Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2006, 21:41   #21
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Hij heeft het in ieder geval niet voor een tweede keer kunnen zeggen.

Oeps sorry, galgenhumor...
Och, de Nederlanders mogen blij zijn dat alleen VG het slachtoffer is geworden. Voor hetzelfde geld hadden ze een terrotistische aanslag met een paar duizend doden kunnen plegen
(helaas geen galgenhumor)
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:49   #22
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik ken allochtonen die beter Nederlands spreken dan de meeste Vlamingen.
de uitzonderingen die de regel bevestigen...ik ken zelfs een Waal die Nederlands spreekt.Hij woont wél in Nederland, en niet in België.In België heb ik er nooit éne gekent, die behoorlijk Nederlands praatte.Ik zeg "behoorlijk" hé, niet "perfekt". Zo moeilijk doe ik nog niet...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:53   #23
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Hij heeft het in ieder geval niet voor een tweede keer kunnen zeggen.

Oeps sorry, galgenhumor...
ja , zet er maar blozende kaakskes bij, schijnheiligaard( taquija...).Wie weet, mannen zoals gij komen mischien ook wel eens een steekgrage, of schietgrage fanatiekeling tegen...dan kunt ge écht eens lachen met galgenhumor
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 23:03   #24
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ja , zet er maar blozende kaakskes bij, schijnheiligaard( taquija...).Wie weet, *vrouwen zoals gij komen mischien ook wel eens een steekgrage, of schietgrage fanatiekeling tegen...dan kunt ge écht eens lachen met galgenhumor
Juist ja; nu ben ik echt bang.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 23:05   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
http://i6.tinypic.com/286wdp5.jpg

Is dit geen gevolg van het racistische jobkanaal van de vlaamse regering? positieve discrimineren mag blijkbaar altijd van de VDAB....

Het gaat om een vacature voor een kinderbegeleidster in een vrouwenonthaalcentrum.
Ik veronderstel dat je weet waarvoor zo'n vrouwenonthaalcentrum dient. Het dient om vrouwen die in een noodsituatie zitten tijdelijk op te vangen. Niet zelden gaat het daarbij om vrouwen die uit een onderdrukkende thuissituatie vluchten. Een deel van die vrouwen is allochtoon. Omdat ze vaak al jaren onderdrukt worden, kunnen ze vaak de taal niet. Als je niet buitenkomt, geen sociale contacten mag hebben, niet mag gaan werken, en thuis enkel de taal van je land van origine hoort, is er immers weinig kans dat je opeens vanzelf nederlands begint te spreken.
Het is altijd handig als het personeel dat met deze mensen moet omgaan en deze mensen intensief moet begeleiden voeling heeft met de achtergrond van deze mensen en omgekeerd, dat die mensen onmiddellijk voeling hebben met de begeleiders. Een vertrouwensrelatie is een vereiste voorwaarde voor eender welke begeleiding, zéker bij kinderen die uit een enge situatie komen, en dan heb je personeel nodig die daar onmiddellijk aansluiting mee kan hebben. Een allochtoon personeelslid kan vaak véél sneller aansluiting vinden met allochtone kinderen dan een autochtoon personeelslid. Ik vind het dus helemaal niet raar dat men voor deze functie allochtonen aanmoedigd om te solliciteren. Als je twee kandidaten hebt die gelijkwaardig zijn qua vaardigheden maar de ene is allochtoon en de andere autochtoon dan kan allochtoon zijn hier echt een objectief voordeel bieden. Dit is een functie waarvoor ik zelf ook zou solliciteren, dus ja, ik heb er nadeel mee met dit te zeggen, maar ik merk in de praktijk dat ht écht een verschil uitmaakt, zeker bij kinderen.

Je ziet trouwens ook dat ze wel een "kinderbegeleidster m/v" zoeken maar dat die m/v verder weggelaten is. Ik veronderstel dat ze, zoals de meeste vrouwenopvangcentra, een vrouwelijk teamlid zoeken. Dat is ook niet zo gek als je doelpopulatie nogal wat verkrachte vrouwen en kinderen omvat. Het kan dan wel eens héél moeilijk zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen met een man. Meer nog: het kan zelfs serieus averechts werken.

Ik stel voor dat we eender welke politieke correctheid gewoon laten vallen als het gaat om de opvang van mensen in nood, en net dié mensen een job geven die het meest kunnen betekenen voor de mensen die er opgevangen worden.

En om u eens helemaal van uw stoel te doen vallen: een vroegere medestudent van me is aangenomen geweest voor een job waarbij allochtonen opgeroepen werden om te solliciteren. Die allochtonen zijn geweest, maar zij had de beste indruk gemaakt tijdens het gesprek. Ze noemt De Smet en ze heeft blond haar, niet uit een potje.
Oud 4 september 2006, 23:09   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor een visa verleent word: examen niveau middelbare school in Nederlands afleggen. Analfabeten en moedwillige ezels zijn hier niet nodig...zulke zijn er reeds bij de vleet...sommigen soms reeds drie generaties lang...
Misschien moet je dat examen ook maar eens proberen afleggen.
Maar je zegt het zelf: ezels zijn er hier inderdaad al genoeg.
Oud 4 september 2006, 23:13   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de uitzonderingen die de regel bevestigen...ik ken zelfs een Waal die Nederlands spreekt.Hij woont wél in Nederland, en niet in België.In België heb ik er nooit éne gekent, die behoorlijk Nederlands praatte.Ik zeg "behoorlijk" hé, niet "perfekt". Zo moeilijk doe ik nog niet...
In België heb je er nooit één ge-wat?

