Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2006, 21:00   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
dus democratie is eigenlijk bovengeschikt aan de mensheid?
De mensheid is wel weer heel overdreven gesteld. Maar ik vind democratie inderdaad de best mogelijke regeringsvorm. Het nadeel van de democratie is alleen dat het - in extremo - haar eigen ondergang mogelijk maakt. Vandaar dat ik zeg dat het niet mogelijk moet zijn om de democratie m.b.v. de democratie af te schaffen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 21:04   #22
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat als 2/3 van de bevolking de sharia wil ingevoerd zien?
Wat als een grote meerderheid een wet wil ingevoerd zien die mss niet zo netjes is?
Da's nou eenmaal de democratie. Ben jij misschien tegen de democratie of zo?

Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 21:07   #23
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik denk dat je uit mijn reactie wel kon opmaken wat mijn antwoord op je vraag is, nl. dat niet èlke wet ingevoerd moet kunnen worden als tweederde van de bevolking dat wil. Ik trek de grens bij wetten die tegen de democratie zelf of de grondbeginselen van de democratische rechtstaat ingaan. Noem het een zelfbeschermingsclausule van de democratie, of wat minder sympathiek de dictatuur van de democratie (in die zin dat de democratie zichzelf als regeringsvorm mag opleggen).
Hoe kan je nu een wet tegenhouden waar 2/3 van de bevolking achterstaat? Dan komt die bevolking gewoon op straat en gooit de regering buiten en vervangt die door een andere.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 21:16   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Hoe kan je nu een wet tegenhouden waar 2/3 van de bevolking achterstaat? Dan komt die bevolking gewoon op straat en gooit de regering buiten en vervangt die door een andere.
Dan komt er ook een einde aan de democratie, want wat jij beschrijft is een revolutie. Een revolutie waarbij de bevolking wil dat de democratie door een andere staatsvorm vervangen wordt: we hebben het nog niet meegemaakt, maar het zou natuurlijk kunnen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 21:20   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De mensheid is wel weer heel overdreven gesteld. Maar ik vind democratie inderdaad de best mogelijke regeringsvorm. Het nadeel van de democratie is alleen dat het - in extremo - haar eigen ondergang mogelijk maakt. Vandaar dat ik zeg dat het niet mogelijk moet zijn om de democratie m.b.v. de democratie af te schaffen.
Dat lijkt me ook een goed idee.
Hoewel het wat problematisch kan worden. Stel dat 100% van de bevolking (op de leiders na) op straat staat voor het afschaffen van de democratie. Dan wordt dat toch moeilijk houdbaar, me dunkt.
Oud 13 september 2006, 21:21   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

goed, ik kwam weer eens te laat eh.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:19   #27
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pleit je nu voor het afschaffen van de wetgeving?
Neen, ik wees er enkel op dat we ons niet zo moeten uitputten in het verzinnen van regeltjes en wetjes; een aantal eenvoudige basisprincipes volstaan. De rol van de staat is beperkt tot het waarborgen van eenieders "life, liberty and the pursuit of happiness". En dat betekent inderdaad dat héél wat wetgeving gerust de prullenmand in mag.

Tenslotte stelt zich in een dergelijke minimale opvatting van "overheid" de vraag naar systeempjes als democratie véél minder. Er is immers maar één optimale keuze: deze die je zelf, voor jezelf in alle vrijheid kan maken. Al de rest is compromis waarbij er altijd mensen zullen zijn die aan het kortste eind trekken.

Concreet: kan een 2/3 meerderheid beslissen om een islamitische heilstaat in te richten? Volgens de techniekjes wel. Volgens datgene waarin ik rotsvast geloof niet. Ik behoud me in dat geval het recht voor om de wapens op te nemen en te vechten voor al wat ik waard ben om die ramp af te houden.

Immers, de declaration van 1776 gaat als volgt verder:

Citaat:
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness. --That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, --That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness.
Om het nog scherper te stellen: zelfs al zou een 3/4 of 4/5 meerderheid bestaan, dan nog zou ik tot het bittere eind vechten voor mijn vrijheid. En -net als de moslimfundi- met opgeheven hoofd de rangen vervoegen van de miljoenen die me in die strijd zijn voorgegaan.

Het feit dat we hier deze discussie kunnen en mogen voeren, hebben we immers aan hen te danken.

Lest we forget !

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 22:30   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Wilders eist aftreden Donner

Wilders eist aftreden Donner

Kamerlid Geert Wilders eist dat minister Donner van Justitie aftreedt als hij zijn uitspraken niet terugneemt over de invoering van de sharia, het islamitisch religieuze recht, in Nederland.

Wilders reageerde daarmee gisteren na een campagnebijeenkomst in Goes op de publiciteit over Donners uitspraken in Vrij Nederland.

Donner zegt dat als 'tweederde van de Nederlanders morgen de sharia wil invoeren, die mogelijkheid moet bestaan'. Donner vindt 'dat nou juist de essentie van democratie'.

Het interview staat ook in een boek van twee Vrij-Nederlandredacteuren, dat vandaag in Den Haag wordt overhandigd aan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie.

Wilders dreigde Donner met een motie van wantrouwen. "De sharia is in strijd met de grondwet en alle wetten waarop de westerse democratieën zijn gebaseerd. Een minister dient op te komen voor die wetten en de Nederlandse normen en waarden en moet zich verzetten tegen de invoering van de barbaarse sharia. De sharia houdt in dat homo's mogen worden opgehangen, dat een overspelige vrouw mag worden gestenigd en een dief zijn hand mag worden afgehakt. Een minister die daar niet tegen ageert, hoort niet thuis in dit kabinet. Hij mag nooit zo'n signaal afgeven. Ik hoop dat hij zijn woorden inslikt, anders ben ik verplicht een motie van wantrouwen in te dienen."
...
© Het Parool
http://www.parool.nl/nieuws/2006/SEP/12/p8.html

Sommigen vinden Donner een tweede Feremans...

Hier vindt men het intervieuw in Vrij Nederland:
http://www.vrijnederland.nl/vn/show/id=66477

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 september 2006 om 22:32.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be