Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2006, 14:37   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Immers, toen de Franken en Saksen - onze Germaanse voorouders - zich in onze gebieden vestigden, was de voormalig Gallo-Romeinse bevolking grotendeels verdwenen. Naar het einde van het Romeinse Rijk waren er al allerlei invallen, waardoor heel velen de benen hadden genomen. Daarna was er sprake van misoogsten en epidemies. Het huidig gebied Vlaanderen was daardoor heel weinig bevolkt.
Dat boek klinkt interessant, maar die invallen, wat voor invallen waren dat... Invallen door wie?
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 09:08   #22
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandsfront Bekijk bericht
Beste Ossaert,

Vier kwartieren in 1485? Lijkt me genealogisch gezien wat weinig , 4000 of meer zeker?
De oudste kwartieren van Neerlandsfront gaan terug tot rond 1100.
Via de abdij van Boudeloo in Klein Sinaai.

Er waren niet zoveel "Spanjaarden" in het Waasland. Het Spaanse leger bestond uit huurlingen. De Officieren waren Spaans, maar dat waren er niet zoveel.

Het leger bestond uit;
Ieren, Duitsers uit Neder-Saksen, Engelsen, Kroaten, Italianen en zelfs Hollanders, maar ook Walen (vandaar sommige "franse" achternamen in het Waasland) .
De oorspronkelijke bevolking van het Waasland is van Keltische oorsprong.
Wellicht hebben de Romeinen ook een steentje bijgedragen. Immers hun grote heirbaan liep dwars door het Waasland!

Los van deze buitenlandse invloeden was het Waaslandse (boeren)volk erg gehecht aan de eigen clan. (Eigen onderzoek).

Beste Ossaert, je bent net als ik een echte Vlaming en ik ben daar fier op!Ik hoop gij ook!
1. Met die 'vier kwartieren' had ik me iets duidelijker moeten uitdrukken: ik bedoelde voornamelijk dat de families van mijn grootouders alle vier heel duidelijke Vlaamse (twee) en Wase roots hebben (de andere twee). Daarover ging het me eigenlijk niet, die genealogische dingen, maar waar het me wel over ging - en gaat - is dat die dingen geen ander dan een historisch belang hebben. Het is inderdaad een echte historische sensatie wanneer je een staat van goed van een verre voorouder in handen hebt en dus in rechtstreeks contact met die persoon komt. Als je dan nog iets kent van de geschiedenis van die periode, dan wordt het nog eens zo interessant. Het wordt echter problematisch wanneer je dat iets te ver gaat doordrijven en daar ook etnische principes gaat aan verbinden, vragen gaat stellen over etnische afkomst en dergelijke. Het heeft hooguit een historische waarde om te weten of het Waasland dan wel door de Kelten, de Romeinen of de Germanen bevolkt werd (en ze zullen er allemaal wel geweest zijn). Louter vanuit dat historisch standpunt wil ik je er overigens wel op wijzen dat het Land van Waas pas echt bevolkt werd ten tijde van de zogenaamde tweede kolonisatie in Vlaanderen: in het zuiden waren wel al oude dorpen als Temse en Waasmunster, of dieper 'het binnenland' in Belsele, maar het overgrote deel, en zeker het noorden werd pas vanaf de elfde en de twaalfde eeuw gesticht. Sint-Niklaas, om maar één voorbeeld te noemen, werd pas in 1217 een zelfstandig dorp, samen met Sinaai. Dat laatste dorp schrijven sommige plaatselijke (amateur-)historici een Germaanse etymologie toe, maar die is erg twijfelachtig, om niet te zeggen onjuist. Het dorp dankt zijn naam aan de patroonheilige van de parochie, Catharina van Alexandrië, die op de Sinaï begraven ligt. Als u uit deze historische gegevens hedendaagse consequenties gaat trekken, genre: de Waaslanders zijn Kelten, dan verlaat u de wetenschap en begeeft u zich in erg troebel water. In Oost-Europa, de Balkan in het bijzonder, worden dergelijke theorieën nog als relevant beschouwd, in het Westen wordt de irrelevantie ervan al enige tijd onderkend.

2. Over de samenstelling van het 'Spaanse' leger - en 17de-eeuwse legers in het algemeen hoeft u mij niet al te veel vertellen. Het Land van Waas was een sterk 'gemilitariseerd' gebied, vooral in de 17de eeuw, en de soldaten van gelijk welke nationaliteit hebben hun zaad kwistig in het rond gestrooid. Je hoeft maar even door een doopboek te bladeren om ze met dozijnen te vinden, de kinderen van de 'milites'.

3. Goed, ik ben Vlaming, maar de eerste reden daarvan is dat ik me als zodanig identificeer, niet omdat ik toevallig deze of gene afstamming heb. Identiteit is een 'keuze', om even in Sartriaanse termen te spreken, geen onontkoombaar 'lot'.

4. Op één punt moet ik u wel gelijk geven, dat Waaslanders doorgaans fier zijn op hun streek.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 12:07   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat boek klinkt interessant, maar die invallen, wat voor invallen waren dat... Invallen door wie?
De Germanen.

Ik ben toch wel verwonderd dat u dit niet weet. Zoiets leert men in het middelbaar en zelfs in de lagere school komt dat al ter sprake.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 12:12   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Germanen.

Ik ben toch wel verwonderd dat u dit niet weet. Zoiets leert men in het middelbaar en zelfs in de lagere school komt dat al ter sprake.
Ik heb in het tweede middelbaar geleerd over het einde van het West-Romeinse rijk in 476 door de invallen van Germanen. Ik moest echter eerst zeker zijn dat ik u goed verstond om u er vervolgens op te wijzen dat dat de lage populatie reeds voor het einde van het rijk geen goed argument is, als de oorzaak daarvan juist verdrijving door de Germanen is.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 12:51   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je moet voort gaan op de huidige situatie en die is veel minder ingewikkeld dat vele denken en zeggen. De taalgrens loopt niet door Brussel en ligt ook niet boven Brussel, maar er onder.
En Brussel zou dus een enclave van Wallonië worden in Vlaanderen en Vlaanderen zou nog niet zelfstandig zijn wetten kunnen maken. Het is nu zelfs zo dat de regio-wetten van Vlaanderen en Wallonië beter overeenkomen en beter op elkaar zijn af gestemt die die van één van deze beide met die van Brussel.
En vele Brusselsaars en vaste inwijkelingen daar willen niet van Vlaanderen of hangen, maar ook niet van Wallonië, zij willen een onafhankelijke regio zijn die klink zijn zin kan doen en zijn wetten en eisen aan de rest van België kan opleggen. Dat zij hiervoor tweedracht moeten zaaien in België, en de Walen moeten misbruiken om hun doel te bereiken is voor hen echt geen probleem.
En wees maar gerust, de dag dat de Walen dit door hebben zullen zij Brussel laten vallen als een baksteen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be