Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2003, 02:37   #21
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferro
Voor alle duidelijk: hun straf mogen ze hier uitzitten, maar daarna moeten de bruintjes direct op de C-130 voor een enkele reis naar het land van herkomst.
Daar ben ik geen voorstander van, omdat de bruintjes wederom poen kosten voor de goedmenende belastingbetaler indien zij hun straf in den belziek uitzitten. Indien het niet-verloonde dwangarbeid betreft als straf, dus als zij als het ware financieel bijdragen aan onze maatschappij (misschien vóórdat zij hun laatste adem uitblazen), dan ben ik voorstander.
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 09:34   #22
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Recht op veiligheid is een fundamenteel mensenrecht. De misdaad moet op een doortastende wijze worden aangepakt.

Een goed sociaal beleid en de strijd tegen sociale uitsluiting zijn belangrijk om criminaliteit te voorkomen. Doch preventie alleen volstaat niet. Er is ook nood aan een repressief luik.

De toenemende onveiligheid noopt tot dringende en passende maatregelen. Desnoods moet het leger worden ingezet om onder meer in de grote steden orde op zaken te stellen en om de grenscriminaliteit aan te pakken.

Ook de jeugddelinquentie moet drastisch worden aangepakt. De strafrechtelijke minderjarigheid moet worden afgeschaft. Wie minderjarigen inschakelt voor het plegen van criminele feiten moet hard worden aangepakt.

Er moeten meer gevangenissen worden gebouwd.

Criminele vreemdelingen dienen te worden teruggestuurd naar hun landen van herkomst.

De zwijgende meerderheid van de bevolking moet zich niet laten gijzelen door een criminele minderheid. De zwijgende meerderheid heeft recht op veiligheid.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 09:48   #23
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
seg jij die zonodig vraagt achter oplosingen voor het onveiligheidsprobleem,som jij es een keer op wat voor oplosingen jij hebt nb in die andere topic begin jij steeds over "de marokanen" niet ik,ik heb het over migranten en illegalen(er zijn wel veel marokanen onder maar kom).
oplosingen hier volgen enkele

1.Meer blauw op de straat (politie)
maar die mensen hun werk nu es eindelijk tegoei laten uitvoeren,niet de crimineel oppakken,en terug vrij laten nog voor een slachtoffer zijn verklaring heeft afgelegd.
2.De AEL in het land verbieden,zei maken het werk van de politie enkel moeilijker door hun patroulkes die ze volgen
3.aan elk metrostation,school of schoolpoort,plein,speelplein,of noem maar op een soort stedenwacht plaatsen
4.kinderen van 12 jaar of jonger die na 20.00 nog op het straat rondhangen,oppakken en thuis bij de ouders afzetten,gebeurt dit meerdere malen dan komt er een vervolging.
5.De straffen verstrengen,en hier ga ik ver in ja zelfs de doodstraf terug invoeren(niet omgezet naar levenslang wel degelijk de dood)
6.De wet Lejeune afvoeren
7.Gevangenissen bijzetten
8.Illegalen meteen terug afvoeren
9.Geweldplegingen,na tweede of derde aanmaning naargelang de ernst van het geval,naar het opvoedingsgesticht
10.Betere bewaking op straat,voorbeeld de camera's in engeland maar niet zo overdreven(als je niks te verbergen hebt waarom ni,het gaat tenslotte om veiligheid)
11.De wet op zelfverdediging versoepelen naar verdediging van eigendom,goederen en levensbelang.
12.Het gerecht alle mogelijkheden geven om zaken tot een goed eind te brengen,dit gaat dan bvb over het afluisteren van telefonie
13.Corruptie bestraffen met levenslange verbaning van de job die ze uitvoeren

ik kan zo nog lang blijven voortgaan hoor
Laat me raden, jij komt uit de VLD?
Neen ik ben niet van de VLD,jij wel?
Oud 7 september 2003, 10:05   #24
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, nu is er ook genoeg werk.
Maar velen (vooral vreemdelingen) vinden zich blijkbaar te goed om te werken.
Nu ja das ook begrijpelijk ze verdienen nu misschien wel 20 maal zoveel als pooier, car-en homejacker,drugsdealer...
Kom dat maar vertellen in het centrum voor werkbegeleiding (vlak naast Rzoezie). Daar staan er elke dag genoeg aan te schuiven in de hoop langs dit kanaal wél een job te vinden. En niet ééntje komt met een BMW.

