Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2006, 15:07   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
u bedoelt VOKA dat onlangs nog meende dat bepaalde materies maar beter terug gefederaliseerd worden?
U heeft het over ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel. Hoehoe. Zowaar de zwaartepunten van de Vlaamse bevoegdheden. Plaats dit nu eens tegenover de bevoegdheden die ze van het federaal naar het Vlaams niveau wensen te brengen. Tja dat lijkt me niet meer dan logisch zelfs voor een Vlaamse patroonsorganisatie. Niemand kent Vlaanderen voorbij Breda, Aachen en Rijsel, laat staan Wallonië. Het lijkt me dan ook onozel voor organen die de belangen van patroons behartigen om de helft van hun tijd en middelen te steken in de uitleg waar ze nu eingelijk van afkomstig zijn en voor wie ze werken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 30 juni 2006 om 15:08.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 15:18   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat vergt een enorme intellectuele stap hoor: afstappen van een aantal dogmas over natie en volk is voor heel wat 'internationalisten' een moeilijke zaak. het is bijzonder gemakkelijk om de romantische idee van het Wereldproletariaat-dat-geen-vaderland-kent aan te hangen. De gevolgen zijn echter navenant: ik ken bitter weinig revoluties van dat soort 'internationalisme' die ooit geslaagd zijn, terwijl de meste geslaagde of bijna geslaagde opstanden wel op de een of andere manier natiegebonden waren (trouwens haast overal in de wereld zijn de nationalistisch-linkse bewegingen veel groter dan de antinationalistisch-linkse).

Na anderhalve eeuw zou een marxist ondertussen toch al moeten doorhebben dat er zoiets als dialectiek bestaat tussen de bovenbouw (natie) en klassenstrijd.

Dit staat volledig los van de discussie tussen Vlaanderen en België. Een eventueele Vlaamse onafhankelijk zou het door u geschetste probleem (wat volgens mij niet klopt maar bon) helemaal niet oplossen, integendeel. U gaat ook compleet door de bocht alsof wij zouden suggeren dat er geen nationale gevoelens zouden bestaan of dit helemaal niet relevant is. Ik denk niet dat Lenin (en anderen) een boek over het nationaliteitenvraagstuk zou hebben geschreven mocht het geen issue zijn of niet relevant. De huidige bovenbouw is overigens o.a de Belgische staat en helemaal niet de Vlaamse "natie". De sociale zekerheid is nationaal. Het IPA is nationaal. Buitenlandse zaken is nationaal. Het zou het probleem alleen maar groter maken. En de suggestie dat u die "intellectuele" stap wel zou hebben genomen als argument om de Vlaamse zaak te verdedigen vind ik ook maar kort door de bocht en zal ik maar vergeten.
Oud 30 juni 2006, 15:30   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dit staat volledig los van de discussie tussen Vlaanderen en België.
in welk universum leven jullie?

Citaat:
Een eventueele Vlaamse onafhankelijk zou het door u geschetste probleem (wat volgens mij niet klopt maar bon) helemaal niet oplossen, integendeel.
ik ben dan ook niet voor zomaar een eventuele vlaamse onafhankelijkheid.

Citaat:
U gaat ook compleet door de bocht alsof wij zouden suggeren dat er geen nationale gevoelens zouden bestaan of dit helemaal niet relevant is.
ah ja das juist, dat bestaat uiteraard wel, in verre jungles in mexico of afrika of in het middenoosten of zo, enfin, overal eigenlijk, behalve uiteraard in belgië.

Citaat:
Ik denk niet dat Lenin (en anderen) een boek over het nationaliteitenvraagstuk zou hebben geschreven mocht het geen issue zijn of niet relevant.
anno 1913, toen er van postmodernistisch pseudokosmopolitisch gewauwel nog geen sprake was.

Citaat:
De huidige bovenbouw is overigens o.a de Belgische staat en helemaal niet de Vlaamse "natie".
nog meer
Vraag de doorsnee vlaming naar vijf bekende walen en het zal heel wat zijn als ze verder komen dan justine henin en elio dirupo (waarvan die laatste dan nog met veel walging zal benoemd worden). Vraag de doorsnee vlaming welke waalse gazet of welk waals tv programma ze recent gezien hebben. Le Soir, daar hebben ze al wel eens van gehoord.

Citaat:
De sociale zekerheid is nationaal. Het IPA is nationaal. Buitenlandse zaken is nationaal. Het zou het probleem alleen maar groter maken.
het zou het probleem alleen maar groter maken, dat hoor ik nu al jarenlang, maar er is niemand die zegt waarom dat zo zou zijn. Ik zie integendeel dat dit land meer en meer uiteenvalt, niet alleen door politieke discussies, maar ook in de praktijk in de hoofden van de mensen, zie hierboven.
Oud 30 juni 2006, 15:32   #24
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
en per definitie is alles wat de mensenmaatschappij aangaat een constructie. Dus ook de klassen. Waarom zou de ene constructie de andere constructie moeten uitsluiten? Ik heb op het SOKOA congres in Baskenland gezien dat het tegendeel net waar is: het nationale identiteitsbesef is net een catalysator waarlangs de klassenstrijd wordt gevoerd.

