Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2006, 19:40   #21
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
U bent nog een heel aantal combinaties vergeten. Wie zegt immers dat de regering symmetrisch samengesteld moet zijn?
Ik heb dan ook gemeld dat er nog vele mogelijkheden zijn, som er gerust enkele op...
Oud 4 juli 2006, 19:44   #22
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
tja, maar als het erop aankomt is een kinderhand snel gevuld en gaat CD&V graag plat op de buik in Laken.
Er zullen weer wat zaken in de economische sfeer overgeheveld worden maar de 11 miljard euro transfert zullen weer voor 4 jaar ok zijn.
Weet je nog dat de huidige regering een COSTA (overlegplatform gemeenschappen) oprichtte voor verdere staatshervorming...niets.
Sorry, maar enkel een stem VB zal daadwerkelijk verandering brengen !
Ja, makkelijk wordt het allemaal niet maar ik geloof wel dat de volgende federale regeringsonderhandelingen een sleutelmoment kunnen vormen in de geschiedenis van dit land.
Als de zetelverdeling zeer moeilijk ligt dan zullen alle partijen kleur moeten bekennen.
Een dubbelslachtig beleid kunnen de traditionele partijen zich niet veroorloven met de hete adem van het VB in hun nek.
Oud 4 juli 2006, 19:47   #23
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinooke Bekijk bericht
Het wordt zowiezo een tripartite. Met hopelijk Di Rupo als premier.
Als een coalitie wordt gevormd met Elio Di Rupo als premier, dan houdt België op te bestaan. Mij kan het niet schelen wie premier wordt, maar de grote man van de PS is volgens mij voor politiek Vlaanderen onaanvaardbaar omdat hij voor een grote meerderheid van de Vlaamse kiezers onaanvaardbaar is. De eerdere charme-offensieven die hij richting Vlaanderen organiseerde, zijn door opeenvolgende schandalen binnen de PS, volledig in de mist verdwenen.
Oud 5 juli 2006, 01:52   #24
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Laten we het hopen want het FN zijn toch een hoopje marginalen.
Kan goed zijn maar ze hebben tenminste nog conservatieve en rechtse opvattingen op bepaalde domeinen zoals ethische thema's. Hegeen niet gezegd kan worden van progressieve partijen zoals de PS.
Met een betere organisatie zou men meer stemmen halen. Randorganisaties, media aandacht, betogingen, gedreven militanten enz
Zolang Féret daar den boel draait vrees ik er voor
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 07:25   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Als een coalitie wordt gevormd met Elio Di Rupo als premier, dan houdt België op te bestaan. Mij kan het niet schelen wie premier wordt, maar de grote man van de PS is volgens mij voor politiek Vlaanderen onaanvaardbaar omdat hij voor een grote meerderheid van de Vlaamse kiezers onaanvaardbaar is. De eerdere charme-offensieven die hij richting Vlaanderen organiseerde, zijn door opeenvolgende schandalen binnen de PS, volledig in de mist verdwenen.

Ik volg je volledig maar.....
Van wat de Vlaamse kiezer wil trekt de politiek zich allang niets meer aan.
Oud 5 juli 2006, 07:44   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij kan het niet schelen wie premier wordt, maar de grote man van de PS is volgens mij voor politiek Vlaanderen onaanvaardbaar omdat hij voor een grote meerderheid van de Vlaamse kiezers onaanvaardbaar is.
Hier maakt ge m.i. een zware denkfout.
In een particratisch staatsbestel waar voor de burgers geen direct democratische middelen voorhanden zijn, hoeven politici zich niet echt te bekommeren om wat de meerderheid der kiezers wenst. Eens verkozen hebben de bestuurders immers een bijna blanco cheque om hun beloften naar goeddunken te houden of te breken.

Bijgevolg hoeft noch premier Verhofstadt, noch Di Rupo problemen voor het voortbestaan van het land op te leveren.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juli 2006 om 07:45.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 08:10   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In een particratisch staatsbestel waar voor de burgers geen direct democratische middelen voorhanden zijn, hoeven politici zich niet echt te bekommeren om wat de meerderheid der kiezers wenst. Eens verkozen hebben de bestuurders immers een bijna blanco cheque om hun beloften naar goeddunken te houden of te breken.

