Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2003, 13:44   #21
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Je dankt de vrijheid van je woord o.a. aan de inzet van 10.000-en verzetsstrijders.

Ondankbare profiteur.
Naïef ventje!
beste decartelé, na de oorlog waren er zo'n 250.000 mensen ingeschreven als lid van het verzet (met alle voordelen daaraan verbonden), tijdens de 4 oorlogsjaren was het Duitse bezettingsleger in België nooit groter dan 25.000 man, grotendeels reservisten.
Omdat sommigen misbruik van de situatie hebben gemaakt, zouden we plots de heldendaden van de echte weerstanders moeten afvallen? Neen, dat is nogal een erg doorzichtig argument.
Met alle respect voor de echte verzetshelden, maar de verzetsorganisaties hebben tot vandaag nooit afstand genomen van de wandaden van sommigen van hun leden en moeten dus maar de gevolgen ervan dragen! en de echte verzetshelden zijn niet degenen die nu elk jaar op 21 juli rondlopen (of rijden in een karretje) versierd als een kerstboom met hun boterhammekes onder de arm!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 13:44   #22
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

De "heldendaden"?
Zoals.. Duitsers overvallen, dan rap de plaat poetsen, en zich heel koest houden als de Duitsers als represaille onschuldigen fusilleren, in plaats van die onschuldigen te redden door zich aan te geven.

Ferme heldendaden.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 13:47   #23
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid

Lieven Corneillie's schermafbeelding

Standaard

Ik ben blij dat het verzet bestaan heeft. Maar natuurlijk kan ieder weldenkend mens het niet eens zijn met wreedheden als verkrachtingen en dergelijke. Zelfs al zouden de verkrachte meisjes/ vrouwen effectief "moffenhoeren" geweest zijn, of effectief Belgen aangegeven hebben bij de Duitsers, verkrachten voor de goede zaak kan niet, de goede zaak wordt immers in niets gediend door die verkrachting.
Lieven Corneillie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 13:49   #24
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
De "heldendaden"?
Zoals.. Duitsers overvallen, dan rap de plaat poetsen, en zich heel koest houden als de Duitsers als represaille onschuldigen fusilleren, in plaats van die onschuldigen te redden door zich aan te geven.
Ja, zoals het een goede soldaat past
Zich overgeven, dat doen jullie Vlaams-nationalen wel graag he
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 13:50   #25
De Knut
Minister

Standaard

Anderen laten afzien voor jouw wandaden, dat doen jullie belgicistjes wel graag he.
Oud 18 augustus 2003, 13:51   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Anderen laten afzien voor jouw wandaden, dat doen jullie belgicistjes wel graag he.
Zich overgeven, en landgenoten verraden was dan weer meer iets voor jullie Vlaams-nationalen he
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 13:53   #27
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
De "heldendaden"?
Tiens, na de eerste wereld-oorlog werden de Franc-tireurs van toen door Belgiê veroordeeld en zwijgt men erover in alle belgische geschiedenisboekjes, maar wie hetzelfde deed tijdens WOII is nu een held? Jullie belgen zijn ook ook niet echt consequent he! (en ik zwijg hier over de roi-incivique Leopold3!!!)
Oud 18 augustus 2003, 13:54   #28
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Corneillie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
De enige verliezer in een oorlog is de gewone mens. De enige held in een oorlog is een mens die voor zijn of haar medemensen zorgt. Op welke manier dan ook.
Ha, zo wordt het een ethische kwestie. Interessant, toch even over nadenken voor ik antwoord.
Ja, want op die manier worden echte verzetsdaden zoals bijvoorbeeld de staking van de Nederlandse treinmachinisten wel aanvaardbaar maar kunnen de "liquidaties" niet goedgepraat worden. De mensen die voedingsbonnen stalen om de ondergedokenen van eten te voorzien waren helden, niet de mensen die iemand afschoten.

Wie waren nu de "ware" verzetshelden ? En wie waren de "ware" collaborateurs ?
Oud 18 augustus 2003, 16:20   #29
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die represailles zijn voor 100% op de verantwoordelijkheid van de Duitsers en hun collaborateurs te schrijven. Draai de zaken niet om hé, De Knut.

Dus volgens u had een goed georganiseerd verzet, gestuurd vanuit Londen, zich onmiddellijk moeten overgeven na de eerste repressaille.

Alleen simplisten of collaboratie-gezinden komen met zo'n theorieën af.

