![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
|
![]() Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun,
09 Jul 2006 23:47:27 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef : >> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun, >>>>> >>>>> Wij, jullie? >>>>> >>>>> We waren er toentertijd niet bij, wij, noch jullie. >>>>> >>>>> Achteraf is het gemakkelijk oordelen. >>>> >>>> Feiten zijn helaas feiten... >>> >>> Ja en? Jij deed net alsof je erbij was. >>> >> Ik *was* erbij. > >(...) > >> Ik was maar een kind toen, > >(...) > >Wat ik meende te kunnen opmaken uit jouw 'wij' en 'jullie' had jij >actief deelgenomen. En vroeg jij jezelf af wat anderen gedaan hadden. > >Jouw actieve deelname weerleg je nu zelf. Je ouders hebben actief >deelgenomen. Dat zegt m.i. niks over jou. Misschien, maar toch kregen we thuis opdrachten als de Duitsers in huis waren steeds "ik weet het niet" antwoorden op hun vragen en vooral veel hoesten. Je mag drie keer raden <waarom>... >Ik heb ook niet actief deelgenomen, want ik was er niet. Neem me dan >ook niet kwalijk dat ik niet actief deelnam. Waarom zou ik... >De rol van mijn ouders, of grootouders in die tijd zegt ook niks over >mij, vind je wel? Al hadden ze een heldenrol gespeeld of al waren ze >fout geweest, het zegt niks over mij. > >Dat was al wat ik duidelijk wilde stellen. En dat is fout, want al kun je in het goede of in het kwade dingen doen die je ouders nooit zouden gedaan hebben, is het nest waar je opgroeid toch bepalend voor een heleboel van je eigenschappen: de voorbeeldfuctie van de ouders mag je niet zomaar "wegvegen". -- Fusti |
![]() |
#22 |
|
![]() Vitae forma vocatur Fullator <lvolders@forget_it.telenet.be>, die Sun,
09 Jul 2006 22:29:44 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >On Sun, 09 Jul 2006 23:47:27 +0200, Carpe Noctum ><[email protected]> wrote: > >>Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef : >>> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun, >>>>>> >>>>>> Wij, jullie? >>>>>> >>>>>> We waren er toentertijd niet bij, wij, noch jullie. >>>>>> >>>>>> Achteraf is het gemakkelijk oordelen. >>>>> >>>>> Feiten zijn helaas feiten... >>>> >>>> Ja en? Jij deed net alsof je erbij was. >>>> >>> Ik *was* erbij. >> >>(...) >> >>> Ik was maar een kind toen, >> >>(...) >> >>Wat ik meende te kunnen opmaken uit jouw 'wij' en 'jullie' had jij >>actief deelgenomen. En vroeg jij jezelf af wat anderen gedaan hadden. >> >>Jouw actieve deelname weerleg je nu zelf. Je ouders hebben actief >>deelgenomen. Dat zegt m.i. niks over jou. >> >>Ik heb ook niet actief deelgenomen, want ik was er niet. Neem me dan >>ook niet kwalijk dat ik niet actief deelnam. >> >>De rol van mijn ouders, of grootouders in die tijd zegt ook niks over >>mij, vind je wel? Al hadden ze een heldenrol gespeeld of al waren ze >>fout geweest, het zegt niks over mij. >> >>Dat was al wat ik duidelijk wilde stellen. > >Ach, ik was er ook bij, maar niet heel actief. Als jongste lid van het >Belgisch verzet. Het verhaal staat hier wel ergens. Zie je wel dat >Fustigator en ik heel wat gemeenschappelijk hebben. Meer alleszins dan >een medisch-psychologische achtergrond. Klopt. >Wat we nog gemeen hebben is >dat we niemand in ons haar laten zitten. Dat laatste kan natuurlijk niet van VHfc worden gezegd :-))) >Fullator -- Fusti |
![]() |
#23 |
|
![]() Vitae forma vocatur Fullator <lvolders@forget_it.telenet.be>, die Sun,
