Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2003, 14:26   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Wat is daar zo raar aan? Het is standaardprocedure van ieder OCMW om zoveel mogelijk geld te recupereren en zo weinig mogelijk te betalen aan haar 'cliënten'.
En wat bereiken ze ermee? Dat de jongere niet meer gaat werken en ze nog meer moeten uitbetalen.

Begrijp me niet verkeerd hé, moest de dochter afgestudeerd zijn en een volledig inkomen hebben dan begrijp ik dat best.
Het moeten betalen is er inderdaad te veel aan. Die moeder moet helemaal geen extra inkomen meer krijgen als die dochter voor zichzelf kan instaan. Dat is de logica zelve.
Oud 4 september 2003, 14:32   #22
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Kijk, ik heb zelf een kortstondige aanvaring gehad met het OCMW wat mij in de overtuiging sterkte dat ik kost wat kost zelf voor mezelf moest zorgen omdat ik toch niet op de brave Belgische staat kon rekenen. Het was een rottige tijd, waarin ik schulden heb opgestapeld die ik nog steeds moet afbetalen... maar als alleenstaande hoog opgeleide maar te vaak werkloze vrouw kon ik niet in mijn eentje rondkomen... vooral de belastingen nekten me steeds weer. En denk maar niet dat ik gemakkelijk werk kon vinden. De talloze weigeringen, de ontelbare briefjes met "sorry", de afdankingen... nee, werk vinden is niet zo gemakkelijk als anderen wel zouden denken.

Mijn grootmoedertje zaliger moest opgenomen worden in een home, nadat ik haar al 2 keer half bewusteloos, gedesoriënteerd, onderkoeld en gedehydrateerd op de vloer van haar flatje had teruggevonden. Haar vier kinderen moesten meebetalen om de maandelijkse prijs van die home te betalen: zij had zelf 27.000 Bfr als pensioen en de maandelijkse huur was 44.000 Bfr. Mijn oom heeft het grootste gedeelte van de resterende maandelijkse 17.000 zelf moeten betalen omdat mijn jongste tante alleenstaande werkloze is, en mijn moeder en oudste tante beide weduwes zijn. Ergens waren ze wel opgelucht toen mijn grootmoeder stierf ja... en we hebben een groot deel van haar spulletjes moeten verkopen om de begrafenis te kunnen betalen...

Langs de ene kant kan het OCMW niet genoeg geld vinden om al de mensen die het echt nodig hebben (tijdelijk) te helpen en hen de kans te geven uit de negatieve spiraal van schulden en werkloosheid te geraken, langs de andere kant wordt er nog steeds geprofiteerd -zowel door allochtonen als autochtonen ! - om zelf zo weinig mogelijk te hoeven doen voor zoveel mogelijk comfort. Helaas zijn de echte noodlijders hier de dupe van.

