Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2006, 09:19   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben zelf ook niet een al te grote aanhanger van een volksdictatuur.
Een "volksdictatuur" is een contradictie. Wanneer het volk aan de macht is, spreken we van een democratie.

Citaat:
Het is inderdaad waar, beslissingen moeten niet genomen worden op basis van aantal aanhangers in het volk, maar op rationale basis met als doel de optimalisatie van het welzijn van het volk. Soms lopen die twee samen, soms ook niet....
Die redenering is toepasbaar op elk systeem waar met meerderheden gewerkt wordt. Alleen, hoe meer participanten, hoe groter de kans op een beslissing op rationale basis met als doel de optimalisatie van het welzijn van het volk.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 09:19   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het volk schijnt niet al te geïnteresseerd te zijn in uw paternalistisch denken. Terecht IMHO.
Het loopt van de problemen weg en wentelt zich in haar huidige toestand van welvaart.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 09:20   #23
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

's Morgens werd de denker wakker. Hij zetten zijn door volksmensen gemaakte wekker af, haaste zich naar zijn door volksmensen geînstalleerde keuken, smeerde een door volksmensen gemaakte boterham met een door volksmensen bereid beleg, en sprintte dan zijn door volksmensen opgebouwd huis uit, op naar zijn zeer weldenkende job aan een zwaar door volksmensen gesubsidieerde universiteit. Daar aangekomen (met een door volksmensen gemaakte fiets) liet hij zich eerst door een wel zeer volksmensige IT'er uitleggen hoe je juist een door volksmensen gemaakte computer moest aanzetten. Hij haalde zich een door volksmensen gebrouwen kopje koffie en schreef dan een mooi stukje over de nutteloosheid van de volksmens voor de fantastische wereld waarin de denker leeft.
Oud 26 juli 2006, 09:23   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Arme student zonder connecties.

Mijn grootste bemerking bij de democratie is de kortzichtigheid. Het volk denkt aan het nu en de nabije toekomst. We zijn op een zeer efficiente manier de planeet om zeep aant helpen met onze consumptiedrang. Op de korte termijn heeft het volk baat bij dit, er worden meer producten verkocht, er is meer werkgelegenheid.....enz....

Maar op lange termijn berokkenen we schade aan ons leefmilieu. Planten en diersoorten verdwijnen aan de lopende band, ons klimaat is niet meer wat het geweest is....allemaal "effecte" die pas zichtbaar zijn op lange termijn. Het volk zal hier pas over klagen als het te laat is.....

Daarom, laat aub eens wat beslissingen genomen worden door de mensen die er iets van af weten.....ik acht kennis hoger in als hoeveelheden kiezers.
Quasi elk land in de wereld wordt geregeerd door "mensen die er iets van af weten". En toch wordt de wereld naar de kloten geholpen (vervuiling, oorlog, ...). Uw argument gaat dus niet op. Meer zelfs, voer democratie in en ik denk dat het zelfs wel eens een pak beter zou kunnen gaan met de planeet. De beslissingen worden dan immers niet meer genomen door machtsgeile politici met winstbelangen, wel door mensen die er dagelijks de consequenties van dragen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 26 juli 2006, 09:24   #25
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom, laat aub eens wat beslissingen genomen worden door de mensen die er iets van af weten.....ik acht kennis hoger in als hoeveelheden kiezers.
Ach, "de mensen die er iets van af weten"... zijn dat de neo-liberale economen die de vrije markt vooropstellen als beste methode om de wereld leefbaar te houden, of zijn dat de neo-communisten die op de staat vertrouwen als meest heilzame bron voor een gouden toekomst? En welke andere mensen die er genoeg van afweten, moeten we dan selecteren om te kiezen voor de ene of de andere groep?