Werk genoeg? Misschien ja. Maar "nen bruine" wordt lang niet altijd aangenomen. Nog liever wachten tot er zich misschien eens ne witte zich komt aanbieden...
Oud 7 september 2003, 10:08   #25
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Intruder
Jullie hebben al bewezen de problemen niet baas te kunnen, problemen die jullie door het lakse en corrupte beleid het leven hebben geschonken. Geef nu de kans aan anderen om jullie rotzooi op te kuisen.
"Jullie", wie zijn dat juist? Vlamingen? Zwemmers? Milieutoxicologen? Antwerpenaars? twintigers? ...

Wie zijn "die anderen" dan? Walen? Luierikken? Chemici? Limburgers? Zestig plussers?

Oud 7 september 2003, 10:09   #26
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijk: hun straf mogen ze hier uitzitten, maar daarna moeten de bruintjes direct op de C-130 voor een enkele reis naar het land van herkomst.
Land van herkomst = België dus?
Oud 7 september 2003, 10:21   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zucht.

Het word weer een welles nietes spelletje tussen de vertroetelaars en de buitenwippers.

Onze jonge(niet eerste generatie) Marrokaanse medeburgers hebben al vanop school een nadeel, door een slechtere lokale taalbeheersing(waarom spreken ze allemaal frans in Vlaanderen dan?),waardoor ze niet meekunnen in de klas.Doordat ze niet meekunnen zijn ze verveeld ,en doen ze vervelend, waardoor de leraars dan weer "racistisch" zijn.Dit een hele schoolopleiding lang. 18 jaar ,en de meeste bollen het bliksemsnel af. Geen diploma. Dus geen kans op een goed betalende baan, of het moet extreem smerig of hard werk zijn.
(ik zie regelmatig complete kuisploegen van hardwerkende Turken en Marrokanen, die op plaatsen aan het reinigen zijn waar ratten doodvallen,Chemie en afvalverwerking,zals werknemers van de buitenfirma's die tijdens de stops van fabrieksafdelingen de boel komen leegmaken)

Nu nemen we een doorsnee Chineesje, van niet eerste generatie.
Ook taalprobleem, maar die werken keihard om dit te overbruggen, en zijn vrij snel communicatievaardig, al was het een met Engels doorspekt Nederlands.Dus wel enige inzet toonbaar, dus leraars doen een positieve inspanning, ergo, niet rasicistisch.Deze jonge mensen komen dus wel verder qua opleiding.Ook de zin voor iniatief is meer aanwezig.
Vergelijk mar eens het aantal Chinese restaurants dat langer bestaat dan 10 jaar onder dezelfde naam tegenover pittatenten van 5 jaar.

Effe terug naar de problemathiek van de veiligheid.

Mijn idee is zeer simpel, maak van een straf terug een straf, geen alternatief OCMW spelletje.
Veroordeelde misdadigers zijn misdadigers, geen eieren om in de watten gelegt te worden.
Oud 7 september 2003, 10:27   #28
Bolter
Gouverneur

Standaard

Heeft er iemand van jullie ervaring met BIN's ??
Dit zijn Buurt Informatie Netwerken.

Hierbij werken de bewoners van een wijk nauw samen met de politie om de veiligheid in hun buurt te bevorderen..
Bijkomend voordeel zou er tevens in bestaan dat de sociale contacten er onderling ook beter op worden..
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 10:28   #29
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar velen (vooral vreemdelingen) vinden zich blijkbaar te goed om te werken.
Dit is gewoon dikke zever.
Oud 7 september 2003, 10:29   #30
Mieke 79
Minister

Standaard

Velen zeggen hier: gevangenissen bijbouwen!
Heeft iemand al es nagedacht waarom de wet lejeune er eigenlijk kwam?
Oud 7 september 2003, 10:40   #31
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Jullie zijn allemaal zo grappig.
Meer straffen, strengere straffen, doodstraf.
Buiten, de vlieger op, weg ermee, terug naar land van herkomst.
Meer gevangenissen, spartaanser, laat ze maar werken voor hun kost.
Wet op zelfverdediging versoepelen, wet le-Jeune afschaffen.
Camera's plaatsen, stedenwacht, avondklok invoeren, meer blauw op straat

Niemand denkt eraan dat om iemand te veroordelen, je hem eerst moet kennen. Die straffen, dat gaat niet enorm helpen als je de daders niet kan identificeren.

