Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2006, 00:31   #21
ggolsteyn
Schepen

Standaard In Urk bestaan er 17 "verschillende" kerken!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het is waar dat er in Nederland nog altijd een paar (protestantse) gemeenten bestaan. Zij zijn echter erg gesloten, en geïsoleerd.

Vorig jaar nog passeerde ik toevallig in het dorpje Staphorst. En hoewel ik gelovig ben - weliswaar katholiek - vond ik het ronduit een plek waar je je als buitenstaander niet bepaald welkom voelt.

Heel andere ervaringen heb ik met de meeste andere protestantse gemeenten. Nergens werd mij de toegang tot kerkgebouwen verboden omdat ik katholiek ben, en veelal ontsponnen zich best prettige conversaties, waar het verschil in mentaliteit van beider zijde respect oogstte.

Je hoeft niet blind te zijn om te onderkennen dat Nederlanders "ietsjes" principevaster zijn dan Vlamingen, zeker de noorderlingen. Ze zijn zelfs zo principevast, dat het ons, Vlamingen, soms overkomt dat zij slaaf zijn van hun principe. Daar is het Calvinistische verleden waarschijnlijk de oorzaak van, zelfs bij die noorderlingen die het geloof allang de rug toekeerden.

Op bezoek bij Nederlandse kennissen en vrienden, confronteer ik hen graag met deze stelling. Ze beschikken over voldoende gezond verstand en gevoel voor humor om mijn stelling (een klein beetje) te relativeren, zonder overigens te ontkennen dat die stelling toch (een klein beetje) waarheid bevat.

En of die Nederlanders nu gelovig zijn of niet doet daarvan niets af. Stellen dat fundamentalisme een hoofdstroming is in de Nederlandse protestantse gemeenten is op zijn zachtst gezegd nogal kort door de bocht...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Onlangs gaf men op een Nederlandse TV het bericht waarin vermeld werd dat in Urk 17 kerken samenwerkten voor hulp in Afrika.

Men bedoelde 17 "verschillende" Kerken!!

Asjemenou!!!

Gerard Golsteyn.
Oud 5 september 2006, 19:55   #22
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht
Onlangs gaf men op een Nederlandse TV het bericht waarin vermeld werd dat in Urk 17 kerken samenwerkten voor hulp in Afrika.

Men bedoelde 17 "verschillende" Kerken!!

Asjemenou!!!

Gerard Golsteyn.
Tja...

Ik gewaagde al van de grotere principevastheid van onze Nederlandse medemens. Ik denk dat het ergens in de genen moet zitten of zo.

Laat ik nu eventjes de godsdienstoorlogen van de 16e en 17e eeuw simplificeren:
  • Joop, Jan en Joris zijn katholiek maar horen dat ene Luther 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg heeft gespijkerd. Allemaal vinden ze dat de man principieel gelijk heeft. Allemaal besluiten ze protestant te worden.
  • Joop en Jan horen enkele tijd later dat ene Calvijn voor het eerst "avondmaal" vierde i.p.v. "eucharistie". Ze vinden dat Calvijn principieel gelijk heeft en besluiten calvinist te worden. Joris blijft lutheraan.
  • Jan is niet tevreden, werkt een aantal nieuwe stellingen uit en vindt (uiteraard) dat hijzelf principieel gelijk heeft. Nog een aantal lui uit zijn omgeving vinden dat ook. Zij volgen een derde ritus en laten zich de malcontenten noemen.
  • Enz... enz...
En daaraan merk je dat die Nederlanders van oudsher veel minder geneigd zijn tot het bereiken van een compromis, en veel meer op hun individuele strepen staan. Daar waar "die van het zuiden" zich - klaarblijkelijk - beter "collectief" aan mekaar aanpasten, waardoor er in de katholieke landen tot op vandaag veel minder sprake is van versnippering dan in protestantse.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2006, 00:58   #23
ggolsteyn
Schepen

Standaard Luther had principieel gelijk, hij veroorzaakte een wereldrevolutie!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tja...