Daarom ben ik een voorstander van een strenge controle. Ik had er zelf geen problemen mee om aan het OCMW al mijn gegevens voor te leggen, (maar ze moesten zelf toegeven dat zelfs hun dienst budgetbeheer mij op dat moment niet kon helpen). Ik ben er op eigen kracht, en vooral door een door een gelukkig toeval gevonden liefhebbende levenspartner, terug uit aan het spartelen... vond eindelijk vast werk... en werd na 3 jaar chronisch ziek waardoor ik dat vast werk weer kwijtraakte. En wat moet ik nu doen ??? Ze mogen gerust bij ons thuis binnenkijken hoor. Ik wil ze gerust al onze financiële gegevens voorleggen. Ik wil gerust terug aan de slag zodra ze een werkgever vinden die een chronisch zieke vrouw wilt aannemen... maar er zijn heel veel andere mensen die meer hulp nodig hebben dan ik, die geen hoge diploma's hebben waardoor zij meer kansen zouden krijgen, die hun kinderen met moeite goed gevoed en geschoold kunnen houden, die hun oude dag niet in een warm huisje kunnen doorbrengen omdat hun pensioen geen rekening houdt met de huidige levensduurte. Zij zijn degenen die nu eerst geholpen moeten worden ! En de profiteurs moeten opgespoord en beboet worden.
Oud 4 september 2003, 15:26   #23
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214
Geef mij eens een goed voorbeeld van mensen in nood maar echte he
Ik woon in een straat met huizen van "De ..... Maatschappij voor de Huisvesting". Koophuis, huurhuis, koophuis, huurhuis..., dit om dit geen wijk van sociale gevallen te maken. Ik heb het huis gekocht (afbetaling 15000 fr. per maand), twee huizen verder ook een koophuis. De andere huizen worden verhuurd aan "sociale gevallen"... Ze betalen een 6000 frank per maand (met 2 kinderen) en ze hebben alles: een splinternieuwe auto, en in de tuin kinderspeeltuigen om een tweeverdiener jaloers te maken... Alle herstellingen zijn op de kap van de maatschappij, en als ze niet rap genoeg komen dan is het boel!
En raad eens wie zich geen auto kan of wil permitteren? Juist, de eigenaars!
Oud 4 september 2003, 16:07   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaVinci
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
En dan hoor ik rechtse zakken spreken over afschaffen of terugschroeven van sociale zekerheid! beurk
Ik wens je een ganse familie in een ouderlingengesticht toe, "rechtse rakker". Dan zal je vlug minder rechts worden...
Olala, verwensingen 8) In Nederland zijn ze momenteel al aan het besparen en terugschroeven van de sociale zekerheid, maar daar zitten ook allemaal rechtse rakkers in de regering natuurlijk...
De regering hier smeet met het geld en krijgt het nu allemaal niet meer betaald en dan geef jij nu de schuld bij de rechtsen.. alweer logica hmpf
Balkenende is ook niet moeders' slimste.... en de vorige generatie hier heeft zich goed bediend
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2003, 16:15   #25
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Ik woon in een straat met huizen van "De ..... Maatschappij voor de Huisvesting". Koophuis, huurhuis, koophuis, huurhuis..., dit om dit geen wijk van sociale gevallen te maken. Ik heb het huis gekocht (afbetaling 15000 fr. per maand), twee huizen verder ook een koophuis. De andere huizen worden verhuurd aan "sociale gevallen"... Ze betalen een 6000 frank per maand (met 2 kinderen) en ze hebben alles: een splinternieuwe auto, en in de tuin kinderspeeltuigen om een tweeverdiener jaloers te maken... Alle herstellingen zijn op de kap van de maatschappij, en als ze niet rap genoeg komen dan is het boel!
kwestie van prioriteiten: de ene geeftzijn budget uit aan een huis, de andere aan een auto, nog een andere aan reizen, of aan een lief.....
Oud 4 september 2003, 16:18   #26
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Balkenende is ook niet moeders' slimste....
Ja ja, Filo....

CV van Balkenende (http://www.regering.nl/bewindslieden...cePageID=17346

Mr. dr. Jan Pieter (Jan Peter) Balkenende werd op 7 mei 1956 geboren te Kapelle.

Na het behalen van het diploma Atheneum studeerde hij geschiedenis (doctoraal examen 1980) en Nederlands recht (doctoraal examen 1982) aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
In 1992 promoveerde hij aan dezelfde universiteit tot doctor in de rechtsgeleerdheid op het proefschrift 'Overheidsregelgeving en maatschappelijke organisaties'.

Van 1982 tot 1984 was hij beleidsmedewerker juridische zaken bij het bureau van de Academische Raad. Daarna was hij tot 1998 stafmedewerker van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA.
De heer Balkenende was van 1982 tot 1998, vanaf 1994 ook als fractievoorzitter van het CDA, lid van de gemeenteraad van Amstelveen. Van 1993 tot 2002 was hij parttime bijzonder hoogleraar 'Christelijk sociaal denken over maatschappij en economie' aan de Vrije Universiteit.

Van 1998 tot 2002 was hij lid, vanaf 1 oktober 2001 ook als fractievoorzitter van het CDA, van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

De heer Balkenende was onder meer lid en vice-voorzitter van het Algemeen Bestuur van de NCRV, lid van het Regionaal Overleg Amsterdam, voorzitter van de Christen-Juristen Vereniging, lid van het curatorium van de Stichting Maatschappelijk Ondernemen Midden- en Kleinbedrijf MKB-Nederland en lid van het bestuur van de Stichting Parlementaire Geschiedenis.

Op 22 juli 2002 werd mr.dr. J.P. Balkenende benoemd tot minister-president, minister van Algemene Zaken, van het eerste kabinet, dat zijn naam droeg.
Vanaf 27 mei 2003 is hij opnieuw minister-president, minister van Algemene Zaken, en wel van het Tweede Kabinet-Balkenende.
Oud 4 september 2003, 16:40   #27
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
kwestie van prioriteiten: de ene geeftzijn budget uit aan een huis, de andere aan een auto, nog een andere aan reizen, of aan een lief.....
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken!
Oud 4 september 2003, 17:05   #28
filosoof
Banneling