Je kunt ook proberen wat meer Walen te leren kennen. Ik ken er alvast een stuk of 15 die uitstekend Nederlands praten, en alvast beter Nederlands schrijven dan jij.
Oud 4 september 2006, 23:28   #28
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ik vind het dus helemaal niet raar dat men voor deze functie allochtonen aanmoedigd om te solliciteren.
Wel opletten als je mensen op spelling pakt...
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 00:27   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wel opletten als je mensen op spelling pakt...
ik heb een automatiseerstoornisje .
ik ga mensen nooit zeggen dat ze perfect nederlands moeten kunnen. of perfect frans, of whatever. mensen moeten van mij ook geen middelbaar-niveau-nederlands kunnen.
maar als iemand zegt dat een ander dat moet, dan verwacht ik toch minstens dat hij het zelf ook kan.
Oud 5 september 2006, 00:46   #30
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard Nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Men moet nu zelfs al geen Nederlands meer kennen om kinderen op te voeden.
Moest men dat ooit ?
BUB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 07:49   #31
Tegendradigaard

Standaard

Wat ik vreemd vind is dat men iemand zoekt met een graduaatsdiploma maar dat die geen Nederlands zou moeten kennen.

Hoe zou die dan begot in Vlaanderen aan een graduaatsdiploma geraakt zijn.

Dendermonde ligt niet echt in de buurt van de taalgrens he...

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 5 september 2006 om 07:50.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 08:35   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
Moest men dat ooit ?
Moeten niet. Men mag zelfs stom zijn. Maar een voordeel is het toch niet. En eigenlijk kunnen alleen de rijken zich dat permiteren.
Oud 5 september 2006, 08:41   #33
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Een kinderbegeleidster in Dendermonde die weinig nederlands moet kennen?
Daar zou ik mijn nederlandstalig kindje nooit aan toevertrouwen, stel dat dit kindje iets wil te kennen geven in haar kindertaaltje, 't is voor de ouders soms al eens moelilijk in te schatten wat er scheelt, laat staan iemand die weinig nederlands kent wat die er van zal maken.

Laatst gewijzigd door alberto : 5 september 2006 om 08:42.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 08:42   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Wat ik vreemd vind is dat men iemand zoekt met een graduaatsdiploma maar dat die geen Nederlands zou moeten kennen.

Hoe zou die dan begot in Vlaanderen aan een graduaatsdiploma geraakt zijn.

Dendermonde ligt niet echt in de buurt van de taalgrens he...
dendermonde ligt zo'n 30 km van brussel.
ik ken mensen die iedere dag twee keer 100 km afleggen voor hun job
en naar het schijnt is België niet het enige land waar je kunt studeren.
Een vriendin van me heeft haar diploma in polen gehaald. unief. dat zijn ook diploma's hoor.
Oud 5 september 2006, 08:44   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Een kinderbegeleidster in Dendermonde die weinig nederlands moet kennen?
Daar zou ik mijn nederlandstalig kindje nooit aan toevertrouwen, stel dat dit kindje iets wil te kennen geven in haar kindertaaltje, 't is voor de ouders soms al eens moelilijk in te schatten wat er scheelt, laat staan iemand die weinig nederlands kent wat die er van zal maken.
ik vermoed dat je niet door hebt dat de moeder in hetzelfde gebouw verblijft als het kind?
ik heb de indruk dat je maar weinig afweet van de sector waar het hier over gaat
Oud 5 september 2006, 09:06   #36
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken er een paar. (Walen die het Nederlands berheersen)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 09:08   #37
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
Moest men dat ooit ?
't kan wel helpen eh, als die kids zelf Nederlands spreken
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 09:32   #38
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
dendermonde ligt zo'n 30 km van brussel.
ik ken mensen die iedere dag twee keer 100 km afleggen voor hun job
en naar het schijnt is België niet het enige land waar je kunt studeren.
Een vriendin van me heeft haar diploma in polen gehaald. unief. dat zijn ook diploma's hoor.
Maar als Uw vriendin hier dan kleuterbegeleiders wil worden, zal ze toch een grondige kennis van het Nederlads moeten hebben. Diploma van een Poolse unief of niet. Anders wordt het helemaal te gek (of gaat Uw naiviteit zo ver dat gij Pools gaat leren ?).
Oud 5 september 2006, 09:33   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik vermoed dat je niet door hebt dat de moeder in hetzelfde gebouw verblijft als het kind?
ik heb de indruk dat je maar weinig afweet van de sector waar het hier over gaat
Denk inderdaad dat ge daar eens best een boekje over open doet. Want ons wordt het alsmaar verkondigd als een verrijking.
Oud 5 september 2006, 10:45   #40
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar als Uw vriendin hier dan kleuterbegeleiders wil worden, zal ze toch een grondige kennis van het Nederlads moeten hebben. Diploma van een Poolse unief of niet. Anders wordt het helemaal te gek (of gaat Uw naiviteit zo ver dat gij Pools gaat leren ?).
Met uw grondige kennis van het Nederlands sta je nergens als je driejarige Turkse kinderen-in-nood moet begeleiden.
Of ga je die kinderen eerst Nederlands leren voor je ze de hulp wil geven die ze nodig hebben? Daar ter plekke, of nog beter, ze laten zitten in de situatie waarin ze zitten (en die meestal allesbehalve gezond is) en zeggen dat ze maar eens terug moeten aankloppen eens ze Nederlands praten?
Voor vrouwen en hun kinderen betekent een verblijf in een vrouwenopvangcentrum een nieuwe start. Daar moet ook Nederlands leren bij horen. Maar éérst hulp, dan Nederlands leren.
Als je potentiële werknemers hebt rondlopen die er ook nog in slagen betere hulp te verlenen aan die mensen dan anderen kunnen (omdat ze de taal spreken van de hulpbehoevenden of uit dezelfde socioculturele context komen), waarom zou je die dan niet aannemen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be