![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() met rationaliteit heeft dit niet veel meer te maken hé ?! ... dit lijkt me meer op een blind soort geloof ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En het christendom heeft wél veel goeds opgebracht. Een ethiek van radicale naastenliefde, liefde voor de armen, melaatsen, kreupelen, tollenaars tot zelfs je ergste vijanden graag zien. Het toepassen is wat anders geweest in de geschiedenis, maar doet niets af van de oorspronkelijke boodschap (=Blijde Boodschap). Het chistendom ligt nog altijd aan de basis van cariteit en liefdadigheidsinstellingen in onze streken (ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, onderwijs) en in de derde wereld (dispensaria, onderwijs, sterfhuizen, melaatsenzorg, etc...) DIT is de KERN: Mt,22 Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 25 september 2006 om 12:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men kan analyseren en fantaseren zoveel men wilt maar ondertussen bestaat de Islam al meer dan dertien eeuwen. Lang genoeg om te kunnen vaststellen dat het een blijver is. Wat een verwaandheid te denken dat men de Islam zou kunnen doven.
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar zaten de vrijzinnigen toen christene missionarissen zich al bekommerden over de te lenigen nood in zowel de Derde als de Vierde Wereld? Christenen speelden hierin een ware pioniersrol, en niemand anders!!! Velen schoten er het leven bij in. Je zal me niet horen ontkennen dat vandaag ook vele niet-christenen zeer goed werk verrichten, en dit ook al sedert verscheidene decennia. Maar pioniers zijn zij zeer zeker niet. Je zal me evenmin horen ontkennen dat het pionierswerk soms van mindere kwaliteit was en een enkele keer uitliep op de platste zieltjeswinnerij. Maar dit was eerder uitzonderlijk: de overgrote meerderheid van de missionarissen deden hun werk onder het motto "Doe wel en zie niet om". Zij verdienen geen kritikasterij omwille van de zeldzame uitspattingen van sommigen van hun confraters met minder oprechte motivatie. Niet alleen in de Derde Wereld bekleedden christenen een ware voortrekkersrol, ook in de Vierde Wereld (de armen van hier), en dit al sedert verscheidene eeuwen. In onze middeleeuwse steden waren het kloosterorden die ziekenhuizen, instellingen voor geestesgestoorden en lazaretten bemanden; die orden werden daar soms zelfs speciaal voor opgericht. Het waren door-en-door-gelovige christenen die zich bekommerden om weeskinderen en vondelingen en ze onderwezen en een vak leerden, zodat ze als volwassenen op eigen benen konden staan. De wereldse autoriteiten trokken zich toendertijd bitter weinig aan van noodlijdenden. De kritiek aan het adres van de machtshebbers, die ook in de hoogste gelederen van de Kerk waren geïnfiltreerd - hoeveel adelijken werden er niet tot bisschop of kardinaal gewijd of tot paus, en zelfs heilig verklaard - onderschrijf ik voor een zeer groot deel. Maar die kritiek behoort niet gericht te worden tot de ontelbare gewone gelovigen - zowel leken als geestelijken - die zich vanuit Jezus' blijde boodschap lieten inspireren tot louter goed doen, onder het motto "Doe wel en zie niet om". Deze ontelbaren verdienen juist veel respect. Zij deden hun werk in stilte, en hun namen vind je niet terug in de geschiedenisboeken. Maar dat ze met vélen waren wordt bewezen doordat er vandaag nog steeds talloze ziekenhuizen en onderwijsinstellingen van christelijke signatuur bestaan, instellingen met een geschiedenis, langer dan die van welke andere signatuur dan ook. En dát stille en discrete werk, vandaag nog altijd voortgezet, dát is het goeds dat Jezus' boodschap - o.a. verkondigd door de katholieke Kerk en vele andere Kerken - voor deze wereld heeft betekent. Een goede zaak die alle kommer en kwel die mensen elkaar in Zijn naam aandeden (en aandoen) ruimschoots compenseert! