Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2006, 08:22   #21
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Na het interview van Yves Leterme wordt in Libération één en ander rechtgezet (opiniestuk van ene Pierre Cupers):
Wie dat stukje vergelijkt met wat Leterme zei kan voor zichzelf uitmaken wie haatdragend en wie misprijzend is.

En nu wachten op Hans1 en Everytime om ons uit te leggen hoe het komt dat de misprijzende uitlatingen van die man aanvaardbaar zijn terwijl de rustige uitspraken van Leterme niet kunnen.

Ik heb het reeds gezegd en wil het hier nog eens zeggen : wij hebben hier niet te maken met mensen die hun taal of hun cultuur verdedigen, maar met mensen die Vlamingen misprijzen omdat ze Vlaams zijn en Vlaams spreken en omdat zij niet aanvaarden dat ze door Vlamingen worden bestuurd, ook al hebben zij inspraak.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 08:38   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Daarom dat al die franstalige ouders sinds 15 jaar hun kinderen naar nederlandstalige scholen sturen waar ze 75% van de bevolking uitmaken ...
Dat is enkel in en rond Brussel het geval en die dan vooral in de lagere school.

Veel franstalige ouders sturen idd hun kinderen naar een NL-lagere school opdat zij NL zouden leren maar sturen hen vervolgens naar een franstalige school als het tijd wordt om naar het secundair onderwijs over te stappen. De meest aangehaalde reden? "Je ne veux pas qu'ils deviennent flamands".

Je overdijft dus, maar er zijn wel ontegensprekelijk meer franstaligen die NL leren. Het is echter een recente trend die slechts 15 jaar geleden is ingezet en enkel onder een minderheid welgestelde franstaligen die in Brussel of de rand leven. In Wallonië zelf is er niets veranderd. De mensen die op die manier van het nederlandstalig onderwijs hebben genoten zijn hoe dan ook nog te jong om iets te veranderen aan de politieke verhoudingen tussen Vlamingen en franstaligen. Daarvoor is het volgens mij veel te laat.

Verder moet jij niet vergeten te vermelden dat die trend door het nederlandstalig onderwijs zelf werd ingezet. 15 jaar geleden werden in Brussel publicitaire campagnes gevoerd, in het Frans, specifiek om franstaligen aan te moedigen zich in een nederlandstalige school in te schrijven.
Oud 23 augustus 2006, 09:04   #23
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na het interview van Yves Leterme wordt in Libération één en ander rechtgezet (opiniestuk van ene Pierre Cupers):
- Franstaligen zijn vaak meertalig, Vlamingen daarentegen verstaan (en spreken) enkel hun eigen dialect.
- Vlaanderen kent de grootste nazipartij van Europa, compleet met parades in uniform,
- Vlaams nationalisten zijn de meest haatdragende van Europa
Die man heeft groot gelijk. Leterme wil alleen haat zaaien, net zoals het VB.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 09:06   #24
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Wie dat stukje vergelijkt met wat Leterme zei kan voor zichzelf uitmaken wie haatdragend en wie misprijzend is.

En nu wachten op Hans1 en Everytime om ons uit te leggen hoe het komt dat de misprijzende uitlatingen van die man aanvaardbaar zijn terwijl de rustige uitspraken van Leterme niet kunnen.

Ik heb het reeds gezegd en wil het hier nog eens zeggen : wij hebben hier niet te maken met mensen die hun taal of hun cultuur verdedigen, maar met mensen die Vlamingen misprijzen omdat ze Vlaams zijn en Vlaams spreken en omdat zij niet aanvaarden dat ze door Vlamingen worden bestuurd, ook al hebben zij inspraak.
Je wil het natuurlijk die begrijpen. Leterme heeft éérst smerig uitgehaald zonder nuance. Of hij dat rustig deed of niets doet niets terzake.

Voor die rest is die man bezorgd voor deze groeiende verdraagzaamheid.

