Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is een onafhankelijk Vlaanderen een noodoplossing?
Ja, maar een goede oplossing 17 41,46%
Ja, en een slechte 6 14,63%
Nee, het stond in de sterren geschreven dat er een Vlaamse staat zou komen, al eeuwen 8 19,51%
Stemvakje voor de belgicisten (ik zal hier dus maar iets schrijven als "Leve België" om ze aan te trekken) 10 24,39%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2006, 13:53   #21
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel. Maar dan verraadt u dat het u wel interesseert. Waarom zou je anders steeds opnieuw deze onderwerpen lezen en er repliek op geven?

Dat mag u mij eens verklaren...

Nee vriend, dan denk ik dat je een verkapte belgicist bent, want pleitend voor het status quo. Dat is ook een mening en dat is ook een uiting van interesse. Want iemand zonder komt hier gewoon niet...
Ge zijt koning van uw eigen grijze massa, maar daarom moet je nog niet de grote wijsheid over anderen trachten te verpatsen.
Ik heb deze topic tegengekomen in nieuwe berichten, dus niet via het communautaire subforum en heb me even uitgelaten dat ik die zever gewoon bullshit vind. Maar volgens jou is iedereen die geen flamingant is blijkbaar een verkapte belgicist! ;roll:
En ja, ik reageer hierop omdat ik je grappig vind en wil zien wat je zo nu en dan fantaseert op mijn tussenkomsten. Ge zijt trouwens niet verplicht om op mij te antwoorden hé.

Citaat:
Dat is geen verklaring, kunt u eens toelichten wat u nu bedoelde?
Ik weet niet in hoeverre je mee bent in het verhaal van ex-joegoslavië, maar ik kan je onder andere wel vertellen dat Slobo'ke zelf ne montenegrijn was (van afkomst) en dat de montenegrijnen zich vooral hebben bezig gehouden met de omgeving en de mensen uit de omgeving van Dubrovnik te bombarderen met duizenden mortiergranaten. Ze hebben ook serieus huisgehouden in de dorpen ten zuidwesten van Dubrovnik (oa cavtat).
Nu nog is Montenegro een land vol met wapengekken en smokkelaars.
Zegt de dood van Dusko Jovanovic jou niks? Google het anders zelf maar op.

Mooi land om je mee te vergelijken!

Laatst gewijzigd door Reza : 25 september 2006 om 14:14.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 14:23   #22
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Even ter info aan onze kenner:

Citaat:
Montenegro
Montenegro has a very high level of gun ownership (19.38 per 100 population). Tradition and
customary laws continued to be important well into the 20th century. The gun homicide rate is high (71% of all
homicides). Most tellingly, Montenegro is the only place where a significant number of respondents (21.8%) cited
‘tradition’ as a reason for owning weapons. Montenegro is in fact, in its own mythical national history, a ‘nation
of warriors’ and a home to the saying ‘A house is not a home without a gun.’ With between 126,000 and 175,000
weapons in civilian hands, it means that over a quarter of the population of Montenegro is armed.
Sports shooting used to play a significant part in strengthening the perceptions of Montenegro as the ‘traditional’
land of shooters and gun owners. In fact, ‘self-conscious’ traditionalism seems to be stronger here than in any
other country. Folklore and nationalism seem to play a significant part in strengthening such attitudes. Distrust
in state security providers is an important issue that stimulates gun ownership. There are also indications that
a strong sense of individualism and independence played an important role in stimulating gun ownership in the
past, but there are no systematic studies of the present situation.
Little has remained of the rituals and customs where guns play a central part. Although it is not clear how
celebratory gunfire compares to other countries or how often people observe it, the SALW Survey of Montenegro
reports it is common and largely perceived as legitimate and acceptable. Generally, the reasons for gun possession
are similar to the ones in other countries of the region.
Disarmament and gun control policies
Although tradition might be a much more serious obstacle to disarmament efforts than in most of the other
countries, it is far from being the most pressing problem. The uncertain political future of Montenegro (with the referendum on independence planned for May 2006), the unresolved status of Kosovo and unstable situation
in neighbouring BiH and high levels of organized crime continue to erode trust in state institutions and its
law enforcement agencies. This can make people believe that ‘traditional’ methods of self-protection are still
necessary. This traditional way of thinking is a consequence, rather than a cause of the political and socioeconomic
situation, therefore such entrenched cultural attitudes could be sidelined if the issues fuelling the
situation were resolved.

