![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dat gaat hier raar klinken hé, maar faillissementen zijn zo slecht nog niet.
Liever een ongezonde firma die verdwijnt, dan een ongezonde firma die nog tien jaar lang met subsidies wordt rechtgehouden ten koste van gezonde firma's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vreemde rekenkunde, of het zou moeten zijn dat je eigenlijk hetzelfde wil zeggen als Percalion. Dan ben ik het met je eens.
Ik denk dat het aantal faillissementen noch het aantal nieuwe bedrijven op zich veel zegt over hoe gezond een economie is en al helemaal niet over het beleid van een regering.
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De algemene trend is dat de bevolking probeerd om nog een boterham op tafel te krijgen voor de kinderen en niet alles aan de staat af te geven in deze zeer moelijke en dure tijden voor de gewone werkmens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
't Is in het Frans, maar wie eens goed wil lachen moet het zeker lezen: "Les 35 mensonges du libéralisme" van M. Lainé. Daarin "weerlegt" hij de neoliberale leugen dat lage belastingen goed zijn voor welvaartscreatie als volgt: in de VS worden per jaar verhoudingsgewijs minder nieuwe bedrijven opgericht dan in Frankrijk. Voil�*. Ge moet maar durven eigenlijk hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
de evolutie van het aantal faillisementen zegt iets over de evolutie van de economie niet alles, maar toch wel iets en het spijt me als ik bepaalden hiermee krenk, maar de belgische economie doet het echt zo slecht nog niet
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ge ziet wat er de afgelopen 3 a 4 jaar allemaal failiet is gegaan zou het al erg zijn moest het nu eindelijk eens nie stoppen, ... anders was er niks meer over... Maar wees gerust, Guyke of zijn ministrieële kwiestenbiebels zijn daar niet voor verantwoordelijk, ze zijn vooral heel goed in het niets doen, op reis gaan, en het laten ontsnappen van gevangenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij hebben ze altijd geleerd : "Failiet mogen gaan is een gunst... " ah ja, hoe moet ge het anders uitleggen, Als ge een goei proper boekhouding kunt voorleggen, wordt ge failliet verklaard, zijt ge vrij van alle schulden... (Mits enige beperkingen, maar daar zijn oplossingen voor te vinden ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet je wat ik goe vind, dat je nu afkomt met een cijfer dat lager is sinds 1997 Weet je wat ik daaruit afleid, ? Dat het van 1997 - 2005 er wel enorm veel faillisementen moeten geweest zijn... Reken dat eens uit in verloren jobs.... En een of andere pipo uit Gent met designbril en een olijvenboerderij in Toscane, ging voor 200 000 jobs zorgen zeker hé, of heb ik dat verkeerd verstaan ? Het succes van zijn regering ging ook afgewogen kunnen worden in hoever hij het VB zou kunnen terugdringen... Laat ons zeggen dat hij bitter weinig gepresteerd heeft, en die faillisementscijfers, zijn gewoon een statistisch meevaller voor mijnheer guy, in hoevere ze niet door een andere telmethode gemanipuleerd zijn natuurlijk, want dat zou hij niet durven hoor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nog veel onwaarschijnlijker hoe naief jullie wel niet zijn, dat jullie in zo iets intrappen... er zijn zo eens maandenlang de faillisementen van de week gepubliceerd geweest, ... toevallig vergeten... (ik geloof dat het hier op het forum was of ergens anders ... ? ) Het is eens 1 maand op het niveau van 97, dat wil dus zeggen dat het gedurende 9 jaar slechter is geweest, en zelf dat niveau van 97 is, zelf niet laag hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik vind je negatief, jij vindt mij naief
![]() |
![]() |
#33 |
Partijlid
|
![]() Op zich is het uiteraard niet slecht, dat er nieuwe bedrijven worden opgericht. Alleen is het de vraag, in hoeverre dat de verdienste van Verhofstadt is, natuurlijk. Als het slecht gaat, is het de conjunctuur, waar de regering niets kan aan veranderen, maar als het goed gaat is het natuurlijk de verdienste van Paars.. M.i. kan een regering inderdaad nauwelijks meer doen voor de economie, dan de voorwaarden scheppen waarin mensen willen ondernemen en waarin ondernemen ook enige kans op slagen heeft. Wat heeft Paars in dit verband echter gedaan? Het tarief van de vennootschapsbelasting werd weliswaar verminderd, maar dit werd geheel geneutraliseerd door de schrapping van een aantal fiscale aftrekposten, zodat het per saldo om een nuloperatie gaat. Alleen is het nu zo, dat sommige ondernemingen méér betalen dan vroeger, en anderen minder. Zo werd de fiscale aftrekbaarheid van gewestbelastingen in hoofde van vennootschappen geschrapt, terwijl het zo is dat bvb. gewestelijke milieuheffingen in Vlaanderen stukken hoger liggen dan in Wallonië. Dat terwijl ook vooral Vlaamse bedrijven (denk maar aan de chemische sector in Antwerpen) dergelijke milieuheffingen dienen op te hoesten. Bijgevolg heeft de hervorming (geen verlaging) van de vennootschapsbelasting slechts geresulteerd in een bijkomende verschuiving van fiscale druk, van Wallonië naar Vlaanderen.
