Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2006, 22:26   #21
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Een legale Belg kan mij evenveel schelen als een illegale Belg.
Waarom worden legale inwoners dan gediscrimineerd ten voordele van de illegale ?
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 22:28   #22
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
Waarom worden legale inwoners dan gediscrimineerd ten voordele van de illegale ?
Bewijs??? Of weer gewoon slachtoffertje aan het spelen?

Trouwens, voor diegenen die de moeite doen om het artikel te lezen:

Citaat:
De OCMW's nemen de kosten voor medische hulp aan illegalen op zich, op voorwaarde dat een arts in een attest bevestigt dat de patiënt dringend geholpen moet worden.
Een mens laat je niet sterven vanwege wat op een stukje papier staat!
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 22:30   #23
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Wat er overschiet'... een zeer onduidelijk begrip, aangezien er met wat creativiteit gemaakt kan worden dat er meer uit te geven valt.

Het interesseert mij absoluut niet hoe het er in andere landen aan toe gaat. België is toch zoveel superieur? Bewijs het dan bij deze...

Ze geven hier geld uit aan de meest waanzinnige dingen. Dat ze dat dan besteden aan deftige zaken éh. Dat het voor u een onduidelijk begrip is maakt mijn rekening niet. Ik geef dan persoonlijk ook liever 60.000€ uit aan mensenhulp ipv een songfestival... Op voorwaarde dat er eerst voor de eigenlijke legale BELGEN een serieuze gezondheidszorg gemaakt is, opdat niemand van ons in de kou blijft staan. En geef dan met een gerust hart wat er overschiet en hier en daar aan de handjes blijft kleven, liever aan de anderen die het nodig hebben.
En dat is mijn persoonlijke mening, of u hier nu mee akkoord gaat of niet, maakt nogmaals mijn rekening niet. Ieder zijn mening nog altijd. Het zou anders maar een saaie boel worden, niet?
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 22:31   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Wat er overschiet'... een zeer onduidelijk begrip, aangezien er met wat creativiteit gemaakt kan worden dat er meer uit te geven valt.

Het interesseert mij absoluut niet hoe het er in andere landen aan toe gaat. België is toch zoveel superieur? Bewijs het dan bij deze...

Bestaan er dan wél illegale Belgen ?
En wat is uw bijdrage die het mogelijk maakt om meer uit te geven ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 22:32   #25
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ze geven hier geld uit aan de meest waanzinnige dingen. Dat ze dat dan besteden aan deftige zaken éh. Dat het voor u een onduidelijk begrip is maakt mijn rekening niet. Ik geef dan persoonlijk ook liever 60.000€ uit aan mensenhulp ipv een songfestival...
Kan ik volledig begrijpen.

Citaat:
Op voorwaarde dat er eerst voor de eigenlijke legale BELGEN een serieuze gezondheidszorg gemaakt is, opdat niemand van ons in de kou blijft staan. En geef dan met een gerust hart wat er overschiet en hier en daar aan de handjes blijft kleven, liever aan de anderen die het nodig hebben.
Ik heb nog altijd niks gelezen waaruit blijkt dat 'legale Belgen' achtergesteld worden.

In het artikel dat je zelf gepost hebt staat trouwens ook dat het alleen om dringende hulp gaat. Dus, wees niet bang, illegalen worden nog altijd achtergesteld...

Citaat:
En dat is mijn persoonlijke mening, of u hier nu mee akkoord gaat of niet, maakt nogmaals mijn rekening niet. Ieder zijn mening nog altijd. Het zou anders maar een saaie boel worden, niet?
Het is jouw thread
Oud 15 juni 2006, 22:33   #26
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik kom van een heeeeeel grappige thread waarin er wel een heel enge definitie van het begrip 'Vlaming' werd gebruikt... ik moet weer wat aklimatiseren
Ik ben ook Vlaamse, ik woon in Vlaanderen, deel van België, op mijn id staat Belg. Dus ben ik ook een Belgische.
Wat niet wegneemt dat ik niet bepaalde 'racistische'(volgens de meest logische gang van zaken die er nu steeds is) gedachten heb. Alhoewel ik dan helemaal geen racist ben, maar gewoon ergens een logica heb, dat je zoveel aan liefdadigheid mag doen als je wil, als je eerst zorgt dat je eigenlijke inwoners van je land het goed hebben.
Shoot me for that! I don't care.
Oud 15 juni 2006, 22:36   #27
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Bestaan er dan wél illegale Belgen ?
Ik ga even mee in jullie begrippenkader. Vlotte communicatie enzo.