‘The rifle has the devil inside’
Gun Culture in South Eastern Europe

(2006-06-15)
Oud 25 september 2006, 14:25   #23
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ge zijt koning van uw eigen grijze massa, maar daarom moet je nog niet de grote wijsheid over anderen trachten te verpatsen.
Ik heb deze topic tegengekomen in nieuwe berichten, dus niet via het communautaire subforum en heb me even uitgelaten dat ik die zever gewoon bullshit vind. Maar volgens jou is iedereen die geen flamingant is blijkbaar een verkapte belgicist! ;roll:
En ja, ik reageer hierop omdat ik je grappig vind en wil zien wat je zo nu en dan fantaseert op mijn tussenkomsten. Ge zijt trouwens niet verplicht om op mij te antwoorden hé.

Ik weet niet in hoeverre je mee bent in het verhaal van ex-joegoslavië, maar ik kan je onder andere wel vertellen dat Slobo'ke zelf ne montenegrijn was (van afkomst) en dat de montenegrijnen zich vooral hebben bezig gehouden met de omgeving en de mensen uit de omgeving van Dubrovnik te bombarderen met duizenden mortiergranaten. Ze hebben ook serieus huisgehouden in de dorpen ten zuidwesten van Dubrovnik (oa cavtat).
Zegt de dood van Dusko Jovanovic jou niks? Of nog leuker: Slavoljub Scekic! Google het zelf maar eens op.

Oud 25 september 2006, 15:06   #24
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Sorry, maar als u daden niet overeenstemmen met uw woorden, heb ik het recht om dat op te merken. Of mag dat niet in "uw" België

Citaat:
Niet iedereen, maar jij dus wel...

Citaat:
Ik beweer dan ook niet dat ik uw berichten niet lees, oninteressant vind of dies meer...

Citaat:
Ik weet niet in hoeverre je mee bent in het verhaal van ex-joegoslavië, maar ik kan je onder andere wel vertellen dat Slobo'ke zelf ne montenegrijn was (van afkomst)
Ken je een sofisme? Dit is er een... Een andere: Hitler was een vegetariër, dus alle vegetariërs zijn slecht... Goed bezig hoor...

Citaat:
Zegt de dood van Dusko Jovanovic jou niks? Google het anders zelf maar op.

Wat hebben die feiten nu te maken met de democratische lotsbestemming van Montenegro? Ga je alle moffen veroordelen voor 1939-1945?

Tenzij die zaken verband hebben, quod non, doen ze niet ter zake vriend. U gaat dat verband nu aantonen.

Liefst in een andere draad, want u kan blijkbaar niet alleen uw interesse heel slecht verbergen, maar ook nogal een stukje off topic gaan...
Oud 25 september 2006, 17:47   #25
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dixit iemand die te kennen geeft dat hij niet meer zou gaan stemmen indien er geen opkomstplicht meer was. Uw politieke betrokkenheid is inderdaad niet echt groot, om het zacht uit te drukken.
En daar ben ik ontzettend gelukkig mee!
Oud 25 september 2006, 18:08   #26
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar als u daden niet overeenstemmen met uw woorden, heb ik het recht om dat op te merken. Of mag dat niet in "uw" België

Niet iedereen, maar jij dus wel...
Is dit een topic over mij?
Maak er anders eentje, dat vinden ze hier leuk!

Citaat:
Ik beweer dan ook niet dat ik uw berichten niet lees, oninteressant vind of dies meer...
Ik heb zelf ook niks tegen u of uw berichten, maar hoop alleen mijn mening te mogen geven zonder van vanalles verdacht te worden.

