Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2006, 10:01   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
plus het feit dat zij niet in een Fransvijandig apenland leven.
Ook waar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 10:01   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eén land, samen met een gemeenschap, die het presteert de hoofdstad van de andere gemeenschap vrijwel te denationaliseren, en dan in de buitenwereld nog te gaan verkondigen dat deze laatste gemeenschap een stel fascisten is, omdat ze niet nog méér grondgebied wil laten denationaliseren, dat vraagt om verzuring, als je het mij vraagt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 10:06   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
LOL!!!
Ik denk wel zo. Als ik echt geen communautaire problemen in België wil hebben en als ik de mogelijkheid heb om te verhuizen, verhuis ik dan naar Frankrijk. Iedereen spreekt er Frans van Noord naar Zuid en van Oost naar West; de communautaire problemen zijn dus, wat mij betreft, opgelost. Niet voor de mensen die in België nog leven natuurlijk maar dat zijn dan hun problemen, niet de mijne. En als ik Vlaming was, zou ik hetzelfde zeggen; ik zou alleen Frankrijk door Nederland vervangen. Waarom dan pleiten voor de splitsing van het land?

Laatst gewijzigd door Everytime : 28 juli 2006 om 10:07.
Oud 28 juli 2006, 10:09   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ook waar.
Voor de Vlamingen is Belgique echter al sinds 1830 een Vlaamsvijandig apenland.
Jouw taalgenoten kregen daardoor betere kansen om hun tijd en energie te steken in de kunst van het genieten.
Oud 28 juli 2006, 10:12   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk wel zo. Als ik echt geen communautaire problemen in België wil hebben en als ik de mogelijkheid heb om te verhuizen, verhuis ik dan naar Frankrijk. Iedereen spreekt er Frans van Noord naar Zuid en van Oost naar West; de communautaire problemen zijn dus, wat mij betreft, opgelost. Niet voor de mensen die in België nog leven natuurlijk maar dat zijn dan hun problemen, niet de mijne. En als ik Vlaming was, zou ik hetzelfde zeggen; ik zou alleen Frankrijk door Nederland vervangen. Waarom dan pleiten voor de splitsing van het land?
Het is jouw 'oplossing' van het probleem dat op mijn lachspieren werkt: iedereen die niet content is met dit APENLAND zoals het is, moet maar immigreren.
Oud 28 juli 2006, 10:14   #26
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De duidelijke (over) macht van de PS is wel de voornaamste oorzaak.
Ik stel voor dat men de uitdrukking "beladen worden met alle zonden van Israël" vervangt door "beladen worden met alle zonden van de PS".
Oud 28 juli 2006, 10:19   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is jouw 'oplossing' van het probleem dat op mijn lachspieren werkt: iedereen die niet content is met dit APENLAND zoals het is, moet maar immigreren.
Inderdaad. En dat België een lege doos wordt.8)
Oud 28 juli 2006, 11:19   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik stel voor dat men de uitdrukking "beladen worden met alle zonden van Israël" vervangt door "beladen worden met alle zonden van de PS".
En ik stel voor dat men een kat een kat noemt.
Oud 28 juli 2006, 11:24   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En dat België een lege doos wordt.8)
Belgique is nooit anders dan een lege doos geweest die ten allen prijze moest bestaan en behouden blijven te voordeel van één bevolkingsgroep en ten koste van de andere.
Oud 28 juli 2006, 12:01   #30
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik stel voor dat men een kat een kat noemt.
Er zijn veel verschillende soorten katten, zoals er enorm veel soorten one-liners zijn.

Nu kunnen we misschien inhoudelijker proberen te discussiëren, of moeten we als Bubber's verder doorgaan?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 28 juli 2006 om 12:02.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 12:44   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Wat opvalt:
Het best scorende land heeft een monarchie.
Belgique heeft die ook, net zoals Nederland, maar scoort veel slechter dan Denemarken én als Nederland.

Op vlak van medische verzorging en goede toegang tot het onderwijs, de factoren die een belangrijke rol spelen bij de tevredenheidsgraad van hun burgers, doen alle drie de landen het goed, en toch scoort Belgique zoveel lager dan Denemarken en Nederland.
Wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn?
Het ondemocratische politieke systeem waarbij de kleinste bevolkingsgroep de grootste kan beletten de democratie te laten spelen?
De flaminganten en hun federalistische on-systeem dat ze de Belgen hebben opgedringen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 12:45   #32
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je neemt als een dogma aan dat Vlaanderen sowieso beter bestuurd zou worden dan België nu, wat nooit echt aangetoond is (het zou moeilijk zijn ook gezien Vlaanderen niet onafhankelijk is).

.
Dogma? Het is toch overduidelijk dat Vlaanderen vandaag al beter bestuurd wordt dan 'Belgie'. Vergelijk even de werkloosheidscijfers, de economie, de exportcijfers (80% van de "belze" export is Vlaams),... vergelijk De Lijn met de NMBS, enz enz enz.

