![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een paar vraagjes: -Waar wacht jij terwijl je kroost lustrig aan de speeltuigen bengelt? Op hetzelfde terras waar ze af en toe ook om een frisdrank komen jengelen? -Wat degusteer je na een bezoek aan een Bokrijks of ander museum? Een culinaire specialiteit van de streek? Of enkel een streekbierke in eeen plaatselijke 'afspanning'? -Wat laten we na een deugddoende boswandeling door onze dorstige kelen klokken? Een frisse pint. Aangezien die in een veldfles niet smakelijk blijft, zien we ons genoodzaakt om ........... naar den herberg te gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel ouderparen genieten op terras van een Orval of reuzenijskreem, terwijl het kroost aan de speeltuigen bungelt, in de duinen rondhost of het strand onveilig maakt?
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 juni 2006 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() In geval van kindermishandeling (en mocht je het niet weten: verwaarlozing is ook kindermishandeling), is er van regelneverij geen sprake meer.
Ge ziet spoken...
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar niet tot drie uur 's nachts en zo lazarus dat ik zelfs niet meer op een samenhangende manier de verdwijning van m'n kroost kon melden aan de politie. 't Is een kwestie van gradatie, Staaf. Ergens eindigt de regelneverij en begint de bescherming van de integriteit van het individu.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is: kennen we voldoende de precieze omstandigheden van het braderie-bezoek om het te plaatsen en te (be)oordelen en de correcte commentaar erop te leveren?
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Wellicht niet. Ik heb enkel onthouden uit de allereerste berichtgeving (meestal nog voordat er "duidingsfilters" op geplaatst worden), dat zowel meneer als mevrouw met moeite bij machte waren om op de vragen van de politie een samenhangend antwoord te lallen. En dat net dit het voor de politiediensten heel moeilijk maakte om snel te handelen.
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat Luiks geval liet haar kinderen tot 3 uur 's nachts in een wijk op de hort gaan, zonder enig toezicht, en dat tot 3 uur 's morgens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om 2 uur 's nachts? Binnen in een café (niet op een terras !)? Met een kind van 7 jaar? Het zullen er toch niet al te veel zijn.
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De situatie is vergelijkbaar met het Luiks geval: er was sprake van een springkasteel. Citaat:
In dat verband misschien even 'het Antwerpse geval' in herinnering brengen: de tante van de moordenaar mag nog zoveel VB-praat verkondigd hebben, en Vlaams streekbier gezopen hebben in partijlokaal van de plaatselijke VB-afdeling in plaats van haar neef mee naar de cinema te nemen: de verantwoordelijke voor de schietpartij is en blijft de schutter. Met dit in het achterhoofd vermijden we misschien het hanteren van 2 maten en gewichten, en zoeken we misschien de schuld waar ze te vinden is.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga er gemakshalve vanuit dat de sociale dienst weet waar ze mee bezig is en dat moeder inderdaad een paar steken heeft laten vallen.