Citaat:
Ken je een sofisme? Dit is er een... Een andere: Hitler was een vegetariër, dus alle vegetariërs zijn slecht... Goed bezig hoor...
Dat was maar één voorbeeldje.
Heb je de rest gelezen over Dubrovnik en omgeving? Dat heeft Slobo'ke heus niet in z'n eentje gedaan!

Ik ben trouwens niet zo thuis in sofismen, ik ken wel een lekkere sofie, maar dat heeft er zeker niks mee te maken.

Citaat:
Wat hebben die feiten nu te maken met de democratische lotsbestemming van Montenegro? Ga je alle moffen veroordelen voor 1939-1945?

Tenzij die zaken verband hebben, quod non, doen ze niet ter zake vriend. U gaat dat verband nu aantonen.

Liefst in een andere draad, want u kan blijkbaar niet alleen uw interesse heel slecht verbergen, maar ook nogal een stukje off topic gaan...
Das van de oudheid, wat ik je zei was redelijk recent. Er zijn echter nog andere van die 'voorvallen' op te noemen.
Ik wil je enkel duidelijk maken dat het nogal een gewelddadige regio is.

Ok, ik ga nogal offtopic, klopt.
Maar wou je daarover al eens aanspreken maar had toen geen tijd.
Je ziet trouwens dat ik niet al je communautaire topics afschuim om commentaar te geven, anders was ik ontopic gegaan in de juiste topic.

Anyway, wou je enkel aantonen dat ook dat geweld een verband heeft met de onafhankelijheid van Montenegro.
Weet je nu al wie Dusko Jovanovic is? Het is niet zo lang geleden gebeurd en heeft wel degelijk een link met de onafhankelijkheidsstrijd van Montenegro.

Citaat:
28.05.04 - Newspaper editor murdered in capital of Montenegro
The murder of Jovanovic, known for his strident criticism of the powerful Montenegro Prime Minister, Milo Djukanovic, heightened tensions in the country. His family and friends have on several occasions accused the authorities of seeking to bury the case and to obstruct a full investigation. The implication of secret service involvement in the killing, as charged by those close to the journalist, has been strongly denied by the Montenegro authorities.

Dusko Jovanovic, publisher and editor of the daily Dan, was gunned down in the street outside his newspaper’s headquarters in Podgorica, the capital of Montenegro, shortly after midnight today.
He was getting into his car when he was hit in the head and chest by shots fired from an automatic rifle. His assailants fled in a black vehicle. Jovanovic died shortly after being rushed to a hospital. Investigating judge Radomir Ivanovic said the police had detained several suspects but the motive for the murder was not yet known.
Reporters Without Borders called on interior minister Dragan Djurovic to ensure that investigators do not rule out the possibility that the killing was linked to Jovanovic’s work as an editor. The organisation also asked to be kept informed of developments in the enquiry.
Dan said Jovanovic had received many death threats. The murder was an attempt in "the most horrible manner to silence Dan," the newspaper said. The shots were also targeted at "freedom of expression, independent journalism and democracy," the newspaper added.
Dan has been involved in several judicial cases and Jovanovic, a former member of the Montenegro parliament, had often criticised the ruling coalition led by the Prime Minister of Montenegro, Milo Djukanovic, who had tried to sue him and the newspaper.
The newspaper was, for example, accused of libel in connection with a case concerning cigarette trafficking in the Balkans, in which Milo Djukanovic was involved, according to Jovanovic.

Milo Djukanovic is nu 'president' van de Montenegrijnse republiek
Ik neem aan dat je dat niet wist, of dat je zeker niet bewust over Montenegro begon te zwemen als je hiervan op de hoogte was.
Ik snap ook wel dat je enkel het principe van 'referendum naar onafhankelijkheid' steunde, maar een referendum is niet altijd een losstaand feit op zich. Er gebeurd vaak vanalles achter de schermen, dat is juist politiek. Vandaar dat ik politiek ziek vind.

Ik weet meer van de Balkan dan dat je zou denken. Ieder zo zijn terrein hé.
Ik ga er niet verder over uitwijden, maar het verklaart mijn onderschrift ook voor een groot stuk.