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk dan ook dat 's paus bedoelingen niet in deze richting dienen te worden gezocht. Als hij aanstuurt op dialoog - en dat doet hij ondubbelzinnig, blijkens zijn eigen woorden - dan denk ik dat hij eerder beoogt om het fundamentalisme de wind uit de zeilen te nemen. De islam vandaag zit, tenminste dat dunkt me, danig met zichzelf in de knoop. Enerzijds hoor je fundamentalisten van gematigden beweren dat laatstgenoemden geen echte moslims zijn omdat ze niet bereid zijn het zwaard op te nemen tegenover niet- en anders-gelovigen. Anderzijds is er ook een omgekeerd verwijt, waar gematigden stellen dat doodslag in geen enkel geval kan uitgelegd worden als normerend voor de islam. Het zijn vooral die gematigden - je merkt dat ik koppig het onderscheid blijf volhouden tussen fundi's en gematigden - die tussen twee stoelen dreigen te vallen. Nochtans zijn zij de partij waarmee een dialoog kan worden aangegaan, niet de fundi's. Als een gematigd moslim bvb. stelt dat het in brand steken van kerken om tegen 's paus uitlatingen te protesteren geen methodes zijn die door de koran worden voorgeschreven, dan krijgen zij niet alleen de fundamentalisten tegen zich... ... maar ook vele niet-moslims, die stellen dat de islam een religie is met twee gezichten: zolang moslims een minderheid zijn trekken ze een vriendelijk gezicht en "lullen" ze maar wat aan dat de islam juist zeer vredelievend is; maar vanaf het ogenblik dat ze het voor het zeggen krijgen vallen de maskers af en toont de islam zijn echte, tirannieke gelaat. Ik ben het met die vele niet-moslims nog altijd niet eens. Ze laten zich leiden door hun angst voor wat zij niet kennen. Dat is een heel menselijke en begrijpelijke reactie, daar niet van. Maar als mens moeten wij toch in staat zijn onze angsten te overstijgen. Niet alleen hun angst is m.i. onredelijk, maar hun hele houding is dat. Je dwingt er de gematigde moslims immers mee in een onhoudbare positie: uitgespuwd worden door én je fundamentalistische geloofsgenoten én je niet- (of anders-)gelovige medeburgers is niet bepaald een benijdenswaardige positie. Enerzijds stellen dat gematigde moslims zich te weinig distantiëren van de misdaden van hun fundamentalistische geloofsgenoten, en anderzijds elke uitspraak vanwege gematigde moslims die wél in die richting gaat ("geen misdaad in naam van de islam, doch een misdaad tegen de islam") weigeren te aanvaarden is me dunkt een weinig eerlijke houding waarmee je mensen gewoon het mes op de keel zet. Daarom blijf ik koppig gematigde moslims onderscheiden van fundamentalisten. Ik las nog in een krant van dit weekend (ik weet niet meer precies welke, ik heb ze jammer genoeg al weggegooid) een interview met Rudi Vranckx, VRT-journalist in het Midden-Oosten. Hij had het over betogingen n.a.v. de uitspraken van Benedictus XVI. Heethoofden vind je volgens hem overal, en er is weinig nodig om een aantal heethoofden te verzamelen en ze op te hitsen. Cameralui en reporters staan er bij wijze van spreken op elke hoek van de straat, en spectaculair gedrag laat zich nu eenmaal makkelijk op de gevoelige plaat vastleggen wegens mediageniek. Volgens diezelfde Vranckx gaat de heisa aan de overgrote meerderheid van de lokale bevolking gewoon voorbij: die liggen écht niet wakker van wat paus Benedictus vertelt, en nog minder van hoe een Byzantijnse keizer over Mohammed dacht. Die zijn gewoon bezig met hun dagdagelijkse zorgen, hun werk, hun kinderen, hun overleven in niet bepaalde rooskleurige toestanden... Reeds een tijd groeit bij mij de overtuiging dat de angsten wederzijds zijn: moslims en niet-moslims zijn bang van elkaar. Niet-moslims vrezen dat een eventuele moslimmeerderheid hier stante pede de sharia wil invoeren (zonder te weten wat het begrip "sharia" precies inhoudt) zodat we hier op Iraanse toestanden afstevenen. Moslims vrezen dat zij hun identiteit niet kunnen volhouden, mochten ze tegemoetkomen aan de eis vanwege niet-moslims om hun geloof te relativeren. Ik vraag moslims niet hun geloof los te laten, zomin als wie dan ook mij moet vragen om het mijne te verloochenen. Zij hoeven van mij niet bang te wezen dat ik er alles aan zal doen om hun te bekeren of iets dergelijks. Ik ben al blij mochten ze op een dag wat minder overgevoelig worden inzake kritiek aan het adres van de islam, zodat ze inhoudsloze kritikasterij beter kunnen onderscheiden van de oprechte en respectvol geuite kritiek. Dit leerproces heeft tijd nodig, en die tijd moeten we ze gunnen, denk ik. Anderzijds ben ook ik niet bang voor hen. Ik verdenk hen er niet van om me ooit tot dhimmi te willen degraderen, zelfs al zouden ze hier ooit een meerderheid uitmaken. Ik gun hun enig krediet in deze, omdat ik hen niet tussen twee stoelen wil laten belanden, of in een onmogelijke positie wil dwingen. Ik vertrouw niet zozeer op de islam zélf om mijn rechten als anders-gelovige blijvend gegarandeerd te zien (ook voor de generaties na mij) maar in de eerste plaats op het feit dat (gematigde) moslims in de eerste plaats mensen zijn, die inzien dat zij veel meer gemeen hebben als mens met niet-moslims, dan dat er verschillen bestaan tussen moslims en niet-moslims. