans hebben nood aan subsidies om overeind te blijven.
![]() |
![]() |
#29 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Schepen
|
![]() Een andere invalshoek:
De reden dat we met Kate niet doorstoten is het mediocer nummer van Kate, dat het moet hebben van de looks van Kate en de befaamde "kniezwengel". Het nummer van Kate wordt mee gekozen in onze Vlaamse préselecties door het publiek, de kijker. Kate brengt wat het volk wil, maar is dat cultuur? Je kan het moderne volkscultuur noemen misschien, hoewel, er is geen enkele vorm van participatie van het 'volk' in het gebeuren, dus is het m.i. ook geen volkscultuur. Het televoting systeem in onze préselecties is dus sterk te vergelijken met het door Staaf voorgestelde bonnensysteem. Het meest populaire nummer haalt het, het nummer dat zoveel mogelijk mensen aanspreekt omdat het wat van alle stijlen bevat. Het nummer helaas ook dat vanalles een beetje heeft, maar in niets uitmunt. Een mediocer nummer. Een systeem met cultuurwaardebonnen bestaat al, voor verscheidene culturele organisaties in Brussel. Om mensen over die drempel te helpen en aan cultuur te participeren (actief of passief) 'Hoge' Cultuur is per definitie niet vatbaar voor een vrije markt. Dus moet er financiering zijn. Al eeuwen sponsoren overheden de kunst. Grote schilders en componisten werkten in dienst van het hof. Zonder cultuursubsidies geen Mozart, Geen Haydn en geen Rubens. Ook bedrijven kunnen mecenaat opnemen. De overheid heeft de keuze tussen zelf subsidieren, ofwel een fiscaal gunstige regeling uit te werken voor bedrijven die mecenas willen worden. Populaire cultuur daarentegen richt zich op de consument en kan daarom wel overleven in een vrije markt. Geen subsidie nodig dus. Cultuursubsidies (op gelijk welke manier): JA! Popcultuur subsidiëren: NEE!
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Waarlijk iedereen afschieten : U ben blijkbaar sportschutter, u schiet graag, op groot en klein wild... Begin eerst met wat meer op het groter wild te schieten, want hetgeen Kate heeft "gekregen" is veel voor een mens als ons, maar niet echt veel als men kijkt naar de bedragen waar men op mini-ster niveau mee omgaat. Dat ze eerst hun pijlen richten naar de politiekers, alles bij elkaar gaan die met VEEEEEEEEL meer lopen per jaar dan Kate, en ze geven er veel minder voor terug, en moeten er minder voor doen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar draait de hele kwestie niet rond. De kwestie is of dit elitarisme ook door de massa moet gefinancierd worden. En daar haak ik af. Als de gemeenschap iets financiert, dan behoort ook diezelfde gemeenschap te beslissen wat ze precies financiert. Wil ik dus elitekunst tegenwerken (zoals sommigen kunst voor de massa afkeurend bejegenen)? Integendeel. Het niet-financieren van kunstuitingen, elitair of voor de massa, hoeft geen beletsel te zijn om ze te uiten. Citaat:
De artiesten-critici hoeven hun maatschappijkritiek niet in te houden. Er zijn mogelijkheden genoeg om gesponsord of gratis al hun kritiek over onze hoofden te gieten. De burger behoort echter niet in de beurs getast te worden, om te betalen voor de spiegels die onze 'voogden' ons menen te moeten voorhouden. Citaat:
Het volk behoort inderdaad inhoudelijk voor geen grammetje inspraak te hebben in kunst. De burger dient wel voor zichzelf te kunnen uitmaken welke kunst hij zijn flippen wenst aan te besteden. Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 mei 2006 om 10:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vanzelfsprekend. Uitgerekend onderwijs is een sector waarin de burger zelf moet kunnen bepalen welke scholen bestaansrecht hebben en welke niet. De staat usurpeert zijn macht door ons belastingsgeld naar eigen inzicht (en in functie van zijn eigen belangen) in te zetten in het onderwijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De betaler wordt aldus de beslisser.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou daar nog aan toevoegen: van borstels en verf (persoonlijk bij betrokken want ik ben pencuniair moeten stoppen met verfkladden). Verloren geld natuurlijk, alles wat naar zo'n junkmuziekfestival gegooid wordt. Veel beter zou Anciaux eens speculeren op het steunen van straatzangers en bos-duin-en strandzangers, zoals ik. En op honger- artiesten ipv aura's te delen met gearriveerde topsterren en gevestigde supercarrièremakers ipv van deze rijkaars tien- of honderduizende subsidie-euro's in de door fortuna toch al goedgevulde schoot te werpen... . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier Bert: ![]() Citaat:
Als jij de behoefte voelt om andere personen en toestanden aan te pakken, dan kan je ook zelf een onderwerpje openen.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn systeem kan zo een cultuurbon uiteraard ook gegeven worden aan een straatzanger o.i.d.
![]() |
![]() |
#40 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |