Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2006, 17:58   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cals Bekijk bericht
Stel dat het iets zou worden tussen Nederland en Vlaanderen, de tegenstellingen zullen scherper zijn dan ooit.
De randstad zal haar machtspositie nooit opgeven(denken nou al dat ze het middelpunt van de wereld zijn) en de Vlamingen willen geen aanhangsel zijn van Holland.
Er zal nog heel wat water door de maas stromen mocht het al ooit zo ver komen.
Jullie met je Randstadtheorieën...
Als er iets is wat de ''Randstadregering'' weet, is dat het op internationaal gebied weinig invloed heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 18:20   #22
Cals
Vreemdeling

Cals's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als er iets is wat de ''Randstadregering'' weet, is dat het op internationaal gebied weinig invloed heeft.
Wie praat hier over internationale invloed, het gaat om de interne machtsverhoudingen in de "herenigde Nederlanden".
Cals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 18:43   #23
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Er staat heel wat perceptie en aan vooroordeel in de weg van verdere samenwerking, maar eigenlijk zijn we er toe gedwongen. Dit om onze taal veilig te stellen, de uitstraling van ons/onze land/landen en onze economische en internationale belangen.

Maar dan moet Nederland Vlaanderen als een volwaardige partner zien en niet bedweterig doen. Vlaanderen daarentegen moet aanvaarden dat het kleiner is dan het huidige Nederland en dat een meerderheid van Nederlandstaligen bepalen wat Nederlands is...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 19:00   #24
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De randstad zal haar machtspositie nooit opgeven...
Het is niet enkel een kwestie van willen, ze moeten het ook kunnen. Momenteel heeft de Randstad geen concurrentie binnen Nederland: het culturele, politieke en economische zwaartepunt van het land ligt immers in het westen van Nederland. Ook woont zowat de helft van de Nederlandse bevolking in de westelijke provincies. De andere provincies kunnen daar weinig tegenoverstellen.

Dit plaatje verandert drastisch wanneer de Vlaamse Ruit binnen de Nederlandse grenzen komt te liggen. Plots krijgen het noorden, oosten en zuiden van het huidige Nederland dan een keuzemogelijkheid. Hoelang blijven ze de randstad onvoorwaardelijk steunen, hoelang gaat het duren voor ze in het snuitje krijgen dat ze beide machtscentra tegen elkaar kunnen uitspelen... en aldus de monopolie-positie van de Randstad ondermijnen.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 09:52   #25
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie praat hier over internationale invloed, het gaat om de interne machtsverhoudingen in de "herenigde Nederlanden".
Een heel- of groot-Nederland, of een onafhankelijk Vlaamse republiek. Het zou allemaal bespreekbaar moeten zijn in die Vereniging Nederland-Vlaanderen.
Bovendien zou het politiek breed moeten zijn, met leden van diverse politieke stromingen.
Oud 13 september 2006, 10:51   #26
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandsfront Bekijk bericht
Uiteindelijk zullen Noord en Zuid herenigen, dit tot behoudt van onze gemeenschappelijke taal en cultuur!
Een gemeenschappelijke taal, dat kan ik nog geloven (hoewel het Nederlands op aardig wat punten van het Vlaams verschilt, oa uitspraak).

Een gemene cultuur, dat is bullshit. De geschiedenis loopt (na 1830) niet bepaald gelijk, wie is bijv. Willem Drees, Alette Jacobs, of Antony Leeuwenhoek (shortlist "de grootste Nederlander")? Om maar niet te spreken op het sportvlak (schaatsen? hockey?)

