Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2006, 16:41   #21
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vlugge vertaling, kan iemand me de vertaling van "émoi" geven a.u.b.?

De agressie heeft zich op het moment van de pauze in het hof van het college voorgedaan. Leerlingen van het derde hebben stenen gelanceerd op een adolescente. De hoofdzaak van het college vermeldt een eenvoudig incident, niet beraamd. Maar van zijn kant bevestigt het Parket van Lyon volgens de eerste elementen van het onderzoek, dat deze handeling aan de niet-naleving van het vasten van ramadan door het slachtoffer zou kunnen gebonden zijn. Het incident heeft levendige émoi in de educatieve gemeenschap veroorzaakt.
Kleine correctie : "Le principal du collège" is de directeur van het college.
Oud 8 oktober 2006, 17:46   #22

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Kleine correctie : "Le principal du collège" is de directeur van het college.
Ach ja, meende het zo, maar schreef het verkeerd.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2006, 22:06   #23
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Gewoon barbaars. Er zijn trouwens nog regels waarom vrouwen de ramadan soms niet naleven. Als dat meisje bv menstrueert, of een medisch probleem heeft, mag ze zelfs tijdens die periode niet meedoen.

Maar blijkbaar zijn moslimjongeren hier in het Westen zodanig de pedalen kwijt, dat ze hun jihad op de speelplaats voeren. De zaak Jasmijn Coeman zegt ook genoeg.
Idd duidelijk genoeg zou ik ook zeggen. Maar wel die op de VB stemmen als rascisten veroordelen.
Ben geen fan VB ,maar als ge dit moet accepteren.. NEE
Zero tolerance m.b.t. de islam.
Wie tegen de Islam is wordt een anti-islamiet genoemd, geen rascist. Want de islam = geen ras, maar een religie.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2006, 22:20   #24
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Idd duidelijk genoeg zou ik ook zeggen. Maar wel die op de VB stemmen als rascisten veroordelen.
Ben geen fan VB ,maar als ge dit moet accepteren.. NEE
Zero tolerance m.b.t. de islam.
Wie tegen de Islam is wordt een anti-islamiet genoemd, geen rascist. Want de islam = geen ras, maar een religie.
Juist en kijk even hiernaar. Let vooral op het citaat dat de vredelievende moslims bestaan, maar dat het de radicale, gewelddadige groep is die de koers van de religie bepalen.

http://inhonor.net/videos/uped/fl_vi...p?f_num=207500

Ook opvallend is hun geloof dat ze Europa gaan veroveren en "verislamitiseren". Dat zegt genoeg over hun ambities.
Oud 8 oktober 2006, 23:09   #25
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Gewoon barbaars. Er zijn trouwens nog regels waarom vrouwen de ramadan soms niet naleven. Als dat meisje bv menstrueert, of een medisch probleem heeft, mag ze zelfs tijdens die periode niet meedoen.

Maar blijkbaar zijn moslimjongeren hier in het Westen zodanig de pedalen kwijt, dat ze hun jihad op de speelplaats voeren. De zaak Jasmijn Coeman zegt ook genoeg.
zwangere "hoeren" in de buik trappen..."slechte "gelovigen, afvalligen" bekogelen met stenen...Bravo! Een voorbeeld van integratie, deze jonge mensen. Ik ben echt tevreden dat die in Europa zo goed vertegenwoordigt zijn, we hebben er niets dan voordeel aan! Een gouden zaak!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2006, 23:11   #26
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Het gaat om gelovigen die met stenen gooien om iemand te straffen die een geloofsgebod overtreedt. Als kind leerde ik op school dat zoiets 'stenigen' heet.

