Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2003, 06:53   #21
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Er zit nog wel een addertje in het gras denk ik.
Ik kan me voorstellen dat zo'n grondwet een lijvig document is bestaande uit een groot aantal artikels. Gaat men dit uitsplitsen zodat de burger zijn oordeel kan vellen over de verschillende artikels of wordt het 1 voorgekauwde brok, te nemen of te laten?
In het eerste geval zou dat wel eens interessante stof tot discusie kunnen opleveren wanneer zou blijken dat bepaalde artikels niet zo erg gesmaakt worden.
Dat zou pas echte directe democratie zijn!
Laat ons hopen.
Als een wet niet eenduidig in normale woorden uit te leggen valt, dan is ze ook té vatbaar voor interpretaties, en is het eigenlijk geen goeie wet.
Een goeie wet moet eenvoudig kunnen voorgesteld worden, af althans de gevolgen van het aannemen of verwerpen ervan.
Klopt wat je zegt.
Een grondwet moet zo universeel mogelijk zijn; niet teveel details maarwel klaar en duidelijk.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 07:23   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wijst er enkel op dat de staatsstructuur om één of andere reden té ingewikkeld in mekaar zit, zodat ze in discutabele wetten behoeft gegoten worden waar zelfs experts in verdolen.
Weeral een mooi argument voor een unitair België, maar das iets om eens uit te werken bij communautaire discussies................

Het is net omdat België België is dat de staatsstructuur té ingewikkeld is en dus allesbehalve een argument om het weer unitair te maken. In dit land, waar twee gemeenschappen letterlijk over �*lles verschillend denken, is iets in heldere en duidelijke wetten gieten een onmogelijke opgave.
In een confederaal land zou dat veel minder ingewikkeld en duidelijker kunnen zijn. Elk landsdeel zou dan kunnen doen wat het zelf wil en enkel waar ze beiden hetzelfde over denken zouden ze nog samen kunnen regelen. Vermits dit land nu eenmaal niet kon overleven zonder een absurde compromiscultuur zijn de wetten wat ze zijn en dat zal nooit veranderen zolang België blijft wat België is. Heldere en duidelijke wetten moeten er zijn maar hier moet je ze nooit verwachten.
Oud 12 september 2003, 07:50   #23
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Dat wijst er enkel op dat de staatsstructuur om één of andere reden té ingewikkeld in mekaar zit, zodat ze in discutabele wetten behoeft gegoten worden waar zelfs experts in verdolen.
Weeral een mooi argument voor een unitair België, maar das iets om eens uit te werken bij communautaire discussies................

Het is net omdat België België is dat de staatsstructuur té ingewikkeld is en dus allesbehalve een argument om het weer unitair te maken. In dit land, waar twee gemeenschappen letterlijk over �*lles verschillend denken, is iets in heldere en duidelijke wetten gieten een onmogelijke opgave.
In een confederaal land zou dat veel minder ingewikkeld en duidelijker kunnen zijn. Elk landsdeel zou dan kunnen doen wat het zelf wil en enkel waar ze beiden hetzelfde over denken zouden ze nog samen kunnen regelen. Vermits dit land nu eenmaal niet kon overleven zonder een absurde compromiscultuur zijn de wetten wat ze zijn en dat zal nooit veranderen zolang België blijft wat België is. Heldere en duidelijke wetten moeten er zijn maar hier moet je ze nooit verwachten.
Zie maar eens naar de buurlanden: daar hebben ze geen juristen nodig, daar is het volk immers één en loopt alles over wieltjes, niets is er ingewikkeld, en in het eerste leerjaar beheersen de kinderen reeds de kieswetgeving en het burgerlijk wetboek.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 08:29   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Zie maar eens naar de buurlanden: daar hebben ze geen juristen nodig, daar is het volk immers één en loopt alles over wieltjes, niets is er ingewikkeld, en in het eerste leerjaar beheersen de kinderen reeds de kieswetgeving en het burgerlijk wetboek.
Omdat je buren stront vreten, weiger jij een aardbeientaartje?
't Is heel solidair van je.

Steun maar lekker het bevoogden van de burger via rattennestwetten.
Verdraai maar rustig woorden en verschuif hun betekenis, door ze te plakken op doosjes die de naam democratie niet verdienen.
Wentel je in de derrie omdat het op een ander ook op geen kloten trekt.

Ik vraag me echt af wat jouw streefdoelen of idealen zijn.
Op dit forum kom je enkel om suggesties voor een verfijning van de democratie in discrediet te brengen.
Heb jij politieke ambities?
Laat me dan a.u.b. op tijd weten op welke lijst je staat en onder welke naam je opkomt. Dan kan ik mijn stem aan jou weggooien en er met veel leedvermaak bijschrijven:"Uit democratische overweging"
Oud 12 september 2003, 15:59   #25
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ik vraag me echt af wat jouw streefdoelen of idealen zijn. Op dit forum kom je enkel om suggesties voor een verfijning van de democratie in diskrediet te brengen.
Dat komt omdat ik het ten gronde oneens ben met de interpretaties die op dit deelforum aan democratie worden gegeven. Ik heb, net als jij mag ik hopen, enkel het beste voor: het uitklaren van de betekenis van het woord "democratie". Jouw verwijt dat ik alleen maar kan afbreken, vind ik niet terecht. Ik heb al verschillende keren mijn alternatief aangebracht, waarbij Verdieping van de Democratie staat voor 1. een verdieping van onderuit, waarbij de burger zelf zijn verantwoordelijkheid opneemt (dat is zijn plicht) 2. ter bevordering van het Algemeen Belang, een begrip dat weliswaar niet inhoudelijk kan worden afgebakend, maar toch werkzaam hoort te zijn in de democratie.