conclusie: Vlaanderen en Nederland spreken dezelfde taal, ik betwijfel of ze een gelijke cultuur hebben
Oud 13 september 2006, 11:09   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Bij om het even welke samenwerking kun je van tevoren bergen bezwaren opnoemen. Er zijn altijd wel verschillen. Als je zo redeneert, kun je nooit samenwerken. Het gaat er bij samenwerken altijd om dat je bereid bent je over die verschillen heen te zetten en evt. die verschillen te verkleinen. Met Wallonië is men door ervaring niet meer bereid samen te werken resp. heeft men ondervonden dat dit niet goed werkt. Okee, dan moet je dat ook niet meer doen (helaas blijft men dat wel nog steeds geforceerd doen, maar dat is een andere discussie). Tussen Vlaanderen en Nederland is er nog maar op een aantal terreinen geprobeerd om samen te werken, de Taalunie bijvoorbeeld, en daar is de samenwerking bij mijn weten succesvol. Ik zie dus niet in waarom die samenwerking niet uitgebreid zou kunnen worden, zeker als je er veel mee kunt winnen op economisch, cultureel en internationaal politiek vlak. Maar je moet het natuurlijk wel willen zien en er open voor staan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:45   #28
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Bij om het even welke samenwerking kun je van tevoren bergen bezwaren opnoemen.
Ik heb het hier over het feit of Vlaanderen en Nederland op elkaar lijken.

Ik ga ermee akkoord dat je met jaren brainwashing die cultuur, of althans de beleving ervan, gelijk krijgt. Vraag wat er dan verbeterd in vergelijking met de Franse overheersing....

Laatst gewijzigd door amydal : 13 september 2006 om 14:45.
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 14:59   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Bij om het even welke samenwerking kun je van tevoren bergen bezwaren opnoemen. Er zijn altijd wel verschillen. Als je zo redeneert, kun je nooit samenwerken. Het gaat er bij samenwerken altijd om dat je bereid bent je over die verschillen heen te zetten en evt. die verschillen te verkleinen. Met Wallonië is men door ervaring niet meer bereid samen te werken resp. heeft men ondervonden dat dit niet goed werkt. Okee, dan moet je dat ook niet meer doen (helaas blijft men dat wel nog steeds geforceerd doen, maar dat is een andere discussie). Tussen Vlaanderen en Nederland is er nog maar op een aantal terreinen geprobeerd om samen te werken, de Taalunie bijvoorbeeld, en daar is de samenwerking bij mijn weten succesvol. Ik zie dus niet in waarom die samenwerking niet uitgebreid zou kunnen worden, zeker als je er veel mee kunt winnen op economisch, cultureel en internationaal politiek vlak. Maar je moet het natuurlijk wel willen zien en er open voor staan.
Dat is precies wat ik bedoel, een a-politieke unie of vereniging zal dan wel het voortouw moeten nemen.
Van de Taalunie alleen kun je het niet hebben.
Oud 13 september 2006, 15:08   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Cals
Stel dat het iets zou worden tussen Nederland en Vlaanderen, de tegenstellingen zullen scherper zijn dan ooit.
De randstad zal haar machtspositie nooit opgeven(denken nou al dat ze het middelpunt van de wereld zijn) en de Vlamingen willen geen aanhangsel zijn van Holland.
Er zal nog heel wat water door de maas stromen mocht het al ooit zo ver komen.

liberalist_NL:

citaat:
".
Dat beweert u toch anders echt. Bovendien zal in de toekomst het zwaartepunt niet in de randstad liggen, maar zal meer naar het Zuid-Oosten verschuiven. De randstadsteden verallochtonen en verloederen steeds meer, en gezinnen en bedrijven komen erachter dat ze het zo niet langer willen en niet meer kunnen. Dus verhuizen ze naar Brabant en Gelderland.
Oud 13 september 2006, 15:10   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een hereniging nodig zou zijn, betekent dat ook dat je Vlamingen en Nederlanders niet meer als 2 verschillende volkeren moet zien, maar meer als één volk. Anders krijg je inderdaad het gezeur wie de meeste invloed heeft en/of moet hebben.
Oud 13 september 2006, 15:15   #32
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Een gemeenschappelijke taal, dat kan ik nog geloven (hoewel het Nederlands op aardig wat punten van het Vlaams verschilt, oa uitspraak).