Standaard

2x gepost=KNIP
Oud 4 september 2003, 17:06   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken
Luddo,
In een normale maatschappij (zoals de onze) zijn er reglementen nodig om te bepalen wie recht heeft op wat: maak die regels streng (zoals jij schijnt te willen) en er zullen veel mensen uit de boot vallen of onrechtvaardig behandeld worden. Maak ze dan minder streng, en er zullen mensen zijn die "profiteren" van die marge, misbruiken dus.
IMHO is het beter dat een aantal "misbruiken" bestaan en geduld worden dan dat mensen die het écht nodig hebben uit de boot vallen.
Als iemand een derde mogelijkheid kent, zonder in elk gezin een politieagent/annex rechter te logeren wil ik dat wel eens horen...
Oud 4 september 2003, 19:27   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als degene die zijn geld uitgeeft aan een auto, dan een huis krijgt, krijgt degene die zijn geld uitgeeft aan een huis dan ook een auto van de staat? of een lief?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2003, 20:01   #31
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken
Luddo,
In een normale maatschappij (zoals de onze) zijn er reglementen nodig om te bepalen wie recht heeft op wat: maak die regels streng (zoals jij schijnt te willen) en er zullen veel mensen uit de boot vallen of onrechtvaardig behandeld worden. Maak ze dan minder streng, en er zullen mensen zijn die "profiteren" van die marge, misbruiken dus.
IMHO is het beter dat een aantal "misbruiken" bestaan en geduld worden dan dat mensen die het écht nodig hebben uit de boot vallen.
Als iemand een derde mogelijkheid kent, zonder in elk gezin een politieagent/annex rechter te logeren wil ik dat wel eens horen...
Streng maar rechtvaardig.
Hoe? Vereenvoudiging van regels en dus ook van controle.
Oud 4 september 2003, 20:01   #32
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken!
What goes around comes around. Die mensen leven in een andere wereld waar van maand tot maand geleefd wordt. Aan het eind van hun carriere echter, hebben de sociale gevallen niets, en heeft u een opbrengsthuis dat volledig afbetaald is.
Oud 4 september 2003, 21:59   #33
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Kijk, ik heb zelf een kortstondige aanvaring gehad met het OCMW wat mij in de overtuiging sterkte dat ik kost wat kost zelf voor mezelf moest zorgen omdat ik toch niet op de brave Belgische staat kon rekenen. Het was een rottige tijd, ...
Conclusie: het systeem faalt, dus laten we de sociale zekerheid maar inperken en de mensen zelf keuzes laten maken
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2003, 22:03   #34
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Kijk, ik heb zelf een kortstondige aanvaring gehad met het OCMW wat mij in de overtuiging sterkte dat ik kost wat kost zelf voor mezelf moest zorgen omdat ik toch niet op de brave Belgische staat kon rekenen. Het was een rottige tijd, ...
Conclusie: het systeem faalt, dus laten we de sociale zekerheid maar inperken en de mensen zelf keuzes laten maken
Ik ben gelijkgestemd!

Doh...
Oud 5 september 2003, 13:31   #35
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Wel, bij mij heeft de "ontmoediging" dus blijkbaar wel gewerkt. Ik verwacht niets meer van de Belgische staat. Dus hoewel ik nu een invaliditeitsuitkering krijg blijf ik toch volharden om via de Werkwinkel nog een baan te vinden die ik nog wel aankan. Het probleem is echter dat de werkgevers naar de rendabiliteit van een werknemer moeten kijken en dat ik als chronisch zieke een risico vorm die zij liever niet nemen. Er bestaan subsidies en andere overheidsinitiatieven om zieke mensen toch nog aan een baan te helpen maar met mijn ondertussen vertrouwd geworden pech val ik overal door de mazen van de opvangnetten.
En dit terwijl ik weet dat er mensen zijn die mijn uitkering harder nodig hebben dan ik. En die meer last van chronische pech hebben dan ik.

Het huidige stelsel van sociale zekerheid inperken zal vooral de mensen treffen die het het hardst nodig hebben. De profiteurs slagen er altijd weer in uit te vinden wat ze moeten doen en waar ze moeten zijn. Zieke of invalide mensen zoals ik hebben de energie en de fut niet meer om dat allemaal uit te gaan zoeken. En mensen die in een schuldenspiraal zitten of er alleen maar in slagen om een overlevingsloon te krijgen lopen ook meestal vast in de ambetambtenaarlijke mallemolen.

Keuzes... ga dat maar eens uitleggen aan een vrouw van wie ik gehoord heb dat zij verplicht is om vaker dan goed voor haar is bloed te gaan geven omdat ze de "recup-dagen" nodig heeft om voor haar dochtertje te zorgen. Mensen zoals zij en ik hebben geen keuzes. We hebben alleen maar mogelijkheden die zich opdringen bij gebrek aan beter.
Oud 5 september 2003, 13:40   #36
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
indien nodig zullen ze het geld zelfs terugvorderen van de ouders omdat die hun onderhoudsplicht niet nakomen.
Is het feit gedurende de ganse beroepsloopbaan sociale zekerheid en pensioenbijdrage te betalen dan al geen nakomen van de onderhoudsplicht?