Ik gewaagde al van de grotere principevastheid van onze Nederlandse medemens. Ik denk dat het ergens in de genen moet zitten of zo.

Laat ik nu eventjes de godsdienstoorlogen van de 16e en 17e eeuw simplificeren:
  • Joop, Jan en Joris zijn katholiek maar horen dat ene Luther 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg heeft gespijkerd. Allemaal vinden ze dat de man principieel gelijk heeft. Allemaal besluiten ze protestant te worden.
  • Joop en Jan horen enkele tijd later dat ene Calvijn voor het eerst "avondmaal" vierde i.p.v. "eucharistie". Ze vinden dat Calvijn principieel gelijk heeft en besluiten calvinist te worden. Joris blijft lutheraan.
  • Jan is niet tevreden, werkt een aantal nieuwe stellingen uit en vindt (uiteraard) dat hijzelf principieel gelijk heeft. Nog een aantal lui uit zijn omgeving vinden dat ook. Zij volgen een derde ritus en laten zich de malcontenten noemen.
  • Enz... enz...
En daaraan merk je dat die Nederlanders van oudsher veel minder geneigd zijn tot het bereiken van een compromis, en veel meer op hun individuele strepen staan. Daar waar "die van het zuiden" zich - klaarblijkelijk - beter "collectief" aan mekaar aanpasten, waardoor er in de katholieke landen tot op vandaag veel minder sprake is van versnippering dan in protestantse.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Flamencoloco,

Mijn aanhaling van 17 kerken in Urk had enkel de bedoeling om de huidige toestand in Holland aan te klagen. Je redenering is helemaal niet zo slecht.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik op TV een documentaire gezien heb over Luther: voor zo iemand doe ik mijn petje af. Hij was in zijn klooster een voorbeeldig geestelijke, gehoorzaamde in alles aan zijn oversten, bad van 's morgens tot de avond, en ging in de winter buiten slapen in de vrieskou tot ze hem half bevroren hebben moeten warm schrobben of hij was er geweest.

Deze man was zeer consequent en werd door zijn oversten tweemaal naar Rome gestuurd om te luisteren naar de bevelen van de paus. De eerst maal vernam hij nog niet veel over wat er allemaal omging bij de paus.

De tweede reis naar Rome bracht hem in contact met de omgeving van de paus Leo X, als ik deze een varken zou noemen zou ik de varkens beledigen, daarom doe ik het niet. Dan ging bij de ietwat naïeve Luther, die zich vooral stoorde aan de geldinzamelingen van de paus door de verkoop van aflaten een licht op. Waarschijnlijk geloofde hij de rest van de walgelijke verhalen nog niet.

Hij ging naar huis, achtervolgd door de inquisitie en leefde maandenlang ondergedoken. Hij hield terecht vol dat de gelovigen zelf de bijbel mochten lezen en toepassen, hetgeen toen en nadien wel een tiental keren verboden was door de pauzen.

Maar gezien hij nogal koppig was en doorzettingsvermogen had maakte hij gebruik van de pas uitgevonden boekdrukkunst om pamfletten te sturen naar alle windstreken en veroorzaakte op zijn eentje een ware revolutie, tot in Amerika toe. Hij verliet de oorspronkelijke katholieke kerk en vertaalde zelf de bijbel en hij huwde. De volgelingen stroomden toe, maar hij duldde geen persoonlijke verheerlijking. Hij kreeg steun van heel wat wereldlijke leiders.
Petje af voor zo iemand!

Calvijn heeft zich niet zo duidelijk uitgedrukt en volgde nog lang de pauselijke onderrichtingen.

Wat er nu sedert lang bezig is in Holland en vandaar in Amerika bij de vluchtelingen is natuurlijk van een heel andere aard, vooral te wijten aan de zelfgenoegzaamheid van de verschillende leiders.

Over Leo X zijn er walgelijke verhalen in verschillende boeken. Ik zal ze hier ook wel eens neerzetten op dit forum.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be