![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tuurlijk. Bij het splitsen van de VU, wou iedere partij een VU'er hebben. Het waren (en zijn) quasi de meest getalenteerde politici in dit land.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() En tot op de dag van vandaag zijn bijna alle 'Vlaamse' organisaties rechts tot openlijk nazi: VJW, VJM, NSV, BBET, noem maar op. De Yzerwake waar nog de portretten van Declercq en Laplasse recht kregen op een bloemenhulde.
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waren er ook geen Belgicisten die collaboreerden?
![]() ![]()
![]() |
#26 |
|
![]() Driewerf heeft het vermeld, hoor.
![]() Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 oktober 2006 om 22:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Onschuldig slachtoffer? Laplasse is bij de herziening van haar proces opnieuw schuldig bevonden.
![]() |
#28 |
|
![]() zie van Maerlants antwoord.
![]() |
#29 |
|
![]() Verraaassssiiing.
![]() En zelfs als; een aantal onbekenden die uw kind gaan vermoorden verraden, wat een misdaad zeg. Bij mij zou de keuze verdomme rap gemaakt zijn. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 oktober 2006 om 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Tuurlijk wel. Maar ja, ik ben een extreem-rechtse nazi hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat ik echter niét kan begrijpen is dat sommigen in de boosheid zijn blijven volharden nadat duidelijk werd welk misdadig regime het nazi-bewind was en de omvang van de Holocaust duidelijk werd. Deze mensen hebben duidelijk niets geleerd uit hun fouten. En ik kan al helemaal niet begrijpen dat er nu nog altijd mensen zijn die oorlogsmisdadigers als Cyriel Verschaeve blijven vereren. Met hetgeen nu over het oorlogsverleden bekend is zouden deze mensen echt wel beter moeten weten. Dus: voor degenen die in de Tweede Wereldoorlog fouten hebben gemaakt en er nadien spijt van hadden kan ik nog begrip opbrengen, maar voor degenen die nu nog altijd oorlogsmisdadigers als helden vereren helemaal niet. Die zijn gewoon van slechte wil.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het maatschappelijk projekt van de overgrote meerderheid van de Vlaamse Beweging was/is bovendien gewoon (katoliek-)konservatief omdat haar oorsprong daar nu eenmaal ligt. Op zich hun goed recht en het valt geschiedkundig te verklaren, maar daardoor is er in een autonoom of onafhankelijk "Vlaanderen" dan eigenlijk ook geen plaats voor het progressieve gedeelte van de bevolking. Als deze laatsten in een autonoom of onafhankelijk "Vlaanderen" als tweederangsburgers zouden worden behandeld, waarom zouden ze dan een autonoom of onafhankelijk "Vlaanderen" toejuichen? Dit verklaart misschien ook waarom er zo weinig linkse en/of progressieve flamiganten zijn?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is trouwens zo dat er bij de Vlaamse ontvoogdingsstrijd weinig tot geen bloed is gevloeid, iets dat we niet kunnen zeggen van bv. Baskenland of (Noord-)Ierland. De VU zat helemaal niet in extreem-rechtse hoek. Dat is nu een voorbeeld van hoe dat vooroordeel er in geklopt is: collaboratie en de vraag naar amnestie draait niet rond nazisme maar rond het feit dat men niet gestraft zou moeten worden omdat men een land verraad waar men geen enkele band mee heeft. Ik denk niet dat toen de meerderheid vroeg naar amnestie voor notoire nazis en fascisten. Het is niet zo dat iedereen die als collaborateur bestempeld werd meeheulde met de SS of Joden verraadde. Ik kom zelf uit zo'n collaborateursfamilie, en m'n vriendin eveneens. Mijn grootouders waren collaborateurs omdat ze voor de Duitsers werkten en haar grootmoeder was collaborateur omdat ze haar man achterna ging die verplicht in Duitsland werkte. M'n grootouders hebben echter wel een pak mensen hier doen onderduiken, waaronder ook een Joods meisje, maar dat wordt natuurlijk vlug vergeten als je EN flamingant bent EN voor de Duitsers hebt gewerkt. M'n grootvader heeft enkele maanden vast gezeten en z'n vriend die vroeger naar huis kon werd thuis door de witte brigade vermoord. M'n vriendins grootmoeder werd bij haar terugkeer kaal geschoren en mishandeld. Dus al dat gezever over