Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2003, 11:05   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Het zou ook belachelijk zijn, al die Blok-vlaggen bij elkaar.
Wat is daar dan belachelijk aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 11:16   #22
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Dat er daar ongetwijfeld weer gesproken gaat worden uit naam van alle Vlamingen, terwijl de aanwezigen slechts een zeer marginale groep vormen van een minderheid Vlamingen. Met name het deel van het Blok (kiezers en militanten) dat het Blok (mede) volgt omwille van zijn standpunten i.v.m. Vlaamse onafhankelijkheid.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 11:18   #23
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Het is m.i. ook niet toevallig dat de 1ste IJzerbedevaart van het Vlaams Blok (en randorganisaties) bij het graf van de gebroeders van Raemdonck plaatsvind. Ik heb hier net nog wat lectuur gevonden en dan begrijp je beter het hoe en het waarom.

Frans van Raemdonck op 29 november 1915: "'Wij willen van België maken een nieuw land; in Vlaanderen Vlaams, in Wallonië Frans. Wij zijn Germanen, geen Latijnen. Wij willen recht: ons bloed vloeit voor de herwording van ons ras, niet voor zijn verbastering. .."

Geef toe, de herwording van ons ras tegen de verbastering...., op dat soort citaten kicken de Blokkers van op. Bloed & Bodem klinkt hier al ferm door, en na WOI zou dit het leitmotiv van de nazi's worden en tot de grootste ethnische geindustrialiseerde zuivering leiden die de wereld ooit gezien heeft.
Oud 19 augustus 2003, 11:23   #24
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

ik zou het ook liever zien dat alle partijen , alle verenigingen en alle gemeenten die aanwezig zouden zijn zowel op de Ijzerbedevaart als op Yzerwake hun eigen vlag zou mogen meenemen, het zou natuurlijk meer de eendracht benadrukken zonder steeds maar partij politieke spelletjes te spelen. Of men van links of van rechts komt, ik denk dat het mogelijk moet zijn om slechts éénmaal in het jaar de rangen te sluiten en alle tegenstrijdigheden te vergeten...........maar ik denk dat ik nog slaap
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 11:40   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er daar ongetwijfeld weer gesproken gaat worden uit naam van alle Vlamingen, terwijl de aanwezigen slechts een zeer marginale groep vormen van een minderheid Vlamingen. Met name het deel van het Blok (kiezers en militanten) dat het Blok (mede) volgt omwille van zijn standpunten i.v.m. Vlaamse onafhankelijkheid.
Tja, wat is dan uw probleem? Als het toch maar een marginale bedoening volgens u is?

In ieder geval staat, in tegenstelling tot uw bewering, de plechtigheid te Steenstrate open voor alle Vlamingen van welke gezindheid dan ook. Wie de lijst ondertekenaars eens van naderbij heeft bekeken, heeft ook kunnen vaststellen dat er ook N-VA'ers tussen zitten, en heus niet alleen een groepje uit Nijlen zoals "Piano" onterecht beweert. Ook hebben partijongebonden mensen uit de VVB mee het IJzermanifest ondertekend, priesters, voormalige leden van het IJzerbedevaartcomité (die nooit iets te maken hebben gehad met het Vlaams Blok - een ervan is zelfs te catalogeren als een tegenstander van het VB). Al deze mensen zouden niet ondertekend hebben, mocht duidelijk worden dat het Vlaams Blok deze plechtigheid als haar partijbijeenkomst zou beschouwen en ook als dusdanig tonen. Het eerst noch het tweede is waar.