Terugsturen gebeurt al voor illegalen, en voor de rest is er geen enkel criterium dat je kan gebruiken om te zeggen "die wel" en "die niet". Bovendien is het tegen het internationaal recht om minderjarigen het land uit te zetten. Pech dus voor iedereen die last heeft van kleine boefjes.

Meer gevangenissen : helpt weinig als ze minderjarig zijn.

Op wettelijk gebied komen jullie niet verder dan de wet Lejeune en de wet op de wettige zelfverdediging. Niemand eraan gedacht dat een deftig jeugdsanctierecht hier ONBESTAANDE is?

Camera's plaatsen? Ik heb er thuis drie liggen. Stedenwacht? Met welke bevoegdheid stuur je die op straat? Avondklok? Het zal je maar overkomen dat de kleine tot 21u00 bij de bomma achter den hoek zit. Meer blauw op straat? Waar staan ze als je ze nodig hebt? Achter een hoekje te kijken, en ze laten de buurman de kinderen uit een brandend huis halen. D�*�*r ga je veel aan hebben

Enneuh, ELKE KEER is het TE LAAT. Als je de daders moet bestraffen, is het onheil gebeurd. Veiliger? Leg dat maar eens uit aan het slachtoffer...

Voor de duidelijkheid : iedereen hier wil doen alsof ze het over alle "allochtone criminaliteit" hebben, maar uiteindelijk hebben ze het allemaal over jonge marokkaantjes die keet komen schoppen als ze voorbeelden aanhalen...

Dus :
- Buurtvaders : dat wérkt, zoals in Nederland bewezen. In plaats van véél geld te pompen in camerabewaking, nog meer blauw op straat, laat ze zelf hun klein mannen maar in de gaten houden. Probleem : dan moet je wel eens tegen die bruin mannen praten natuurlijk.

- Gerichte aanpak van criminaliteit : als er klachten binnenkomen, deze ook serieus nemen. Nu kom je het politiekantoor binnen en ze lachen je weg. "Moa manneke, doar kunne waa ons nie me biezig ouwe zulle" Probleem : dan moeten de politiediensten eerst deftig werken natuurlijk. Momenteel hebben ze wel een helikopter, maar buitenkomen is er dikwijls teveel aan.

- als ze dan uiteindelijk gepakt zijn : alternatieve straffen, en jeugdinstellingen uitsluitend voor recidivisten en zware feiten. Alternatieve straffen, dat wil zeggen bij hen in de buurt, zodat iedereen het weet (zie artikel dat hier al enkele keren is aangehaald)

En wat missen we nu nog? Jawel, de preventie. Natuurlijk heeft straf een stuk preventie voor de toekomst, maar dan wél als de straf zo redelijk is dat ze niet onrechtvaardig overkomt, maar genoeg schaamte met zich meebrengt dat ze wél effect heeft. Pakkans vergroten is natuurlijk ook een klein beetje preventie, maar niet echt veel.

Dus : stimuleren schoolbegeleiding voor allochtonen (dat kost niet veel, en de mensen daarvoor hebben ze zelf). Gelijkwaardige behandeling van allochtone jeugdinitiatieven (qua locatie, qua sponsoring). Dat is geen knuffelbeleid, dat is allochtone kinderen behandelen zoals we met onze autochtone kinderen doen.

PS : iedereen die hier begint te zeveren over de "slachtofferrol", moet eens kijken waar zij zichzelf zo graag zetten. Mensen die niet begrijpen dat vele Marokkanen/Turken het slachtoffer worden van ons onvermogen om hun gezichten uit elkaar te houden en zo boef van de rest te onderscheiden, moeten het boek "Ik, Ali" maar eens aanschaffen. Neen, dat is niet geschreven door een Turk, dat is geschreven door een duits journalist die zich als Turk verkleed heeft. En dan zijn zijn ogen opengegaan...

met vriendelijke groeten
Oud 7 september 2003, 11:31   #32
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chill
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
De werkgevers doen de rest.

Zo simpel is't.
Oe ? Is dat niet wat politiek moet zijn ? De politici moeten zorgen voor een gepaste biotoop waarin de bedrijven kunnen kiemen, groeien en bloeien. En de rest volgt er uit.

