Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: moet je kunnen roken op een klein stukje van een trein
ja 20 28,57%
neen 50 71,43%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2003, 10:11   #21
Kempen
Gouverneur

Standaard

Ik ben een niet-roker al meer dan 20 jaar. Vroeger rookte ik meer dan een pakje per dag.
En van mij mogen rokers een klein plekje krijgen op de trein waar ze mogen roken.
Een plekje volledig afgesloten van de rest. Eventueel een open wagon of zo.
Serieus, ze mogen een plekje krijgen maar dus wel zo een plaats dat ze niemand hinderen. Conducteurs kunnen misschien een gasmasker krijgen als ze dat stukje trein moeten controleren ?

Ik krijg zo stilaan wel de kriebels van al dat verbod hier en verbod daar.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 10:13   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
als je rookt is dat je eigen "keuze"......
iedereen moet de mogelijkheid hebben om zelf de stank te kiezen die uit zijn bek komt........
maar als je de anderen gaat verplichten om mee te "genieten" van jouw beerputlucht ben je een dikke egoïst !
als je daarbij dan geeneens het karakter hebt om enkele minuten (minder dan één uur) je verslavingske te moeten missen ben je écht een zielige looser.......
en weldra komt de dag dat je longkanker of een andere ziekte oploopt door je verslaving en zal de ziekenkas (=RIZIV=wij dus) opdraaien voor je kosten !
........dus weg met de stinkstokken op de trein !
Inderdaad, van roken wordt je ziek en zal de ziekenkas opdraaien voor je kosten !.
Alleen wil ik er op wijzen dat iedereen vroeg of laat ziek wordt en sterft.
Wanneer gaan mensen normaal meer ziek worden ? Juist wanneer ze ouder worden.
Een roker leeft minder lang, zal dus minder kosten aan de ziekenkas.
Idem voor uitbetaling van zijn pensioen, ouderzorg enz.
Uw argument dat rokers meer kosten aan de gemeenschap lijkt mij niet op te gaan.
Iedereen moet doodgaan maar niet iedereen gaat dood door een zelfgezochte ziekte.
Mijn vader overleed aan longkanker. Je had het gedeelte van de ziekenhuisrekening moeten zien dat het ziekenfonds betaalde voor zijn jarenlange behandeling vooraleer hij de pijp aan Maarten gaf...

Nochtans hadden die enorme sommen, alsook het vele geld dat vader tijdens zijn leven besteedde aan rookgerief, kunnen gebruikt worden om langer en gezonder van te kunnen leven.
Daarbovenop maakte mijn vader de longen van zijn kinderen overgevoelig door zijn eigen rookplezier. Wat weer andere, extra kosten meebrengt voor het ziekenfonds. Zijn negen kinderen hebben zowat allemaal last van allergie en hun kinderen op hun beurt.

Ik ben alleszins blij met de maatregel van de NMBS. Ik hield immers mijn adem in als ik een rokerscoupe moest passeren. Erbij gaan zitten is gewoon onhoudbaar voor mij.
Willen jullie persé jullie zelf naar de haaien helpen dan is dat jullie zaak. Ieder ander die jullie echter schade én ongemak berokkenen door jullie eigen, dodelijke verslaving is er teveel aan.

Dit wil niet zeggen dat ik mijn bezoekers verbied om te roken in mijn huis. Je kan dat echter niet vergelijken met een rokerscoupé of afgeschermde treinruimte waar iedere rookverslaafde in gaat zitten paffen. Ook als zij weg zijn blijft het er stinken! Idem in een café waar het ook nog stinkt nadat de asbakken geleegd en schoongemaakt werden. De rook van een enkeling krijg je nog weg. Die van velen nooit meer.

