Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2006, 14:03   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen. Schop tijdelijk de politici buiten en stel een regering samen uit technocraten. Mensen die niet op een lijst staan en geen partij hebben maar enkel en alleen betaald worden, zoals managers, om de regio er terug bovenop te krijgen. Met bedrijven lukt het in vrij korte tijd, waarom niet met een regio ?
Wie gaat bepalen of die technocraten de capaciteiten bezitten?
Wie garandeert dat de technocraten niet evengoed als de politici hun regio als een wingewest zullen beschouwen?
Oud 10 juni 2006, 14:04   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
A dictatorship would be a heck of a lot easier...
Niet 100 % democratisch == dictatuur ?

Ik denk niet graag in extremen. Ik herinner me vaag dat in de great depression van 1929 men ook de hulp inriep van mensen met verstand van zaken in de VS.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 14:19   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

Ik denk niet graag in extremen. Ik herinner me vaag dat in de great depression van 1929 men ook de hulp inriep van mensen met verstand van zaken in de VS.
U heeft gelijk hoor, maar de vraag is of het echt zo moet. In Portugal riep men ook de hulp in van technocraten in 1926. Salazar greep er na een aantal jaar de macht in 1932. Men raakte pas van hem af in 1968, toen hij ontslag pakte om gezondheidsredenen. Zijn regime had echter de Anjerrevolutie nodig in 1974...
Oud 10 juni 2006, 14:38   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De VS is uit de great depression geraakt dankzij een oorlog die 55 miljoen levens heeft gekost...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 14:42   #25
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
U heeft gelijk hoor, maar de vraag is of het echt zo moet. In Portugal riep men ook de hulp in van technocraten in 1926. Salazar greep er na een aantal jaar de macht in 1932. Men raakte pas van hem af in 1968, toen hij ontslag pakte om gezondheidsredenen. Zijn regime had echter de Anjerrevolutie nodig in 1974...
Beter is gewoon om de democratie te behouden en te verdiepen en Wallonië voor zijn verantwoordelijkheid te plaatsen door het onafhankelijk te maken.
Oud 10 juni 2006, 15:22   #26
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Anderzijds is het goed die tweetaligheid wat te relativeren.
Akkoord. Het belang van het Frans is in Vlaanderen fel gedaald en er is dus geen reden meer om het nog als verplichte tweede taal te onderwijzen. Integendeel, het bezorgt onze kinderen een achterstand tegenover de andere Europese landen.

Functionele tweetaligheid is de norm vandaag: Engels als tweede taal dus, en keuze tussen Duits en Frans als derde taal.
Oud 10 juni 2006, 15:24   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik ga akkoord met Everytime. De Fransen, en zeker de jongere generatie, spreekt steeds beter Engels (hoewel nog lang niet op het niveau van Vlamingen, Nederlanders en andere Noord-Europeanen), maar het verbetert zienderogen.

Het lijkt soms echt dat Wallonie gewoon stilstaat op alle vlakken (geen economische heropleving, (talen)onderwijs blijft slecht, ...), terwijl de rest van Europa evolueert. Dit zal wel veralgemenend zijn, maar cijfers lijken dit te bevestigen. Wat is er toch aan de hand?
La Wallonie est une terre d'assistés, voil�* tout.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 15:30   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stella-artois Bekijk bericht
Als de walen dan toch zo graag bij Vlaanderen blijven, waarom leren ze dan geen Nederlands? Willen ze het niet leren?
"Le Soir" vermeldt het : er is een zekere "taalluiheid" in Wallonië. Dat betreft niet alleen het Nederlands maar ook het Engels.
Oud 10 juni 2006, 15:40   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn wel geen "zuivere" Fransen, door hun Keltische achtergrond. Sommigen spreken nog Bretoens, maar minder en minder.

Sommigen misschien, in het algemeen denk ik dat de talenkennis er minder is, maar het is een indruk. Ik weet niet of er cijfers van bestaan.

Mijn bedoeling was: tweetaligheid vergt een bijzondere inzet, een inzet waarvoor we promotie kunnen maken.