Maar stel nu eens dat er enkel in naam van het Vlaams Blok wordt gesproken (wat dus niet het geval is), wat zou er dan verkeerd zijn om namens 700.000 mensen te spreken die het Vlaams Blok hun vertrouwen hebben geschonken?
Oud 19 augustus 2003, 11:40   #26
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
ik zou het ook liever zien dat alle partijen , alle verenigingen en alle gemeenten die aanwezig zouden zijn zowel op de Ijzerbedevaart als op Yzerwake hun eigen vlag zou mogen meenemen, het zou natuurlijk meer de eendracht benadrukken zonder steeds maar partij politieke spelletjes te spelen. Of men van links of van rechts komt, ik denk dat het mogelijk moet zijn om slechts éénmaal in het jaar de rangen te sluiten en alle tegenstrijdigheden te vergeten...........maar ik denk dat ik nog slaap
...jeps, ik denk het ook
Oud 19 augustus 2003, 11:44   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Geef toe, de herwording van ons ras tegen de verbastering...., op dat soort citaten kicken de Blokkers van op. Bloed & Bodem klinkt hier al ferm door, en na WOI zou dit het leitmotiv van de nazi's worden en tot de grootste ethnische geindustrialiseerde zuivering leiden die de wereld ooit gezien heeft.
Wij "kicken" daar helemaal niet op. In die tijd was dat nu eenmaal een heel gebruikelijke verwoording die trouwens niet van doen had met nazistische theorieën over lichamelijke raszuiverheid.

http://users.pandora.be/VNJ-Mere/edw...nck_en%201.htm

http://users.pandora.be/VNJ-Mere/edw...emdonck_en.htm

Oud 19 augustus 2003, 11:45   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IJzerwake: trouw aan het IJzertestament

De jaarlijkse IJzerbedevaart te Diksmuide is niet meer wat ze vroeger was, ze is niet langer een hoogmis voor de bewuste Vlamingen. Ze is niet langer de plaats waar, over filosofische en partijpolitieke grenzen heen, alle Vlamingen zich samen kunnen vinden in de eisen van de Frontbeweging: Zelfbestuur, Nooit meer oorlog, Godsvrede.

Jarenlange pogingen tot overleg met het IJzerbedevaartcomite en protestacties op en naast de IJzerbedevaartweide hebben niets gewijzigd aan de nefaste politiek van het IJzerbedevaartcomite. Daarom werd in december 2002 overgegaan tot de oprichting van de vzw IJzerwake die een jaarlijkse manifestatie zal organiseren die op een positieve en opbouwende wijze opnieuw wil aanknopen bij de geest van de traditionele IJzerbedevaarten en zich daarom tot doel stelt in de geest van de Frontbeweging het streven naar zelfbestuur voor Vlaanderen, nooit meer oorlog en godsvrede te stimuleren en uit te dragen.

Onder zelfbestuur wordt verstaan: het ijveren voor de oprichting van de onafhankelijke staat Vlaanderen. Brussel en de gebieden die na 1830 een Franstalig of een tweetalig statuut kregen behoren onvervreemdbaar tot Vlaanderen.

Onder nooit meer oorlog wordt verstaan: het streven naar een vreedzame oplossing voor internationale conflicten gesteund op het recht op zelfbeschikking voor elk volk.

Onder de godsvrede-gedachte wordt verstaan: de oproep gericht tot alle Vlamingen om ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging samen te werken voor het realiseren van de onafhankelijke Vlaamse staat.

De vzw IJzerwake heeft na het ontslag van de vorige voorzitter van het IJzerbedevaartcomite op 20 januari 2003 een brief gezonden naar de huidige voorzitter, de heer Walter Baeten, waarin zij zich bereid verklaarde tot een gesprek met het comite wanneer dit zijn rol als vertolker van het IJzertestament verder wil blijven vervullen en waarbij uitdrukkelijk de wens werd uitgedrukt dat het mogelijk moet zijn om de bestaande tegenstellingen te overwinnen en zo daadwerkelijk te werken aan godsvrede binnen de Vlaamse Beweging, een van de drie pijlers van het IJzertestament.

De vzw IJzerwake heeft op dit schrijven tot haar grote spijt echter nooit een antwoord ontvangen.

Met als thema TROUW AAN HET IJZERTESTAMENT zal de IJzerwake dan ook doorgaan op zondag 24 augustus 2003 aan het monument voor de gebroeders Van Raemdonck te Steenstrate te Ieper, deelgemeente Zuidschote.

Het programma begint om 11 uur met een mis en zal verder de lijn volgen van de vroegere traditionele IJzerbedevaarten.