Als ik bezoek heb, en het weer laat het toe, wordt mijn huis al tijdens het roken verlucht. Zoniet er onmiddellijk na. Mijn huis is dan weer rookvrij... tot het volgende bezoek komt.
Oud 17 september 2003, 10:33   #23
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Citaat:
zou de NMBS geen paar oude rijtuigen meer staan hebben zonder dak zoals in de goede oude tijd........ dan kunnen ze de rokers buiten zetten en mogen ze gans de weg dat ze op de trein zitten roken !
Ge bedoelt toch niet die wagons die naar Duitsland reden
Neen, want dat waren "gesloten coupé's" !

ik bedoel gewoon van die wagonnetjes uit de tijd van mijn over-over-grootmoeder, lekker buiten in het zonnetje in de frisse lucht !
Oud 17 september 2003, 11:11   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Citaat:
als je rookt is dat je eigen "keuze"......
iedereen moet de mogelijkheid hebben om zelf de stank te kiezen die uit zijn bek komt........
maar als je de anderen gaat verplichten om mee te "genieten" van jouw beerputlucht ben je een dikke egoïst !
als je daarbij dan geeneens het karakter hebt om enkele minuten (minder dan één uur) je verslavingske te moeten missen ben je écht een zielige looser.......
en weldra komt de dag dat je longkanker of een andere ziekte oploopt door je verslaving en zal de ziekenkas (=RIZIV=wij dus) opdraaien voor je kosten !
........dus weg met de stinkstokken op de trein !
Inderdaad, van roken wordt je ziek en zal de ziekenkas opdraaien voor je kosten !.
Alleen wil ik er op wijzen dat iedereen vroeg of laat ziek wordt en sterft.
Wanneer gaan mensen normaal meer ziek worden ? Juist wanneer ze ouder worden.
Een roker leeft minder lang, zal dus minder kosten aan de ziekenkas.
Idem voor uitbetaling van zijn pensioen, ouderzorg enz.
Uw argument dat rokers meer kosten aan de gemeenschap lijkt mij niet op te gaan.
Iedereen moet doodgaan maar niet iedereen gaat dood door een zelfgezochte ziekte.
Mijn vader overleed aan longkanker. Je had het gedeelte van de ziekenhuisrekening moeten zien dat het ziekenfonds betaalde voor zijn jarenlange behandeling vooraleer hij de pijp aan Maarten gaf...

Nochtans hadden die enorme sommen, alsook het vele geld dat vader tijdens zijn leven besteedde aan rookgerief, kunnen gebruikt worden om langer en gezonder van te kunnen leven.
Daarbovenop maakte mijn vader de longen van zijn kinderen overgevoelig door zijn eigen rookplezier. Wat weer andere, extra kosten meebrengt voor het ziekenfonds. Zijn negen kinderen hebben zowat allemaal last van allergie en hun kinderen op hun beurt.

Ik ben alleszins blij met de maatregel van de NMBS. Ik hield immers mijn adem in als ik een rokerscoupe moest passeren. Erbij gaan zitten is gewoon onhoudbaar voor mij.
Willen jullie persé jullie zelf naar de haaien helpen dan is dat jullie zaak. Ieder ander die jullie echter schade én ongemak berokkenen door jullie eigen, dodelijke verslaving is er teveel aan.

Dit wil niet zeggen dat ik mijn bezoekers verbied om te roken in mijn huis. Je kan dat echter niet vergelijken met een rokerscoupé of afgeschermde treinruimte waar iedere rookverslaafde in gaat zitten paffen. Ook als zij weg zijn blijft het er stinken! Idem in een café waar het ook nog stinkt nadat de asbakken geleegd en schoongemaakt werden. De rook van een enkeling krijg je nog weg. Die van velen nooit meer.

Als ik bezoek heb, en het weer laat het toe, wordt mijn huis al tijdens het roken verlucht. Zoniet er onmiddellijk na. Mijn huis is dan weer rookvrij... tot het volgende bezoek komt.
U zult mij nooit horen pleiten om te roken en ik zal nooit ontkennen dat roken ongezond is.
Al uw argumenten tegen roken snijden inderdaad hout, maar ik verzet mij tegen de fabel dat rokers voor een hogere kost in de ziekteverzekering zorgen.
In het geval van uw vader kan dat best zo zijn, maar mijn vrouw rookt niet en als ik u de ziekenkosten tot nu toe zou presenteren.

