Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2006, 16:37   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kunnen we nu voorzichtig besluiten dat een aantal(ik weet niet eens hoeveel %) "Nederlanders uit de provincies" de machtscentra van Randstad als zo vervreemd van de rest van Nederland beschouwen dat ze er eigenlijk niet te veel meer door gedomineerd willen worden?

Het lijkt wel een beetje op de houding tussen Vlamingen en het "exotisch" geworden Brussel,een etterbak waar ze enkel noodgedwongen nog willen zijn,laat staan er wonen?

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 23:39   #22
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Kunnen we nu voorzichtig besluiten dat een aantal(ik weet niet eens hoeveel %) "Nederlanders uit de provincies" de machtscentra van Randstad als zo vervreemd van de rest van Nederland beschouwen dat ze er eigenlijk niet te veel meer door gedomineerd willen worden?

Het lijkt wel een beetje op de houding tussen Vlamingen en het "exotisch" geworden Brussel,een etterbak waar ze enkel noodgedwongen nog willen zijn,laat staan er wonen?

Zeker kunt u dat doen zonder volop op uw muil te gaan. Misschien is het een wereldwijd verschijnsel, ik weet het niet, maar het kan een volkomen logische reactie zijn op de urbanisatie en de multiculturele sfeer in de steden van een platteland dat buiten de stedelijke culturele draaikolken weet te blijven.

Voor Breda, je staat niet alleen in je Brabantisme, leest daarvoor op http://www.sipets.be/
Oud 16 juli 2006, 01:19   #23
Neerlandsfront
Vreemdeling

Neerlandsfront's schermafbeelding

Standaard

Behalve Zuid Nederland organiseert zich Noord Nederland ook al!
De Partij voor het Noorden schrijft het volgende:

Noord-Nederland is een regio met een eigen ruimtelijke en sociaal-culturele identiteit. Die eigen ruimtelijke en sociaal-culturele identiteit behoeven bewust aandacht.

De Partij voor het Noorden wil, mede door haar optreden, daarvoor telkenmale aandacht vragen. Zij verbindt dat streven met een streven naar welvaart en welzijn voor alle Noorderlingen.

Om op deze terreinen daadwerkelijk invloed uit te kunnen oefenen is het naar de mening van de Partij voor het Noorden absoluut noodzakelijk dat er in Noord-Nederland een landsdelig bestuur en een direct gekozen noordelijk parlement worden ingesteld.

Tegelijkertijd moet dan een veel grotere mate van autonomie voor Noord-Nederland worden gerealiseerd. Deze zaken vindt u nader omschreven in deel 1 van dit raamprogramma.

Dit raamprogramma beoogt verder de waarden van de Partij voor het Noorden te verwoorden; mede ten behoeve van de formulering van provinciale en gemeentelijke verkiezingsprogramma’s (zie deel 2 van dit raamprogramma). Deze waarden vormen uitgangspunt voor het handelen van de Partij voor het Noorden.

Vanuit deze achtergrond wil de Partij voor het Noorden haar invloed aanwenden om Noord-Nederland te ontwikkelen als een moderne Europese regio, met een eigen karakter en met een hoog peil van welvaart en welzijn. Een regio waar wat te beleven valt en waarin het waard is te vertoeven, te wonen en te werken. In deel 3 worden de kernpunten van dat handelen geformuleerd. Zij bieden tegelijkertijd een aanknopingspunt voor het formuleren van provinciale en lokale verkiezingsprogramma’s in de periode 2006-2010.

Groningen, 1 januari 2006
Oud 18 juli 2006, 23:11   #24
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

De Partij van het Noorden, de Fryske Nasjonale Partij, de Partij Nieuw Limburg, de Onafhankelijke Senaatsfractie verkondigen allen hetzelfde: regionaliseer Nederland. De Randstad (dat zijn dus de stedelijke regio's in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht) heeft zichzelf de afgelopen 40 jaar dermate overbedeeld dat deze reactie niet uit kon blijven.

Wat kan Vlaanderen met de ontwikkelingen in Noord-Nederland aan?

1. De bestaande alliantie met de Friezen uitbouwen tot één met geheel Noord-Nederland.
2. Als motief gebruiken om te pleiten voor verdergaande regionale autonomie in de Nederlanden.
3. Het streven naar regionale autonomie in Noord-Nederland op Vlaams niveau ondersteunen (Van het federaal niveau kan dat niet verwacht worden.)
4. West- en Oost-Limburg als eerste grensoverschrijdende regio samen laten gaan - de wil tot hereniging is daar prominent aanwezig.
5. Daarna afzien van het serviel volgen van de centrale regering van Nederland; beschouw die voortaan maar als regering van het Voormalig Koninkrijk der Nederlanden
Oud 20 augustus 2011, 07:32   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoever staan de plannen nu al ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 08:25   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
ik neem aan dat dit oud is , ik zat ff te google-en en kwam op dit intresante stukje

Noord-Brabant wil zich met Zeeland en Limburg afscheiden

'S HERTOGENBOSCH/DEN HAAG - In navolging van het nu al enthousiast ontvangen initiatief van een nieuwe provinciale partij die streeft naar meer autonomie voor de drie noordelijke provincies, hebben vandaag de provinciale staten van Noord-Brabant zich uitgesproken voor een grotere mate van zelfstandigheid van de rest van Nederland. Samen met de provincies Zeeland en Limburg is een meerderheid van de Statenleden voor de vorming van een zuidelijk gewest, met een eigen parlement.