Of wordt hier expliciet toegegeven dat de uitgekeerde bedragen voor pensioenen en sociale zekerheid te laag zijn en dat dus het OCMW een extra komt opeisen waar en bij wie het maar kan?
Het gaat hier in hoofdzaak om studenten die het thuis afgetrapt zijn, ouders zijn wettelijk verplicht hun studerende kinderen te ondersteunen, dan vind ik het maar normaal dat het OCMW het uitgekeerde leefloon terugvordert van de ouders op voorwaarde dat die kapitaalkrachtig genoeg zijn; zoniet werkt men fraude in de hand doordat elke student dan een leefloon kan aanvragen en op die manier wordt de onderhoudsplicht van de ouders afgewend op de gemeenschap.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 13:46   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
Citaat:
Citaat:
indien nodig zullen ze het geld zelfs terugvorderen van de ouders omdat die hun onderhoudsplicht niet nakomen.
Is het feit gedurende de ganse beroepsloopbaan sociale zekerheid en pensioenbijdrage te betalen dan al geen nakomen van de onderhoudsplicht?

Of wordt hier expliciet toegegeven dat de uitgekeerde bedragen voor pensioenen en sociale zekerheid te laag zijn en dat dus het OCMW een extra komt opeisen waar en bij wie het maar kan?
Het gaat hier in hoofdzaak om studenten die het thuis afgetrapt zijn, ouders zijn wettelijk verplicht hun studerende kinderen te ondersteunen, dan vind ik het maar normaal dat het OCMW het uitgekeerde leefloon terugvordert van de ouders op voorwaarde dat die kapitaalkrachtig genoeg zijn; zoniet werkt men fraude in de hand doordat elke student dan een leefloon kan aanvragen en op die manier wordt de onderhoudsplicht van de ouders afgewend op de gemeenschap.
Ik zeg niet dat ik het niet normaal zou vinden maar ik wil hiermee aantonen dat ieder OCMW zijn best doet om geen euro te veel uit te geven en dat veel verhalen van mensen die 'profiteren' van het OCMW uit de lucht gegrepen zijn. Er is wellicht geen enkele uitbetalinsinstelling die zo goed gecontroleerd wordt als het OCMW.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 13:48   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ik vraag me echt af waarom een werkende student perse een leefloon nodig heeft. Aan uw 18 jaar oud terugvorderen van de ouders en geen leefloon voor de student ook niet. Je kan perfect studies combineren met een job(je) dat evenveel opbrengt als een OCMW opleiding, dat vraagt gewoon wat extra wilskracht.

Of is het tegenwoordig een schande dat die mens niet mee op cafe kan gaan zitten van Oktober tot April nadat we hem een goedkoop kot en studiebeurs gegeven hebben?

Leefloon voor studenten lijkt me eerder een uitspatting van socialisme die veel te ver is gegaan.
Oud 5 september 2003, 13:56   #39
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ik vraag me echt af waarom een werkende student perse een leefloon nodig heeft. Aan uw 18 jaar oud terugvorderen van de ouders en geen leefloon voor de student ook niet. Je kan perfect studies combineren met een job(je) dat evenveel opbrengt als een OCMW opleiding, dat vraagt gewoon wat extra wilskracht.

Of is het tegenwoordig een schande dat die mens niet mee op cafe kan gaan zitten van Oktober tot April nadat we hem een goedkoop kot en studiebeurs gegeven hebben?

Leefloon voor studenten lijkt me eerder een uitspatting van socialisme die veel te ver is gegaan.
Inderdaad ik ken ook een meisje (samen mee in de klas gezeten) die het thuis is afgebolt en een leefloon ontvangt en daarboven op nog eens een studiebeurs van meer dan 2500 € en die komt tegen mij doodleuk vertellen dat ze geen tijd heeft om te werken dan gaat mijn respect toch uit naar de studenten die door werken wel hun eigen studies bekostigen.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 14:12   #40
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Inderdaad ik ken ook een meisje (samen mee in de klas gezeten) die het thuis is afgebolt en een leefloon ontvangt en daarboven op nog eens een studiebeurs van meer dan 2500 € en die komt tegen mij doodleuk vertellen dat ze geen tijd heeft om te werken dan gaat mijn respect toch uit naar de studenten die door werken wel hun eigen studies bekostigen.
Uitzonderingen bevestigen de regel niet. Of wil je naar een situatie zoals in het VK waar méér dan 1% van de vrouwelijke studenten zich prostitueren om hun studies te betalen. Mijn ervaring is dat het niet evident is om een studietoelage of studiebeurs te krijgen en dat je er al heel slecht moet voor staan of ouders hebben die zelfstandig zijn (en die kom je ook overvloedig tegen) om daar recht op te hebben. In ieder geval mag je niet op basis van een aantal 'misbruiken' alles veroordelen.

PS. Wat vinden jullie van de legalisering van binnenlands en buitenlands zwartgeld. 8)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be