Noch mijn dochter noch haar man roken, toch heeft hun zoontje heel veel last van allergieën.
Ik ken ook heel veel rokers die nooit ziek zijn geweest maar wel op vrij jonge leeftijd zijn gestorven, vermoedelijk van het roken, maar ze hebben voor geen buitensporige kosten voor de ziekenkas gezorgd.

Mijn vader heeft altijd gerookt, ik heb daar helemaal geen allergie aan overgehouden.
Hij is pas op 70 jarige leeftijd gestopt en leeft nog altijd.
Hij weet nog steeds niet hoe een ziekenhuis er langs binnen uitziet.en leeft samen met moeder nog steeds zelfstandig.
Ik hoop nog hun 90 verjaardag te mogen vieren.

Ik ben voorstander van antirookcampagnes maar de praktijk leert dat ze weinig opbrengen. Blijkbaar rookt de jeugd en de vrouwen meer dan vroeger.
En drugs roken wordt dan wel gelegaliseerd, begrijpe wie kan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 11:44   #25
Mohawk
Burger

Standaard

mensen, hier een voorstander van open treinwagons!
een jaar geleden dacht ik er al aan hoe leuk 't niet zou zijn in de zomermaanden lekker chilly op de trein te zitten ipv in die verrekte kutcoupés. rokers- of niet ze stinken!
is dit geen goede manier voor de NMBS om te besparen? kost waarschijnlijk heeel wat minder dan gewone treinstellen, als ze nou eens achter elke trein 'n open coupé hingen?
Mohawk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 11:50   #26
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo®
nuchter of zat , vanaf nu pak ik m'n wagen
Klootzak.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 11:51   #27
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Akkoord met Zorroaster : het is niet de NMBS die hier iemand pest.

Zij zorgt er juist voor dat een groot deel van de bevolking voortaan niet meer gepest wordt door het andere deel.

Overigens vind ik dat de rokers hun eigen kankerpeukjes en as op zak zouden moeten houden, in kant-en-klare onbrandbare opbergdoosjes : de drol van een hond moet ook door het baasje worden verwijderd. En dat residu is zelfs niet kankerverwekkend
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 12:12   #28
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

De NMBS had maar voor goede afgesloten rookruimtes moeten zorgen. Nu zijn de rokers slachtoffer van de NMBS haar fotu. In ieder geval, ik durf te wedden dat er nog veel mensen aan de deuren gaan staan en daar hun saf opsteken.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 12:30   #29
pwvb
Partijlid

Standaard

Roker of niet roker, wees hoffelijk. (blijft een waarheid als een koe(en een domme zegswijze))
Ik bergijp beide 'kampen' maar de keuze ligt in se aan de NMBS.

Dat je in een vliegtuig niet mag roken kan ik persoonlijk dan nog begrijpen maar ik vind dat als de nmbs rokerscoupés volledig van niet rokerscoupés scheidt dat het dan mogelijk is zonder overlast. Hier spreekt de roker in me maar ook al heb ik de vieze gewoonte, toch ben ik dan bereid om wat meer voor m'n ticket te betalen( ik kan nu wel voor meer dan enkele uren zonder een sigaret). Een rokers coupé zal meer onderhoud nodig hebben dan een van niet-rokers dus lijkt het me maar normaal om wat meer te betalen.

Ik las ook iets in deze topic van iemand die schreef dat rokers sneller sterven en kanker krijgen en dus een kost aan de maatschappij zijn.
Dit is iets te simpel uitgedrukt vrees ik:
-Als er van dat geld voor één pakje(diefstal) niets naar wtenschappelijk onderzoek of ziekte verzekering gaat dan is het een schande.

-Drinken verkort ook je leven
-Stress ook
-....