Bijgevolg hoeft noch premier Verhofstadt, noch Di Rupo problemen voor het voortbestaan van het land op te leveren.
Klopt.

Er is echter veel meer dat een rol speelt in de overlevingskansen van Belgique. O.a. dit:

Citaat:
Als de zetelverdeling zeer moeilijk ligt dan zullen alle partijen kleur moeten bekennen.
Een dubbelslachtig beleid kunnen de traditionele partijen zich niet veroorloven met de hete adem van het VB in hun nek.
Dat dubbelslachtige beleid wordt echter al zeer lang gevoerd. Télang.
De verkiezingsresultaten zijn er dan ook naar.
De volgende (federale) verkiezingen worden zelfs zodanig gevreesd dat Verhofstadt zijn tijd volledig uitdoet...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 juli 2006 om 08:17.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 09:07   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is puur theorie. Neen, op de keper beschouwd hoeft Di Rupo als premier geen problemen voor België op te leveren. In praktijk zal het dat natuurlijk wel doen, op een nooit geziene manier. De regering die hij voorzit zal geen enkel crediet meer bezitten in Vlaanderen. De totale pers zal hem van bij het begin de grond in boren (zoals nu al het geval is). Het Belang zal alle plafonds doorbreken. Meer en meer mensen zullen zich niets meer aantrekken van wat de federale regering zegt of doet. En ondertussen zal de Vlaamse regering nog meer aan prestige winnen dan nu.

Neen, Di Rupo premier is een droomscenario. Persoonlijk denk ik aan een steuncomité 'Vlamingen voor Di Rupo".

Laatst gewijzigd door baarle : 5 juli 2006 om 09:07.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 09:11   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat is puur theorie. Neen, op de keper beschouwd hoeft Di Rupo als premier geen problemen voor België op te leveren. In praktijk zal het dat natuurlijk wel doen, op een nooit geziene manier. De regering die hij voorzit zal geen enkel crediet meer bezitten in Vlaanderen. De totale pers zal hem van bij het begin de grond in boren (zoals nu al het geval is). Het Belang zal alle plafonds doorbreken. Meer en meer mensen zullen zich niets meer aantrekken van wat de federale regering zegt of doet. En ondertussen zal de Vlaamse regering nog meer aan prestige winnen dan nu.

Neen, Di Rupo premier is een droomscenario. Persoonlijk denk ik aan een steuncomité 'Vlamingen voor Di Rupo".
Als je mijn beschouwing (te) theoretisch vindt, heb ik daar geen probleem mee. Theorie is immers een schematische veralgemenende afspiegeling van de realiteit.
Uw bovenstaande elegie vindt haar plaats m.i. tussen wishfull thinking, poëzie, dromerij en hallucinaties.
Waarmee ik niet uitsluit dat er af en toe een droom uitkomt, maar onthoud het: vaak is de vervulling van onze ultieme wens het ergste wat ons kan overkomen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juli 2006 om 09:11.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 09:53   #30
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vaak is de vervulling van onze ultieme wens het ergste wat ons kan overkomen.
Daar moet ik eens over nadenken...
Oud 5 juli 2006, 11:07   #31
gralek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Bijkomend probleem bij de volgende regeringsvorm is dat het kartel CD&V/NVA reeds heeft gesteld nooit in een federale regering te stappen indien geen verdere en indringende stappen in de staatshervorming worden gezet zoals meer sociale, economische en fiscale bevoegdheden voor de gewesten en een transparante besteding van de financiële transfers met het doel die transfers af te bouwen.
Ik zie hier niet echt een probleem in. CD&V/N-VA ging ook niet in de Vlaamse regering stappen indien ... (remember). Ik geloof er in ieder geval het mijne van.
gralek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 11:27   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee ik niet uitsluit dat er af en toe een droom uitkomt, maar onthoud het: vaak is de vervulling van onze ultieme wens het ergste wat ons kan overkomen.
Je bedoelt dat de vervulling van onze wens het ergste is wat jou kan overkomen?

Waarom doet met dit denken aan de egoist die de ander uitscheldt voor egoist omdat hij op die manier hoopt zijn eigen hachje te redden?
Oud 5 juli 2006, 11:33   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gralek Bekijk bericht
Ik zie hier niet echt een probleem in. CD&V/N-VA ging ook niet in de Vlaamse regering stappen indien ... (remember). Ik geloof er in ieder geval het mijne van.
Bart Dewever, voortzitter van de N-VA liet in alle geval al weten daar niets op tegen te hebben.