Moest kennis objectiveerbaar zijn versmolten met waarheid, dan zou ik uw betoog nog begrijpen, maar spijtig genoeg is het nu eenmaal niet zo eenvoudig...
Oud 26 juli 2006, 09:25   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de geesten van een meerderheid van de burgers is democratie de standaard, en er is een duidelijke vraag naar een uitbreiding. Autocraten haasten zich om zichzelf een democratisch etiketje op te plakken.
Citaat:
In die zin is de tijd van de autoritairen voorbij, althans in het Westen. Mensen als Feremans, Black Cat of Den Duisteren Duikboot voeren een achterhoedegevecht.
Hun discours is idd pover, maar ze volharden hardnekkig in hun autoritaire denkbeelden gebaseerd op een soort zelfverklaarde superioriteit waaraan ze voorrechten menen te ontlenen. Pas op, ik ben volledig akkorod dat er nu eenmaal mensen met superieure ideeën rondlopen, maar dat is geen reden om anderen niet gelijke toegang te verschaffen tot het besluitvormingsproces voor het openbare leven. Het publieke leven moet georganiseerd zijn om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen, ongeacht hun intellectuele capaciteiten. Als de knappe koppen niet kunnen leven volgens de wil van de meerderheid, dan moeten ze maar secessie plegen en hun eigen maatschappijtje inrichten op eigen kosten.
Oud 26 juli 2006, 09:27   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
's Morgens werd de denker wakker. Hij zetten zijn door volksmensen gemaakte wekker af, haaste zich naar zijn door volksmensen geînstalleerde keuken, smeerde een door volksmensen gemaakte boterham met een door volksmensen bereid beleg, en sprintte dan zijn door volksmensen opgebouwd huis uit, op naar zijn zeer weldenkende job aan een zwaar door volksmensen gesubsidieerde universiteit. Daar aangekomen (met een door volksmensen gemaakte fiets) liet hij zich eerst door een wel zeer volksmensige IT'er uitleggen hoe je juist een door volksmensen gemaakte computer moest aanzetten. Hij haalde zich een door volksmensen gebrouwen kopje koffie en schreef dan een mooi stukje over de nutteloosheid van de volksmens voor de fantastische wereld waarin de denker leeft.
Schitterende repliek!!
Oud 26 juli 2006, 09:28   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het loopt van de problemen weg en wentelt zich in haar huidige toestand van welvaart.
Bewijzen?

Zelfs als het zo is, dan zou het me niet verwonderlijk lijken in het huidige particratische stelsel, waarin de macht gekaapt is door de politieke elite en het volk geen enkele mogelijkheid heeft om het beleid te beïnvloeden.

Als het volk regeert, zal het volk zich verantwoordelijk gedragen, in tegenstelling tot de poltieke elite die een staatsschuld van 10.000 miljard BF opgebouwd heeft en alle belangrijke problemen al drie decennia voor zich uit schuift.

Laatst gewijzigd door baarle : 26 juli 2006 om 09:37.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 09:30   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Oud 26 juli 2006, 09:30   #30
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Dé volksmens?

Er bestaat niet één type volkmensen, maar enorm veel volkmensen, elk met z'n eigen achtergrond, opinie, levenservaringen, -geluk en -begoochelingen. En ieder heeft in alles zus of zo zijn eigen mening, zijn eigen opinie en die liggen soms heel ver uit elkaar. Hoe kun je dan zeggen dat dé volksmens altijd gelijk heeft, als dit staat voor honderdenéén verschillende meningen???
Veralgemenen van dé volksmens, dat is gewoon enorm debiel.

Wat u doet is kuddedenken ipv te beseffen dat ieder mens een individu is.
Maar opnies kunnen ook gevormd worden door bv.de media met het gevaar dat de volksmens uniform gaat denken.
Met de volksmens is die groote massa bedoelt.
Oud 26 juli 2006, 09:32   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn grootste bemerking bij de democratie is de kortzichtigheid. Het volk denkt aan het nu en de nabije toekomst. We zijn op een zeer efficiente manier de planeet om zeep aant helpen met onze consumptiedrang. Op de korte termijn heeft het volk baat bij dit, er worden meer producten verkocht, er is meer werkgelegenheid.....enz....
Holahola!
Er zijn op deze aardkloot slechts een paar landen waar er min of meer democratisch geregeerd wordt (Zwitserland)
De negatieve zaken die jij hier aan democratie toeschrijft zijn in feite grotendeels trieste 'verwezenlijkingen' van autoritaire regimes die zichzelf onterecht een democratisch tintje aanmeten.