In politiek Den Haag reageerden politici van beneden de rivieren, zoals CDA'ers Van der Hoeven en Verhagen, gematigd enthousiast. Hun reacties in het Limburgs waren zelfs voor ons Brabanders echter onverstaanbaar.
Andere politici toonden een niet geringe mate van scepsis. 'Al ze niet gauw dimmen dan degraderen we ze weer tot generaliteitslanden, net als tijdens de Republiek,' bromde een bewindsman, die anoniem wilde blijven, voordat hij in zijn Bentley stapte.

ik ben er voor te vinden alvast nu de rest van Zeeland , Noord Brabant & Nederlands Limburg nog
In ieder geval, uw Noord-Brabant heeft nooit behoord tot het kille calvinistische Noorden. Ik heb nooit begrepen hoe uw Brabanders het zo lang hebben kunnen volhouden in zo'n kunstmatige staat die nu 'Nederland' heet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 09:16   #27
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In ieder geval, uw Noord-Brabant heeft nooit behoord tot het kille calvinistische Noorden. Ik heb nooit begrepen hoe uw Brabanders het zo lang hebben kunnen volhouden in zo'n kunstmatige staat die nu 'Nederland' heet.
België is nog een miljoen keer kunstmatiger Het Oosten!
de laatste tijd hebben we toch niets meer gehoord over een Zuid-Nederlandse onafhankelijkheid, dus dat plan is van de baan.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 augustus 2011 om 09:17.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 09:23   #28
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
België is nog een miljoen keer kunstmatiger Het Oosten!
de laatste tijd hebben we toch niets meer gehoord over een Zuid-Nederlandse onafhankelijkheid, dus dat plan is van de baan.
Net zoals we niets horen over een groot Nederland ?

Dat probleem is nooit op de baan geweest.
Oud 20 augustus 2011, 09:28   #29
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Net zoals we niets horen over een groot Nederland ?

Dat probleem is nooit op de baan geweest.
blablabla.

K&K is meer jouw draad op dit forum aangezien je toch nooit iets zinnigs hebt te zeggen.
Oud 20 augustus 2011, 09:29   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
blablabla.

K&K is meer jouw draad op dit forum aangezien je toch nooit iets zinnigs hebt te zeggen.
Ik verwacht argumenten.
Wat krijg ik ?

Zie quote.
Oud 20 augustus 2011, 09:35   #31
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik verwacht argumenten.
Wat krijg ik ?

Zie quote.
als ik argumenteer, verdraai je ze zodat ze passen in je Belgo-Frankofone kraam.

dus nogmaals: ga een beetje lullen op K&K.
Oud 20 augustus 2011, 09:41   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als ik argumenteer, verdraai je ze zodat ze passen in je Belgo-Frankofone kraam.

dus nogmaals: ga een beetje lullen op K&K.
Er zijn er die gaan "lullen" in K&K, er zijn er die driehoekjes klikken.

Als argumenteren altijd bij Hollander worden uitkomt heeft het niet veel zin, das waar.
Oud 20 augustus 2011, 09:54   #33
Shadowke

Standaard

Citaat:
Er zijn er die gaan "lullen" in K&K, er zijn er die driehoekjes klikken.

Als argumenteren altijd bij Hollander worden uitkomt heeft het niet veel zin, das waar.
non-argument.
nog eens proberen, en laat dit keer je Belgo-racisme eens terzijde.
Oud 20 augustus 2011, 12:06   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
non-argument.
nog eens proberen, en laat dit keer je Belgo-racisme eens terzijde.
Wanneer ik het allemaal hier lees, dan kapt u toch ook zeer vaak op de Belgen...
Oud 20 augustus 2011, 12:11   #35
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft wel meer niet begrepen...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:17   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U heeft wel meer niet begrepen...
Misschien leeft u in de waan dat u véél begrijpt
Oud 20 augustus 2011, 12:27   #37
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf jaren in Noord-Brabant gewoond en kan je garanderen dat de Noord-Brabanders zich op en top Nederlander voelen.
Als Nederland een kunstmatige staat zou zijn, dan is België toch zeker wel een kunstmatige non-entiteit, een kunstmatige historische aberratie.
Oud 20 augustus 2011, 12:29   #38
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien leeft u in de waan dat u véél begrijpt
Tja, ik ben zelf een Noord-Brabander. Dus over dit onderwerp begrijp ik alvast meer dan u. Bovendien heb ik zowel in de Randstad als in Vlaanderen gewoon. Daarom kan ik u verzekeren dat ik de Belgen altijd als een stuk killer heb ervaren dan de 'Hollanders'.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:44   #39
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik ben zelf een Noord-Brabander. Dus over dit onderwerp begrijp ik alvast meer dan u. Bovendien heb ik zowel in de Randstad als in Vlaanderen gewoon. Daarom kan ik u verzekeren dat ik de Belgen altijd als een stuk killer heb ervaren dan de 'Hollanders'.
Eigenlijk is het huidige Nederland ontstaan door het met dwang samenvoegen door het Noorden van grote lappen grond van het Zuiden...
Oud 20 augustus 2011, 17:44   #40
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zijn dan ook best gemoedelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be