![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
Bekijk resultaten enquête: Stemrecht of stemplicht | |||
Stemrecht |
![]() ![]() ![]() |
27 | 55,10% |
Stemplicht |
![]() ![]() ![]() |
18 | 36,73% |
iets anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,16% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Een Belgisch compromis?
De plicht om je stemrecht uit te oefenen. Even ernstig... Het argument dat veelal wordt gebruikt ter verdediging van de stemplicht is, dat laaggeschoolden en sociaal zwakkeren niet meer zouden komen opdagen, waardoor hun democratische vertegenwoordiging niet meer evenredig zou zijn met hun demografische hoogte. Dit alles zou ertoe leiden - aldus voorstanders van de stemplicht - dat hun socio-economische positie zou verzwakken. Vooral vind ik deze redenering tegenover die sociaal zwakkeren nogal denegrerend. De voorstanders van de stemplicht zeggen eigenlijk impliciet:"De sociaal zwakkeren zijn zo onverantwoordelijk en dom dat wij ze moeten verplichten hun democratische verantwoordelijkheid op te nemen". Verder wil ik graag weten indien de sociaal zwakkeren in Europese landen waar géén stemplicht geldt, het zoveel slechter hebben.
#22 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() U stelt zeer terecht 'ALS' en voor wat betreft uw tweede punt: ja, wat eigenlijk?
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 9 september 2006 om 15:51. |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En wat verstaat u onder laaggeschoold en sociaal zwakkeren? Het gaat mij om het feit dat we iets uit handen willen gaan geven waar we lang en hard voor moeten hebben vechten en wat in vele landen nog steeds niet aanwezig is en dit omdat enkelingen in onze welvaarts staat te lui zijn om 1 dag om de 2 jaar hun stem uit te brengen?? En het zijn niet enkel laaggeschoolden die dit zeggen maar veeleer mensen die een bepaalde welvaart en luxe hebben en die gewoon te arrogant zijn gecombineerd met luiheid om hun stem nog in hun vrije tijd uit te willen brengen. stemplicht moet blijven vind ik, zo simpel is het. En ik vraag me af als het VB dan de absolute meerderheid haalt bij stemrecht in plaats van stemplicht wat ze dan gaan zeggen? Want uit peilingen is gebleken dat de VB kiezer nogal trouw is en ook altijd zijn stem gaat uitbrengen. Wat ik wel vind is dat oudere mensen of mensen die ziek zijn dat deze een vrijstelling kunnen krijgen indien deze dat wensen. Maar voor de rest blijf ik zweren bij stemplicht als enige juiste en rechtvaardige democratische kieswijze |
|
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Stemrecht komt er niet, zo simpel is dat.
De Waalse PS is er als de dood voor. En hun woord is Belgische wet. |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
mensen zoals u verdienen het niet om te leven in westerse landen maar zouden beter geboren worden in landen waar stemrecht een droom is en waar dictators brutale moorden plegen en rijken de mensen als slaven uitbuiten en mishandelen misschien zingt u dan een toontje lager. en dirt gebeurt nog dagelijks en is verre van achterhaald dus ja ik mag en kan zeggen dat u arrogant bent op dit punt |
|
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
stop de aanvallen op de democratie en stemplicht moet altijd blijven geen discussie mogelijk punt uit |
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 september 2006 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
In fine kan ik wel argumenten accepteren voor beide standpunten. Maar je gaat wel heel erg kort door de bocht indien je een voorstander van stemrecht anti-democratische intenties toe bedeelt. Stemrecht to stemplicht, een proportioneel kiesstelsel to het Westminster systeem, blijven voor mij -weliswaar belangrijke- details. Directe Democratie is dat niet. Wmb , ik wil niet alleen zelf vrij kunnen kiezen aan wie of desnoods welke partij ik mijn macht delegeer, ik wil ze zelf nog kunnen uitoefenen. 'k Ben er slim genoeg voor. Zoals al mijn medeburgers.
![]() |
#34 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk maar... Citaat:
Hoeveel burgers zijn gedegouteerd van de politiek en zien stemmen, terecht, niet meer zitten? Hoeveel zouden er bijgevolg nog gaan kiezen zonder opkomstdwang? Hoeveel vreemdelingen die wél stemrecht hebben maken van dat recht gebruik? Zo'n schande kunnen de 'democratische' partijen zichzelf toch niet aandoen met het eigen volk, hé? Citaat:
Antwerpen? Brussel? Citaat:
Citaat:
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat eraan vooraf ging kunnen jullie er wel bij verzinnen, zeker? Desalniettemin moet de opkomstdwang blijven bestaan. Hoe gaan de 'punt uit! politici' het misbruik dat zij maken van de door opkomstdwang verkregen verkiezingsuitslagen anders kunnen legitimeren? |
|
![]() |
![]() |
#36 |
Partijlid
|
![]() Dus ook van het stuk bevolking dat geen snars snapt van het politiek systeem, en gewoon op goed geluk eentje aanduiden en daarop stemmen.
"Het geloof is een gevaar voor de mens, in plaats van zijn gelovigen gerust te stellen en hen helpen een zorgeloos leven te leiden, zaait het haat zoals Homofobie en Racisme." "Mijn God zal mij beschermen van jullie daden." Hij brandde goed, die Christen.
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#38 |
Vreemdeling
|
![]() 't Is heel simpel hé:
In België is er 'STEMRECHT met OPKOMSTPLICHT' ! Dus je bent niet verplicht om een geldige stem uit te brengen. Verkiezingen zijn geheim en daardoor moet iedereen naaar het stemhokje komen om er zijn stem al dan niet uit te brengen. Als je niet komt opdagen stel je infeite een publieke daad en schend je het geheime karakter van de stemming. Dat is dus een volledig democratisch principe. Het fabeltje dat migranten e.d. wel stemrecht hebben en wij niet is dus ook niet echt juist. Zij hebben stemrecht net als wij. Ze moeten zich wel laten registreren, maar eens geregistreed vallen ze ook onder de opkomstplicht en zijn dus verplicht om naar het stemhokje te gaan! |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat: