![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom noemden dat zovelen dan 'democratisch'? Overloop eens wie deze democratische plicht nog altijd het summum van democratie vindt?
![]() |
![]() |
#22 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Belgié is ook zeker geen land dat een patent heeft op verdraagzaamheid . dat walen ook belgen zijn vergeten vele vlamingen en andersom ook ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En inderdaad Knuppel, de stemwet is m.i. niet democratisch, omdat ze een grote bevolkingsgroep ontrekt aan de besluitvorming (net zoals het cordon sanitair ondemocratisch is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De stemplicht is niet democratisch én discriminerend omdat ze Belgen altijd verplichtte tot datgene waar migranten vanaf het eerste uur dat ze stemrecht krijgen zullen vrijgesteld worden!!!
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei: liefst stemrecht (niet plicht) voor alle inwoners. Dan is er geen discriminatie. Ik dacht dat je daar akkoord mee was? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn weldegelijke voorwaarden waaraan niets ondemocratisch is. Ik denk hierbij aan leeftijd, geestelijke vermogens (iemand die zwaar geestelijke gehandicapt is kan niet stemmen) alsook de instemming burger te willen zijn. Wie het burgerschap afwijst, d.i. de bereidheid aan de samenleving mee te bouwen, kan geen politieke verantwoordelijkheid opnemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle burgers zijn gelijk voor de wet, niet alle mensen. Dat is nu eenmaal een internationaal erkend beginsel. Wat dat laatste komt doen in uw opmerking is me totaal onduidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lid zijn van een samenleving is iets anders als "je politieke verantwoordelijkheid opnemen" of "bereidheid een samenleving mee op te bouwen". Je kan Belg zijn, aan geen van deze voorwaarden voldoen en toch stemrecht hebben. Dus, ik herhaal mijn vraag nog maar eens: welke democratische principes zeggen dat je aan deze twee voorwaarden moet voldoen om stemrecht te hebben? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie dan ook die verantwoordelijkheid wil opnemen of tot die samenleving wil bijdragen, dan de staat tot een bevestiging van die bereidheid vragen. Dit is het aanvragen en ontvangen van het burgerschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Je burgerrechten worden niet afgenomen als je "niet bijdraagt aan de samenleving". Dan zouden er een hele hoop hun burgerrechten kwijt moeten zijn. Uw burgerrechten worden pas ontnomen als je deelname aan de verkiezingen een gevaar kan betekenen voor de samenleving, dat is iets heel anders en veel erger dan "niet bijdragen tot de samenleving". Tenzij je dus een gevaar bent voor de samenleving, mag je Belg blijven.
IK weet het, maar ik stel mijn vraag toch opnieuw: welk DEMOCRATISCH principe zegt dat je je bereid moet verklaren je politieke verantwoordelijkheid op de nemen of bij te dragen tot de samenleving voor je mag stemmen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kan niemand je echter opleggen. Daarom is stemplicht niet echt aangewezen. Wie zich niet wenst betrokken te voelen, moet in alle vrijheid dit recht kunnen afstaan, en de wél-betrokkenen mandateren.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Democracy [Gr.,=rule of the people], term originating in ancient Greece to designate a government where the people share in directing the activities of the state, as distinct from governments controlled by a single class, select group, or autocrat.
|
![]() |
![]() |