Het doet goed te lezen in de kranten, zoals het BVL, dat de B.U.B. hierin niet alleen staat. Vele lezers vinden dat Leterme sterk overdreef.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 09:12   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

bon, als Wallonië echt zo over Vlaanderen denkt, dan vraag ik me echt af waarom ze nog met ons willen leven. Dus ofwel slikken ze die woorden in, ofwel vragen ze de onafhankelijkheid van Wallonië.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 09:16   #26
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bon, als Wallonië echt zo over Vlaanderen denkt, dan vraag ik me echt af waarom ze nog met ons willen leven. Dus ofwel slikken ze die woorden in, ofwel vragen ze de onafhankelijkheid van Wallonië.
Dat is natuurlijk de grote contradictie in de houding van franstaligen zoals die Pierre Cupens. Zij haten de Vlamingen maar beseffen tegelijkertijd dat zij van Vlaams geld leven. Het is niet gemakkelijk om met het besef te leven dat jij afhankelijk bent van iemand die je misprijst.
Oud 23 augustus 2006, 09:47   #27
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Wie is Pierre Cupens ?

Om de gefrustreerde reacties van de franstaligen te begrijpen moet je iets terug gaan in de geschiedenis. Toe zeiden zij " Ils nous ont volé la Flandre !" Vanuit deze optiek pissen zij nog altijd azijn. De vlaamse bevolking heeft de belgsiche bourgoisie "hun" Vlaanderen afgepakt, zich meester gemaakt van 50 % van de postjes, het industriele gewicht doen kantelen, de federale staat geforceerd en nu is het nog niet genoeg !

Ik wacht op de reactie van Leterme's kanselarij in de Libération om dergelijke haatdragende publicatie tegen tegen spreken. Als Vlaams Minister President mag hij dit niet laten passeren anders blijkt hij ook een Christen Democratische tweezak te zijn.
Oud 23 augustus 2006, 11:40   #28
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Voor wanneer de eerste klacht?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 11:45   #29
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Je wil het natuurlijk die begrijpen. Leterme heeft éérst smerig uitgehaald zonder nuance. Of hij dat rustig deed of niets doet niets terzake.

Voor die rest is die man bezorgd voor deze groeiende verdraagzaamheid.

Het doet goed te lezen in de kranten, zoals het BVL, dat de B.U.B. hierin niet alleen staat. Vele lezers vinden dat Leterme sterk overdreef.
Voor de verandering kiest uw partij weer de franstaligen hun kant. Nu nog eens beweren dat de BUB (en met op kop de voorzitter) geen fransdolle partij is...
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 12:01   #30
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, als Leterme de vinger op de wonde legt, is dat haat zaaien, en als een francofoon een tirade afsteekt tegen neo-nazi Vlaanderen, dan heeft die groot gelijk?

U komt niet op voor alle Belgen, enkel maar voor het francofone deel ervan. Maar dat wist ik al langer.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 13:00   #31
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Zijn die franstaligen dan zo goed in bed, BUB?
Oh oui...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 16:04   #32
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Dus, als Leterme de vinger op de wonde legt, is dat haat zaaien, en als een francofoon een tirade afsteekt tegen neo-nazi Vlaanderen, dan heeft die groot gelijk?

U komt niet op voor alle Belgen, enkel maar voor het francofone deel ervan. Maar dat wist ik al langer.
Inderdaad. Bewijs nr. 56895 van het feit dat het belgicisme, en de kaartersclub BUB in het bijzonder, enkel en alleen opkomen voor de belangen van de Franstaligen in dit land. In elk politiek dossier volgen zij de Franstalige politieke lijn. In plaats van op de KERN van de zaak in te gaan (de weigering van Franstaligen in Vlaanderen om Nederlands te leren) halen ze, net zoals de Franstalige politici en pers, Leterme door het slijk. Shoot the messenger.....!