Citaat:
Planten en diersoorten verdwijnen aan de lopende band,ons klimaat is niet meer wat het geweest is....allemaal "effecte" die pas zichtbaar zijn op lange termijn.
Dat gebeurde ook al lang voor er van democratische regimes sprake was.

Citaat:
Wat houdt die 'mensen die er iets van af weten' dan nu tegen?
Oud 26 juli 2006, 09:32   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Schitterende repliek!!
Den Duisteren Duikboot is blijkbaar naar de bodem van de oceaan gedoken, dus zal ik in zijn plaats Turkjes stuk maar afdoen als een weliswaar fraai maar plat stukje poujadisme. Populisme, als het ware.
Oud 26 juli 2006, 09:35   #33
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Maar opnies kunnen ook gevormd worden door bv.de media met het gevaar dat de volksmens uniform gaat denken.
Met de volksmens is die groote massa bedoelt.
Als de burger zich zou laten manipuleren, wat nog moet bewezen worden, dan is dat zijn goed recht;

Het is niet aan u of aan "denkers" om te beslissen dat een meerderheidsmening niet authentiek maar gemanipuleerd zou zijn.

Meestal bedoelen de denkers daarmee dat het volk hun ideeën niet meer kritiekloos slikt.
Oud 26 juli 2006, 09:36   #34
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de poltieke elite die een staatsschuld van 10 miljard opgebouwd heeft.
Ik ga een beetje bijsturen want de staatsschuld is 'ietsje' groter. De schuld van de federale overheid bedroeg per 30.06.2006:
€279.476.337.161
Oud 26 juli 2006, 09:38   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik ga een beetje bijsturen want de staatsschuld is 'ietsje' groter. De schuld van de federale overheid bedroeg per 30.06.2006:
€279.476.337.161
Sorry, ik bedoelde 10.000 miljard Belgische franken.

(Ondertussen gecorrigeerd in bericht).
Oud 26 juli 2006, 09:41   #36
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, ik bedoelde 10.000 miljard Belgische franken.

(Ondertussen gecorrigeerd in bericht).
Ja, ik dacht het, maar soit, ondertussen kunnen de mensen het correcte cijfer zien en vaststellen dat de staatsschuld van de overheid zelfs die 10.000 miljard oude BEF's overschrijdt.

Oh ja, bron is het NIS:
http://www.debtagency.be/nl_index.asp
Oud 26 juli 2006, 09:42   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijzen?
Ik geef een voorbeeld. Immigratie. Op dit moment zitten we met een bevolkingspiramide waarvan het zwaartepunt naar boven aan het verschuiven is. Aangezien de volksmens graag vroeg op pensioen wilt gaan, zijn er twee opties.

1) de 600 000 werklozen activeren. Maar de politiek heeft blijkbaar niet de moed om dit aan te pakken, op straffe van slechte verkiezingsuitslagen
2) doelgerichte immigratie. De huidige volksmens huivert bij de gedachte van meer vreemden in zijn land. Nochtans is dit een heel adequate manier om het probleem aan te pakken. Doelgericht bedoel ik mee zoals in Canada of Australie, op basis van toegevoegde waarde aan het land.

Op dit moment bouwen we een zilverfonds op, waar peanuts in worden gestort, om maar de schijn hoog te houden.....

Citaat:

Zelfs als het zo is, dan zou het me niet verwonderlijk lijken in het huidige particratische stelsel, waarin de macht gekaapt is door de politieke elite en het volk geen enkele mogelijkheid heeft om het beleid te beïnvloeden.

