![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat voor president? | |||
Gene, ik ben tegen de republiek!! |
![]() ![]() ![]() |
6 | 50,00% |
President met een protocollaire functie. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 25,00% |
Een president met macht. Een echte democratie dus. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 16,67% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kies in iedergeval voor een democratie, republiek of koninkrijk.
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mnja... Ik ben nog steeds voorstander van het Zwitsers model:
Een regering met een beperkt aantal leden, elk van die leden een bevoegdheid/bevoegdheden, verkozen voor een legislatuur. Elk jaar wordt er een president gekozen uit die leden, inclusief vice-president. In feite komt dat neer op een beurtrol. Die zit tegelijk de vergaderingen voor en is dus feitelijk ook regeringsleider. Het presidentschap houdt dan ook nog polleke schudden in als er een big shot van het buitenland komt. Maar veel houdt het niet in. Het systeem is goedkoper dan gelijk welke monarchie en een republikeins systeem met een sterke president zoals in Frankrijk en Amerika. Het is ook goedkoper dan het Duits systeem, want men spaart een aparte functie uit en in feite zelfs twee... http://en.wikipedia.org/wiki/Preside..._Confederation
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Heftruck : 24 juni 2006 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is een verschil tussen de ceremoniële rol eigen aan het staatshoofd (met veel gedruis en tromgeroffel een buitenlands staatshoofd ontvangen, lintjes doorknippen, medailles uitreiken...) en de bevoegdheden eigen aan Buitenlandse Zaken. De eerste taken kan door ieder regeringslid worden waargenomen volgens een beurtrol; de andere worden best gedurende de ambtstermijn van een regering door een en dezelfde persoon waargenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Ik vind dat een staatshoofd (wat dan ook) moet kunnen regeren en zeker niet enkel lintjes doorknippen. Al hoort dat er soms ook wel bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een waarachtige democratie heeft geen nood aan een of andere Leider. De macht moet resideren bij het geheel van de verkozenen. Niet bij één figuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bravo. Er is toch hoop...
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ik het maar even ongezouten zeggen: hij kraamt regelrechte onzin uit. Op z'n instrument schijnen er blijkbaar maar twee snaren te zitten die hij voortdurend betokkelt: nationaal-solidarisme en de Duitse keizer. Het is een is voltooid verleden tijd en het andere is een ware zinsbegoocheling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Heftruck : 24 juni 2006 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |