Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 3 september 2006, 17:34   #21
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Ik ga ernaar kijken en ermee lachen... Vind ik het CD&V-beleid van De Crem goed? Neen. Verwacht ik beterschap door het enig aangeboden alternatief (die monstercoalitie)? Neen.

Meer nog, ik verwacht zelfs dat die monstercoalitie - mocht ze erin slagen de CD&V-meerderheid te breken - binnen de kortste keren uiteenvalt.

Hierboven werd geopperd dat ik door mijn blanco-stem de meerderheid steun. Da's natuurlijk nonsens! U moet zich mijn keuze eens voorstellen. Of CD&V-NVA òf Groen/VLD/SPA/SPIRIT! Da's dus geen keuze en dus kies ik ook niet.

Ook al stem ik blanco, toch adviseer ik mensen in Aalter, als ze dan toch willen stemmen op één van beide, te kiezen voor het minst risicodragende. Met die CD&V-meerderheid weten ze waar ze aan toe zijn, ook al vind ik dat beleid je dat niet (de hoge gemeentebelastingen doen me braakneigingen krijgen). Met de 'monstercoalitie' daarentegen weten mensen niet waar ze aan toe zijn (ik verwacht geen daling van de gemeentebelastingen mocht deze coalitie aan de macht komen) en dit is dus een sprong in het ongewisse.

PS @ Desiderius,

Ben me nog steeds aan het verdiepen in L&E met de link (Buchanan) die je me gaf als uitgangspunt. Jeezes, man, heavy stuff! Maar desalniettemin zeer interessant.
Ik hoop daar iets deftigs uit te destilleren en plaats dat wel eens in "De Libertarische Verlokking". Dat kan nog wel even duren want vanaf morgen verdubbelen we de productie opnieuw na de verlofmaanden...
Oud 3 september 2006, 18:12   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik ga ernaar kijken en ermee lachen... Vind ik het CD&V-beleid van De Crem goed? Neen. Verwacht ik beterschap door het enig aangeboden alternatief (die monstercoalitie)? Neen.

Meer nog, ik verwacht zelfs dat die monstercoalitie - mocht ze erin slagen de CD&V-meerderheid te breken - binnen de kortste keren uiteenvalt.
Ik zou de kracht van monstercoalities niet onderschatten. Ze zijn een fenomeen dat is komen overwaaien uit Antwerpen. En ze doen het goed, want ze pikken sowieso de stemmen van de gewoontestemmers. Met slechts 1 coalitiepartij zit je wel gebeiteld. Bovendien kan je de idiologische verdeeldheid smoren in een beleid dat er geen is, niet liberaal, niet sociaal, niet groen. Gewoon niets doen en postjes en geld verdelen. Dan heb je meteen 3-4-5 partijen die medeplichtig zijn aan het overmatig vreten uit de trog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 3 september 2006, 19:50   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Blanco stemmen is stemmen voor diegenen die nu nog aan de macht zijn, en voor deze die de meeste stemmen halen bij de komende verkiezingen
Het eerste is helemaal niet waar en het tweede is niet helemaal correct. Door blanco te stemmen verlaag je het aantal geldige stemmen, wat er voor zorgt dat het resultaat van de andere partijen relatief beter wordt.

Een cijfervoorbeeld: 11 stemmers, 1 blanco, lijst A haalt 3 stemmen, lijst B 7 stemmen. Van alle stemgerechtigden haalde A dus 27% van de stemmen, B 63%. Toch is de eindscore 3/10=30% VS 7/10=70% ipv /11. A wint door de blanco stem 3%, B 7%. Dus praktisch gezien wordt uw stem inderdaad proportioneel verdeeld, maar in de werkelijkheid verlaagt u enkel de noemer...
Oud 3 september 2006, 20:34   #24
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het eerste is helemaal niet waar en het tweede is niet helemaal correct. Door blanco te stemmen verlaag je het aantal geldige stemmen, wat er voor zorgt dat het resultaat van de andere partijen relatief beter wordt.

Een cijfervoorbeeld: 11 stemmers, 1 blanco, lijst A haalt 3 stemmen, lijst B 7 stemmen. Van alle stemgerechtigden haalde A dus 27% van de stemmen, B 63%. Toch is de eindscore 3/10=30% VS 7/10=70% ipv /11. A wint door de blanco stem 3%, B 7%. Dus praktisch gezien wordt uw stem inderdaad proportioneel verdeeld, maar in de werkelijkheid verlaagt u enkel de noemer...
Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld... en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 3 september 2006, 20:55   #25
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld...
Het eerste klopt niet, het tweede wordt niet echt gedaan, enkel door ze uit de noemer te zetten, wat in feite op hetzelfde neerkomt...

Citaat:
en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.
Kweetniet, dat kan... Maar ik weet dat men voor de gemeenteraadsverkiezingen gebruik maakt van het Imperiali systeem en bij de andere van D'Hondt. Dat systeem laat burgemeesterkes toe om de plak te zwaaien met 42% van de stemmen...
Oud 3 september 2006, 21:00   #26
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht

Kweetniet, dat kan... Maar ik weet dat men voor de gemeenteraadsverkiezingen gebruik maakt van het Imperiali systeem en bij de andere van D'Hondt. Dat systeem laat burgemeesterkes toe om de plak te zwaaien met 42% van de stemmen...
Komt goed uit voor de gebieden rond Antwerpen.
Oud 3 september 2006, 21:15   #27
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Komt goed uit voor de gebieden rond Antwerpen.
Het is toch raar dat dit het VB enkel stoort indien het weinig stemmen haalt...
Vive la démocratie???
ericferemans is offline  
Oud 3 september 2006, 21:17   #28
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld... en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.
Ja: en als de verkiezingen op Sint-Niklaas vallen of op onozel kinderen krijgen de grootste partijen er een peperkoek en een hobbelpaard bij.
En daarenboven zijn er ufo's: jazeker ziet ze alle dagen vliegen!
En 't zijn grote!
Met hun licht aan. Een ZWART licht!
ericferemans is offline  
Oud 3 september 2006, 21:21   #29
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ja: en als de verkiezingen op Sint-Niklaas vallen of op onozel kinderen krijgen de grootste partijen er een peperkoek en een hobbelpaard bij.
En daarenboven zijn er ufo's: jazeker ziet ze alle dagen vliegen!
En 't zijn grote!
Met hun licht aan. Een ZWART licht!
Niet persoonlijk worden, grote uitvinder van de 3D technologie, niet persoonlijk worden. of ik doe u een proces aan.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 september 2006, 14:02   #30
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Tavernier als burgermeester?!
Komaan seg, op debatten slaagt hij er al in na een paar pinten politiek uit te leggen alsof hij voor een bende kleuters staat! Amai, ze gaan daar zware tijden gemoet in Aalter.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 15 september 2006, 21:11   #31
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Ikzelf ben van Assenede , dus ik ken de situatie in Aalter niet zo goed .
Wat ik wel ken zijn de woorden De Crem en dynastie .
Opruimen dat zooitje daar !
Kaffer is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be