De discussie die de persoon wenst aan te halen is veel ruimer dan deze topic. Om nog een voorbeeldje te geven, moeten ouders van gehandicapte kinderen nog geld krijgen als ze de mogelijkheid hadden om iets aan de ziekte te doen?? Dit laatste is bijvoordbeeld een moeilijke ethische kwestie in een tijd waar de wetenschap dankij nanotechnologie, klonen,.... aan vele van ziektes iets gaat kunnen doen. Maar ethisch nog moeilijker: moeten we mensen nog gehandicapte kinderen laten krijgen, als ze toch alleen maar geld kosten. Dit gewoon maar om erop te wijzen dat dit een moelijkere discussie is dan ze alleen maar op rokers toe te passen.
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 12:38   #30
giserke
Banneling

Standaard

het valt op dat het degene zijn die meestal niet in de situatie zijn dat ze recht moeten staan omdat er geen plaats is maar wel in de rokersruimte. Dit omdat "enkele" egoisten een volledige wagon gijzelen omdat zij zouden kunnen roken.

ik ben zelf alle dagen slachtoffer van die egoisten
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 12:52   #31
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Mijn ouders hebben altijd gerookt, maar er was wel altijd voldoende verluchting thuis zodat de rook niet te hinderlijk werd. Ik heb lichte ademhalingsproblemen en het is me opgevallen, toen ik alleen ging wonen, dat ik steeds minder tegen rokerige ruimtes kon. Dan een relatie beginnen met een astmapatient en dan ook nog eens een sterfgeval in de familie wegens longkanker... we zijn inderdaad sterke tegenstanders geworden van het roken. Dat weerhoud mij er niet van om rokers beleefd te ontvangen in mijn huis, met asbak en al want ik ben immers een gastvrije gastvrouw, maar met het vriendelijke verzoek om een peukje minder op te steken of even in de tuin te gaan paffen.
Ik ben heel vaak met de trein gaan werken. Ik heb te vaak moeten plaatsnemen in rokerscoupés omdat er geen plaats meer was bij de niet-rokers. Ik wordt nog altijd onmiddelijk misselijk als er iemand uit een rokerscoupé komt en de "lucht" meebrengt. Ik kan de beslissing van de NMBS alleen maar toejuichen.
Roken is een luxe. Geen levensnoodzaak.
Oud 17 september 2003, 13:11   #32
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
[Ik ben voorstander van antirookcampagnes maar de praktijk leert dat ze weinig opbrengen. Blijkbaar rookt de jeugd en de vrouwen meer dan vroeger.
Antirook campagnes zijn weggegooid geld.

De roodgroenen en de Spiritisten binden de strijd aan tegen alcohol en sigaretten maar propageren druggebruik �* volonté.
Binnenkort moogt ge tegen 30/uur rijden met een auto vol hasj-damp.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 13:15   #33
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Ik wordt nog altijd onmiddelijk misselijk als er iemand uit een rokerscoupé komt en de "lucht" meebrengt. Ik kan de beslissing van de NMBS alleen maar toejuichen.
Roken is een luxe. Geen levensnoodzaak.
Ook sociaal leven is gehypotekeerd als niet-roker. Ga 1s op restaurant of cadé, als er 5 rokers zijn en 20 nietrokers stinken die laatsten allemaal uren in de wind. Daar storen rokers zich niet aan, en dan maar vragen om "begrip" en"verdraagzaamheid"voor hun vieze gewoonte. Ge moet maar durven.
Babeth, hou zou het komen dat al maar meer vrouwen, én op jongere leeftijd beginnen te roken, terwijl de mannen ermee stoppen?
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 14:22   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Michr.oscoop vraagt
Citaat:
"hoe zou het komen dat al maar meer vrouwen, én op jongere leeftijd beginnen te roken, terwijl de mannen ermee stoppen?"
Een verlaat aspect van de emancipatie?Vroeger was het een schande als je als meisje rookte, maar in de jaren 60 moesten de vrouwen op alle vlakken gelijk zijn aan de man.En misschien is het daarom dat we nu meer rooksters zien dan vroeger.

Ook begint de jeugd op jongere leeftijd te roken dan pak'em beet 15 jaar geleden.(op zijn minst openlijker), en is er geen verschil op dat vlak tussen jongens en meisjes meer. De tabaksindustrie doet zijn werk goed. Dealer zijn en pushen.Zlfs met de semi afradend reclame op de pakjes ,en het verbod op reclame. Verboden vruchten zijn nog steeds het lekkerste.
Oud 17 september 2003, 14:31   #35
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:
[Ik ben voorstander van antirookcampagnes maar de praktijk leert dat ze weinig opbrengen. Blijkbaar rookt de jeugd en de vrouwen meer dan vroeger.
Antirook campagnes zijn weggegooid geld.