Citaat:
Heb jij politieke ambities?
Laat me dan a.u.b. op tijd weten op welke lijst je staat en onder welke naam je opkomt. Dan kan ik mijn stem aan jou weggooien en er met veel leedvermaak bijschrijven:"Uit democratische overweging"
De politiek is een res publica. Jazeker ik heb politieke ambities, en die omvatten: de krant lezen, naar het nieuws kijken, op politics.be posten, en ter stembus trekken om de democratie te vieren. Op een lijst ga je mij evenwel nooit vinden.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2003, 20:16   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Dat komt omdat ik het ten gronde oneens ben met de interpretaties die op dit deelforum aan democratie worden gegeven.
Passen ze zo slecht in je ideologische kraampje?
Of heb je nog een beetje last van afwijzingsvrees om je 'geestesgenoten' op hun minder democratische trekjes te wijzen?

Citaat:
Ik heb, net als jij mag ik hopen, enkel het beste voor: het uitklaren van de betekenis van het woord "democratie".
Dat siert je.
Anders zou je hier indedaad je tijd niet verdoen.

Citaat:
Jouw verwijt dat ik alleen maar kan afbreken, vind ik niet terecht.
Ik geef toe dat ik soms wat harder van leer trek tegen jou dan strikt noodzakelijk is.
Er lopen hier weldegelijk veel valsere wolven in schaapsvacht rond, die zichzelf graag het etiket democraat opplakken, maar er absoluut geen aanspraak kunnen op maken.
Je bent hier zowat de enige 'wederstrever' van betekenis, dus is het normaal dat jij het gros van de lading vangt.
Til er niet te zwaar aan.

Citaat:
Ik heb al verschillende keren mijn alternatief aangebracht, waarbij Verdieping van de Democratie staat voor 1. een verdieping van onderuit, waarbij de burger zelf zijn verantwoordelijkheid opneemt (dat is zijn plicht) 2. ter bevordering van het Algemeen Belang, een begrip dat weliswaar niet inhoudelijk kan worden afgebakend, maar toch werkzaam hoort te zijn in de democratie.
Er zitten goeie dingen bij Wardje.
Zeg het gerust wanneer je het nodig vind om er de loftrompet over te steken.

In een ander forum, las ik b.v. dat er nog een verschil is tussen opkomstplicht en stemplicht. Dat is weldegelijk het overwegen waard. Ik vraag me af of je je ook mag administratief in orde stellen zonder het stemhok binnen te gaan. In dat verband merkt Thomas Heynderickx bovendien op dat het met opkomstplicht ook zeer moeilijk wordt om iemand manu militari thuis te houden die wél ter stembus wil trekken, en dat geeft inderdaad ook te denken.

Ook je voorstel tot toetsing van BROV's aan de UVRM is een schot waard. Hoewel in de praktijk de inhoud nooit van wereldschokkend belang of ondemocratisch gehalte lijkt te zijn.

Citaat:
De politiek is een res publica. Jazeker ik heb politieke ambities, en die omvatten: de krant lezen, naar het nieuws kijken, op politics.be posten, en ter stembus trekken om de democratie te vieren. Op een lijst ga je mij evenwel nooit vinden.
Okay, dan komen we meer overeen dan op het eerste zicht uit onze discussies zou blijken.
Ik wil enkel de bleke viering van de stembusgang een beetje opfleuren, met een paar hete hangijzers aan de bevolking aan te bieden, waarover ze mét resultaat hun zeg kunnen doen.
Oud 30 november 2003, 13:21   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[size=4]Tweede Kamer keurt referendum EU-Grondwet definitief goed[/size]

Goed nieuws: afgelopen dinsdag heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot het houden van een referendum over de EU-Grondwet aangenomen. Naast de indieners PvdA, GL en D66 stemden SP, LPF en VVD voor. CDA, SGP en uiteindelijk ook de ChristenUnie stemden tegen. De wet moet nu nog in de Eerste Kamer worden aangenomen, maar ook daar hebben de voorstanders een meerderheid. De regering zal de wet niet blokkeren. Het referendum moet gaan plaatsvinden op donderdag 10 juni 2004, tegelijk met de verkiezingen voor het Europees Parlement.

De vraag voor sommige partijen is nog wel wanneer zij vinden dat het referendum geldig is. PvdA en VVD houden waarschijnlijk pas bij een bepaalde minimumopkomst rekening met de uitslag. Een poging om in het wetsvoorstel al een minimumopkomst als voorwaarde voor geldigheid in te bouwen is niet gelukt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be