Yves Leterme liet de Walen al weten dat ze 'geen schrik' hoefden te hebben.

Johan vande Lanotte liet al weten dat er een regering moet gevormd worden zonder eerst tot communautaire overeenstemming te komen.

Als alles 'goed' gaat krijgen we dus een sixpartite en een 21ste eeuwse Costa-vergeetput.

Maar daarna.....
Oud 5 juli 2006, 12:16   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. Monstercoalitie CD&V/NVA, SP.A/Spirit, VLD/Vivant, CDH, PS en MR.
Dit zou een coalitie betekenen waarin negen partijen (!) zetelen. Om met negenen tot een regeerakkoord te komen zal heel wat water naar de zee moeten vloeien. De kans op een snelle val van dergelijke regering is ook mogelijk en de kans dat kartels door deze regeringsoptie uiteenspatten is meer dan reëel.
Tien partijen zul je bedoelen. MR is ook een kartel met het FDF.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 12:20   #35
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Aan de hand van de laatste cijfers van De Stemmenkampioen en de peilingen van La LibreBelgique/De Morgen maakte ik een prognose mbt de zetelverdeling in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Daar moeten 150 zetels worden verdeeld waarvan 79 in Vlaanderen, 49 in Wallonië en 22 in het Brussel-Halle-Vilvoorde.
60% van de bevolking die 52% van de zetels krijgen... Dat moet Belgisch zijn...
Oud 5 juli 2006, 12:22   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinooke Bekijk bericht
Met hopelijk Di Rupo als premier.
Citaat:
Als een coalitie wordt gevormd met Elio Di Rupo als premier, dan houdt België op te bestaan. Mij kan het niet schelen wie premier wordt, maar de grote man van de PS is volgens mij voor politiek Vlaanderen onaanvaardbaar omdat hij voor een grote meerderheid van de Vlaamse kiezers onaanvaardbaar is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Vroeger had ik nog wat sympathie voor strikmans. Dan dacht ik aan een scenario met de sterkste Vlaamse en Waalse politici (Leterme en Di Rupo) als minister-presidenten, en een nietsnut (Verhofstadt) als premier.
Sinds zijn aanvallen op Van Cau kan ik Di Rupo niet meer uitstaan. Laat hem dus maar premier worden. Voor het premierschap moeten altijd toegevingen gedaan worden. Vroeger was het altijd "Wallonië de macht, Vlaanderen de postjes", laat ons het nu eens omkeren.
Als dat steuncommité heet "Vlamingen voor Di Rupo als premier", wordt ik direct lid.
Oud 5 juli 2006, 12:44   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger was het altijd "Wallonië de macht, Vlaanderen de postjes", laat ons het nu eens omkeren.
Het zal Wallonië de macht én de postjes worden.
Oud 5 juli 2006, 12:58   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het zal Wallonië de macht én de postjes worden.
Dan zal het Vlaams-nationalisme er toch door radicaliseren.
Oud 5 juli 2006, 13:35   #39
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een lichtpunt dus...

Laat het maar radicaliseren, het is op het Vlaams-nationalistisch vlak toch al jaren véél te stil.
Wat er nu is, is niet meer dan een reflex tegen jaren van ongelijke behandeling, enkel noemen sommige politici en organizaties dat wat te graag racisme van de Vlaming tegen alles en nog wat.
Maar laat ons eerlijk zijn, een Vlaming is geen racist, eerder een realist die iets te laat zijn kop uit de grond haalt.
Oud 5 juli 2006, 13:50   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dan worden de Vlaams-nationalisten wel achter een cordon gestoken , installeren ze KGB-achtige instituten, veranderen ze wetten en maken en desnoods nieuwe, waarna ze processen voeren om die wetten te gebruiken, en last but not least, ze steunen de Franstalige partijen die de Vlaams-nationalisten hun dotatie willen ontfrutselen in de hoop hen zo op de de knieën te krijgen.

Wie weet krijgen we zelfs nog Borms-achtige toestanden in Antwerpen als de 'verkeerden' daar téveel stemmen halen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be