Dé hoofdreden waarom Belgie slecht bestuurd wordt zijn de communautaire tegenstellingen die ALLES blokkeren. Er is geen politiek dossier of het is communautair geladen waardoor alles vertraagt en er soms zelfs géén beslissing wordt genomen (bv. BVH).

In een onafhankelijk Vlaanderen geen economische, culturele, maatschappelijke of sociale tegenstellingen + een veel groter samenhorigheidsgevoel ("natiegevoel" zo je wil), en geen communautaire problemen die alle politieke dossiers verzieken waardoor er snellere en efficientere beslissingen kunnen worden genomen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 12:46   #33
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
De flaminganten en hun federalistische on-systeem dat ze de Belgen hebben opgedringen.
Het federalisitische systeem is er gekomen om uw landje te redden potverdekke!!!
Oud 28 juli 2006, 12:48   #34
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is geen zever. Dat is de realiteit. U vindt ook ergens dat België belachelijk is en daarmee heb ik geen probleem. U bent wel naïef te denken dat de splitsing van het land de oplossing is en dat terwijl de emigratie nog steeds de beste oplossing is.
Emigreren is een beetje laf. Problemen ontvlucht je niet, je lost ze op.

Trouwens, ik heb geen probleem met Vlaanderen, integendeel, ik woon hier graag. We moeten enkel nog van Belgie afgeraken. 8)
Oud 28 juli 2006, 13:11   #35
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
We moeten enkel nog van Belgie afgeraken. 8)
Jij wel, ik niet, en ik woon ook in Vlaanderen.

Zou de het stereotype "hardwerkende Vlalming" geen bron van ongeluk zijn? Ik dacht van wel. De aanwezigheid van raciale en ethnische fanatiekelingen. Evenzeer.

Hoe minder Vlaamsgezindheid, hoe gelukkiger de mensen.

Dat is natuurlijk slechts één component: meer milieurespect, minder particratie, minder consumptiedwang, minder conformisme, minder bureaucratie (een typisch Vlaamse bezigheid), enz zouden kunnen bijdragen tot meer welzijn.

Trouwens: hoe is de index samengesteld die Denemarken bovenaan plaatst? Dat is de kernvraag.

Een slechte index, maakt een slecht resultaat.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 28 juli 2006 om 13:11.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 13:13   #36
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Dogma? Het is toch overduidelijk dat Vlaanderen vandaag al beter bestuurd wordt dan 'Belgie'. Vergelijk even de werkloosheidscijfers, de economie, de exportcijfers (80% van de "belze" export is Vlaams),... vergelijk De Lijn met de NMBS, enz enz enz.
Al die zaken gebeuren nu toch al, terwijl Vlaanderen NIET onafhankelijk is?
Dus zijn het misschien de aanpassingen aan de Belgische structuur, federalisme genoemd, die zo'n resultaten mogelijk gemaakt hebben? Misschien zal de Vlaamse onafhankelijkheid daar niks niet meer aan veranderen?

Of zouden de verschillen BINNEN Vlaanderen aantonen dat West-Vlaanderen beter bestuurd wordt dan Limburg?

Want er bestaan wel degelijk andere mogelijkheden dan België splisten (neen, niet teruggaan naar een unitair België, neen), waarvan het simpelste gewoonweg is: zorg ervoor dat er in België een beter bestuur komt, en zorg ervoor dat de bevoegdheden op een coherente manier zijn verdeeld.

Citaat:
Dé hoofdreden waarom Belgie slecht bestuurd wordt zijn de communautaire tegenstellingen die ALLES blokkeren. Er is geen politiek dossier of het is communautair geladen waardoor alles vertraagt en er soms zelfs géén beslissing wordt genomen (bv. BVH).
Dé hoofdredenen is dat er hier geen politici zijn die voldoende staatmanschap tonen en de volledige Belgische bevolking durven aanspreken, en die dus het gans plaatje bekijken. Neen, hier moet men zich als "Vlaams" of "Franstalige" minister uiten, al is men federaal Minister. O wee de "Vlaamse" federale minister die iets goeds zou voorstellen voor Wallonië, en omgekeerd...

Neen, er heerst hier een politieke mentaliteit van "ikke, ikke, ikke, ik kijk enkel wat mij aanbelangt, en als diene daar iets krijgt, dan moet ik ook iets krijgen". Die mentaliteit bestaat zowel in Vlaanderen als in Wallonië (oei, die regio heeft een subsidie gekregen van zoveel? Dan moet ik ook iets krijgen).

En kom mij niet zeggen dat het in Vlaanderen niet bestaat, hé. Zelfs voor de ministerposten in de Vlaamse regering dient men de provinciale verdeling in acht te nemen.

