![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Over de samenstelling van het 'Spaanse' leger - en 17de-eeuwse legers in het algemeen hoeft u mij niet al te veel vertellen. Het Land van Waas was een sterk 'gemilitariseerd' gebied, vooral in de 17de eeuw, en de soldaten van gelijk welke nationaliteit hebben hun zaad kwistig in het rond gestrooid. Je hoeft maar even door een doopboek te bladeren om ze met dozijnen te vinden, de kinderen van de 'milites'. 3. Goed, ik ben Vlaming, maar de eerste reden daarvan is dat ik me als zodanig identificeer, niet omdat ik toevallig deze of gene afstamming heb. Identiteit is een 'keuze', om even in Sartriaanse termen te spreken, geen onontkoombaar 'lot'. 4. Op één punt moet ik u wel gelijk geven, dat Waaslanders doorgaans fier zijn op hun streek.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet voort gaan op de huidige situatie en die is veel minder ingewikkeld dat vele denken en zeggen. De taalgrens loopt niet door Brussel en ligt ook niet boven Brussel, maar er onder.
En Brussel zou dus een enclave van Wallonië worden in Vlaanderen en Vlaanderen zou nog niet zelfstandig zijn wetten kunnen maken. Het is nu zelfs zo dat de regio-wetten van Vlaanderen en Wallonië beter overeenkomen en beter op elkaar zijn af gestemt die die van één van deze beide met die van Brussel. En vele Brusselsaars en vaste inwijkelingen daar willen niet van Vlaanderen of hangen, maar ook niet van Wallonië, zij willen een onafhankelijke regio zijn die klink zijn zin kan doen en zijn wetten en eisen aan de rest van België kan opleggen. Dat zij hiervoor tweedracht moeten zaaien in België, en de Walen moeten misbruiken om hun doel te bereiken is voor hen echt geen probleem. En wees maar gerust, de dag dat de Walen dit door hebben zullen zij Brussel laten vallen als een baksteen. |
![]() |
![]() |