![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er iets is wat de ''Randstadregering'' weet, is dat het op internationaal gebied weinig invloed heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Vreemdeling
|
![]() Wie praat hier over internationale invloed, het gaat om de interne machtsverhoudingen in de "herenigde Nederlanden".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Er staat heel wat perceptie en aan vooroordeel in de weg van verdere samenwerking, maar eigenlijk zijn we er toe gedwongen. Dit om onze taal veilig te stellen, de uitstraling van ons/onze land/landen en onze economische en internationale belangen.
Maar dan moet Nederland Vlaanderen als een volwaardige partner zien en niet bedweterig doen. Vlaanderen daarentegen moet aanvaarden dat het kleiner is dan het huidige Nederland en dat een meerderheid van Nederlandstaligen bepalen wat Nederlands is... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() Het is niet enkel een kwestie van willen, ze moeten het ook kunnen. Momenteel heeft de Randstad geen concurrentie binnen Nederland: het culturele, politieke en economische zwaartepunt van het land ligt immers in het westen van Nederland. Ook woont zowat de helft van de Nederlandse bevolking in de westelijke provincies. De andere provincies kunnen daar weinig tegenoverstellen.
Dit plaatje verandert drastisch wanneer de Vlaamse Ruit binnen de Nederlandse grenzen komt te liggen. Plots krijgen het noorden, oosten en zuiden van het huidige Nederland dan een keuzemogelijkheid. Hoelang blijven ze de randstad onvoorwaardelijk steunen, hoelang gaat het duren voor ze in het snuitje krijgen dat ze beide machtscentra tegen elkaar kunnen uitspelen... en aldus de monopolie-positie van de Randstad ondermijnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien zou het politiek breed moeten zijn, met leden van diverse politieke stromingen.
![]() |
![]() |
#26 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Een gemene cultuur, dat is bullshit. De geschiedenis loopt (na 1830) niet bepaald gelijk, wie is bijv. Willem Drees, Alette Jacobs, of Antony Leeuwenhoek (shortlist "de grootste Nederlander")? Om maar niet te spreken op het sportvlak (schaatsen? hockey?) conclusie: Vlaanderen en Nederland spreken dezelfde taal, ik betwijfel of ze een gelijke cultuur hebben
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij om het even welke samenwerking kun je van tevoren bergen bezwaren opnoemen. Er zijn altijd wel verschillen. Als je zo redeneert, kun je nooit samenwerken. Het gaat er bij samenwerken altijd om dat je bereid bent je over die verschillen heen te zetten en evt. die verschillen te verkleinen. Met Wallonië is men door ervaring niet meer bereid samen te werken resp. heeft men ondervonden dat dit niet goed werkt. Okee, dan moet je dat ook niet meer doen (helaas blijft men dat wel nog steeds geforceerd doen, maar dat is een andere discussie). Tussen Vlaanderen en Nederland is er nog maar op een aantal terreinen geprobeerd om samen te werken, de Taalunie bijvoorbeeld, en daar is de samenwerking bij mijn weten succesvol. Ik zie dus niet in waarom die samenwerking niet uitgebreid zou kunnen worden, zeker als je er veel mee kunt winnen op economisch, cultureel en internationaal politiek vlak. Maar je moet het natuurlijk wel willen zien en er open voor staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik ga ermee akkoord dat je met jaren brainwashing die cultuur, of althans de beleving ervan, gelijk krijgt. Vraag wat er dan verbeterd in vergelijking met de Franse overheersing....
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website Laatst gewijzigd door amydal : 13 september 2006 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van de Taalunie alleen kun je het niet hebben.
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een hereniging nodig zou zijn, betekent dat ook dat je Vlamingen en Nederlanders niet meer als 2 verschillende volkeren moet zien, maar meer als één volk. Anders krijg je inderdaad het gezeur wie de meeste invloed heeft en/of moet hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat truukje om het Nederlands in Vlaanderen Vlaams te noemen wordt dikwijls gebruikt door de franstaligen om het te kleineren, al was het geen echte taal maar een dialectje (ook hun excuus om Frans als enige officiele taal te hanteren in het begin van België). Voorts komt het hun goed uit om zo de eenheid met Nederland te verdoezelen en te ontkennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Staatssecretaris
|
![]() Het beste culturele gemeenschappelijk punt is Sinterklaas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Het wordt gewoon in de ommegang zo genoemd, hoor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Burgemeester
|
![]() wat mij betreft halen we de banden zeker terug aan. België had nooit mogen bestaan, de grootste ramp die de Vlamingen kon overkomen, enkel bedoeld om de hele boel te verfransen en zo hun 'oude droom' te realiseren (vraag gerust voor wie het niet weet). De gedwongen scheiding sinds 1830 duurt te lang en is geen goeie zaak voor eenzelfde cultuur & volk.
Voorwaarde voor nauwere samenwerking is wel dat de Nederlanders een beetje schoon schip maken (gekke figuren en ideeën als die van Donner), sommige zaken gaan voor mij toch wat te ver (zoals drugsbeleid enz). Ik vrees dat Vlaanderen eerst onafhankelijk moet worden, binnen 'La Belgique' maken we weinig kans (weinig bevoegdheden & sabotage uit het zuiden). Samengevat, ik voel me 'heelnederlander' ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() |
![]() |
![]() |