Anderzijds is het goed die tweetaligheid wat te relativeren. Spreekt in Zwitserland iedereen vier talen?
Wat heeft het Bretoens daarmee te maken? Die Zweedsen waren zeer tevreden over hun lessen en hun verblijf in Frankrijk. Wat Zwitserland betreft : In de Zwitserse scholen kunnen kinderen hun tweede taal kiezen maar wel een van de talen van het land. De dochter van mijn nicht, die op de Franstalige kant van Zwitserland woont, leert Duits op school als tweede taal.
Oud 10 juni 2006, 15:41   #30
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Le Soir" vermeldt het : er is een zekere "taalluiheid" in Wallonië. Dat betreft niet alleen het Nederlands maar ook het Engels.
De luiheid van het Herrenvolk...
Oud 10 juni 2006, 15:44   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Functionele tweetaligheid is de norm vandaag: Engels als tweede taal dus, en keuze tussen Duits en Frans als derde taal.
Iedereen in het humaniora moet een basis krijgen van Frans, Duits en Engels. Maar aangezien Frans de moeilijkste is van de drie, lijkt het me logisch dat daar meer tijd aan gespendeerd wordt.
Daarnaast zou je de keuze moeten krijgen om één van deze drie talen verder uit te diepen (voor talenrichtingen misschien twee talen). Daar verdiep je je dan in de literatuur van die taal.
Oud 10 juni 2006, 15:51   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Iedereen in het humaniora moet een basis krijgen van Frans, Duits en Engels. Maar aangezien Frans de moeilijkste is van de drie, lijkt het me logisch dat daar meer tijd aan gespendeerd wordt.
Omdat Frans het moeilijkst is, moet er het meest tijd aan gespendeerd worden???

Wat is dat voor een visie?

Waarom dan niet wat meer tijd voor het Chinees?

Zullen we de Nederlandse spelling nog wat ingewikkelder maken zodat de Walen er meer tijd aan besteden?

Onze kinderen hebben Engels nodig om waar dan ook in de wereld aan de bak te komen. Daar moet het meeste tijd naartoe gaan. Zoniet doet ons onderwijs aan moedwillige achteruitstelling om nationalistische redenen.

Duits is een belangrijke regionale taal voor Midden- en Oost-Europa, tot in de voormalige Sovjetunie toe.

Frans wordt nauwelijks nog gesproken buiten de landen waar het moedertaal is (hier was onlangs een cijfer van minder dan 100 miljoen te lezen).

Gezien onze zuiderbuur Franstalig is, mag het als keuze Duits/Frans derde taal worden.

Laatst gewijzigd door baarle : 10 juni 2006 om 15:52.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 16:06   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat Frans het moeilijkst is, moet er het meest tijd aan gespendeerd worden???

Wat is dat voor een visie?

Waarom dan niet wat meer tijd voor het Chinees?
Chinees heb je in Vlaanderen niet nodig (ondanks wat de VLD moge beweren). Je hebt in Vlaanderen zeker drie talen nodig naast het Nederlands: Frans, Duits en Engels.
Engels kan je leren op vier jaar. Voor het moeilijkere Frans heb je meer tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen.

Vergelijk het met wiskunde. Optellen en aftrekken is belangrijker dan differentiaalrekenen. Maar toch wordt aan het tweede meer tijd gespendeerd omdat het moeilijker is.
Oud 10 juni 2006, 16:07   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:
Spanjaarden, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten, kennen alleen hun eigen taal.
Het aantal Nederlanders dat geen enkele vreemde taal spreekt, is bijna op een hand te tellen. Volgens de Eurobarometer van februari 2006 ('Europeanen en hun talen') spreekt 91% van de Nederlanders op z'n minst één vreemde taal. Alleen Malta, Litouwen, Letland, Slowakije en Luxemburg hebben een hoger percentage. In België kan 74% van de bevolking minstens één vreemde taal spreken. Frankrijk (51%), Spanje (44%), Italië (41%) en GB (38%) scoren inderdaad erg laag, net als Hongarije en Portugal (beide 42%) en Ierland (34%), dat helemaal onderaan de ranglijst bungelt.

Op z'n minst twee vreemde talen spreken, de doelstelling van de EU voor iedere Europese burger, kan 75% van de Nederlanders, waarmee het na Luxemburg (92%) de hoogste score heeft in de EU. Van de Belgen spreekt 67% minstens twee vreemde talen. Het slechtst scoren Portugal (23%), Cyprus (22%), Frankrijk (21%), Griekenland (19%), GB (18%), Spanje (17%), Italië (16%) en wederom als laagste Ierland (13%).

Alleen in de categorie 'minstens drie vreemde talen' staat België met 53% na Luxemburg (met 69%) tweede, Slovenië (40%) derde en Nederland (34%) vierde.

Meest beheerste vreemde talen in België:
59% Engels
48% Frans (dus 80% van de Vlamingen en Duitstaligen)
27% Duits
15% Nederlands (dus 38% van de Frans- en Duitstaligen)
6% Spaans
3% Italiaans
1% Arabisch

Meest beheerste vreemde talen in Nederland:
87% Engels
70% Duits
29% Frans
5% Spaans
4% Nederlands (Friestaligen!)