Citaat:
En wat is uw bijdrage die het mogelijk maakt om meer uit te geven ?
You've gotta spend money to make money...
Oud 15 juni 2006, 22:38   #28
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben ook Vlaamse, ik woon in Vlaanderen, deel van België, op mijn id staat Belg. Dus ben ik ook een Belgische.
Wat niet wegneemt dat ik niet bepaalde 'racistische'(volgens de meest logische gang van zaken die er nu steeds is) gedachten heb. Alhoewel ik dan helemaal geen racist ben, maar gewoon ergens een logica heb, dat je zoveel aan liefdadigheid mag doen als je wil, als je eerst zorgt dat je eigenlijke inwoners van je land het goed hebben.
Shoot me for that! I don't care.
Merk er op dat hier niet het woord racist in de mond heb genomen. Mijn punt is gewoon dat, als het om een mensenleven in hoge nood draait, er niet moet gekeken worden naar iemand zijn achtergrond... Het is jammer dat in het nieuwsbericht niet staat hoeveel levens er zijn gered met dat geld.
Oud 15 juni 2006, 22:41   #29
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ik volledig begrijpen.

Ik heb nog altijd niks gelezen waaruit blijkt dat 'legale Belgen' achtergesteld worden.

In het artikel dat je zelf gepost hebt staat trouwens ook dat het alleen om dringende hulp gaat. Dus, wees niet bang, illegalen worden nog altijd achtergesteld...

Het is jouw thread
Gaat hier niet over bang zijn of niet. Heeft helemaal zelfs niets met angst te maken wat ik bedoel.
Legale Belgen worden niet achteruitgesteld?
Jij moet uit een schatrijke familie komen waar geen serieuze ziektes in voorkomen. (Ik mag hopen voor u dat het zo mag zijn)
Er zijn zovele ziektes waarvoor de medicatie niet of bijna niet vergoed worden. Er zijn zovele mensen die een operatie moeten laten doen om te blijven leven, maar die dan zo duur is dat mensen ze niet kunnen laten uitvoeren. Al die kindjes met afwijkingen die naar het buitenland moeten omdat ze enkel daar bekwame artsten hebben om deze uit te voeren, maar het niet kunnen laten doorgaan (tenzij door rechtstreekse hulp van de mensen die in hun zak tasten ervoor) omdat de overheid hier niet in tussen komt. Dit zijn geen onrealistische toestanden die ik hier neerpoot. Dat is dagdagelijkse realiteit.
Uit eigen sfeer : ik ben ook ziek, wilt u weten wat mijn medicatie mij per maand kost ? Enkel en alleen aan de opleg dan ?
En dat allemaal omdat een overheid niet met geld kan omgaan en liever stomme dingen organiseert waarvan het op voorhand al geweten is dat het toch geen kans op slagen heeft!
Sorry, wat mij betreft gaat dan even eigen volk eerst op.
En zoals al eerder gezegd, men moet een mens in nood helpen, daar sta ik achter, maar dan doen ze het wel op een verkeerde manier. Er is nog geen geld genoeg in de SZ voor de Belgen, waarom dan willens nillens nog mensen blijven toelaten als er geen geld genoeg voor is ?
Om dan daarna aan te kaarten dat er teveel geld naartoe gaat ?
De wereld op zijn kop imo.
Oud 15 juni 2006, 22:44   #30
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merk er op dat hier niet het woord racist in de mond heb genomen. Mijn punt is gewoon dat, als het om een mensenleven in hoge nood draait, er niet moet gekeken worden naar iemand zijn achtergrond... Het is jammer dat in het nieuwsbericht niet staat hoeveel levens er zijn gered met dat geld.
Dat stukje van 'racistisch' was dan ook niet op u als persoonlijke aanval bedoeld. Merkt u zelf ook op, dat telkens iemand iets durft zeggen over iets als dat kan geklasseerd worden als 'eigen volk eerst' je automatisch als VB-stemmer en racistisch uitgekafferd wordt. Dit is spijtig genoeg een bijna algemene tendens aan het worden waardoor dialoog bijna compleet onmogelijk wordt.

Laatst gewijzigd door Duupje : 15 juni 2006 om 22:46.
Oud 15 juni 2006, 22:44   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar trekt ge uw grens, alle zieken naar België halen ?
Oud 15 juni 2006, 22:51   #32
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Waar trekt ge uw grens, alle zieken naar België halen ?
Mijn grens is de volgende:

Iedereen die zich de niet te onderschatte moeite troost om naar België te trekken, met al de gevaren en hindernissen van dien, die in ernstige medische nood verkeert, die mag geholpen worden door de OCMW's.