De roodgroenen en de Spiritisten binden de strijd aan tegen alcohol en sigaretten maar propageren druggebruik �* volonté.
Binnenkort moogt ge tegen 30/uur rijden met een auto vol hasj-damp.
BULLSHIT!!! Agalev promoot het canabis gebruik niet, ze onderkent enkel een maatschappelijk fenomeen, nl dat een groot percentage van de bevolking canabis gebruikt of al eens gebruikt heeft. Dit is gewoon volwassen omgaan met een maatschappelijk feit.

ON TOPIC

Ik neem elke dag de trein naar mijn werk & was tot voor 4 maanden een roker. Ik heb geen enkel probleem dat er geen rokers-coupé's meer voorzien worden in de treinstellen:
a) De rokerscoupé is de minst volle.
b) Als je er 's morgens nog maar doorwandelt ruik je dit een uur daarna nog.
c) Het is geen beknotting van de vrijheid vind ik. Naar analogie met openbare ruimtes is dit eerder een consequente doortrekking van de regel.
d) Het is hoogst onaangenaam voor de conducteurs die dagelijks meerdere malen door deze coupé moeten.
e) In het buitenland werkt dit perfect, dus...
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 14:41   #36
Fnek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske
jullie doen precies of rokers zijn een gevaarlijke diersoort die moet afgemaakt worden,ikzelf ben niet roker maar kan goed verdragen dat iemand een sigaretje wil opsteken,en daarbij,jullie weten toch ook dat het roken weer omhoog gaat en dan zeker bij de jeugd,elke maatregel die men neemt word aangevoeld als een aanslag op de persoonlijke vrijheid.
Het kan wel zijn dat men dit aanvoelt als een aanslag op de persoonlijke vrijheid, maar dan moet men de mensen dringend enkele clichés leren kennen, zoals één ervan:
"Je persoonlijke vrijheid eindigt waar die van een ander begint"
En zoals we allemaal weten zijn clichés altijd waar

Zelf ben ik roker, maar probeer ik dat cliché toch altijd te hanteren (niet alleen in m'n rookgedrag, btw). En aangezien niet-rokers de vrijheid moeten hebben om niet in de stinkstokkenrook te zitten...

Ik ga dan ook nooit een sigaret opsteken bij iemand thuis, als die zelf niet rookt (of niet binnen rookt), maar ga ik wel buiten aan mijn verslaving gaan toegeven.
Hetzelfde in de trein, als niet-rokers bij de rokers moeten gaan zitten wegens plaatsgebrek is dat een inperking van hun vrijheid. daarom: verbannen die handel!
Fnek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 14:43   #37
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:
ps ik kan echt niet meer dan 45 minuten zonder sigaret , ben dan echt niet te genieten
Is dat ons probleem?
Oud 17 september 2003, 14:50   #38
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... eerst rokers lokken met goedkope sigaretten ( toen ik begon 70 bfr per pakje ) dan de sigarreten peperduur maken en rokers ascocieren met ascociale mensen.
Dat is wel een heel bijzondere kijk op het beleid! En ik die dacht dat onze politici niet vooruitziend waren...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 16:23   #39
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Dé ideale oplossing om rokers en niet rokers op de trein gescheiden te houden bestaat en is supereenvoudig te realiseren !

Plaats gewoon in ieder niet-rokers coupé enkele "sprinklers" die afgaan zodra er iemand sigaretten of sigarenrook produceert en laat hem of haar het dan uitleggen aan de anderen in het coupé dat het door zijn saffie is dat iedereen een nat pak heeft !
wedden dat er enkel nog in de rokers-coupé zal gepaft worden !

oh ja, en het is nog brandveilig ook !
Oud 17 september 2003, 16:27   #40
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Zouden er geen mensen sterven door uitlaatgassen van auto’s, industrie.?
Dat zijn geen overbodige producten, ik heb mijn uitlaatgassen nodig! Ik bedoel mijn auto!

een ferme trek aan zo een uitlaat

it makes me

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be