En zijn naties artificieel? In zekere zin wel. So what? Esperanto is ook artificieel en ik voel me toch volbloed Esperantist
Daar ga ik niet akkoord mee. Klassen zijn ook zonder het kennende subject een bestaand iets. Er is nu zelfs een tendens om klassen bewust te ontkennen, de klassenstrijd te doen begraven. Vermits de economische tegenstellingen, de materialistische grondslag van de maatschappij, blijven bestaan, is alleen het ontkennen een artificiële constructie.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 juni 2006 om 15:35.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 15:57   #25
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in welk universum leven jullie?

ik ben dan ook niet voor zomaar een eventuele vlaamse onafhankelijkheid.

ah ja das juist, dat bestaat uiteraard wel, in verre jungles in mexico of afrika of in het middenoosten of zo, enfin, overal eigenlijk, behalve uiteraard in belgië.

anno 1913, toen er van postmodernistisch pseudokosmopolitisch gewauwel nog geen sprake was.

nog meer
Vraag de doorsnee vlaming naar vijf bekende walen en het zal heel wat zijn als ze verder komen dan justine henin en elio dirupo (waarvan die laatste dan nog met veel walging zal benoemd worden). Vraag de doorsnee vlaming welke waalse gazet of welk waals tv programma ze recent gezien hebben. Le Soir, daar hebben ze al wel eens van gehoord.

het zou het probleem alleen maar groter maken, dat hoor ik nu al jarenlang, maar er is niemand die zegt waarom dat zo zou zijn. Ik zie integendeel dat dit land meer en meer uiteenvalt, niet alleen door politieke discussies, maar ook in de praktijk in de hoofden van de mensen, zie hierboven.
Nja vlaams-nationalitische gevoelens een marxistisch sausje geven maken die gevoelens helemaal niet marxistisch hoor. Ik wil dit alleen maar even meegeven.
Oud 30 juni 2006, 15:58   #26
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 juni 2006 om 15:59.
Oud 30 juni 2006, 15:58   #27
Praetorian

Standaard

dubbel

Oud 30 juni 2006, 15:58   #28
Praetorian

Standaard

Citaat:
Nja vlaams-nationalitische gevoelens een marxistisch sausje geven maken die gevoelens helemaal niet marxistisch hoor. Ik wil dit alleen maar even meegeven.
Marxisme of het marxisme-leninisme?

Oud 30 juni 2006, 16:01   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Daar ga ik niet akkoord mee. Klassen zijn ook zonder het kennende subject een bestaand iets. Er is nu zelfs een tendens om klassen bewust te ontkennen, de klassenstrijd te doen begraven. Vermits de economische tegenstellingen, de materialistische grondslag van de maatschappij, blijven bestaan, is alleen het ontkennen een artificiële constructie.
Het bestaan van een Belgische context ontkennen vind ik ook maar artificiëel hoor. Dezelfde media, partijen en ideeën die je gebruikt om Vlaanderen naar voor te schuiven zijn diezelfde media, partijen en ideeën die klassen ontkennen.
Oud 30 juni 2006, 16:02   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marxisme of het marxisme-leninisme?
Wat is het verschil?
Oud 30 juni 2006, 16:09   #31
Praetorian

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil?
Er zijn best veel marxisten die geen leninisten zijn. Ik beschouw het leninisme in de eerste plaats als een ideologie die de specifieke problemen van een feodaal land trachtte op te lossen. Zijn betrachting om het landbouwproletariaat te betrekken in de organisatie is wel een element die de situatie wel heel apart maakt. Ook heeft Marx nooit geëist dat er maar één partij mocht bestaan, terwijl Lenin juist proletariaat en partij trachtte te verenigen, de voorhoede-strategie heb ik nergens teruggevonden bij Marx.
We kunnen nog zo een tijdje bezig blijven.

Ps. Ik heb nooit het eurocommunisme gesteund, maar de kritiek op het leninisme vond ik wel terecht.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 juni 2006 om 16:12.
Oud 30 juni 2006, 16:11   #32
Praetorian

