Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2006, 16:55   #21
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar bottomline blijft : waarom mag je van de staat niet volledig vrij over je eigen vergaard kapitaal beslissen ?!?
Een groot deel van je 'eigen vergaard kapitaal' zal je waarschijnlijk ook te danken hebben aan die perverse staatsinmenging aangaande erfenisverdelingsregels, maar soit...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2006, 17:49   #22
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah ja ? welke bijdrage levert het kind om dat vermogen te vergaren ? dat bijeensparen van kapitaal is toch de eigen verdienste, niet ? waarom zouden kinderen daar 'recht' op hebben ? waarom zou dat normaal zijn ?

laat de mensen zelf bij testament vrij hun keuze maken (over hun eigen geld).
En wat als de kinderen of het kind de ouder(s) opvangt als ze ouder worden?
Oud 1 juni 2006, 19:52   #23
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Heb je dan als kind automatisch recht op alles wat je ouders bezitten of zo? Zulke dingen kan men onderling afspreken en zo uiteraard.
Ik ben trouwens voorstander van een aanvullend recht. Dwz: als er geen testament is, volgen we die en die regels.

Een beetje zoals bij de huwelijkscontracten eigenlijk.
Oud 1 juni 2006, 22:15   #24
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Heb je dan als kind automatisch recht op alles wat je ouders bezitten of zo? Zulke dingen kan men onderling afspreken en zo uiteraard.
Ik ben trouwens voorstander van een aanvullend recht. Dwz: als er geen testament is, volgen we die en die regels.

Een beetje zoals bij de huwelijkscontracten eigenlijk.
Toch wel,vermits bij het overlijden van een van de ouders de sucsessierechten mee betaald worden door de zoon/dochter zowel op eigendom als op kapitaal.
De overblijvende ouder hoeft dat niet perse alleen te betalen.
Hij/zij blijft bv. in het huis wonen,maar moeders of vaders part kan nooit van de kinderen of kind afgenomen worden.
Oud 2 juni 2006, 08:28   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Een groot deel van je 'eigen vergaard kapitaal' zal je waarschijnlijk ook te danken hebben aan die perverse staatsinmenging aangaande erfenisverdelingsregels, maar soit...
als dat voor jou zo is, dan is het je gegund, bij mij nog voor geen cent, en ik zit er (gelukkig) niet meer op te wachten 8)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2006, 08:31   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
partijen moeten in dat geval overeenkomen wat de kost zal zijn en door wie die gedragen zal worden (dit staat me dunkt los van de erfenis); die kost moet maandelijks afgelost worden, je weet immers nooit op voorhand over welke periode die zorg zal lopen

wel, mijn voorstel om (ik heb bijgeleerd )naar Romeins recht de erflater volledig vrij te laten kiezen bij testament ... zou wel eens in de hand kunnen werken dat er minder bejaarden naar RVT's gaan en dat de kinderen terug meer hun ouders gaan opvangen
Oud 2 juni 2006, 12:19   #27
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
als dat voor jou zo is, dan is het je gegund, bij mij nog voor geen cent, en ik zit er (gelukkig) niet meer op te wachten 8)
?

Zelfs al haten je ouders je, volgens het erfrecht ga je zowiezo toch een deel krijgen hoor...
Oud 2 juni 2006, 13:39   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
?

Zelfs al haten je ouders je, volgens het erfrecht ga je zowiezo toch een deel krijgen hoor...

en vind jij dat normaal ?!? ... ikke niet dus
Oud 2 juni 2006, 13:49   #29
Casca
Minister

Standaard

Bwah... kan mij eigenlijk maar weinig schelen.
Oud 2 juni 2006, 16:17   #30
Percalion

Standaard

Citaat:
Toch wel,vermits bij het overlijden van een van de ouders de sucsessierechten mee betaald worden door de zoon/dochter zowel op eigendom als op kapitaal.
De overblijvende ouder hoeft dat niet perse alleen te betalen.
Hij/zij blijft bv. in het huis wonen,maar moeders of vaders part kan nooit van de kinderen of kind afgenomen worden.
Wowo, daar ga je kort door de bocht. Er bestaan langst leeft, al heeft-clausules waarbij de langstlevende alles erft van gemeenschappelijke goederen. Als bovendien in het huwelijkscontract overeengekomen werd dat er een volledige gemeenschap van goederen was, wil dat zeggen dat de langstlevende echtgenoot alles erft - en de successierechten betaalt.

Wat jij bedoelt, is -denk ik- de situatie waarbij kinderen de naakte eigendom erven. Wat Anna List zich afvroeg, is echter het volgende: waarom kan je je kinderen niet onterven? Waarom zouden kinderen altijd, sowieso, recht hebben op een stuk van de erfenis, zelfs als ze hun ouders niet respecteren of verzorgen? Alvorens een kind wordt uitgesloten van de erfenis, moet hij al een moord begaan hebben. Je kan als ouder een kind niet onterven.

Wat Anna List bedoelt is het volgende. Tegenwoordig zijn er heel wat kinderen die hun ouders in een rusthuis droppen en voor de rest compleet negeren. En toch krijgen die kinderen later lekker hun stuk van de erfenis. Ik vind zo'n situatie inderdaad niet correct.
Oud 2 juni 2006, 16:18   #31
Percalion

Standaard

Citaat:
partijen moeten in dat geval overeenkomen wat de kost zal zijn en door wie die gedragen zal worden (dit staat me dunkt los van de erfenis); die kost moet maandelijks afgelost worden, je weet immers nooit op voorhand over welke periode die zorg zal lopen

wel, mijn voorstel om (ik heb bijgeleerd )naar Romeins recht de erflater volledig vrij te laten kiezen bij testament ... zou wel eens in de hand kunnen werken dat er minder bejaarden naar RVT's gaan en dat de kinderen terug meer hun ouders gaan opvangen
Ik ben wel te vinden voor meer vrijheid qua opstellen van testamenten; ik betwijfel echter of het zo'n grote impact zou hebben op de kosten van de vergrijzing.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be