Dit gezegd zijnde, is het zoals vandaag in Knack staat te lezen: de kloof tussen Vlaanderen en Franstalig Belgie begint Grand Canyon-vormen aan te nemen. La belqique...c'est presque fini. Champagne.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 23 augustus 2006 om 16:06.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 16:07   #33
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
- Franstaligen zijn vaak ééntalig, bij Vlamingen hangt het van het opleidingspeil af
- Wallonië kent als één van de weinige Europese regio's een bijna-één-partijstaat
- Franstaligen uit Brussel e.o. zijn de minst verdraagzame van België
Eigenlijk zou je nog beginnen denken dat de Walen al hun angsten en zwaktes op ons projecteren
Oud 23 augustus 2006, 16:08   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wie is Pierre Cupens ?

Om de gefrustreerde reacties van de franstaligen te begrijpen moet je iets terug gaan in de geschiedenis. Toe zeiden zij " Ils nous ont volé la Flandre !" Vanuit deze optiek pissen zij nog altijd azijn. De vlaamse bevolking heeft de belgsiche bourgoisie "hun" Vlaanderen afgepakt, zich meester gemaakt van 50 % van de postjes, het industriele gewicht doen kantelen, de federale staat geforceerd en nu is het nog niet genoeg !

Ik wacht op de reactie van Leterme's kanselarij in de Libération om dergelijke haatdragende publicatie tegen tegen spreken. Als Vlaams Minister President mag hij dit niet laten passeren anders blijkt hij ook een Christen Democratische tweezak te zijn.
En ik hoop dat het ietske meer zal zijn dan' ze hebben me verkeerd begrepen'....
Oud 23 augustus 2006, 16:17   #35
Stein
Burger

Standaard

Citaat:
Een geluk dat de almachtige BUB daar weldra verandering in zal brengen !

Stein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 16:29   #36
Stein
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Inderdaad. Bewijs nr. 56895 van het feit dat het belgicisme, en de kaartersclub BUB in het bijzonder, enkel en alleen opkomen voor de belangen van de Franstaligen in dit land. In elk politiek dossier volgen zij de Franstalige politieke lijn. In plaats van op de KERN van de zaak in te gaan (de weigering van Franstaligen in Vlaanderen om Nederlands te leren) halen ze, net zoals de Franstalige politici en pers, Leterme door het slijk. Shoot the messenger.....!

Dit gezegd zijnde, is het zoals vandaag in Knack staat te lezen: de kloof tussen Vlaanderen en Franstalig Belgie begint Grand Canyon-vormen aan te nemen. La belqique...c'est presque fini. Champagne.
De kloof wordt inderdaad groter. Rij de "grens" over, en het wordt al meteen duidelijk. Wallonie heeft een te grote achterstand op Vlaanderen, en die achterstand valt niet meer bij te benen. Let op, ik ben geen racist die iedereen in vakjes propt hé. Want dat etiket krijg je meteen opgeplakt als je iets negatief over de Walen zegt. Het niveau van het Frans bij de Vlaamse jeugd is idd laag ( ik kan het weten als 19-jarige student die weldra Sociaal - Agogisch werk gaat stdueren). Meer dan behelpen is er voor de gemiddelde Vlaamse student niet bij. Reden ? Vele studenten vinden het irritant een 2de landstaal te moeten aanleren. Bovendien, doordat Engelstalige programma's, feuilletons of films in Vlaanderen worden ondertiteld en niet gedubt, kent de Vlaamse jeugd vrij goed tot zeer goed Engels. Et voila, de Vlaamse jeugd is meertalig en kent een absolute Wereldtaal, en voldoende Frans om een broodje met kaas te vragen in de Ardennen of in Frankrijk. Ik doe in de Ardennen of een ander Franstalig gebied ook moeite om mijn uitleg of bestelling in het Frans te doen, jammergenoeg doen vele Franstaligen dat niet. Dat ligt dan aan gebrek aan kennis (wegens te oud en daardoor nooit Nederlands geleerd) of aan onwil. Net zoals er ook heel wat Vlamingen zullen zijn die hun broodje met kaas pertinent in het Nederlands willen bestellen. Is dat slecht ? Neen, er is nu eenmaal een groot verschil in tradities en gewoontes tussen Vlamingen en Walen. Ik druk me mss sterk uit, maar voor vele Vlamingen is Wallonie een aanhangsel waar alleen bergen en everzwijnen zijn. De weinige keren dat Wallonie in Vlaanderen op het nieuw komt, is meestal op een negatieve manier. En alsof de duivel erop zit, zijn daar dan ook nog Kim Clijsters en Justine Henin. Een duel tussen hen wordt dan ook al nagelbijtend onthaald in beide kampen.
Stein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 16:58   #37
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
- Franstaligen zijn vaak meertalig, Vlamingen daarentegen verstaan (en spreken) enkel hun eigen dialect.
- Vlaanderen kent de grootste nazipartij van Europa, compleet met parades in uniform,
- Vlaams nationalisten zijn de meest haatdragende van Europa