Dat is mijn grens.
Oud 15 juni 2006, 22:54   #33
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Gaat hier niet over bang zijn of niet. Heeft helemaal zelfs niets met angst te maken wat ik bedoel.
Legale Belgen worden niet achteruitgesteld?
Jij moet uit een schatrijke familie komen waar geen serieuze ziektes in voorkomen. (Ik mag hopen voor u dat het zo mag zijn)
Er zijn zovele ziektes waarvoor de medicatie niet of bijna niet vergoed worden. Er zijn zovele mensen die een operatie moeten laten doen om te blijven leven, maar die dan zo duur is dat mensen ze niet kunnen laten uitvoeren. Al die kindjes met afwijkingen die naar het buitenland moeten omdat ze enkel daar bekwame artsten hebben om deze uit te voeren, maar het niet kunnen laten doorgaan (tenzij door rechtstreekse hulp van de mensen die in hun zak tasten ervoor) omdat de overheid hier niet in tussen komt. Dit zijn geen onrealistische toestanden die ik hier neerpoot. Dat is dagdagelijkse realiteit.
Uit eigen sfeer : ik ben ook ziek, wilt u weten wat mijn medicatie mij per maand kost ? Enkel en alleen aan de opleg dan ?
En dat allemaal omdat een overheid niet met geld kan omgaan en liever stomme dingen organiseert waarvan het op voorhand al geweten is dat het toch geen kans op slagen heeft!
Sorry, wat mij betreft gaat dan even eigen volk eerst op.
En zoals al eerder gezegd, men moet een mens in nood helpen, daar sta ik achter, maar dan doen ze het wel op een verkeerde manier. Er is nog geen geld genoeg in de SZ voor de Belgen, waarom dan willens nillens nog mensen blijven toelaten als er geen geld genoeg voor is ?
Om dan daarna aan te kaarten dat er teveel geld naartoe gaat ?
De wereld op zijn kop imo.
Ik snap je pijn. Nergens zeg ik dat de staat geen verkeerde uitgaven doet en dat een Belgische zieke het niet moeilijk kan hebben.

Alleen impliceert de uitspraak dat Belgen worden achtergesteld imo dat dit tegenover een andere groep is (in dit geval de illegalen?). En sorry, dat is niet zo. Een illegaal krijgt alleen dringende medische hulp, terwijl de steun voor legale Belgen verder gaat. Iets wat ik ook logisch vind, voor alle duidelijkheid.

Laatst gewijzigd door Casca : 15 juni 2006 om 22:59.
Oud 15 juni 2006, 22:56   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iedereen die zich de niet te onderschatte moeite troost om naar België te trekken, met al de gevaren en hindernissen van dien, die in ernstige medische nood verkeert, die mag geholpen worden door de OCMW's.

Dat is mijn grens.
Alle zieken dus, zolang ze maar de reis kunnen maken.
Al is het maar de grens naar België oversteken.
Oud 15 juni 2006, 22:59   #35
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Alle zieken dus, zolang ze maar de reis kunnen maken.
Al is het maar de grens naar België oversteken.
Neen. Al diegenen die in ernstige medische nood verkeren.

Tenzij u vindt dat u bij een verkoudheid in ernstige medische nood verkeert natuurlijk 8)
Oud 15 juni 2006, 23:01   #36
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap je pijn. Nergens zeg ik dat de staat geen verkeerde uitgaven doet en dat een Belgische zieke het niet moeilijk kan hebben.

Alleen impliceert de uitspraak dat Belgen worden achtergesteld imo dat dit tegenover een andere groep is (in dit geval de illegalen?). En sorry, dat is niet zo. Een illegaal krijgt alleen dringende medische hulp, terwijl de steun voor legale Belgen verder gaat. Iets wat zelfs ik logisch vind.
[SIZE=2]do 15/06/06 - Het bedrag voor dringende medische hulp aan illegalen is in 4 jaar tijd vervijfvoudigd, van bijna 5 miljoen euro in 2000 naar bijna 25 miljoen euro in 2004[/SIZE]