09 Jul 2006 23:12:28 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >On Sun, 09 Jul 2006 22:39:49 GMT, "Ghingis Khan" ><[email protected]> wrote: > > >>> Ach, ik was er ook bij, maar niet heel actief. Als jongste lid van het >>> Belgisch verzet. Het verhaal staat hier wel ergens. Zie je wel dat >>> Fustigator en ik heel wat gemeenschappelijk hebben. Meer alleszins dan >>> een medisch-psychologische achtergrond. Wat we nog gemeen hebben is >>> dat we niemand in ons haar laten zitten. >>> >>Jullie haar Fullator ? ;-)))) >>De Fust al eens goed bekeken ? >> >>Ook de mannen van de nacht zeker ;-) > > >Voil�*, jij begrijpt ons tenminste! > >In wat je niet hebt kan je niet laten zitten. Sic vere est! >Fullator -- Fusti |
![]() |
#24 |
|
![]() Vitae forma vocatur "Ghingis Khan" <[email protected]>, die Sun,
09 Jul 2006 22:39:49 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >"Fullator" <lvolders@forget_it.telenet.be> schreef in bericht >news:[email protected].. . >> On Sun, 09 Jul 2006 23:47:27 +0200, Carpe Noctum >> <[email protected]> wrote: >> >>>Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef : >>>> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun, >>>>>>> >>>>>>> Wij, jullie? >>>>>>> >>>>>>> We waren er toentertijd niet bij, wij, noch jullie. >>>>>>> >>>>>>> Achteraf is het gemakkelijk oordelen. >>>>>> >>>>>> Feiten zijn helaas feiten... >>>>> >>>>> Ja en? Jij deed net alsof je erbij was. >>>>> >>>> Ik *was* erbij. >>> >>>(...) >>> >>>> Ik was maar een kind toen, >>> >>>(...) >>> >>>Wat ik meende te kunnen opmaken uit jouw 'wij' en 'jullie' had jij >>>actief deelgenomen. En vroeg jij jezelf af wat anderen gedaan hadden. >>> >>>Jouw actieve deelname weerleg je nu zelf. Je ouders hebben actief >>>deelgenomen. Dat zegt m.i. niks over jou. >>> >>>Ik heb ook niet actief deelgenomen, want ik was er niet. Neem me dan >>>ook niet kwalijk dat ik niet actief deelnam. >>> >>>De rol van mijn ouders, of grootouders in die tijd zegt ook niks over >>>mij, vind je wel? Al hadden ze een heldenrol gespeeld of al waren ze >>>fout geweest, het zegt niks over mij. >>> >>>Dat was al wat ik duidelijk wilde stellen. >> >> Ach, ik was er ook bij, maar niet heel actief. Als jongste lid van het >> Belgisch verzet. Het verhaal staat hier wel ergens. Zie je wel dat >> Fustigator en ik heel wat gemeenschappelijk hebben. Meer alleszins dan >> een medisch-psychologische achtergrond. Wat we nog gemeen hebben is >> dat we niemand in ons haar laten zitten. >> >Jullie haar Fullator ? ;-)))) >De Fust al eens goed bekeken ? Jij hebt Fullator ook nog niet bekeken, jij! >Ook de mannen van de nacht zeker ;-) 24uur/24 paraat in onze sector! -- Fusti |
![]() |
#25 |
|
![]() Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef :
> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun, >> >> Dat was al wat ik duidelijk wilde stellen. > > En dat is fout, want al kun je in het goede of in het kwade dingen > doen die je ouders nooit zouden gedaan hebben, is het nest waar je > opgroeid toch bepalend voor een heleboel van je eigenschappen: de > voorbeeldfuctie van de ouders mag je niet zomaar "wegvegen". Dat is wat anders dan wat ik beweer. Jouw 'wij' en 'jullie' vraag riep bij mij associaties op met een persoon die mee wilde liften op de goede daden van zijn ouders. Alsof het mogelijk is dat het goede wat zij deden een beetje afstraalt op de zoon. Moet ik nu nog steeds het Duitse volk -dus ook de generaties na die periode- het euvel duiden dat vertegenwoordigers van hun volk ooit hebben getracht mijn ouders te kelen? Tenslotte zijn er veel Duitsers die afstammen van ouders die fout waren. -- Carpe Noctum http://www.carpenoctum.nl/ Meest recente toevoeging op 08-07-06: http://www.carpenoctum.nl/fantasy/Wolf.html 'Het roofdier ontwaakt.' |