Citaat:
In een onafhankelijk Vlaanderen geen economische, culturele, maatschappelijke of sociale tegenstellingen + een veel groter samenhorigheidsgevoel ("natiegevoel" zo je wil), en geen communautaire problemen die alle politieke dossiers verzieken waardoor er snellere en efficientere beslissingen kunnen worden genomen.
Wedden dat er meer verschil is tussen Groen! en het VB dan tussen VLD en PRL?
Afijn, ik zal het Vlaams Gemeentedekreet maar niet noemen, zeker.
Oud 28 juli 2006, 13:17   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mij goed.
MIJN eerste reactie was namelijk niet de vraag of het aan 'verzuring' kon liggen dat de 'Belgen' veel lager geboekstaafd staan als tevreden mensen. Noch was ik het die er meteen Onkelinx bij betrok. Dat was zelfs een B-plusser.

Verzuring heeft bovendien een oorzaak. Onkelinkx en haar partij zorgen ongetwijfeld voor een deel van die verzuring. Of niet soms?

Verhofstadt en zijn vele gebroken 'Vlaamse' beloften allicht ook.

Het jarenlange negeren van het migratieprobleem en de criminaliteit eveneens.

Dan heb je daar nog de toenemende belastingsdruk terwijl het tegenovergestelde beloofd werd,

de stijgende werkloosheid,

de vlucht van de bedrijven naar de lage loonlanden,

de onbetaalbare ziekenhuisrekeningen,

de verfransing van Brussel en de rand,

het overtreden van de taalwetten,

het aan zijn laars lappen van de grondwet voor zover ze de Vlamingen gelijk geeft,

de politieke uitsluiting van een partij waar een kwart van alle stemgerechtigde Vlamingen op stemmen,

invoering van stemrecht voor vreemd volk en tegelijkertijd het behoud van de opkomstdwang voor eigen volk

de verergerende particratie,

de onwil om referenda in te voeren.

Het zijn even zoveel goede redenen om zich niet tevreden, en dus gelukkig, te voelen.

De Scandinavische landen spannen dus de kroon wat betreft tevredenheid van zijn burgers. Er komen zelfs een aantal 'niet democratische' landen ver voor Belgique. Twee uitersten die allebei gelukkiger burgers opleveren dan hier.
Hoe verklaar jij dan dat dit land zoveel slechter scoort op de gelukschaal?
Kan dit dan niet te maken hebben met een hopeloos gebrek aan democratie in dit corrupte koningdom?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 juli 2006 om 13:26.
Oud 28 juli 2006, 13:19   #38
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Jij wel, ik niet, en ik woon ook in Vlaanderen.

Zou de het stereotype "hardwerkende Vlalming" geen bron van ongeluk zijn? Ik dacht van wel. De aanwezigheid van raciale en ethnische fanatiekelingen. Evenzeer.

Dat is natuurlijk slechts één component: meer milieurespect, minder particratie, minder consumptiedwang, minder conformisme, minder bureaucratie (een typisch Vlaamse bezigheid), enz zouden kunnen bijdragen tot meer welzijn.

Trouwens: hoe is de index samengesteld die Denemarken bovenaan plaatst? Dat is de kernvraag.

Een slechte index, maakt een slecht resultaat.
Misschien worden we wel naar beneden gedrukt door de werkloze Waal, de aanwezigheid van fanatieken Franstaligen in Brussel en omgeving, en de Waalse bureaucratie (die, geloof mij maar, veel erger is dan de Vlaamse).

Als Belgicist moet ik zeggen dat je volledig uit de mand valt: de plaats op de lijst is die van België, niet van Vlaanderen. Brussel en Wallonië zullen dus ook wel een beetje invloed hebben op de score, nietwaar?
Oud 28 juli 2006, 13:23   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus volgens scoort Belgique slecht op de gelukschaal dankzij de Vlaamsgezinden?

Om eerlijk te zijn vind ik ook dat er geen uitstervende flaminganten genoeg kunnen zijn om Belgique op de 25ste plaats te krijgen.
Oud 28 juli 2006, 13:24   #40
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Scandinavische landen spannen dus de kroon wat betreft tevredenheid van zijn burgers. Er komen zelfs een aantal 'niet democratische' landen ver voor Belgique. Twee uitersten die allebei gelukkiger burgers opleveren dan in hier.
Hoe verklaar jij dan dit land zoveel slechter scoort op de gelukschaal?
Kan dit dan niet te maken hebben met een hopeloos gebrek aan democratie in dit corrupte koningdom?
Blijkbaar niet aangezien dat je zelf aangeeft dat men in ondemocratische landen gelukkiger is dan bij ons.

Ik houd het meer op verwende kinderen mentaliteit

Je moet maar eens opletten bij kinderen die elke gril ingewilligd zien, die zijn ook nooit tevreden.

Hetzelfde geld voor ons land en in het bijzonder voor de Vlamingen, ze zwelgen in rijkdom maar eerder dan tevreden te zijn willen ze altijd meer en zijn ze jaloers en afgunstig als er anderen zijn die in een stukje van onze overdaad mogen delen.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be