![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie garandeert dat de technocraten niet evengoed als de politici hun regio als een wingewest zullen beschouwen?
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() U heeft gelijk hoor, maar de vraag is of het echt zo moet. In Portugal riep men ook de hulp in van technocraten in 1926. Salazar greep er na een aantal jaar de macht in 1932. Men raakte pas van hem af in 1968, toen hij ontslag pakte om gezondheidsredenen. Zijn regime had echter de Anjerrevolutie nodig in 1974...
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De VS is uit de great depression geraakt dankzij een oorlog die 55 miljoen levens heeft gekost...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Functionele tweetaligheid is de norm vandaag: Engels als tweede taal dus, en keuze tussen Duits en Frans als derde taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De luiheid van het Herrenvolk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast zou je de keuze moeten krijgen om één van deze drie talen verder uit te diepen (voor talenrichtingen misschien twee talen). Daar verdiep je je dan in de literatuur van die taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat is dat voor een visie? Waarom dan niet wat meer tijd voor het Chinees? Zullen we de Nederlandse spelling nog wat ingewikkelder maken zodat de Walen er meer tijd aan besteden? Onze kinderen hebben Engels nodig om waar dan ook in de wereld aan de bak te komen. Daar moet het meeste tijd naartoe gaan. Zoniet doet ons onderwijs aan moedwillige achteruitstelling om nationalistische redenen. Duits is een belangrijke regionale taal voor Midden- en Oost-Europa, tot in de voormalige Sovjetunie toe. Frans wordt nauwelijks nog gesproken buiten de landen waar het moedertaal is (hier was onlangs een cijfer van minder dan 100 miljoen te lezen). Gezien onze zuiderbuur Franstalig is, mag het als keuze Duits/Frans derde taal worden. Laatst gewijzigd door baarle : 10 juni 2006 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engels kan je leren op vier jaar. Voor het moeilijkere Frans heb je meer tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen. Vergelijk het met wiskunde. Optellen en aftrekken is belangrijker dan differentiaalrekenen. Maar toch wordt aan het tweede meer tijd gespendeerd omdat het moeilijker is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Op z'n minst twee vreemde talen spreken, de doelstelling van de EU voor iedere Europese burger, kan 75% van de Nederlanders, waarmee het na Luxemburg (92%) de hoogste score heeft in de EU. Van de Belgen spreekt 67% minstens twee vreemde talen. Het slechtst scoren Portugal (23%), Cyprus (22%), Frankrijk (21%), Griekenland (19%), GB (18%), Spanje (17%), Italië (16%) en wederom als laagste Ierland (13%). Alleen in de categorie 'minstens drie vreemde talen' staat België met 53% na Luxemburg (met 69%) tweede, Slovenië (40%) derde en Nederland (34%) vierde. Meest beheerste vreemde talen in België: 59% Engels 48% Frans (dus 80% van de Vlamingen en Duitstaligen) 27% Duits 15% Nederlands (dus 38% van de Frans- en Duitstaligen) 6% Spaans 3% Italiaans 1% Arabisch Meest beheerste vreemde talen in Nederland: 87% Engels 70% Duits 29% Frans 5% Spaans 4% Nederlands (Friestaligen!) Op de vraag welke vreemde taal men het best beheerste, antwoordde in België: 29% Engels 28% Frans 8% Nederlands 5% Duits Op dezelfde vraag antwoordde in Nederland: 60% Engels 23% Duits 3% Nederlands 2% Frans 1% Fries Het gaat in alle gevallen om beheersing op normaal gespreksniveau. Laatst gewijzigd door Dimitri : 10 juni 2006 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Frans is een regionale taal geworden. De doorsnee Vlaming heeft het niet meer nodig. Het moet aangeboden worden, net als Spaans of Duits, maar het opleggen zoals nu is moedwillige achteruitstelling van onze jeugd om nationalistische redenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vandaag is de filosofie van het Vlaamse onderwijs dat elke Vlaming perfect Franstalig zou moeten zijn, en een basis van Engels en Duits. Het feit dat Frans voorgetrokken wordt op de twee andere, moet eruit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Bretoenstaligen zijn per definitie tweetalig, maar niet alle Bretoenen spreken Bretoens. De scholen die Bretoens onderwijzen, krijgen enorme tegenkanting vanuit Parijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat het meest opvalt, en eigenlijk niet echt verbaast, is dat de Nederlanders meer Duits spreken, en wij meer Frans. Er zijn in Nederland ook veel Duitse toeristen, en het verband ligt in hun historische traditie.
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Ik wou aangeven waarom het juist de Bretoenen waren die Engels konden. Niet echt "typisch Frans" dus.