Op de vraag welke vreemde taal men het best beheerste, antwoordde in België:
29% Engels
28% Frans
8% Nederlands
5% Duits

Op dezelfde vraag antwoordde in Nederland:
60% Engels
23% Duits
3% Nederlands
2% Frans
1% Fries

Het gaat in alle gevallen om beheersing op normaal gespreksniveau.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 10 juni 2006 om 16:09.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 16:12   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor het moeilijkere Frans heb je meer tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen.
Frans is een regionale taal geworden. De doorsnee Vlaming heeft het niet meer nodig. Het moet aangeboden worden, net als Spaans of Duits, maar het opleggen zoals nu is moedwillige achteruitstelling van onze jeugd om nationalistische redenen.
Oud 10 juni 2006, 16:19   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is een regionale taal geworden. De doorsnee Vlaming heeft het niet meer nodig. Het moet aangeboden worden, net als Spaans of Duits, maar het opleggen zoals nu is moedwillige achteruitstelling van onze jeugd om nationalistische redenen.
Vlaanderen heeft als buren 64 miljoen Franstaligen en 17 miljoen Nederlandstaligen. De meest gesproken taal in de Vlaamse hoofdstad is Frans. Dan lijkt mij toch een vereiste dat elke leerling in het humaniora minstens een basis van Frans aangeleerd krijgt.

Maar vandaag is de filosofie van het Vlaamse onderwijs dat elke Vlaming perfect Franstalig zou moeten zijn, en een basis van Engels en Duits. Het feit dat Frans voorgetrokken wordt op de twee andere, moet eruit.
Oud 10 juni 2006, 16:50   #37
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat heeft het Bretoens daarmee te maken? Die Zweedsen waren zeer tevreden over hun lessen en hun verblijf in Frankrijk. Wat Zwitserland betreft : In de Zwitserse scholen kunnen kinderen hun tweede taal kiezen maar wel een van de talen van het land. De dochter van mijn nicht, die op de Franstalige kant van Zwitserland woont, leert Duits op school als tweede taal.
De Bretoenen leren gemakkelijker germaanse talen. Bovendien zijn ze per definitie tweetalig, en dat zet de deur open voor meer.
Oud 10 juni 2006, 16:52   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Bretoenen leren gemakkelijker germaanse talen. Bovendien zijn ze per definitie tweetalig, en dat zet de deur open voor meer.
De Bretoenstaligen zijn per definitie tweetalig, maar niet alle Bretoenen spreken Bretoens. De scholen die Bretoens onderwijzen, krijgen enorme tegenkanting vanuit Parijs.
Oud 10 juni 2006, 16:54   #39
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het aantal Nederlanders dat geen enkele vreemde taal spreekt, is bijna op een hand te tellen. Volgens de Eurobarometer van februari 2006 ('Europeanen en hun talen') spreekt 91% van de Nederlanders op z'n minst één vreemde taal. Alleen Malta, Litouwen, Letland, Slowakije en Luxemburg hebben een hoger percentage. In België kan 74% van de bevolking minstens één vreemde taal spreken. Frankrijk (51%), Spanje (44%), Italië (41%) en GB (38%) scoren inderdaad erg laag, net als Hongarije en Portugal (beide 42%) en Ierland (34%), dat helemaal onderaan de ranglijst bungelt.

Op z'n minst twee vreemde talen spreken, de doelstelling van de EU voor iedere Europese burger, kan 75% van de Nederlanders, waarmee het na Luxemburg (92%) de hoogste score heeft in de EU. Van de Belgen spreekt 67% minstens twee vreemde talen. Het slechtst scoren Portugal (23%), Cyprus (22%), Frankrijk (21%), Griekenland (19%), GB (18%), Spanje (17%), Italië (16%) en wederom als laagste Ierland (13%).

Alleen in de categorie 'minstens drie vreemde talen' staat België met 53% na Luxemburg (met 69%) tweede, Slovenië (40%) derde en Nederland (34%) vierde.

Meest beheerste vreemde talen in België:
59% Engels
48% Frans (dus 80% van de Vlamingen en Duitstaligen)
27% Duits
15% Nederlands (dus 38% van de Frans- en Duitstaligen)
6% Spaans
3% Italiaans
1% Arabisch

Meest beheerste vreemde talen in Nederland:
87% Engels
70% Duits
29% Frans
5% Spaans
4% Nederlands (Friestaligen!)

Op de vraag welke vreemde taal men het best beheerste, antwoordde in België:
29% Engels
28% Frans
8% Nederlands
5% Duits

Op dezelfde vraag antwoordde in Nederland:
60% Engels
23% Duits
3% Nederlands
2% Frans
1% Fries

Het gaat in alle gevallen om beheersing op normaal gespreksniveau.
Goed om weten. Bedankt.

Wat het meest opvalt, en eigenlijk niet echt verbaast, is dat de Nederlanders meer Duits spreken, en wij meer Frans. Er zijn in Nederland ook veel Duitse toeristen, en het verband ligt in hun historische traditie.
Oud 10 juni 2006, 16:55   #40
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Bretoenstaligen zijn per definitie tweetalig, maar niet alle Bretoenen spreken Bretoens. De scholen die Bretoens onderwijzen, krijgen enorme tegenkanting vanuit Parijs.
Ik wou aangeven waarom het juist de Bretoenen waren die Engels konden. Niet echt "typisch Frans" dus.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be