Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2006, 12:23   #21
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je geeft geen antwoord op mijn vraag: vind je dat jij het recht hebt mij te dwingen anderen een hand te geven?
Tja, als iedereen zijn goesting mag doen in school dat zal er een prefecte opvoeding gegeven worden.

In een school moet er respect aangeleerd worden voor de maatschappelijke waarden. Als een hand geven daarbij hoort dient men dat te doen.

Trouwens, de vrouwen die dit weigeren staan altijd negatief tegenover de westerse waarden van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

Maar ja, als jij de voorvechter wil worden van zo'n haatdragende mensen, dan is dat jouw zaak en ik zal de laatste zijn die dat zal verbieden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 12:26   #22
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mag zeggen wat ik wil, net als zij ervoor mag kiezen anderen geen hand te geven.
Van mij wel, ik heb thuis ook al niets te zeggen laat staan op dit forum, maar als je de gebruiken en "rituelen" van de plaatselijke stam niet deelt ga je der nooit deel van uitmaken. Bijgevolg kan ze thuisblijven of handjeschudden, de keuze is aan haar.
Oud 8 september 2006, 12:38   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Tja, als iedereen zijn goesting mag doen in school dat zal er een prefecte opvoeding gegeven worden.

In een school moet er respect aangeleerd worden voor de maatschappelijke waarden. Als een hand geven daarbij hoort dient men dat te doen.

Trouwens, de vrouwen die dit weigeren staan altijd negatief tegenover de westerse waarden van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

Maar ja, als jij de voorvechter wil worden van zo'n haatdragende mensen, dan is dat jouw zaak en ik zal de laatste zijn die dat zal verbieden.
Je praat constant naast de kwestie, ik stel nochtans een duidelijke ja/nee vraag:

Heb jij of heb jij niet het recht andere mensen te dwingen om anderen een hand te geven?
Oud 8 september 2006, 12:58   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je praat constant naast de kwestie, ik stel nochtans een duidelijke ja/nee vraag:

Heb jij of heb jij niet het recht andere mensen te dwingen om anderen een hand te geven?
het gaat hier niet over iemand dwingen een hand te geven : dat recht komt de wetgever toe (die ons dat gelukkig totnutoe nog niet oplegde).

hier gaat het over iemand de hand te weigeren ... en dat mag onder de huidige Belgische wetgeving, behalve als het onderscheid dat u maakt tussen wie u een hand geeft gebaseerd is op racisme of sexisme. In dit geval wordt die weigering een racistische of sexistische daad (volgend huidige Belgische wetgeving) en bent u strafbaar ... de Belgische staat kan u dan een straf opleggen (maar kan u niet verplichten toch de hand te schudden uiteraard, dat zit niet in het straffen-arsenaal waarover de staat beschikt)

(maar een alternatieve straf is wel mogelijk : bvb als helper in een vrouwenkliniek )

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 september 2006 om 13:00.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 14:17   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als de vrouw wenst te discrimineren op basis van geslacht of geloof, is ze zelf fout bezig.

Ook, als ze dan per se haar eigen discriminerend gedrag voor de rechter wil brengen, aan mij niet gelaten.

Ik hoop dat de moslima in kwestie al een andere job heeft, want ik geloof nooit dat een werkgever een aanklacht indienende werknemer in dienst wil houden. En om het af te werken, het gedrag van de moslima in kwestie kan gezien worden als een dringende reden tot ontslag.

Die kwispel in Rotterdam, is ie dan verbaast als ie militant religieus begint te demonstreren, dat anderen, die een andere maar soortgelijke religie aanhangen daarop negatief reageren.

Probeer maar eens dezelfde truk in een gematigd land, zoals Turkijë.
Ga daar maar als mislukte pastoor naar je ambtenaren werkplek...
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 14:59   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colargo Bekijk bericht
Misschien moeten we op ons geld een varkenskop laten drukken.....

Goed idee, !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 15:01   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En dit is niet alles. Indien je als moslim een promotie mist omdat je je klanten geen hand wenst te geven, dan span je ineens een proces in:

Moslim daagt Rotterdam voor CGB

UTRECHT - Een orthodoxe moslim beschuldigt de gemeente Rotterdam van verboden onderscheid op grond van zijn godsdienst. Daarom is hij naar de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) gestapt.

Tijdens de zitting maandag bleek dat de orthodoxe moslim, M. F. A. Enait, tevergeefs naar de functie van klantmanager bij de sociale dienst heeft gesolliciteerd. De gemeente geeft als reden voor zijn afwijzing dat Enait vrouwen weigert een hand te geven en gekleed is in orthodox-islamitische kledij.

Volgens de gemeente zou zijn handel- en kleedwijze agressie kunnen oproepen bij cliënten. Enait is al wel lid van de cliëntenraad van de sociale dienst.