Maar ondertussen wordt de vrijheid van kinderen toch maar weer eens bedreigd. Niet enkel door de daders van misdrijven tegen kinderen, ook door de goegemeente die steeds meer vind dat kinderen constant onder supervisie moeten staan (anders ben je een slechte ouder en verantwoordelijk als een dader het kind te pakken krijgt). Vroeger ging ik op woensdagmiddag spelen op het speelpleintje in de woonwijk van m'n vriendinnetje. We bouwden ook kampen in het aanpalende bosje. Onze mama's zaten thuis, op het terras. Het liep er vol met kinderen, af en toe kwam er wel eens een mama checken. Om het uur moesten één van ons zich even 'melden'. Heel die wijk deed het daar zo, maar 't zullen allemaal slechte ouders zijn zeker? Als er een feest was van de sportclub waar ik en m'n vader inzaten, bleef ik mee 'plakken' tot een stuk in de nacht. Ik speelde toen vaak, samen met nog wat andere kinderen, op het speelpleintje van de feestzaal. Maar iedereen daar aanwezig met kinderen was crapuul zeker ![]() Natuurlijk komt er vaak eens een volwassene kijken of alles wel ok is. Maar 'the bad guy', dat is een volwassene. Een groot deel van het kindermisbruik gebeurd door de ouders zelf, of door ooms, grootvaders, en babysitters die ingeschakeld worden om toezicht te houden op het kind. Je kunt een kind evenveel schade toebrengen door het thuis te laten bij een babysit, dan door het na het donker op een speelpleintje te laten spelen als je zelf in de buurt bent. Kinderen worden soms ook eens verkracht door een leerkracht. Het beste wat je kunt doen is je kind opsluiten. Liefst ook weg van de papa, want papa's misbruiken vaker hun kinderen dan mama's. Of je kunt hen een stuk vrijheid geven, en hopen dat ze geen slechte mensen tegenkomen. Hou er dan wel rekening mee dat het gevaar meestal in je directe omgeving zit, en niet bij vreemden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is moeilijk, beestig moeilijk om de inschatting te maken waar kindermishandeling precies begint. Dat is zo voor experts, en a fortiori ook voor volslagen leken. (die enkel hun "gezond verstand" hebben om op voort te gaan) Ik weet niet of ik in dezelfde omstandigheden niet zou hebben gereageerd zoals de brave man in dit incident heeft gedaan. Nynorsk heeft anderzijds ook gelijk dat we het spook van de overmatige sociale controle niet mogen wakker maken. In de nadagen van de witte mars werden véél door-en-door verantwoordelijke, oprechte en goedmenende vaders met een scheef oog bekeken als ze iets teveel genegenheid betoonden voor hun kinderen in het openbaar.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De onmacht waarmee men blijft zitten bij dergelijke misdrijven (iedereen kan z'n kinderen ontvoerd worden) zorgt er vaak voor dat mensen gaan zoeken naar schuldfactoren bij de slachtoffers zelf. Iets dat een verklaring biedt waarom zij het precies zijn. Bij Ann en Eefje zag je dat ook: daar was die hypnoseshow de schuldige. Mensen vinden wel altijd iets. In mijn dorp is ook eens een meisje vermist geraakt (nadien teruggevonden) toen ze met de fiets terugkwam van café, en toen was het "die mensen moeten hun dochter maar met de auto gaan ophalen 's nachts". Ja hoor.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Dat is allemaal geen verschoning voor een eventuele ontvoerder." ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kunnen we daar niet Freudsgewijs heel wat uit leren over hun onzekerheid, minderwaardigheidsgevoelens en angsten? Laatst gewijzigd door baarle : 13 juni 2006 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
O wee als je echter genen diplom hebt en in de plaats van Bokrijk het plaatselijk café bezoekt. Of - o afgrijzen - Jupiler drinkt in plaats van Westmalle Tripel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Niks in m'n schoenen schuiven, he... Wat de sociale situatie van die mensen is en hoe ze hun vertier willen zoeken, laat me siberisch koud. Kindermishandeling (door verwaarlozing) heeft daar ten andere niks mee te maken. En Freud is out, by the way...
![]() |
![]() |
#37 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 13 juni 2006 om 13:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Omdat kindermishandeling een aantasting is van de integriteit van de persoon. En dan betreed je de heerlijkheid van het strafrecht.
Of ben jij van mening dat kinderen eigendom zijn van hun ouders tot ze meerderjarig zijn?
![]() |
#39 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of 't zou omgekeerd moeten zijn: als de goegemeente iets niet (meer) lust, is er enige kans dat het om een interessante hap gaat. Laatst gewijzigd door baarle : 13 juni 2006 om 13:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Wees gerust, ik ben ervan overtuigd dat ik nog 1000x meer staatsspoken zie dan de gemiddelde "onderdaan". (bah, wat een woord!)