Een tweede maatregel waarmee Paars het ondernemen wil aanmoedigen, is de vereenvoudiging en versnelde afhandeling van de administratieve formaliteiten, die met de oprichting van een nieuw bedrijf gepaard gaan. Op zich valt dit slechts toe te juichen, uiteraard. Vraag blijft alleen, of dit bepaalde mensen niet heeft aangezet om op onbezonnen wijze een eigen bedrijfje op te richten, daar waar ze daar eigenlijk niet de juiste kwaliteiten, noch een afdoend startkapitaal voor hebben. Het is immers een bekend fenomeen, dat sommige (langdurige) werklozen, die als werknemer op de arbeidsmarkt niet aan de bak komen, uiteindelijk (tevergeefs) hun heil gaan zoeken in het oprichten van een eigen bedrijfje. Bedrijfjes die dan meestal binnen het jaar over de kop gaan. En uit het geciteerde artikel blijkt nu net, dat het overgrote deel van de nieuw opgerichte bedrijven eenmanszaken zijn. Afwachten dus, hoeveel van die bedrijfjes het jaar 2008 zullen halen of overleven.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet dat ik hier in herhaling val, maar met dergelijke berichten moet men voorzichtig zijn:
1) het is - zoals hoger reeds werd gezegd - idd zo dat het aantal zelfstandigen toeneemt in perioden van crisis (hoe contradictoir het ook mag klinken): sommigen vinden geen werk en beginnen - onvoldoende voorbereid - aan een zelfstandige activiteit.. met soms alle negatieve gevolgen vandien. Ik ben het derhalve helemaal niet eens met de 'vereenvoudiging' die Q. heeft doorgevoerd.. in plaats van het te versoepelen, had men het - op vlak van bekwaamheid - moeten verstrengen zodat mensen die een klein zaakje willen beginnen voldoende geïnformeerd zijn over sociale zekerheid en fiscaliteit. Hoe vaak komt het niet voor dat men onvoldoende voorbereid is op de sociale navorderingen? Er is een verschil tussen wat men 'in kas' krijgt en wat men werkelijk 'privé' kan besteden.. Vele niet-zelfstandigen hebben daar onvoldoende besef van. 2) wat de ontslagen ten gevolge van faillissement betreft: hoeveel grote (i.e. met veel personeel) bedrijven zijn er in de plaats gekomen van de grote bedrijven die over kop zijn gegaan? 3) het is idd zo dat de intentie van de hervorming van de vennootschapsbelasting fiscaal neutraal ging zijn. Bepaalde 'aftrekposten' zijn derhalve aangepakt waardoor ik mij kan voorstellen dat er idd bedrijven zijn die het er nu slechter van af brengen. Een belangrijke wijziging die paars er heeft doorgedrukt (en waarvan er nu nog geen resultaten te zien zijn) is de notionele interestaftrek. Groot probleem: kan België dat financieren? ik hou mijn hart vast... Verhofstadt weigert steevast cijfers te verduidelijken. In Nederland heeft men de berekening gemaakt. Conclusie: onbetaalbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien niet allemaal, ... een deel van die failliete zullen zelf al weer iets nieuw gestart zijn... Maar er zullen er ook zijn, die nog altijd thuis zullen zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien jij ons negatief vind, mag ik gerust zeggen dat ik het een naieve redenering vind. Bovendien, ben je blijkbaar ook heel snel tevreden, er worden in de vakantie manden plots een beetje minder faillesementen ingediend en hop , de economie is precies aan het boomen... Sta mij toe, dat met een flinke korrel zout te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
gelijk hoe, dit is nog maar eens teken dat de belgische economie gezapig verder bolt tuurlijk zijn er grote problemen, maar zo slecht als bepaalde groepen het graag voorstellen, neen, dat is ook niet correct
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar geef nu toe, zo goed als de regering het voorstelt, is nog minder correct. Trouwens de Walen liggen weeral te duwen, om na de pensioenprovisies, het nucleair passief (provisie tegen afbraak van de kerncentrales dacht ik) te kunnen aansnijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar bon, België doet het nog altijd economisch beter dan zijn buurlanden, dus we mogen niet klagen zeker? ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jaja, dat kaf zie ik al bijna 20 gescheiden worden van het koren. Ik stel alleen maar vast dat er nu ook weinig koren overblijft stilletjes aan. Er zijn veel andere dingen bezig mijn indruk.
![]() |