Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2006, 15:57   #21
guerin
Minister

Standaard

of dat rassen niet bestaan doen niet ter zake,wat wel ter zake doet is als je een zwarte mens aanziet als een aandere soort,rasse,vreemdeling je hem stigmatiseert en als racist met hem omgaat.
Dus racisme is een attitude.
Oud 24 mei 2006, 16:02   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
De reden dat ik deze discussie heb opgestart is dat ik het "kotsbeu" ben van voor "racist" versleten te worden, telkens als ik een opmerking maak over onaangepast gedrag van iemand, welke kleur die ook mag hebben.
Het is niet omdat sommigen de term racisme onterecht gebruiken dat racisme niet bestaat hé!!!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:05   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
of dat rassen niet bestaan doen niet ter zake,wat wel ter zake doet is als je een zwarte mens aanziet als een aandere soort,rasse,vreemdeling je hem stigmatiseert en als racist met hem omgaat.
Attitude of niet, een vreemdeling is een vreemdeling en meer kan je daar niet over zeggen.
Vraag is waarom je hem geld uit onze kas moet toesteken om te beginnen.
Daar begint en zal ook alles mee eindigen, voor de rest kunnen we perfect elkander een streepje zon gunnen.
Oud 24 mei 2006, 16:15   #24
eno2
Banneling

Standaard

Ik besta ook niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:23   #25
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er "wetenschappers" zijn die wél in rassen geloven wil ik wel aannemen. Er zijn wel meer wetenschappers die in flauwelkul geloven, ondanks overdonderend tegenbewijs. Neem bijvoorbeeld het creationisme vs evolutie. Maar dat is een andere discussie.

Feit is dat zogenaamde "rassen" alleen opvallen als de verschillen, van de huidskleur bijvoorbeeld, extreem genoeg zijn.
Sorry, maar dat is niet echt een wetenschappelijke definitie. Wat is extreem genoeg? Punt is dat er in de biologie discussie is over de definitie van een ras (en dat gaat dan niet over een aantal idioten die in flauwekul geloven). En dat naargelang de gehanteerde definitie er al dan niet mensenrassen bestaan. Ook bij andere diersoorten waarvan er verschillende rassen bestaan, zijn er individuen die niet in een ras zijn onder te brengen omdat zij ouders hebben van een verschillend ras.

Enfin, dat is dus een semantische discussie, die helemaal niet bepaald of racisme bestaat. Racisme wordt immers bij wet gedefinieerd als iedere discriminatie op basis van zogenaamd ras, huidskleur, afkomst en nationale of etnische afstamming.

Citaat:
Zo zie je hoe idioot "racisme" wel is.
Dat racisme idioot is betwist niemand!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 16:41   #26
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Attitude of niet, een vreemdeling is een vreemdeling en meer kan je daar niet over zeggen.
Vraag is waarom je hem geld uit onze kas moet toesteken om te beginnen.
Daar begint en zal ook alles mee eindigen, voor de rest kunnen we perfect elkander een streepje zon gunnen.
1De attitude om grenzen te bepalen en daar binnen een volk te definieren is oorzak van racisme.
2om de plunderindg van het westen in afrika goed te maken?
Oud 24 mei 2006, 17:57   #27
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn allemaal anders, zelfs blanken onderling. Ik aanzie iemand uit Afrika wel als van een ander ras, maar niet als minderwaardig. Ben ik daarom een racist?
De natuur wijst toch uit dat het ook kan klikken tussen een jacht- en een herdershond. Er zijn genoeg "gemengde" menselijke relaties die soms beter draaien dan sommige niet gemengde.
Oud 24 mei 2006, 18:21   #28
guerin
Minister