![]() |
#26 |
|
![]() On Mon, 10 Jul 2006 07:35:51 +0200, Fustigator <[email protected]>
wrote: >Ja Zidane kreeg op 't laatste een rode kaart als afscheid voor zijn >rammende manieren. Om ff compleet OT te gaan, maar als ik het goed zag gaf hij opzettelijk een kopstoot ter hoogte van de hartstreek. Kan dit geen dramatische gevolgen hebben ? -- ....For Those Not Te Be Forgotten... |
![]() |
#27 |
|
![]() Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Mon,
10 Jul 2006 15:31:55 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef : >> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Sun, >>> >>> Dat was al wat ik duidelijk wilde stellen. >> >> En dat is fout, want al kun je in het goede of in het kwade dingen >> doen die je ouders nooit zouden gedaan hebben, is het nest waar je >> opgroeid toch bepalend voor een heleboel van je eigenschappen: de >> voorbeeldfuctie van de ouders mag je niet zomaar "wegvegen". > >Dat is wat anders dan wat ik beweer. Okee dan. >Jouw 'wij' en 'jullie' vraag riep >bij mij associaties op met een persoon die mee wilde liften op de goede >daden van zijn ouders. Alsof het mogelijk is dat het goede wat zij >deden een beetje afstraalt op de zoon. Niet direct, maar de voorbeeldwaarde kan een aansporing zijn om zulks *ook* te plegen. > >Moet ik nu nog steeds het Duitse volk -dus ook de generaties na die >periode- het euvel duiden dat vertegenwoordigers van hun volk ooit >hebben getracht mijn ouders te kelen? Niet als de foute ouders zich niet over het voorbije wandaden beroemen. >Tenslotte zijn er veel Duitsers die afstammen van ouders die fout >waren. Dat is inderdaad zo, maar als die afstammelingen ofwel overleden zijn ofwel niet meer hun wandaden ophelemen, of beter, zeggen dat ze nu ingezien hebben dat ze verkeerd bezig waren, heeft dat, in 't laatste geval zelfs een opvoedkundige waarde voor hun nazaten. -- Fusti |
![]() |
#28 |
|
![]() Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef :
> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Mon, >> Jouw 'wij' en 'jullie' vraag riep >> bij mij associaties op met een persoon die mee wilde liften op de goede >> daden van zijn ouders. Alsof het mogelijk is dat het goede wat zij >> deden een beetje afstraalt op de zoon. > > Niet direct, maar de voorbeeldwaarde kan een aansporing zijn om zulks > *ook* te plegen. Jouw oorspronkelijke vraag had een 'wij' en 'jullie' stelling in zich, die op mij overkwam alsof je dat wel deed. Dat meeliften dus. >> Moet ik nu nog steeds het Duitse volk -dus ook de generaties na die >> periode- het euvel duiden dat vertegenwoordigers van hun volk ooit >> hebben getracht mijn ouders te kelen? > > Niet als de foute ouders zich niet over het voorbije wandaden > beroemen. Ik generaliseerde moedwillig. Ik neem de Duitsers an sich niets kwalijk, ten eerste was ik er niet bij, en ten tweede ben ik vergevingsgezind grootgebracht. De splintertjes her en der die nog wel die wandaden ophemelen zijn mij te onbeduidend om er een heel volk nu nog of