De vzw IJzerwake richt deze manifestatie bewust in op een andere datum dan de IJzerbedevaart om elke mogelijke beschuldiging van provocatie bij voorbaat te ontkrachten.

De IJzerwake is een manifestatie waarop alle Vlamingen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging, welkom zijn. Op de IJzerwake wordt niemand uitgesloten, maar moeten we juist aaneensluiten omwille van de voor Vlaanderen levensnoodzakelijke eensgezindheid onder de Vlamingen in hun strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

De initiatiefnemers van de IJzerwake roepen alle bewuste Vlamingen dan ook op, ook zij die in stil protest al jaren niet meer naar de IJzerbedevaart gingen, om eensgezind en op een constructieve wijze deel te nemen aan de IJzerwake op zondag 24 augustus 2003 te Steenstrate.

Johan Vanslambrouck
Voorzitter IJzerwake vzw
Iedereen weet dat de ijzerbedevaart politiek werd uitverkocht met als het gevolg dat alsmaar meer bewuste Vlamingen afhaakten.
Bert Anciaux en Lionel VDB zijn daar een paar duidelijke voorbeelden van...

Ik wil best wel eens met eigen ogen gaan bekijken wat die 'alternatieve' bedevaart inhoudt. Dat ze van hoofdzakelijk de 'verkeerden' zou uitgaan maakt mij niet veel uit. Uiteindelijk blijft 2+2=4 en wordt het steeds moeilijker om de oorspronklijke bedevaart nog ernstig te nemen na al de kazakdraaierijen van zijn politieke verantwoordelijken.

Dankzij Piano hak ik dus mijn laatste twijfelknoop door. (een buurvrouw en een Nederlander slaagden er niet in mij over de streep te trekken)
Ik bel NU meteen om me te laten inschrijven op één van de bussen die worden ingelegd naar de ijzerwake.
Voor de ijzerbedevaart had ik toch al sinds een tweetal jaar afgehaakt.

Goed werk, Piano!
Oud 19 augustus 2003, 11:45   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
Eigenlijk doe IJzerwake gewoon wat vroeger tijdens de allereerste bedevaarten gebruikelijk was: alleen Leeuwenvlaggen, voor de rest geen partijsymbolen of andere uniformering.
Oud 19 augustus 2003, 11:51   #30
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Terug naar de roots van het rechtse Vlaams-nationalisme... liggen die roots in de Bedevaarten van onder de tweede Wereldoorlog??
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 11:51   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Iedereen weet dat de ijzerbedevaart politiek werd uitverkocht met als het gevolg dat alsmaar meer bewuste Vlamingen afhaakten.
Al vanaf mijn jeugdjaren ging ik naar de IJzerbedevaart. Na een paar jaren gebeurde met een grote groep jongeren waarvan het grootste deel nog steeds vrienden van me zijn. Maar toen de nieuwlichterij begon hebben we allemaal afgehaakt. Ieder jaar gingen we nog naar Diksmuide, maar zetten tijdens de plechtigheid zelf geen stap meer op de weide. En zo zijn er velen die afhaakten, niet omdat het oubollig was/is maar omdat het IJzerbedevaartcomité niet meer trouw is aan het IJzertestament.
Oud 19 augustus 2003, 11:53   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Terug naar de roots van het rechtse Vlaams-nationalisme... liggen die roots in de Bedevaarten van onder de tweede Wereldoorlog??
Je bedoelt dat je je favoriete link naar het nazisme al hebt klaarliggen voor gebruik om Piano een ruggesteuntje te kunnen geven?
Oud 19 augustus 2003, 11:55   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar weten de belgicisten nog altijd zo weinig over de IJzerbedevaart, over de gebroeders Van Raemdonck. Zou dat bewuste onwetendheid zijn of zijn ze werkelijk zo dom?
Oud 19 augustus 2003, 11:55   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Je bedoelt dat je je favoriete link naar het nazisme al hebt klaarliggen voor gebruik om Piano een ruggesteuntje te kunnen geven?
Met fotootjes en al 8)
Oud 19 augustus 2003, 11:57   #35
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Tja, wat is dan uw probleem? Als het toch maar een marginale bedoening volgens u is?