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Grotendeels ben ik het met je post eens behalve dat de Islam in een knoop met zichzelf zou liggen. Ik denk het niet temeer omdat ze niet dezelfde structuur en hierarchie als het Christendom heeft. Ik zou het eerder omschrijven als een meningsverschil of verschillende interpretatie waarbij de fundamentalistische visie een kleine minderheid is. Het is vooral het Westen die de indruk van verwarring heeft. Door hun geanalyseer trachten ze vat te krijgen op de Islam en menen ze bepaalde patronen te herkennen. Het analytisch gedrag van de Westerlingen is hun sterkte maar ook tegelijkertijd hun zwakte. Ontastbare fenomenen worden zo over het hoofd gezien. De Islam wordt, in tegendeel, zelfs steviger en steviger. Ik heb het dan helemaal niet over het fundamentalisme. De Islam wordt sterker omdat, o ironie, men de laatste pakweg vijftien jaar tekeer gaat tegen de Islam, Moslims en landen met een Islamitische bevolking.
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als je dan nog vaststelt dat een zekere Donner, ex-Minister van Justitie in Nederland, het introduceren van de Sharia principieel niet verwerpt heb ik de grootste twijfels of .. Allah wel dood is.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien ga jij dan ook je eenzame hersencel eens inspannen om eens ietsje dieper hierover na te denken... Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 25 september 2006 om 18:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En je tekst van VRTnieuws staat vol foutieve informatie. In feite juist die je onderstreept hebt. Probeer eerst eens zelf de tekst van de Paus van vandaag te lezen en te begrijpen, misschien zal je er tenminste al 1 hersencel kunnen van kweken? Misschien? Dus probeer eens! Hier is de tekst: http://www.evangelium-vitae.org/jeux...ctu&ancre=1482 Citaat:
Laatst gewijzigd door sodoirt : 25 september 2006 om 20:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5377902.stm Even terzijde. de BBC quote de Paus als: "[SIZE=2]I would like today to stress my total and profound respect for all Muslims" wat de Paus zeker NIET gezegd heeft, want in zo'n tekst heeft elk woord zijn gewicht in verrijkt uranium. Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door sodoirt : 25 september 2006 om 21:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hersencel aan het kweken of Frans aan het leren? Misschien zal in jouw geval het Frans leren lezen nog sneller kunnen dan het eerste? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Misschien zal ik vanavond eens een paar seconden hieraan spenderen. Als je een slachtoffer zoekt om te provoceren, ga dan maar ergens anders. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ergens anders? Jij bent hier komen lullen, kom nu niet klagen dat je er inderdaad als idioot uitkomt en probeer je spiegelbeeld niet op anderen te plaatsen. Laatst gewijzigd door sodoirt : 26 september 2006 om 13:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() "god is dood" -- Nietzsche
"Nietzsche is dood" -- God ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 29 september 2006 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Zoals de vele duizenden ongeletterde idioten die in naam van Allah zichzelf opblazen en liefst zoveel mogelijk onschuldigen erbij?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het zijn meestal geen ongeletterden die zichzelf opblazen. Ik dacht dat het cliché allang doorbroken was...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Nu ja, deze sekte trekt dan ook enkel idioten aan. De religie des doods, de naam die perfect past bij de sekte die men 'Islam' pleegt te noemen...
|
![]() |
![]() |