collaboratie en extreem-rechts kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Voor mij gaat het om één ding: of die mensen een misdaad begaan hebben tegen anderen. Het is heel gemakkelijk om achteraf te zeggen "iedereen die Duitsland op welke manier dan ook heeft geholpen is medeplichtig aan ...", maar als men zo'n redenering altijd hanteert kan je wel iedere Europeaan de doos in gooien omdat hij medeplichtig is aan uitbuiting, massamoord, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Leer eens los van de Vlaamse beweging te denken over separatisme. Kijk eens naar België en Vlaanderen zonder daar automatisch VB, N-VA, collaboratie, enz. bij te denken. Het is niet omdat jij uiteindelijk zou vinden dat een onafhankelijk Vlaanderen een goede keuze zou zijn dat je dan een vendelzwaaiende Vlaams-nationalist bent, dat je dan De Winter in de armen moet vliegen en Geert Bourgeois een tong moet draaien. Ikzelf heb een absolute afkeer van al dat Vlaams-nationalistisch gezever, al dat conservatief en saai gedoe op die wakes en bedevaarten. Maar ik vind wel dat een onafhankelijk Vlaanderen haar bevolking een beter leven kan bieden dan België. Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn wil dit toch niet zeggen dat het VB ineens alle macht krijgt? Maar als men als links keer op keer weigert een antwoord te geven op de communautaire problemen, als men dit allemaal keer op keer negeert of minimaliseert dan geeft men natuurlijk rechts het monopolie op separatisme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Op dit vlak ben ik konsekwent. Ik heb evenmin begrip voor mensen die nu nog de misdaden van Stalin en Pol Pot minimalizeren of ontkennen. Ook deze mensen zouden nu beter moeten weten met hetgeen nu geweten is.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat begrijp ik, maar dat betekent toch niet dat je gans het communisme dan over dezelfde kam scheert? Waarom doet men dit dan zo vaak met het seperatisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Ik denk niet dat ik er als voorstander van een autonoom West-Vlaanderen en een streektaalstatuut voor het West-Vlaams van kan worden verdacht om tegen het zelfbeschikkingsrecht van volkeren te zijn. Ik vind zelfs dat het mag worden doorgetrokken naar provincies en gemeenten, iets waar "Vlaams"-nationalistische unitaristen blijkbaar moeite mee hebben. Meer zelfs: ik vind dat ook individuen en niet-streekgebonden gemeenschappen (zoals zigeuners en allerlei "subkulturen") zelfbeschikkingsrecht moeten hebben. Als regio's het recht hebben om uit een staat te stappen, dan moeten ook individuen en "sub"kulturen dit recht hebben. Uiteindelijk is een staat niets anders dan een groep gewapende mannen met een monopolie op het geweld, of dit nu tegenover individuen of tegenover regio's is. Het zelfbeschikkingsrecht is er ofwel voor iedereen ofwel voor niemand. In ieder geval ben ik geen voorstander van een selektief zelfbeschikkingsrecht waarbij men voor zichzelf zelfbeschikking opeist en het voor anderen verbiedt. Wat mij betreft is "Vlaams" centralisme als alternatief voor "Belgisch" centralisme gewoon oude wijn in nieuwe zakken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 8 oktober 2006 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een zelfstandig Vlaanderen zie ik momenteel als het meest opportuun, maar als bv. Limburg wil afscheuren of de Euregio een land wil vormen voor mij geen probleem. Zolang het een democratische keuze is zal ik er niet wakker van liggen, of het nu slecht uitdraait of niet. De vraag is echter wat de bevolking wil. Als West-Vlaanderen een speciaal statuut wil geen probleem, maar willen de West-Vlamingen dat wel? Voor Vlaanderen staat het vast dat een meerderheid meer zelfstandigheid wil, maar België laat dit niet doe, behalve als men toegeeft aan chantage (uitbreiding Brussel, in vraag stellen tweetaligheid Brussel, meer geld voor Franstalig België, enz.). Dus voor mijn part liever een Vlaanderen waar zelfbeschikkingsrecht ook een echt recht is dan een België waar zelfbeschikkingsrecht gekoppeld is aan afpersing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van jou had ik zo'n vermoeden dat we ongeveer hetzelfde denken.