Het probleem is natuurlijk dat onze politici dat niet doen. Hun belangen zijn duidelijk niet die van de bevolking.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 11:53   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Georg, ik moet toegeven dat je huidige argumenten zoals

Citaat:
- Gerichte aanpak van criminaliteit : als er klachten binnenkomen, deze ook serieus nemen. Nu kom je het politiekantoor binnen en ze lachen je weg. "Moa manneke, doar kunne waa ons nie me biezig ouwe zulle" Probleem : dan moeten de politiediensten eerst deftig werken natuurlijk. Momenteel hebben ze wel een helikopter, maar buitenkomen is er dikwijls teveel aan.
steek houden.

Maar ik denk dat iedereen je wel gelijk zal geven dat de hoofdoorzaak van het onveiligheidsgevoel politiek is, en niet menselijk...

We mogen hier zo veel potentiele verbeteringen aandragen,nog zoveel voorstellen doen, maar als onze leiders alleen maar denken aan hun eigen bedje, komt er toch niks van.
Oud 7 september 2003, 12:03   #34
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Camera's plaatsen? Ik heb er thuis drie liggen. Stedenwacht? Met welke bevoegdheid stuur je die op straat? Avondklok? Het zal je maar overkomen dat de kleine tot 21u00 bij de bomma achter den hoek zit.
Meer blauw op straat?

Citaat:
Als die kleine achter de hoek bij de bomma zit dan zit hij bij de bomma,als het dan tijd om naar huis te gaan is kan de bomma die kleine even naar huis brengen,of de ouders kunnen hem gaan halen.
Oud 7 september 2003, 12:09   #35
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Georg, er mogen van mij gerust wat meer initiatieven komen om op de scholen de kinderen van migrantenouders beter op te vangen en te begeleiden. Maar wat doe je met die kinderen die het niet willen ? En zeg niet dat die niet bestaan, ik ben er al genoeg tegengekomen. Net zoals er "autochtone" kinderen zijn die liever niet naar school willen.
Een betere begeleiding van de ouders zelf ? Er zijn initiatieven genoeg in Vilvoorde, maar er is helaas een meerderheid van moeders die niet buiten hun huis komen en een meerderheid van vaders die het ofwel te druk hebben met werken ofwel hun tijd liever besteden aan het bezoeken van vrienden. Want het moet in die mensen hun vrije tijd natuurlijk.

Uiteindelijk moeten we onze samenleving strenger maken: inburgeringscursussen zijn nodig, begeleiding van kinderen met leermoeilijkheden is nodig, strengere straffen en openbare taakstraffen zijn nodig. Maar is er 1 politicus die het aandurft om dat voor te stellen ? Neen, we "moeten begrip hebben". We moeten "hen de kans geven zich aan te passen". We mogen criminelen niet "veroordelen voor een argeloze misstap" en we moeten hen "een tweede kans geven". Dit zijn allemaal termen waar ik maar al te vertrouwd mee ben. Je hoort het vaak in de agogiek.

Ik ken mijn wijkagent. Hij rijdt dagelijks rond op zijn brommertje. Heel hard.
Oud 7 september 2003, 12:24   #36
Mieke 79
Minister

Standaard

Er is geen geld voor meer gevangenissen en gevangenen. --> wet lejeune. Ik dacht trouwens bovendien gehoord te hebben dat alternatieve straffen veel efficiënter waren tegen recidivisme...
Oud 7 september 2003, 13:11   #37
ferro
Lokaal Raadslid

Standaard

Misschien moeten we maar eens de hulp inroepen van echte experten wat betreft criminaliteitsbestrijding.

Als ik me niet vergis heeft iemand als Paul Debaes in zijn jonge jaren heel wat ervaring opgedaan wat betreft het opsporen van criminelen/terroristen.
ferro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 13:14   #38
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we maar eens de hulp inroepen van echte experten wat betreft criminaliteitsbestrijding.

