![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Is het ooit echt doorgevoerd?
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() De Walen spraken ook hun dialecten, maar alleen het Frans had en cultuurtaal. Ik weet ook wel dat daar een ferme dosis arrogantie mee gemoeid was, waartegen een legitieme reactie is geweest, maar je er niet naast dat toen:
1. Alleen het Frans een cultuurtaal had 2. Frans als taal een belangrijke Europese (burgerlijke) voertaal was. 3. Men zich wou afzetten tegen "De Hollanders" De keuze voor een eengemaakt Frans was dus niet zo onvanzelfsprekend. Wat wel fout was is dat het groeiende Nederlands niet werd gerespecteerd. De haat van sommige lagere geestelijken tov het Frans had ook weinig met België te maken, maar wel met de bezetting van Napoleon 25 jaar vroeger, toen die gediscrimineerd werden tov hun Franse collega's.
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Waals niet, dat geef ik toe) Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 juni 2006 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Nog niet dus, enkel bij twee man en een paardenkop, en dan nog in voorlopige versie.
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het overgrote deel van de burgerij sprak Frans, en een kleine minderheid AN. Maar België was/is/en zal-altijd-zijn, een bourgeoisstaat. Voor de taalkeuze werd dus enkel naar de talen van de adel en burgerij gekeken. En dus werd dat het Frans. Wanneer je zegt dat je het wel logisch vindt dat Frans de officiële taal werd in België, dan geef je toe dat België een bourgeoisstaat is die opgericht is om de belangen van de burgerij en de adel te dienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En begrijpen de Vlamingen elkaar niet (meer)? Wat een onzin! Zelfs als we op de werkvloer dialect spreken, vormt dit geen enkel probleem. De vertrouwdheid met elkaars dialecten is immers zo groot dat er nog nauwelijks een probleem is. Ook omdat het dialect eigenlijk aan het verdwijnen is en plaats maakt voor de zogenaamde REGIOLECTEN. Deze evolutie is al een tijdje aan de gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. Er werd geen dialect in de scholen onderwezen. Ongetwijfeld spraken de toenmalige onderwijzers een standaardtaal nog sterk getint door een dialectische uitspraak (ik heb indertijd een opname gehoord van priester-leraar-dichter Verriest die AN spreekt maar met een duidelijke West-Vlaamse tongval), maar dat betekent niet dat er geen eenheidstaal was. Die bestond weldegelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waaruit leidt u af dat enkel het Frans een cultuurtaal had? En wat heeft de dominantie van een bepaalde taal te maken met het intern gebruik van een taal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Vlaanderen" bestond nog niet, de taalgrens bestond nog niet, het AN bestond nog niet, het Frans was een Europese cultuurtaal, er was nood aan zelfbevestiging na de Belgische Revolutie. De context van toen was niet die van nu. Het respect voor het Nederlands had moeten groeien met de groei van de taal, en daar is een onterechte afstand gegroeid. Het Nederlands heeft daarna zich doen respecteren, en dat is maar goed ook. De punten van taal-ongenoegen van 1900 zijn nu wel merendeels weggewerkt: Nederlands is de voertaal boven de taalgrens.
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Hoe Black Cat met zijne zever komt bij de jaren dertig van de 20e eeuw, weet ik ook niet. Blijkbaar is hij zeer beïnvloedbaar voor Belgicistische mythes die zelfs hardcore belgicisten anno 2006 hebben verlaten omdat ze niet meer pakken... Citaat:
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 16 juni 2006 om 09:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Misschien bent u het wel die in een mythe leeft. Waarschijnlijk heeft u met uw gebrainwashte geest daar nooit over nagedacht, maar ja... Who cares dat jij 19e eeuwse belgicistische mythes in stand wil houden, niemand gelooft je toch...
![]() |
#34 |
|
![]() BC leest wat ie wil horen...
![]() |
#35 |
|
![]() U insinueert dat AN pas bestaat in 1932. Onzin natuurlijk. Een algemene Nederlandse standaardtaal werd sinds 1823 ingevoerd in de Vlaamse scholen, een maatregel die werd teruggedraaid op 16 november 1830 door de Belgische staat...
![]() |
#36 |
|
![]() Types als u hebben het wel geprobeerd...
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taalgrens bestond ook, alhoewel niet officieel vastgelegd. Vlaanderen bestond ook al, alhoewel het geen politieke vertaling kende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Welke taal werd er dan ingevoerd in het onderwijs van 1823? Hottentots? Zulu? Mandarijns? Man toch, u negeert zelfs erkende feiten...
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Saksische invloed is vrij beperkt. Afgezien van enkele woordjes (als "zik" wat vernederlandst werd in "zich") is er niet veel Saksisch in ons AN te bespeuren. |
|
![]() |
![]() |