beter nog steeds op af te rekenen. >> Tenslotte zijn er veel Duitsers die afstammen van ouders die fout >> waren. > > Dat is inderdaad zo, maar als die afstammelingen ofwel overleden zijn > ofwel niet meer hun wandaden ophelemen, of beter, zeggen dat ze nu > ingezien hebben dat ze verkeerd bezig waren, heeft dat, in 't laatste > geval zelfs een opvoedkundige waarde voor hun nazaten. Mensen leren nooit van de fouten gemaakt in het verleden. -- Carpe Noctum http://www.carpenoctum.nl/ Meest recente toevoeging op 08-07-06: http://www.carpenoctum.nl/fantasy/Wolf.html 'Het roofdier ontwaakt.' |
![]() |
#29 |
|
![]() Karel Jansens schreef:
> (is de voetbal nu eigenlijk al gedaan?) Haja, was er geen sucker world-cup dit jaar? Wanneer begint die? VHfc (TV-loos, ècht, niet zoals Funcle) |
![]() |
#30 |
|
![]() Fullator schreef:
> LeTerme > is NIET de partijvoorzitter van het Vlaams Belang. Misschien is het > een variant. L'aeterne? L'hiver? Le Quattro Stagioni (neen geen Pisa!)? Da capo venenum. Ma non tropo. http://www.aclu.org/pizza/ VHfc |
![]() |
#31 |
|
![]() On 10 Jul 2006 10:44:34 -0700, "VHfc" <[email protected]> wrote:
>Fullator schreef: > >> LeTerme >> is NIET de partijvoorzitter van het Vlaams Belang. Misschien is het >> een variant. > >L'aeterne? L'hiver? Le Quattro Stagioni (neen geen Pisa!)? Da capo >venenum. Ma non tropo. >http://www.aclu.org/pizza/ > >VHfc Ik weet het, maar ik m�*g niet Leterme schrijven, omwille van de politieke consequenties. We leven in onzekere tijden. En LeteRme staat gewoon niet. De pizza was niet slecht. Ik hou van pizza. Ma non troppo. Fullator |
![]() |
#32 |
|
![]() Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Mon,
10 Jul 2006 17:08:44 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator krabde zich op het hoofd en schreef : >> Vitae forma vocatur Carpe Noctum <[email protected]>, die Mon, >>> Jouw 'wij' en 'jullie' vraag riep >>> bij mij associaties op met een persoon die mee wilde liften op de goede >>> daden van zijn ouders. Alsof het mogelijk is dat het goede wat zij >>> deden een beetje afstraalt op de zoon. >> >> Niet direct, maar de voorbeeldwaarde kan een aansporing zijn om zulks >> *ook* te plegen. > >Jouw oorspronkelijke vraag had een 'wij' en 'jullie' stelling in zich, >die op mij overkwam alsof je dat wel deed. Dat meeliften dus. Geen enkele bewoording is perfect noch eenduidig. > >>> Moet ik nu nog steeds het Duitse volk -dus ook de generaties na die >>> periode- het euvel duiden dat vertegenwoordigers van hun volk ooit >>> hebben getracht mijn ouders te kelen? >> >> Niet als de foute ouders zich niet over het voorbije wandaden >> beroemen. > >Ik generaliseerde moedwillig. Ik neem de Duitsers an sich niets >kwalijk, ten eerste was ik er niet bij, en ten tweede ben ik >vergevingsgezind grootgebracht. So am I. Dat heb ik van wijlen mijn fantastis he vader geleerd: Als verzetsmens van het begin van WW2 af, heeft hij een kollabo na de oorlog van de gruweldaden van de repressie gered, oo, onderdak gegeven en daarna viavia laten emigreren. Dit omdat hij wist dat die man uit (welswaar voor mijn vader verkeerde) ideaal had gehandeld. Na Joden en verzetsmensen tijdens WW2 te hebben geholpen om ze uit de klauwen van de nazis te houden, hebben mijn ouders na de oorlog ook kollabo's die uit idealisme de verkeerde kant waren opgegaan ook geholpen, omdat gewoon die ouders van mij medelevende mensen waren