Na de juridische stappen van Enait heeft zowel de gemeente Rotterdam als het vrouwelijke hoofd van de afdeling personeel en organisatie een tegenverzoek bij de commissie ingediend met de vraag of de man schuldig is aan het maken van verboden onderscheid op basis van geslacht, omdat hij vrouwen weigert een hand te geven. Als reactie daarop geeft Enait nu ook mannen geen hand meer.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Geen compasie, gewoon met zijn kloten buiten gooien, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 17:36   #28
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik mag zeggen wat ik wil, net als zij ervoor mag kiezen anderen geen hand te geven.
Uiteraard. En het staat die school vrij haar buiten te bonjouren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 17:52   #29
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:

neen.

De vraag is evenwel: is iemand verplicht iemand in dienst te houden die weigert dat te doen? dit terwijl het geven van een hand in de omgeving (i.c. de ouders zijn een soort "klant") als een vorm van beleefdheid en respect geldt?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:10   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colargo Bekijk bericht
Misschien moeten we op ons geld een varkenskop laten drukken.....
Een euro met afbeelding van De Haene?
Oud 8 september 2006, 18:10   #31
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Die vrouw kwam daar toch om te doceren? Sinds wanneer zijn daar zo'n voorwaarden aan gebonden?
Enfin, dan kunnen ze ook ineens diegene die haar een jaar eerder heeft aangenomen, mee ontslagen. En tiens, net nu ze een vast contract zou krijgen blijkt "handjes schudden" een probleem te zijn...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:16   #32
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Die vrouw kwam daar toch om te doceren? Sinds wanneer zijn daar zo'n voorwaarden aan gebonden?
Enfin, dan kunnen ze ook ineens diegene die haar een jaar eerder heeft aangenomen, mee ontslagen. En tiens, net nu ze een vast contract zou krijgen blijkt "handjes schudden" een probleem te zijn...
Van docenten verwacht je een minimum aan elementaire beleefdheid en omgangsvormen. Beleefd een handje schudden maakt daar deel van uit. In het Westen primeren die elementaire omgangsvormen op religieuse praktijken geimporteerd uit achterlijk gebieden.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:18   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het weigeren van de hand heeft in onze cultuur een zeer negatieve en beledigende betekenis.

Ik zie niet in waarom we ons moeten laten beledigen.

Het multiculturele mes kan ook eens langs de andere kant snijden nietwaar?

WIJ EISEN RESPECT! en daarom MOET je ons een hand geven! En nu gij!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:22   #34
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Oud 8 september 2006, 18:23   #35
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Handjes schudden is een achterlijke, ouderwetse traditie. Net zoals die buigingen bij Japanners, "namaste" bij hindoes, enz...

Weigeren om mannen handjes te schudden is dus even achterlijk als de eis om handjes te schudden.
Oud 8 september 2006, 18:25   #36
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Handjes schudden is een achterlijke, ouderwetse traditie. Net zoals die buigingen bij Japanners, "namaste" bij hindoes, enz...
Waarin is het achterlijk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:26   #37
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het nu zo moeilijk om voor 1 keer zelf na te denken ?
tis niet omdat de achterlijke idioot in kwestie een geloofsgenote van je is, dat je haar daarom door dik en dun moet verdedigen.
Doe de wereld een lol; koop een woordenboek en zoek volgende begrippen op: "nuance", "denkvermogen", "kritiek", "respect", "eigen + mening"
alharb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:28   #38
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Waarin is het achterlijk?
Het wordt achterlijk als je het begint te eisen van mensen.
Oud 8 september 2006, 18:37   #39
Banneling

Standaard

Citaat:
Tiens, maar moslims mogen dan wel eisen dat anderen hen geen hand geven ! Hypocriet !
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 18:39   #40
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We kennen natuurlijk niet het GANSE verhaal.....
Het zou best wel eens kunnen dat betreffende mevrouw steeds "allochtoner" gedrag begon te vertonen ...tot op het punt dat ze ongeschikt werd om in betreffend instituut nog een funktie te vervullen...

Dan is die kwestie van "de hand" de laatste druppel geweest.
Ongetwijfeld zou"de hand" an sich niet aanvaardbaar zijn voor een arbeidsrechtbank als definitieve reden van ontslag,maar we mogen veilig aannemen dat er inmiddels een dossiertje bestaat van fouten,afwijkend gedrag,...enfin....alles wat men NIET tolereert van een leerkracht....

En ja....het is hier al eens eerder geuit,bij het begroeten van personen in Europa,en zeker van mensen die u met een zekere eerbied dient te behandelen is het aanbieden van een hand een normale zaak..en wordt zelfs het kombineren met andere begroetingsvormen aanvaard ....

Ik vrees dat mevrouw wenste dat de mannen haar als "lucht" beschouwen dan,of omgekeerd,dat zij andere mensen,niet-gelovigen,als "lucht" beschouwd?

onbeleefdheid moet niet "verdragen" worden ...... het is een ontkenning van menselijkheid...

Wees gerust,als ik in een land kom waar men eerder een hand voor de borst houdt,of een buiginkje maakt,zal ik niet direkt met een uitgestoken hand komen aanstappen

En ik weet ook wel dat er landen zijn waar een man niet verondersteld is een hem vreemde vrouw aan te spreken of te proberen te begroeten....MAAR NIET HIER!
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be