Ik denk dat je in de deelverzameling van beide groepen thuishoort.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 16:28   #30
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het oneens met je Descartes Jr. De mensen die vanuit London de orders gaven en de verzetslieden die gewelddadig verzet pleegden wilden blijkbaar geen rekening houden met het feit dat er burgerslachtoffers gingen vallen als represaille na iedere liquidatie of aanslag. Die burgers waren geen soldaten. Men had het recht niet om hun levens op het spel te zetten. Het is juist simplistisch te beweren dat er spaanders vallen als er gehakt wordt.
Dat soort verzet is misdadig, gaat in tegen de Conventie van Genève en is niet goed te praten. Je kunt beweren dat het voor mij gemakkelijk is om er achteraf kritiek op te hebben, maar dat geldt ook voor jou uitleg;

Ik blijf erbij... de ware echte en daadwerkelijke verzetshelden waren de mensen die andere mensen hielpen, gered hebben, beschermden. Die zag je aan het einde van de oorlog niet parmantig paraderen met een in teer en veren gewreven kaalgeschoren vrouw, die zag je aan het einde van de oorlog geen huizen plunderen.
Oud 18 augustus 2003, 16:38   #31
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Geert Cool laat hier duidelijk z'n ware aard zien!
Hij keurt de straatterreur van 1944 goed!!! Onschuldigen werden opgepakt of afgeranseld (burenruzies en dergelijke), justitie en ordediensten werkten niet meer waardoor willekeur heerste, mensen werden mishandeld, alle redelijkheid in bestraffing van collaborateurs was zoek (in 1944 kreeg men de kogel en nog geen 4 jaar later voor dezelfde feiten kreeg men 10 jaar gevangenis! ) Economische collaborateurs werden met rust gelaten, mensen die enkel lid waren van het VNV en vlieg kwaad gedaan hadden tussen '40 en '44 werden zwaar gestraft.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 19:57   #32
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf erbij... de ware echte en daadwerkelijke verzetshelden waren de mensen die andere mensen hielpen, gered hebben, beschermden. Die zag je aan het einde van de oorlog niet parmantig paraderen met een in teer en veren gewreven kaalgeschoren vrouw, die zag je aan het einde van de oorlog geen huizen plunderen.
Nogmaals : het (grotere) geweld heeft het andere geweld uitgelokt.

De echte werking van het verzet hield evenwel niet alleen het verbergen van "illegalen" en het verzamelen van contra-gegevens in maar ook sabotage.

Uw repliek is zuiver pathetisch theoretisch en onrealistisch. En dan gebruikt u het nog als argument om de schuld van de échte oorlogsmisdadigers te vergoelijken.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 20:02   #33
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Welke historicus kent de cijfers van de collaboratie in Vlaanderen en in Wallonië?
Ik heb daar wel wat gegevens over namelijk uit het boek Onverwerkt Verleden - Collaboratie en Repressie in België 1942-1952 van Luc Huyse en Steven Dhondt; Kritak 1991. Zo gauw ik wat meer tijd heb zal ik daar een topic over plaatsen.

Het is wel nodig me dunkt, want iedereen doet er hier maar een flinke slag naar.
Oud 14 januari 2004, 11:58   #34
jan hyoens

Standaard

effen naar boven halen ivm de amnestietopic!
Oud 14 januari 2004, 13:19   #35
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft dat met Belgische "helden" te maken, zoals de titel beweert?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2004, 13:20   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Zich verschuilen achter een onschuldige burgerbevolking is natuurlijk vééél dapperder

Een dapper iemand neemt m.i. de verantwoordelijkheid voor zijn daden op.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2004, 13:39   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn grootvader zaliger had naast een echtgenote en 3 kleine kinderen ook nog zijn ouders en schoonouders ten laste en op het laatst van de oorlog ook de echtgenote en kinderen van een broer. Hij kon kiezen: ofwel vrijwillig in Duitsland gaan werken en uitbetaald worden zodat hij al die mensen kon voeden, ofwel opgepakt worden en gedwongen tewerkstelling zonder loon verrichten, ofwel onderduiken. Hij koos voor vrijwillige tewerkstelling. Hij is in Duitsland door een (bombardements)hel gegaan en is bij zijn terugkeer in België gevangengezet om 2 redenen: hij werd eerst verward met een gelijknamig familielid die wel collaborateur was en hij was vrijwillig in Duitsland gaan werken.
Mijn grootmoeder zaliger heeft altijd geweigerd te vertellen wat haar en haar familie overkwam na de arrestatie van haar echtgenoot en mijn moeder en haar broer en zusters weigeren het ook: "Daarover wordt niet gepraat". Ik kan me daar wel wat van voorstellen.

Het woord "collaboratie" had veel betekenissen tijdens de repressie. In het geval van mijn grootvader was het wraak omdat ze zijn broer niet konden "pakken" èn nijd omdat hij vrijwillig naar Duitsland is gegaan. Ik weet dat er echter zeer velen zoals hij waren, die liever aan hun gezin dachten dan aan een "eergevoel" die alleen maar doden tot gevolg had. Hij is door een hel gegaan, jarenlang. En mijn grootmoeder ook.