Zo'n bedrag gaat niet om 'enkele' mensen in nood, Casca.
Het gaat niet om pijn Casca, het gaat om het idee erachter, ik kan medicatie nog betalen, mij valt dat soms ook zwaar, ben alleen met 2 kinderen. Maar ik ken meer mensen die nog zwaarder ziek zijn, en die nog harder getroffen worden. En ik weet hoe zij zich voelen. Dat VB haalt echt niet zomaar zoveel stemmen de laatste jaren. Als ze het willen indijken, zullen ze vooral in de regering zich moeten gaan bezighouden met deze dingen. Voor heel veel mensen is de maat vol. En ergens kan ik ze ook begrijpen, net als ik kan begrijpen dat er anderen het minder goed hebben of ronduit slecht in hun eigen land. 1 van mijn allerbeste vrienden is een kindsoldaat geweest, Benji komt uit Somalië...vertel mij niet hoe moeilijk zij het hebben in eigen land, maar toch studeert hij nu voor verpleger hier, en snapt hij zelf niet hoe het komt dat hij op stage mensen ziet die aan de grond zitten, in een land van grote welvaart (zoals hij het hier noemt).
Oud 15 juni 2006, 23:06   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Al diegenen die in ernstige medische nood verkeren.

Tenzij u vindt dat u bij een verkoudheid in ernstige medische nood verkeert natuurlijk 8)
Een verkoudheid vind ik geen ziekte. 8)
Oud 15 juni 2006, 23:10   #38
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me een interview met een woordvoerder van Artsen Zonder Grenzen een paar weken geleden op Radio1, waar die het had over de gratis consultaties t.b.v. de sans papiers. Er bestaan voor de terugbetaling van die medische prestaties én geneesmiddelen een aantal strikte voorwaarden. Eén ervan is dat er pas terugbetaald wordt wanneer de prestatie / geneesmiddel in kwestie levensnoodzakelijk is. D�*�*r kan ik zeker en vast inkomen; niemand zou in dit land moeten kreperen omdat hij een levensnoodzakelijke behandeling niet kan betalen. Trouwens, élke arts is gehouden om die hulp te verstrekken en het is een zinvolle maatregel om hem daar ook financieel schadeloos voor te stellen.

Maar... wat was nu het verhaal van die AZG-woordvoerder? Wel, het criterium "levensnoodzakelijk" wordt nogal gerokken... Bijvoorbeeld tot het voorschrijven van peperdure anti-hypertensiva (pillen tegen hoge bloeddruk) en zelfs cholesterolverlagende medicijnen. De ratio was immers dat dit "op langere termijn bekeken wel levensnoodzakelijk zou kunnen zijn". Tsja, op die manier kan je natuurlijk héél veel behandelingen en medicijnen onder dat criterium gaan onderbrengen.

Kortom: het verwondert me dus niet dat artsen en geneesmiddelenindustrie (twee handjes op één buik) ook in de sans papiers een nieuwe inkomstenbron hebben aangeboord. En het nieuws verspreidt zich in dat wereldje heel snel... Krijg je die peperdure bètablokker niet in Nederland / Frankrijk /Duitsland /.... zak dan maar af naar België (Shengen, dus nauwelijks controle) en het zaakje komt wel in orde.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 00:12   #39
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is mijn grens.
Juist gezegd... mag geholpen worden maar moet niet geholpen worden. Even teruggaan naar de definitie van onze sociale zekerheid zoals vooropgesteld in België:

SOCIALE ZEKERHEID IN HET KORT
http://socialsecurity.fgov.be/NL/ove...kort/index.htm
De Belgische sociale zekerheid is gebaseerd op solidariteit tussen:
• werkenden en werklozen;
• jongeren en ouderen;
• gezonden en zieken;
• mensen met een inkomen en mensen zonder;
• gezinnen zonder kinderen en gezinnen met kinderen;
• enz.

Die solidariteit is gewaarborgd omdat:
werkende mensen bijdragen moeten betalen in verhouding tot hun loon; • de financiering grotendeels gebeurt door de gemeenschap, dat zijn dus alle burgers samen; • de vakbonden, de ziekenfondsen en de werkgeversorganisaties mee beslissen over de verschillende aspecten van het systeem.

Hier wringt het schoentje. De sociale zekerheid wordt betaald door werkende mensen die bijdragen moeten betalen. We hebben geen nood aan asieltoerisme voor medische operaties... De financiering gebeurt door de gemeenschap (alle burgers samen)... De asieltoeristen kennen alleen maar ontvangen en niet betalen... Als men dat niet aanvaardt, dan is de solidariteit ook niet meer gewaarborgd.... en is er ook geen sociale zekerheid meer.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 06:32   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is mijn grens.

En wie gaat dat betalen? Bent u dan wel zo democratisch om de belgen zelf op hun belastingformulier te laten aankruisen of ze dat mee willen sponsoren of niet?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be