die zelf vol ideaal waren, en vonden dat mensen die niet uit winstbejag (voor hen verkeerd) hadden gehandeld, respect verdienden, en niet zoals de oorlogsrijken moesten berecht worden door de repressie. >De splintertjes her en der die nog wel >die wandaden ophemelen zijn mij te onbeduidend om er een heel volk nu >nog of beter nog steeds op af te rekenen. Mee eens. >>> Tenslotte zijn er veel Duitsers die afstammen van ouders die fout >>> waren. >> >> Dat is inderdaad zo, maar als die afstammelingen ofwel overleden zijn >> ofwel niet meer hun wandaden ophelemen, of beter, zeggen dat ze nu >> ingezien hebben dat ze verkeerd bezig waren, heeft dat, in 't laatste >> geval zelfs een opvoedkundige waarde voor hun nazaten. > >Mensen leren nooit van de fouten gemaakt in het verleden. Sommiugen toch wel, maar anderen weer niet. Zei dear arnold (toynbee) niet "wie de fouten van de geschiedenis niet wil inzien, is gedoemd diens misstappen weer over te maken". -- Fusti |
![]() |
#33 |
|
![]() Vitae forma vocatur "VHfc" <[email protected]>, die 10 Jul 2006
10:44:34 -0700, in littera <[email protected] .com> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fullator schreef: > >> LeTerme >> is NIET de partijvoorzitter van het Vlaams Belang. Misschien is het >> een variant. > >L'aeterne? L'hiver? Le Quattro Stagioni (neen geen Pisa!)? Da capo >venenum. Ma non tropo. >http://www.aclu.org/pizza/ Of, zoals mij een Fransman ooit zei "Allegro bandante, ma non troppo" >VHfc -- Fusti |
![]() |
#34 |
|
![]() Vitae forma vocatur Fullator <lvolders@forget_it.telenet.be>, die Mon,
10 Jul 2006 18:33:23 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >On 10 Jul 2006 10:44:34 -0700, "VHfc" <[email protected]> wrote: > >>Fullator schreef: >> >>> LeTerme >>> is NIET de partijvoorzitter van het Vlaams Belang. Misschien is het >>> een variant. >> >>L'aeterne? L'hiver? Le Quattro Stagioni (neen geen Pisa!)? Da capo >>venenum. Ma non tropo. >>http://www.aclu.org/pizza/ >> >>VHfc > > >Ik weet het, maar ik m�*g niet Leterme schrijven, omwille van de >politieke consequenties. We leven in onzekere tijden. En LeteRme staat >gewoon niet. Die franse naam van hem staat me ergens tegen, maar ik weet niet waarom. >De pizza was niet slecht. Ik hou van pizza. Ma non troppo. è como io... >Fullator -- Fusti |
![]() |
#35 |
|
![]() On Mon, 10 Jul 2006 21:37:16 +0200, Fustigator <[email protected]>
wrote: >>Mensen leren nooit van de fouten gemaakt in het verleden. > > >Sommiugen toch wel, maar anderen weer niet. >Zei dear arnold (toynbee) niet "wie de fouten van de geschiedenis niet >wil inzien, is gedoemd diens misstappen weer over te maken". Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat de geschiedenis ons niets leert. Fullator |
![]() |
#36 |
|
![]() Vitae forma vocatur Fullator <lvolders@forget_it.telenet.be>, die Mon,
10 Jul 2006 20:17:49 GMT, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >On Mon, 10 Jul 2006 21:37:16 +0200, Fustigator <[email protected]> >wrote: > > >>>Mensen leren nooit van de fouten gemaakt in het verleden. >> >> >>Sommiugen toch wel, maar anderen weer niet. >>Zei dear arnold (toynbee) niet "wie de fouten van de geschiedenis niet >>wil inzien, is gedoemd diens misstappen weer over te maken". > >Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat de geschiedenis ons >niets leert. Mooi maar ik vond Toynbee's uitspraak exacter. >Fullator -- Fusti |