De enige verliezer in een oorlog is de gewone mens. De enige held in een oorlog is een mens die voor zijn of haar medemensen zorgt. Op welke manier dan ook.
Citaat:
Hij kon kiezen: ofwel vrijwillig in Duitsland gaan werken en uitbetaald worden zodat hij al die mensen kon voeden, ofwel opgepakt worden en gedwongen tewerkstelling zonder loon verrichten, ofwel onderduiken.
dat was zijn keuze gvd!
Mijn vader dook onder, en kreeg TBC.....
mijn schoonvader werd opgepakt en afgevoerd naar een "Arbeitslager" bij Berlijn.... gedaan met de studies
mijn tante slaagde er niet in onder te duiken en werd afgevoerd naar Auszchwitz: ze overleefde, maar in welke toestand...
mijn 2 grootvaders kregen alle 2 een V1 op hun huis en stierven.
Versta je dan dat mensen iets tegen die "vrijwilligers" hebben (en tegen de pretenties die ze hebben en het lawaai dat ze maken)?
waarschijnlijk niet, natuurlijk
Hou je "arme collaborateurs"verhalen maar stil, dan kan het misschien vergeten worden!
[size=6]vergeven en vergeten, JA,
AMNESTIE NOOIT!![/size]
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2004, 14:01   #38
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
dat was zijn keuze gvd!
mijn schoonvader werd opgepakt en afgevoerd naar een "Arbeitslager" bij Berlijn.... gedaan met de studies
mijn tante slaagde er niet in onder te duiken en werd afgevoerd naar Auszchwitz: ze overleefde, maar in welke toestand...
Versta je dan dat mensen iets tegen die "vrijwilligers" hebben?
Het is wel iets gemakkelijker om te proberen onder te duiken voor iemand die geen gezin en kleine kinderen te onderhouden heeft (of die gewoon aan hun lot heeft overgelaten, daaromtrent is je verhaal niet heel duidelijk), maar ja daar heb je vlotjes overgelezen of speelt volgens jou geen enkele rol in de discussie...

Wat aushwitz en V1's ermee te maken hebben weet ik niet hoor. V1's waren niet bepaald in staat om er specifieke huizen uit te kiezen En als je er bombardementen dan toch in wil betrekken... er zijn in België veel meer burgerslachtoffers gevallen door geallieerde bombardementen dan door Duitse bombardementen.

Wat aushwitz ermee te maken heeft begrijp ik al helemaal niet, ik zie niet in hoe een vader die om zijn gezin te onderhouden in duitsland ging werken daar enigszins mee voor verantwoordelijk is. Voor zover ik weet werden die mensen niet als kampbewaker ingezet
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2004, 14:06   #39
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
dat was zijn keuze gvd!
Versta je dan dat mensen iets tegen die "vrijwilligers" hebben (en tegen de pretenties die ze hebben en het lawaai dat ze maken)?
Hou je "arme collaborateurs"verhalen maar stil, dan kan het misschien vergeten worden!
[size=6]vergeven en vergeten, JA,
AMNESTIE NOOIT!![/size]
Mijn grootvader werd vermoord door Amerikaanse bevrijders, mijn groootmoeder verkracht door weerstanders. Hun huis werd in brand gestoken. Mijn vader werd als kind opgesloten in de Antwerpse dierentuin, omdat hij de driejarige zoon van een 'zwarte' was.
Verzetslieden hebben hun hele hebben en houden geplunderd.

Hou je "arme oorlogsslachtoffers"verhaaltjes maar stil.
Amnestie voor de smeerlappen van de witte brigade? Nooit!

Oud 14 januari 2004, 14:13   #40
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
dat was zijn keuze gvd!
Versta je dan dat mensen iets tegen die "vrijwilligers" hebben?
Het is wel iets gemakkelijker om te proberen onder te duiken voor iemand die geen gezin en kleine kinderen te onderhouden heeft (of die gewoon aan hun lot heeft overgelaten, daaromtrent is je verhaal niet heel duidelijk), maar ja daar heb je vlotjes overgelezen of speelt volgens jou geen enkele rol in de discussie...

Wat aushwitz en V1's ermee te maken hebben weet ik niet hoor. V1's waren niet bepaald in staat om er specifieke huizen uit te kiezen En als je er bombardementen dan toch in wil betrekken... er zijn in België veel meer burgerslachtoffers gevallen door geallieerde bombardementen dan door Duitse bombardementen.

Wat aushwitz ermee te maken heeft begrijp ik al helemaal niet, ik zie niet in hoe een vader die om zijn gezin te onderhouden in duitsland ging werken daar enigszins mee voor verantwoordelijk is. Voor zover ik weet werden die mensen niet als kampbewaker ingezet
De eerste vrouw van mijn vader is bij gebrek aan zorgen in het kraambed gestorven in het begin van de oorlog , dus van een gezin was er geen sprake meer, als je dan toch �*lles wil wéten...
mijn schoonvader was 17 toen hij gedeporteerd werd
Wat de bombardementen en de kampen ermee te maken hebben?
In jullie ogen niets, dat is duidelijk, maar in de ogen van zowat iedereen was Duitsland de aanvallende VIJAND, niet de "bevrijder van Vlaanderen"

toen ik schreef dat je het natuurlijk niet zou begrijpen...
ik heb te véél vlaamsnationalisten tegengekomen die het in 2004 nog altijd niet begrepen hebben en nog altijd overtuigd zijn van hun HEILIG GELIJK
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be