![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Een vierde gewest Oost-België? | |||
Voor |
![]() ![]() ![]() |
13 | 54,17% |
Tegen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 29,17% |
Neutraal / Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
4 | 16,67% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Les germanophones face �* leur destin (28/03/2002, La Libre)
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maarja tacitus heeft al vaker dwaze uitspraken gedaan. Het Duits volledige negeren als landstaal ? Een streektaal ? Het is al ALTIJD hun taal geweest. Deze Belgen hebben nooit anders geweten. Nu wilt gij hun hun taal afnemen op wettelijk vlak en er niet meer van maken dan een streektaal. Gaat ge ze verplichten om frans als hun taal te erkennen. Van een Belgicist had ik zulke dwaze uitspraak niet verwacht, dit lijkt meer op overheersing dan een vorm van samenleven in ons mooie land. Ik ben een Belgicist maar op taalgebied heb ik duidelijk een andere visie dan de BUB. Gewesten moeten verdwijnen, maar aan de Vlaamse taal in de Vlaamse gemeenschap , de Duitse taal in de Oostkantons en aan de Franse taal in Wallonië mag niet geraakt worden. Trouwens ook waarom ik voorstander ben voor het afschaffen van de faciliteitengemeenten.
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ik heb nooit gezegd dat ikzelf een voorstander ben van een regionale taal te maken van het Duits. Het partijstandpunt is trouwens: individuele viertaligheid met prioriteit voor de drie landstalen. Ook al zou voorgaande vraag positief beantwoord worden, zou het Duits trouwens zijn rechten niet verliezen, het zou enkel geen landstaal meer zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Oostenrijk zijn Sloveens en Hongaars erkende regionale talen. Op regionaal vlak (d.i. in sommige Länder) worden die talen gebruikt. Ook is er de mogelijkheid om school te lopen in die talen. De landsregerings en -overheidsdiensten werken echter alleen in het Duits. Wie als Sloveens- of Hongaarstalige met de Oostenrijkse landsoverheidsdiensten in contact moet dus gebruik maken van het Duits. Ook in het Parlement en de Regering wordt er enkel het Duits gebruikt. Als het Duits een regionale taal wordt, dan zullen de Duitstaligen wel nog hun taal kunnen gebruiken op gemeentelijk en provinciaal vlak (nu ja, de provincie Luik weigert nog steeds ook maar een document in het Duits te vertalen), zullen hun kinderen nog steeds in de moedertaal kunnen laten onderwijzen, maar zullen beroep moeten doen op respectievelijk het Frans of het Nederlands wanneer ze met de federale overheid te maken krijgen. Een grote beperking dus van de rechten van de Duitstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Lambertz heeft dat inderdaad gezegd. Totdat een ploeg van de VRT de straat op trok in Duitstalig België, en heeft onderzocht hoezeer die gedachte leeft onder de bevolking.
Ze hadden even goed aan een stel opgehitste dokwerkers kunnen vragen of die toevallig geen interesse hadden in een cursus quaternionenalgebra...
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In Antwerpen leven er meerdere anderstalige gemeenschappen (Berbers, Jiddisch, Duits, Frans, Arabisch, ...). Elk van die gemeenschappen heeft zijn eigen sociale en verenigingsleven. Zo is er bv. regelmatig een Duitse muisviering, als ik me niet vergis in de Sint-Andrieskerk. De Marokanen hebben dan weer hun Federatie van Marokkaanse Verenigingen welke maar liefst 60 verenigingen groeppeert, enz. De Joden hebben hun eigen erediensten en verenigingen waarin zij het Jiddisch zoveel mogen gebruiken als ze wensen (met uitz. van het gesubsidieerd oderwijs waar héél het verplichte leerplan in het nederlands gebeurt; extra uren, daarmee doen ze wat ze willen). Nu erkennen AL die taalminderheden in Antwerpen het officieel ééntalig-Nederlandstalige karakter van Anwterpen, MET slechts EEN UITZONDERING, namelijk dat reactionnaire stukje van de Franstalige gemeenschap dat die wettelijke erkenning van het nederlands als enige officiele streektaal in Vlaanderen (met uitz. van Brussel en taalgrensgemeenten) nog steeds niet wil erkennen. Kortom, waarom zou de Fransatalige minderheid in Antwerpen rechten moeten krijgen die de andere taalminderheden NIET genieten (noch opeisen)? Beseft u wel dat wat u vraagt neerkomt op éénzijdige ethnische privileges? Immers, wat u vraagt bestaat NERGENS ANDERS in de Europese Unie! Overal geldt respekt voor de offficiele erkende streektaal als norm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1. Duits is NET EVEN GOED landstaal als Frans. Hierin zit u dis objectief totaal mis. 2. Uw antworod niet op mijn vraag waarom de Franstaligen ALS ENIGEN in héél de Europese Unie géén