Zoveel verschillen tussen Walen en Vlamingen... Dat vraagt toch om een secessie van de Walen, weg van dat extremistische Vlaanderen.

BALLEKES!!!!!!!!!!!!!!
Oud 23 augustus 2006, 16:59   #38
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Hoor ik daar iets piepen?
Oud 25 augustus 2006, 01:46   #39
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Daarom dat al die franstalige ouders sinds 15 jaar hun kinderen naar nederlandstalige scholen sturen waar ze 75% van de bevolking uitmaken ...
U denkt toch niet echt dat dit idealistische gronden heeft! Dit is zuiver economisch bepaalt. Daar waar vroeger Vlaamse kinderen naar Franse scholen werden gestuurd opdat ze later een goei job zouden kunnen veroveren is die beweging nu net omgekeerd.
Franstaligen in Brussel en Rand die een goede baan willen veroveren moeten ook het Nederlands machtig zijn. Ga de parlementaire stukken hieraangaande van het Brussels Parlment maar na. Het grootste probleem bij jongerenwerkgelegenheid is het niet machtig zijn van de Nederlandse taal.
Goede poging om van de Brusselse Franstaligen idealisten te maken die tweetalig 'willen' zijn.
De realiteit is wel even anders.

(deze reactie komt van een Nederlandstalige Brusselaar, een ervaringsdeskundige dus...)
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 02:25   #40
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht

In datzelfde nummer gaat ook een hoogleraar verder over de gemeentelijke werking. Op blz. 24 van Knack is dat.
Laatst zei iemand wat voor een flutrichting bestuurskunde is, maar ik heb veel mensen weten buizen op de vragen van die De Rynck hoor mij heeft hij op een mondeling examen in juni ook ferm op de rooster gelegd, maar niet verbrand overigens
Die man weet waarover hij praat. En ja wij hebben ook aanhoord dat hij zei dat je afkeer van politiek krijgt als je eens naar de gemeenteraad gaat kijken
Alleen zijn uitspraak dat Vlaams Belang niet zoveel vooruitgang meer zou boeken, verbaasde mij een beetje, maar het is zeker geen linkse rakker hoor. Overreglementering vind maar niks, maar bureaucratie blijft wel belangrijk ondaks het negatieve van dat woord. Wie de materie wat kent weet dat we tegenwoordig in het New Public Management zitten in de publieke sector.

En een andere hoogleraar heeft ons in de lessen politieke geschiedenis laten zien dat de Franstaligen zich hoogwaardig gedroegen tegenover Nederlandstaligen in het onderwijs. Wie Nederlands volgde was krapuul, van de laagste soort, de dommen, de onozeleaars. Vooral in Brussel waren de francofonen dat bedje ziek. Vlamingen werden er weggepest. En dat onder het goedkeurende oog van de francofonie en haar politici. Er zijn al voor minder voor het VN-tribunaal vandaag opgeroepen om te getuigen.
Dat de Franstaligen dat maar eens weerleggen...wel het kan niet, want dat is de historische waarheid

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 25 augustus 2006 om 02:34.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be