Als het volk regeert, zal het volk zich verantwoordelijk gedragen, in tegenstelling tot de poltieke elite die een staatsschuld van 10 miljard opgebouwd heeft en alle belangrijke problemen al drie decennia voor zich uit schuift.
Dat kan best zijn. Ik walg van het huidige particratische systeem waarin partijen beslissen wie er u gaat vertegenwoordigen. En dan kiezen ze meestal ook nog de grootste slijmers eruit.....
Oud 26 juli 2006, 09:45   #38
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Wat houdt die 'mensen die er iets van af weten' dan nu tegen?
In het huidige politiek klimaat worden zelden beslissingen genomen op basis van rationaliteit. Politieke vriendjes zijn belangrijker, en partijbelangen nog belangrijker. Dit schrikt enorm veel mensen af om zich bezig te houden met het bestuur van het land.
Oud 26 juli 2006, 09:46   #39
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Alvast enkele bemerkingen terwijl mijn haar droogt (moet er zo dadelijk vandoor):

1) Mijn pamflet is geen betoog tegen de democratie. Integendeel: ik wil de volksmens tot een hoger plan verheffen door hem te confronteren met het (voor mij) nuchtere feit dat hij te veel op zichzelf is gericht en te weinig op de ander, zodat hij uiteindelijk alleen nog naar zichzelf luistert en zichzelf als norm van alle dingen beschouwt. D�*t is de ware emancipatie van de volksmens: niet het verlenen van stemrecht as such, maar het aansporen tot zelfkritiek en, via deze weg, tot werkelijke zelfontplooiing.

2) Vandaag beschikt de massa over meer informatie. Dat betwist ik niet. Maar de maatschappij is ook veel complexer geworden dan vroeger. Misschien is de evolutie naar een gedifferentieerdere, door meer specialismen gedragen maatschappij zelfs sneller en veelomvattender dan de evolutie naar de beter geïnformeerde burger. In de praktijk blijkt die informatiestroom overigens meer op een onbeheersbare tsoenami en raadpleegt de volksmens lang niet alle beschikbare bronnen, maar slechts diegene die met de minste inspanning beschikbaar zijn (m.n. de televisie). Ook hier weer daag ik de volksmens uit zichzelf te overstijgen, opdat hij werkelijk en niet slechts in schijn zichzelf van dogma's bevrijdt.

3) Er bestaat een grote verscheidenheid onder wat ik een tikkeltje provocerend de volksmens noem (een titel die deze mens overigens als geuzennaam hanteert, ook wel bekend onder het veel zeggende pseudoniem 'de gewone man', d.i. de man die zich de norm der dingen noemt omdat hij 'gewoon' is - wat impliceert dat er ook 'ongewone' mannen zijn). De verscheidenheid aan opinies verandert niets aan de eenzijdigheid waarmee die opinies tot stand komen: ze appelleren aan de onmiddellijke driften, ze maken van weinig of eenzijdige bronnen gebruik, ze getuigen vaak van een schrijnend gebrek aan waarden en inlevingsvermogen (mijn vader, een volksmens, gisteren, had geen 'compassie' met de gevangenen in Antwerpen in wier cellen het 41°C werd: ik was beschaamd om zoveel barbaarsheid; in wezen hoort zo'n man zelf eens in zo'n cel te zitten, alleen al om hem met de waanzin van zijn uitspraak te confronteren).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 09:47   #40
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In het huidige politiek klimaat worden zelden beslissingen genomen op basis van rationaliteit. Politieke vriendjes zijn belangrijker, en partijbelangen nog belangrijker. Dit schrikt enorm veel mensen af om zich bezig te houden met het bestuur van het land.
En dat wil u verbeteren door het volk nog meer uit de staatszaken uit te sluiten?

De particratie kan maar op één manier geremedieerd worden: door de democratie in te voeren en zoveel mogelijk burgers toegang te geven tot de machtsuitoefening.

Laatst gewijzigd door baarle : 26 juli 2006 om 09:47.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be