Als ik me niet vergis heeft iemand als Paul Debaes in zijn jonge jaren heel wat ervaring opgedaan wat betreft het opsporen van criminelen/terroristen.
Zet Debaes ineens aan het hoofd van zo'n experten-cel. What's in a name.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 13:23   #39
ferro
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Zet Debaes ineens aan het hoofd van zo'n experten-cel. What's in a name.
Een mooi voorstel antoon.
ferro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2003, 15:25   #40
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Georg, er mogen van mij gerust wat meer initiatieven komen om op de scholen de kinderen van migrantenouders beter op te vangen en te begeleiden. Maar wat doe je met die kinderen die het niet willen ? En zeg niet dat die niet bestaan, ik ben er al genoeg tegengekomen. Net zoals er "autochtone" kinderen zijn die liever niet naar school willen.
Een betere begeleiding van de ouders zelf ? Er zijn initiatieven genoeg in Vilvoorde, maar er is helaas een meerderheid van moeders die niet buiten hun huis komen en een meerderheid van vaders die het ofwel te druk hebben met werken ofwel hun tijd liever besteden aan het bezoeken van vrienden. Want het moet in die mensen hun vrije tijd natuurlijk.
Da's 100% juist. Het probleem is echter dat momenteel de kinderen die het wél willen, grote moeilijkheden hebben ; deels vanwege het niet-uitroeibare vooroordeel dat migranten beter in beroeps of technische zitten, deels vanwege hun eigen gezinsstructuur en de doorgaans enorm lage opleiding van de ouders.

Daarom dat organisaties zoals Pricma enorm belangrijk zijn : doordat daar voornamelijk allochtonen werken, verloopt het contact met de ouders veel gemakkelijker, en is de drempel voor de ouders ook veel lager. De taalbarriere valt weg, de culturele verschillen spelen minder mee, en simpelweg omdat ze die mensen ook in het dagelijkse leven kennen, zijn ze meer geneigd om die informatie avonden te volgen en hun kinderen toe te vertrouwen aan ons.

Verder moeten de ouders mee verantwoordelijkheid dragen in het in de gaten houden van de straten. Buurtvaders en allochtone straathoekwerkers doen hier enorm veel, gezien zij kunnen tussenkomen voor het te laat is, én meer autoriteit hebben dan de politie. Tenslotte gaat het dikwijls over mensen die ze kennen, en die uit de eigen gemeenschap komen. Dat verhoogt niet alleen de aanvaarding, maar die mensen hebben bovendien ook een véél beter zicht op de leef- en denkwereld van die jongeren.

Citaat:
Uiteindelijk moeten we onze samenleving strenger maken: inburgeringscursussen zijn nodig, begeleiding van kinderen met leermoeilijkheden is nodig, strengere straffen en openbare taakstraffen zijn nodig. Maar is er 1 politicus die het aandurft om dat voor te stellen ? Neen, we "moeten begrip hebben". We moeten "hen de kans geven zich aan te passen". We mogen criminelen niet "veroordelen voor een argeloze misstap" en we moeten hen "een tweede kans geven". Dit zijn allemaal termen waar ik maar al te vertrouwd mee ben. Je hoort het vaak in de agogiek.
Ik heb het nooit over "begrip" voor criminelen of "argeloze misstap". Wie een misstap begaat, moet daar de gevolgen van dragen, zo simpel is dat. Maar jammer genoeg zijn het dikwijls ook al die anderen die geen misstap begaan hebben die wél mee de gevolgen dragen. Die openbare taakstraffen spreken mij enorm aan, omdat die geen isolatie inhouden, maar wel een duidelijk signaal én ook helemaal niet prettig zijn.

Het draait uiteindelijk niet om strenger straffen, maar efficiënter straffen. Superhoge boetes helpen in het verkeer niet, vergroten van de pakkans wel. Hetzelfde moet gebeuren voor die etterbakjes : als ze gepakt worden, moeten ze het voelen. En hoe vaker ze gepakt worden, hoe beter. Als ze iets gedaan hebben tenminste. Want als je ze ineens allemaal gaat aanpakken, vergroot je de frustratie en (terechte) verontwaardiging bij hen die niks gedaan hebben. En het is niet de eerste keer dat ik van die gastjes problemen zie veroorzaken NADAT ze hard zijn aangepakt door de politie zonder reden (buiten hun huidskleur dan).

Vergis je dus niet, ik zit niet bij de meute "watjes" die vinden dat die jongeren niet zo hard mogen worden aangepakt. Wie om problemen vraagt, kan ze krijgen ook. Maar dan wel zo dat de straf fair is, wel degelijk gegeven wordt, en resulteert in bezinning en niet in wrok.

met vriendelijke groeten
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be