Een gemene cultuur, dat is bullshit. De geschiedenis loopt (na 1830) niet bepaald gelijk, wie is bijv. Willem Drees, Alette Jacobs, of Antony Leeuwenhoek (shortlist "de grootste Nederlander")? Om maar niet te spreken op het sportvlak (schaatsen? hockey?)

conclusie: Vlaanderen en Nederland spreken dezelfde taal, ik betwijfel of ze een gelijke cultuur hebben
Vlaams als taal bestaat niet, er zijn geen verschillende soorten Nederlands (dan heb ik het wel natuurlijk niet over dialecten) => taalunie. op spotvlak hebben we wel overeenkomsten: Korfbal,Kaatsen. Waar spelen ze dat in de rest van de wereld?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 15:19   #33
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Dat truukje om het Nederlands in Vlaanderen Vlaams te noemen wordt dikwijls gebruikt door de franstaligen om het te kleineren, al was het geen echte taal maar een dialectje (ook hun excuus om Frans als enige officiele taal te hanteren in het begin van België). Voorts komt het hun goed uit om zo de eenheid met Nederland te verdoezelen en te ontkennen.
Oud 13 september 2006, 15:20   #34
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Het beste culturele gemeenschappelijk punt is Sinterklaas.
Oud 13 september 2006, 16:09   #35
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Dat truukje om het Nederlands in Vlaanderen Vlaams te noemen wordt dikwijls gebruikt door de franstaligen om het te kleineren, al was het geen echte taal maar een dialectje (ook hun excuus om Frans als enige officiele taal te hanteren in het begin van België). Voorts komt het hun goed uit om zo de eenheid met Nederland te verdoezelen en te ontkennen.
Ik ken anders genoeg Vlamingen(zelfs VB'ers) die vinden dat ze "Vlaams" spreken.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 16:54   #36
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Het wordt gewoon in de ommegang zo genoemd, hoor...
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 18:16   #37
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
noem het dan Belgisch-Nederlands, beter zo?
Oud 13 september 2006, 21:44   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Ik heb het hier over het feit of Vlaanderen en Nederland op elkaar lijken.
Daar heb ik het ook over. Wat ik bedoel is: als je wil, kun je altijd wel genoeg punten vinden om te zeggen: 'ze lijken niet op elkaar'. Het gaat erom dat je bereid bent de overeenkomsten en de mogelijkheden van samenwerking te zien.

Citaat:
Ik ga ermee akkoord dat je met jaren brainwashing die cultuur, of althans de beleving ervan, gelijk krijgt. Vraag wat er dan verbeterd in vergelijking met de Franse overheersing....
Wat versta je onder brainwashing dan? Dezelfde methodes die ervoor gezorgd hebben dat "die cultuur, of althans de beleving ervan" onderling zo verschilt?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:44   #39
gladiator
Burgemeester

Standaard

wat mij betreft halen we de banden zeker terug aan. België had nooit mogen bestaan, de grootste ramp die de Vlamingen kon overkomen, enkel bedoeld om de hele boel te verfransen en zo hun 'oude droom' te realiseren (vraag gerust voor wie het niet weet). De gedwongen scheiding sinds 1830 duurt te lang en is geen goeie zaak voor eenzelfde cultuur & volk.

Voorwaarde voor nauwere samenwerking is wel dat de Nederlanders een beetje schoon schip maken (gekke figuren en ideeën als die van Donner), sommige zaken gaan voor mij toch wat te ver (zoals drugsbeleid enz).

Ik vrees dat Vlaanderen eerst onafhankelijk moet worden, binnen 'La Belgique' maken we weinig kans (weinig bevoegdheden & sabotage uit het zuiden).

Samengevat, ik voel me 'heelnederlander'
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 00:47   #40
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het beste culturele gemeenschappelijk punt is Sinterklaas.
En jenever
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be