In ieder geval staat, in tegenstelling tot uw bewering, de plechtigheid te Steenstrate open voor alle Vlamingen van welke gezindheid dan ook. Wie de lijst ondertekenaars eens van naderbij heeft bekeken, heeft ook kunnen vaststellen dat er ook N-VA'ers tussen zitten, en heus niet alleen een groepje uit Nijlen zoals "Piano" onterecht beweert. Ook hebben partijongebonden mensen uit de VVB mee het IJzermanifest ondertekend, priesters, voormalige leden van het IJzerbedevaartcomité (die nooit iets te maken hebben gehad met het Vlaams Blok - een ervan is zelfs te catalogeren als een tegenstander van het VB). Al deze mensen zouden niet ondertekend hebben, mocht duidelijk worden dat het Vlaams Blok deze plechtigheid als haar partijbijeenkomst zou beschouwen en ook als dusdanig tonen. Het eerst noch het tweede is waar.

Maar stel nu eens dat er enkel in naam van het Vlaams Blok wordt gesproken (wat dus niet het geval is), wat zou er dan verkeerd zijn om namens 700.000 mensen te spreken die het Vlaams Blok hun vertrouwen hebben geschonken?
Punt is dat de IJzerwake uitgaat van een beperkt aantal extremisten gesitueerd in of rond het Blok. Spreken voor 700.000 mensen is uiteraard totaal belachelijk. Slechts een fractie daarvan stemt op het Blok om Vlaams-nationale redenen. De groep rond de IJzerwake vertegenwoordigt slechts een kleine deeltje van de groep die zij wil vertegenwoordigen. Da's mijn punt.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 12:08   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is in deze tijd hoe dan ook moeilijk om, terwille van welke reden dan ook, nog mensen de straat op te krijgen. Kijk maar naar het magere percentage van de 90% stilzwijgende, maar desalniettemin 'overtuigde' Belgen, die opdaagden na de oproep van de BUB en andere belgicistische belangengroepen.

Het zou jullie dus sieren mochten jullie zo eerlijk te zijn toe te geven dat er meer Vlaamsgezindheid dan belgicisme bestaat indien er meer Vlamingen in een uithoek van Vlaanderen samenstromen dan belgicisten van heel België in het hart van Brussel.
Oud 19 augustus 2003, 12:14   #37
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Punt is dat de IJzerwake uitgaat van een beperkt aantal extremisten gesitueerd in of rond het Blok. Spreken voor 700.000 mensen is uiteraard totaal belachelijk. Slechts een fractie daarvan stemt op het Blok om Vlaams-nationale redenen. De groep rond de IJzerwake vertegenwoordigt slechts een kleine deeltje van de groep die zij wil vertegenwoordigen. Da's mijn punt.
Leugens, ik zelf ben geen lid van een partij, maar heb wel het manifest van de IJzerwake ondertekend. Ik ontving vandaag hun bladje met al de namen. Veel N-VA'ers, VVB'ers, KVHV'ers ed. dus zeker is de IJzerwake GEEN organisatie vaan mensen van het Vlaams Blok of daar rond!
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2003, 12:29   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met fotootjes en al 8)
Om u alvast dan maar op weg te zetten:

Bemerk de Belgische driekleur op de linkerarm:

Oud 19 augustus 2003, 12:32   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Met fotootjes en al 8)
Om u alvast dan maar op weg te zetten:

Bemerk de Belgische driekleur op de linkerarm:

Wat heeft die met het rechtse Vlaams-nationalisme te maken?
Oud 19 augustus 2003, 12:37   #40
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

Patriot, ik heb de bedevaarten tijdens W.O II niet meegemaakt, ik kan daarover dus niets zinnig zeggen, ik kan mij wel voorstellen dat deze bedevaarten onder invloed stonden van de situatie van toen, goed of slecht laat ik in het midden, er zullen ook bepaalde zaken gebeurd zijn die niet goed te praten zijn, maar dat is nu eenmaal zo, een mens kan niet altijd perfect zijn.
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be