Leuke cartoon trouwens!
Oud 25 september 2006, 18:22   #27
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Nog straffer uit Montenegro:

Citaat:
Policeman investigating journalist’s murder is himself gunned down

Slavoljub Scekic, deputy chief of the Montenegro criminal investigation police and head of the team investigating the murder of journalist Dusko Jovanovic, was himself gunned down at around 1 a.m. on 30 August outside his home in the capital of Podgorica. The editor of the opposition daily Dan, Jovanovic was murdered on 27 May in still unclear circumstances.
Zo, genoeg off topic.
Doe nu maar verder ontopic.

Ik heb m'n ding toch al in't begin gezegd.
Oud 25 september 2006, 19:20   #28
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid is geen doel op zich. Het doel van de Vlaamse beweging is (muf woord) volksverheffing, het doen groeien en bloeien van de Nederlandse cultuur en de Nederlandstaligen als volwaardige, gelijkberechtigde en eersterangsburgers.

Die doelstellingen waren regeringspolitiek tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, maar werden nadien gedragen door de Vlaamse Beweging. Eerst in een unitair België, maar toen die doelstellingen niet haalbaar bleken in het unitaire België, werd federalisme nagestreefd. Toen zelf de monarchie hiervoor gewonnen was, bleek dit al snel een belgicistische vorm van federalisme en werd als snel confederalisme en separatisme als middel genomen.

Het Belgische model is nu wel definitief afgezworen door de Vlaamse Beweging. Talrijke alternatieven werden aangerijkt: het herenigen van de Nederlanden, Groot-Nederland, zelfs een Aldietse oplossing waarin alle Nederduitsers zouden verenigd zijn van Duinkerke tot Koningsbergen.

Hierbij ging men altijd uit van een ideaalbeeld. Het is pas sinds de jaren '70 dat de Vlaamse oplossing echt uit de startblokken komt.

De voordelen zijn duidelijk. Hoewel de Vlamingen behoren tot het Nederlandse volk, vormen ze een aparte natie (dwz politieke macht, een volk in staatkundige betekenis). De doelstellingen van de Vlaamse Beweging worden perfect vervuld binnen die natie, mits ze zichzelf maar kan besturen. Nog een voordeel is het gemak van deze oplossing: die natie hoeft zich maar te nationaliseren en de kous is af. Geen onderhandelingen met de Waalse natie (confederalisme of gelijk welke andere Belgische oplossing) noch met de Nederlandse (hereniging).

Daarom de stelling: is dit Vlaamse rompstaatje niet teveel een gemakkelijkheidsoplossing, een noodoplossing? Een oplossing waarvoor wij eerdere, betere voorstellen laten vallen hebben: Groot-Nederland en Heel-Nederland?
Het "doen groeien en bloeien van de Nederlandse cultuur"?

Kan die dat niet vanzelf?

Dit lijkt wel een nazi-discours: "het doen groeien en bloeien van de Arische cultuur".
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 19:22   #29
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Simpele ziel.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 september 2006 om 19:24.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 19:47   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Zegt de man die frietkoten wou laten beschermen als nationaal erfgoed.

Kunnen die zichzelf dan niet in stand houden?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 08:31   #31
Tantist

Standaard

Citaat:

Dit lijkt wel een nazi-discours: "het doen groeien en bloeien van de Arische cultuur".
Nu we toch over nazi's begonnen zijn (Godwin!!!!!!!), het is even absurd te zeggen dat de joodse cultuur kon groeien en bloeien in Nazi-Duitsland. Maar als goede Belg bent u een absurdicus, dus...
Oud 26 september 2006, 08:32   #32
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Kunnen ze de plaatselijke koe geen Voorzitter maken, die zou heel wat verstandigere dingen zeggen dan de huidige...
Oud 26 september 2006, 11:06   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Nee, net zomin als het Vlaemsche levenslied, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 11:37   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, net zomin als het Vlaemsche levenslied, hè.
En waar zou ik dan een collecte gehouden hebben om de Vlaamse schlagers te ondersteunen?
Uw koning daarentegen vond het wel nodig om schlagerzanger Will Tura tot baron te slaan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be