respekt zouden moeten betonen voor het officieele rkende, ééntalig-nederlandstalige karakter van hun eigen regio. Kortoim, u verkiest liever om uw eigen gelijk nog eens te herhalen. Sociaal onaangepast, of slechts wil is dat. 3. Uw voorstel is daarenboven totaal oneerlijk gezien in het verleden méér dan genoeg bleek dat Vlamingen wel bereid zijn om in redelijke mate andere talen te gebruiken, maar dat het officiele Franstalige establishment elke evenredige wederdienst radikaal afwijst. natuurlijk mag u op uw eilmandje blijven zagen dat deze of gene oplossing wel ideaal zou zijn, maar als het verleden uitwijst dat dat helemaal niet werkt, wat is daarvan dan de baat? Tenslotte geloof ik géén sekonde dat u het eerlijk meent met dat vorostel. imemrs, als u dat deed, waarom dan hier op een nederlandstalig forum gaan mekkeren en net op al die Franstalige fora waar het heersende PS-MR-CDH-establisghment blijkbaar nog steeds radikaal mag afwijzen dta in Brusselse officiele ziekenhuiz"en en nooddiensten ook Nederlands gebruiklt moet kunnen worden. Als u het eerlijk meent, ga dan DAAR OP DIE FRANSTALIGE FORA ijveren! Zoniet, bent u niet meer dan een hypokriete, oneerlijke en zielige mekkeraar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() btw , bon , het kkan zijn dat af en toe de Duitstaligen over het hoofd gezien worden . Maar , nogmaals , steeds meer verschijnen postzegels in belgië met het opschrift BELGIË-BELGIQUE-BELGIEN . WAT VOLGENS MIJ TOCH WEL DUID OP EEN VERBETERING !!!!!!!!!
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
In de taalkundige wereld bestaan twee strekkingen over het Vlaams. De ene strekking zegt dat Vlaams niet meer of minder dan een variant is van het Nederlands. De andere strekking zegt dat Vlaams best als een aparte taal mag worden beschouwd. Zoals iedereen wel weet werd België in 1830 gesticht. Gedurende lange tijd was het redelijk aan te nemen dat het Vlaams en het Nederlands dezelfde talen waren. Dit gaat de laatste decennia echter steeds minder op. Enkele argumenten: · Er bestaan tegenwoordig zeer grote verschillen tussen het Vlaams en het Nederlands (of het Nederlands in Vlaanderen en het Nederlands in Nederland, zo u wil). Dit komt tegenwoordig zelfs tot uiting in de basiswoordenschat (living, hof, koer, fruitsap, wisselstukken, ... om maar enkele woorden te noemen). Een Nederlander heeft het niet gemakkelijk om een normaal Vlaams (dus geen dialect) gesprek goed te volgen. Omgekeerd is makkelijker, maar dat is eerder te wijten aan het grote taalkundige aanpassingsvermogen van de Vlaming. · Ook in de media is men zich terdege bewust van de steeds groter wordende verschillen. Zo worden Vlaamse series steevast op de Nederlandse televisie ondertiteld en vice versa. · Grote bedrijven vragen vaak zowel een Vlaamse als Nederlandse versie van een tekst. Bovendien merken we steeds meer dat Nederlandse klanten een door een Vlaming geschreven tekst niet aanvaarden. De syntax en woordenschat van de Vlaamse tekst wijkt immers sterk af van eenzelfde Nederlandse tekst. Wie niet inziet dat Vlaams en Nederlands wel degelijk grondig verschillen heeft totaal geen besef van de hedendaagse taalkundige realiteit en houdt zich bijgevolg beter buiten enige discussie hieromtrent. Sommigen zeggen dat het belachelijk is een taal te verdedigen die slechts zes miljoen sprekers telt. Dit is een verwerpbaar argument. Wat moeten we dan doen met het Tsjechisch, Slovaaks, Fins, Luxemburgs, Catalaans, Baskisch, ... die door minder dan zes miljoen mensen worden gesproken? Als u zegt dat u "Dutch", "néerlandais", "Niederländisch" of "holandés" spreekt, waar denkt men dan dat u vandaan komt? Een doordenkertje voor sommigen, vrees ik.
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom heeft er hier op dit forum dan niemand een probleem met de teksten van bv. Dimitri?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() __________________________________________________ __________
__________________________________________________ __________ ![]() __________________________________________________ __________ __________________________________________________ __________
![]() |
#38 |
Partijlid
|
![]() Wat ik mij al lang afvraag. Waarom komt die Hollander hier zoveel neerpennen? Is de Hollandse politiek dan zo saai ? Het zou mij geen reet uitmaken wat de hollandse of de luxemburgse politiek betreft als er geen verband bestaat met België. Ik ga mij toch ook geen zorgen maken over de regering Potter 2
![]() Meschien dat Dimitri dit zelf kan expliqueren ?
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er verbanden tss Vlaanderen en Holland. Maar die acht ik zeker niet sterk genoeg om boven Vlaanderen-Wallonië uit te steken.
![]() |