Standaard

@Boadicea

Bezie je dan die ander ras als superieur?als gelijken?
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 01:27   #29
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat racisme bestaat dan alleen in hun enge gedachtenwereldje. Je heb ook mensen die in sinterklaas geloven.
van welkk ras is sinterklaas eigenlijk?En Zwarte Piet?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 04:37   #30
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Er zijn nu eenmaal volkeren (soorten) met sterkere kwalitatievere genen.
Ik las dat het bij de oorspronkelijke stam lag (bv Germanen) maar dat door generaties en eeuwen heen alles wat verzwakt is.
Het is toch een feit dat Zwarten beter zijn in bepaalde sporten dan Blanken ?
Dat Blanken een gemiddeld hoger IQ hebben ? Als ik dat even nuchter analyseer dan stel ik vast dat bepaalde eigenschappen gelinkt zijn aan een huidskleur/ras ?
Of begrijp ik dit verkeerd ? Ze blijven evenwaardig en gelijk kan ik best begrijpen maar er zijn verschillen naargelang afkomst. Ieder volk heeft zo zijn karakter vind ik. Hollanders gierig, Fransen chovenist enz
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 06:06   #31
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Ik las dat het bij de oorspronkelijke stam lag (bv Germanen) maar dat door generaties en eeuwen heen alles wat verzwakt is.
Dat Blanken een gemiddeld hoger IQ hebben ? Als ik dat even nuchter analyseer dan stel ik vast dat bepaalde eigenschappen gelinkt zijn aan een huidskleur/ras ?
Of begrijp ik dit verkeerd ? Ze blijven evenwaardig en gelijk kan ik best begrijpen maar er zijn verschillen naargelang afkomst. Ieder volk heeft zo zijn karakter vind ik. Hollanders gierig, Fransen chovenist enz
Dit heeft dan te maken met cultureel achtergrond maw de samenleving en haar normen en haar waarden en niet met genen.
Op lange termijn kunnen de genen ervoor zorgen dat het overlevingskans in een bepaalde regio verhoogd wordt,dit is dan ook in symbiose met de omgeving wat de verschillende kleuren,hoogte kan verklaren,that's all.
Oud 25 mei 2006, 10:22   #32
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Heb misschien interessant nieuws voor u, op het internet kan je namelijk zowat alles lezen wat je maar wil... het is dus niet omdat iemand een theorietje neerschrijft dat het dus klopt. Vroeger ging men schedels opmeten om de graad van intelligentie te meten....
Oud 25 mei 2006, 12:13   #33
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Vanuit biologisch oogpunt is de term racisme betekenisloos. Rassen bestaan niet, zo eenvoudig is dat...
De term "racisme" is onzin.
U heeft gelijk dat er strikt wetenschappelijk gesproken geen verschillende mensenrassen bestaan. Er is maar één menselijk ras.
Dat betekent natuurlijk niet dat er geen genetische en uiterlijke verschillen bestaan.
En er bestaan mensen die op basis van die verschillen discrimineren.

Dat noemen we dus racisten.

Jouw stelling is vergelijkbaar met de stelling: god bestaat niet dus er bestaan geen godsdiensten. Jammer genoeg is die conclusie fout. Ook al bestaat god niet, toch zijn er mensen die op basis van het vermeende bestaan van die god hun leven inrichten.
Hetzelfde geldt voor rassen en racisme. Ook al bestaat het eerste niet, het tweede bestaat wel degelijk.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 12:52   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
U heeft gelijk dat er strikt wetenschappelijk gesproken geen verschillende mensenrassen bestaan. Er is maar één menselijk ras.
Dat betekent natuurlijk niet dat er geen genetische en uiterlijke verschillen bestaan.
En daarop kan men overgaan tot classificering.

Dat "strikt wetenschappelijk" is maar een doekje voor het bloeden, nl. dergelijke benadering onderstelt dat men zich bepaalde vragen niet mag stellen en ook bepaalde onderscheiden niet mag hanteren. Huidskleur bijvoorbeeld (pigmentering) zou volgens u niet mogen gebruikt worden om mensen in te delen. Natuurlijk mag dat wel, alsook andere uiterlijke kenmerken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:15   #35
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En daarop kan men overgaan tot classificering.

Dat "strikt wetenschappelijk" is maar een doekje voor het bloeden, nl. dergelijke benadering onderstelt dat men zich bepaalde vragen niet mag stellen en ook bepaalde onderscheiden niet mag hanteren. Huidskleur bijvoorbeeld (pigmentering) zou volgens u niet mogen gebruikt worden om mensen in te delen. Natuurlijk mag dat wel, alsook andere uiterlijke kenmerken.
Wat daar ook het nut mogen van zijn...
Oud 25 mei 2006, 16:17   #36
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Boadicea

Bezie je dan die ander ras als superieur?als gelijken?
Als gelijkwaardig.
Oud 25 mei 2006, 16:35   #37
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Men kan genetisch aantonen of iemand zwart, blank... is. Rassen bestaan dus.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:58   #38
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit biologisch oogpunt is de term racisme betekenisloos. Rassen bestaan niet, zo eenvoudig is dat. Er zijn geen welomlijnde raciale kernmerken.
Citaat:
Als je op de tram naast een neger zit die anders ruikt (en dat doen ze)
Eerst zeg je dat er geen welomlijnde raciale kenmerken zijn, en even later blijkt dat jij over zo'n fantastisch reukorgaan beschikt dat je in een blinde test een neger uit een willekeurige testgroep kunt halen.

Hiermee haal je je eigen stelling onderuit en valt er dus ook niet meer te discussiëren.

Ik vind het wel erg dat dit nog niemand eerder was opgevallen, hier moeten toch wel mensen zitten die ooit een cursus logica of debatteren hebben gevolgd.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 17:07   #39
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Men kan genetisch aantonen of iemand zwart, blank... is. Rassen bestaan dus.
Men kan genetisch vaststellen of iemand kans maakt op alcoholisme of andere ziektes... mag men dan ook onderscheid gaan maken? Zo kan men genetisch vaststellen of iemand kans maakt om kinderen met het syndroom van Down te krijgen, moet men deze mensen dan alvast preventief gaan steriliseren? Ruikt dit niet verdacht veel naar naz.........
Oud 25 mei 2006, 19:24   #40
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Als men genetisch de afkomst van iemand kan bepalen, wil dat zeggen dat er genetische verschillen zijn tussen de verschillende rassen.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be