![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is wachten op een referendum bij ons, misschien kan daar voor de volgende federale verkiezingen eens op gehamerd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Heel goed idee. Belgicisten gaan er van uit dat een referendum automatisch in hun voordeel is, op basis van een paar peilingen. Vaak zijn die peilingen niet te betrouwen, maar daar wil ik het vandaag niet over hebben, want daar kunnen we bezig over blijven in een geavanceerd welles-nietes spel. Wat ze vergeten is het politieke debat dat er bij zo een referendum tot stand komt. Ervaringen in het buitenland leren dat, als de gewone man echt iets te zeggen zal hebben, hij zich informeert. En daar zit hem net de winst voor de flaminganten. Met een referendum haal je het onderwerp uit de taboesfeer waarin het nog altijd verkeert, waarom weet ik ook niet. Dat is de reden dat Di Rupo zijn staart ook introk: hij besefte dat hij een blunder had begaan. Bekommernissen om de kostprijs? Verkiezingen kosten ook geld, en met de massale verspilling in "Zuid-België" weet je ook dat dit niet het punt is. Plaats je dat bij de zeer volatiele publieke opinie, die langzamerhand aan het verschuiven is in Vlaamse richting en dan weet je dat je gebeiteld zit. De eerste de beste crisis overleeft België niet meer: een tweede koningskwestie bv. Vandaar dat er met prins Debiel nog heel wat lol zit aan te komen ![]() En als dat nog niet genoeg is, zullen referenda pijnlijk de maatschappelijke breuklijnen tussen Vlaanderen en Wallonië illustreren. Want wat doe je als Vlaanderen zus stemt en Wallonië zo? De uitslag verkrachten? Een normaal land kan regionale verschillen verdragen, maar in een land als België dat al met haken en ogen aan elkaar hangt, is dit de doodsteek. Dus directe democratie: ik ben radicaal voorstander.
![]() |
![]() |
#23 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. België splitsen 2. België eindelijk een degelijke federale staatsvorm meegeven met transparantie en normenhiërarchie (dat laatste zou overigens al heel veel oplossen). Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 21 mei 2006 om 13:30. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan die monarchie gaan we ook nog eens iets doen. Daar hoeft geen referendum over.
![]() |
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijvoorbeeld: Artikel uit De Standaard
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet?
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Laten we het Montegreens probleem niet vergelijken met het "Vlaemsch" of "Waelsch". Het gaat hier om een land dat tot 1918 onafhankelijk was en waar de roep tot autonomie zeer groot is om die reden. Bovendien organiseert men er wél referenda i.t.t. in België.
Hier, in België, is de roep naar méér autonomie voor de deelstaten quasi onbestaande (tenzij van enkele uitstervende extremisten) en worden er - spijtig genoeg - nooit referenda georganiseerd over de desastreuze staatshervormingen. Montenegro - als het onafhankelijk wordt - zou dus meer lijken op het België van 1830 dan op het "Vlaanderen" van 2006. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat het hoofd van de monarchie zoiezo moet rollen.
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen usurperende democratie ja. Monarchie rijmt er op.
![]() |
![]() |
#31 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() U beseft dus dat u de media NOG in handen hebt. Dat is zowat alles en dat is uw grote sterkte, maar tegelijkertijd ook uw grote zwakte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik ben vreedzaam, niemands hoofd moet rollen, dan wel van de instelling. Ondemocratische praktijken behoeven geen plaats in een rechtstaat.
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Jaja, elke dag verstuur ik mijn memo's naar den Tony en zo...
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de tweede helft van de jaren '90, na de affaire-Dutroux, klonk de roep om het BROV in te voeren in België ook steeds luider. VLD, ID 21 (voorloper van Spirit) en Agalev waren enthousiaste voorstanders. Guy VHS, toen nog oppositieleider, hield warme pleidooien en beloofde referendum-militanten die zich achter hem schaarden allerlei lekkers (ik spreek uit persoonlijke ervaring). Toen kwam de dioxinecrisis, en paarsgroen kwam aan de macht. De democratiebeweging sprong een gat in de lucht, want nu zaten alle voorstanders van het referendum in de regering. VHS installeerde een commissie die de noodzakelijke grondwetsherziening moest voorbereiden. En toen begon het touwtrekken, het saboteren, het manipuleren. De CVP was al niet erg happig, maar paars wilde doorduwen. Tot de PS na ongeveer twee jaar een eind maakte aan de miserie door haar veto te stellen en de commissie op te blazen. Waarop de VLD de invoering van het referendum liet vallen. Voila: iedereen in België wist weer wie de echte macht in handen had en die vooral niet aan het volk wilde geven. Vergeef mij dus als ik even moet glimlachen met je voorzichtige voorstel. Laatst gewijzigd door baarle : 21 mei 2006 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer een staat op een democratische manier beslist haar democratische principe ten grave te dragen, is zij geen democratie meer. Als de meerderheid van de bevolking beslist dat de ene mens niet meer gelijkwaardig is aan de andere, is dat geen democratie meer. Op geen enkele manier kan een monarchie samengaan met een democratie. Overigens spreekt Lombas voor zichzelf. Voor hem moet enkel de instelling rollen. Van mij mogen de koppen van de koninklijke familie effectief rollen. (Op dezelfde manier als de Franse Revolutie en de Verlichting heeft afgerekend met het ancien régime.) Maar eventueel kan er wel een compromis gevonden worden (ik ben ook geen extremist). Bv Hun blauwbloedige hoofden blijven op hun schouders staan als ze in ruil de staatsschuld op zich nemen, verbannen worden, en alle eigendommen afstaan. Ik ben een redelijk mens die openstaat voor alle voorstellen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 mei 2006 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Rechtspraak is ook ondemocratisch. Privaat eigendomsbezit is ook ondemocratisch. Bent u communist geworden ofzo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
*knip* U kan een discussie ook voeren zonder schelden! Mvg, Diatonos. Laatst gewijzigd door Diatonos : 21 mei 2006 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
*knip*
Laatst gewijzigd door Diatonos : 21 mei 2006 om 14:58. |
|
![]() |