Standaard

Citaat:
Het bestaan van een Belgische context ontkennen vind ik ook maar artificiëel hoor. Dezelfde media, partijen en ideeën die je gebruikt om Vlaanderen naar voor te schuiven zijn diezelfde media, partijen en ideeën die klassen ontkennen.
Een Vlaming leeft voornamelijk in Vlaamse structuren. De media is daar een mooi voorbeeld van.
Het is niet omdat rechts het Vlaams-nationalisme monopoliseert, dat daarom een marxistische flamingant tot die stroming behoort.
Oud 30 juni 2006, 16:15   #33
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Vlaming leeft voornamelijk in Vlaamse structuren. De media is daar een mooi voorbeeld van.
Het is niet omdat rechts het Vlaams-nationalisme monopoliseert, dat daarom een marxistische flamingant tot die stroming behoort.
Heb ik ook nooit gezegd.
Oud 30 juni 2006, 17:34   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen. De klassenstrijd is het product van een menselijke maatschappij, dus per definitie geconstrueerd, over een lange periode (net als de natie overigens). Ik zou zelfs meer durven zeggen: de klasse is nog meer artificieel dan de natie, want het ontstaan van naties is gebonden aan fundamentele natuurwetten mbt afstand in tijd en ruimte, terwijl een klassenindeling eigenlijk op geen enkele natuurwet gebaseerd is. Daarom ook zal de klassenindeling sneller kunnen 'afgeschaft' worden dan de etnische diversiteit.
Oud 30 juni 2006, 17:36   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antonio Gramsci is u blijkbaar volledig ontgaan, net als een heleboel andere marxistische stromingen in de wereld. Ik zeg het nogmaals: het SOKOA III congres in Baskenland sprak u volledig tegen.
Oud 30 juni 2006, 17:39   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor een groot stuk is dat correct, maar de media die Vlaanderen naar voor schuiven zijn op één hand te tellen, en daar horen al zeker niet de grote gazetten en tv stations bij want die zijn zowat allen belgicistisch, hoogstens federalistisch.
Niettemin valt het niet te ontkennen: de band tussen vlaanderen en wallonië is ontzettend klein.
Oud 30 juni 2006, 18:33   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor een groot stuk is dat correct, maar de media die Vlaanderen naar voor schuiven zijn op één hand te tellen, en daar horen al zeker niet de grote gazetten en tv stations bij want die zijn zowat allen belgicistisch, hoogstens federalistisch.
Niettemin valt het niet te ontkennen: de band tussen vlaanderen en wallonië is ontzettend klein.
De Vlaams Radia en Televisie, De Vlaamse Media Maatschappij, De Vlaamse Uitgeverschmaatschappij (die sinds kort wel een andere naam heeft). De naam van de mediamaatschappijen is wellicht compleet toeval. Ze schuiven Vlaanderen al in het eerste woord van hun naam naar voor.
Oud 30 juni 2006, 19:13   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaams Radia en Televisie, De Vlaamse Media Maatschappij, De Vlaamse Uitgeverschmaatschappij (die sinds kort wel een andere naam heeft). De naam van de mediamaatschappijen is wellicht compleet toeval. Ze schuiven Vlaanderen al in het eerste woord van hun naam naar voor.
en da zegt veel hoor... dat zij de realiteit hoedanook niet kunnen negeren is wel normaal. Niettemin zijn al die media imperia stuk voor stuk belgisch gezind in woord en daad.
Maar je antwoordt niet op mijn vaststellingen: in hoeverre is er van 'belgië' nog sprake in de hoofden van de mensen? Wat bindt de twee naties nog in deze belgische dwangbuis?
De monarchie?
Brussel?
De voetbal?

Veel zal 't ni zijn. Zelfs de eurosong doen we om beurten.
Oud 30 juni 2006, 20:11   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en da zegt veel hoor... dat zij de realiteit hoedanook niet kunnen negeren is wel normaal. Niettemin zijn al die media imperia stuk voor stuk belgisch gezind in woord en daad.
Maar je antwoordt niet op mijn vaststellingen: in hoeverre is er van 'belgië' nog sprake in de hoofden van de mensen? Wat bindt de twee naties nog in deze belgische dwangbuis?
De monarchie?
Brussel?
De voetbal?

Veel zal 't ni zijn. Zelfs de eurosong doen we om beurten.
Ik heb gewoon geen zin om een Belgische dwangbuis in te ruilen voor een Vlaamse dat wellicht nog strakker om de handen van de werkenden zal gespannen zijn dan een Belgische gezien de politieke en syndicale krachtsverhoudingen in de regio. Als er al een splitsing tot stand komt zal die splitsing tot stand komen door rechtse politieke partijen met een rechtse ideologie met op kop NVA en Vlaams-Belang. Geen leuk vooruitzicht voor toekomstige inwoners van uw nieuwe staat. Ik pleit overigens helemaal niet voor het behoud van de Belgische staat laat staan om sportieve of sentimentele redenen maar ik denk alleen dat er andere katjes te geselen zijn dan dat.
Oud 1 juli 2006, 00:05   #40
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb gewoon geen zin om een Belgische dwangbuis in te ruilen voor een Vlaamse dat wellicht nog strakker om de handen van de werkenden zal gespannen zijn dan een Belgische gezien de politieke en syndicale krachtsverhoudingen in de regio. Als er al een splitsing tot stand komt zal die splitsing tot stand komen door rechtse politieke partijen met een rechtse ideologie met op kop NVA en Vlaams-Belang. Geen leuk vooruitzicht voor toekomstige inwoners van uw nieuwe staat. Ik pleit overigens helemaal niet voor het behoud van de Belgische staat laat staan om sportieve of sentimentele redenen maar ik denk alleen dat er andere katjes te geselen zijn dan dat.
De dwangbuis wordt wellicht europees met een europaisering van de wetten inzake arbeid,werkloosheidsuitkeringen.Vlaams of belg,ziek in hetzelfde kerker in het europa fort!Zo is eerst een emancipatie nodig van de schijn identiteiten om een collectieve emancipatie te bekomen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be