Misschien kan men een nieuw pc-woordverbod instellen, zeggen dat het stigmatiserend en islamofoob is om zo'n praktijk 'stenigen' te noemen, en dat de politiek correcte uitdrukking moet luiden: 'met stenen gooien'. De term 'stenigen' kan dan worden gereserveerd voor 'met stenen gooiingen' die helemaal volgens de regelen der religieuze kunst zijn uitgevoerd (zie hieronder). Of beter nog kan men het woord helemaal verbieden. Dan is meteen het probleem opgelost: woord weg, werkelijkheid ook weg.

http://extremecentre.org/2006/03/21/...ravail-manuel/
duidelijk hebt gij niks begrepen: het was immers maar om te spelen! Het zijn kinderen!Brave kinderen zelfs!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2006, 18:10   #27
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
zwangere "hoeren" in de buik trappen..."slechte "gelovigen, afvalligen" bekogelen met stenen...Bravo! Een voorbeeld van integratie, deze jonge mensen. Ik ben echt tevreden dat die in Europa zo goed vertegenwoordigt zijn, we hebben er niets dan voordeel aan! Een gouden zaak!
Ja, leve de multisulle maatschappij
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2006, 19:17   #28
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Voor diegenen die min of meer Zweuds kunnen ontcijferen, hier nog iets over stenengooiende 'jongeren'.

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...903010,00.html

In Goteborg was er een stroompanne, in de duisternis begonnen dan plunderingen door een jongerenbende, van winkels, bankautomaten & scholen. Zelfs een ' ålderdomshem' werd aangedaan. De politie werd door een honderdtal jeugdigen met stenen bekogeld.
Oud 9 oktober 2006, 20:33   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om gelovigen die met stenen gooien om iemand te straffen die een geloofsgebod overtreedt. Als kind leerde ik op school dat zoiets 'stenigen' heet.
....
Ge had beter wat meer opgelet in school.
En een woordenboek leren gebruiken.
Of had ge niet door dat ik hierboven de dikke geknipt en geplakt heb?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2006, 20:52   #30
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Bwa, misschien is een linkse bestuur niet zo slecht. Dan heb je tenminste actie genoeg om de kranten gevuld te krijgen. Ocharme, we moeten de journalisten hun boterham ook nog gunnen.
Oud 9 oktober 2006, 21:22   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Beschamend.
Oud 9 oktober 2006, 22:37   #32
Marlboro
Banneling

Standaard

Hetgeen daar is gebeurd kan zeker en vast ook hier gebeuren.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 06:32   #33
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge had beter wat meer opgelet in school.
En een woordenboek leren gebruiken.
Of had ge niet door dat ik hierboven de dikke geknipt en geplakt heb?
Wij leerden het woord 'stenigen' in het vak Gewijde Geschiedenis. Met name over de (niet doorgegane) steniging van de overspelige vrouw ('diegene die zonder zonder is werpe de eerste steen') en ook de steniging van de heilige Stefanus (waabij Saulus op de kleren paste van de stenigers). De laatste jaren kwamen stenigingen in het nieuws ondermeer in Iran en Nigeria. Het gaat over het bekogelen met stenen van overtreders van één of ander religieus taboe. In mijn kleine van Dale, omdat ge zo aandringt, staat bij stenigen gewoon "stenen naar iemand werpen" en verder niets (negende uitgave, p.996). Daar wordt dus gesteld dat 'stenigen' en 'met stenen naar iemand werpen' gewoon synoniemen zijn, zodat men in het geval van die Franse school natuurlijk van 'stenigen' kan spreken, zoals ik deed. Maar de van Dale is voor mij geen evangelie. Volgens mij wordt 'stenigen' gebruikt wanneer er een of andere religieuze connotatie is. Het Zweedse gegooi met stenen dat ik hierboven heb vermeld zou ik bv geen 'stenigen' noemen (hoewel mijn kleine van Dale dat goed zou vinden) omdat er geen duidelijke religieuze of rituele context is.

http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/22019
Oud 10 oktober 2006, 18:24   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah gij hebt gewijde geschiedenis geleerd. En daar werd ook gestenigd. Amai, mooie zaken daar in uw godsdienst.

Enfin, vergeet die gewijde geschiedenis maar, gooi je kleine Van Dale in de vuilbak: ik citeerde in mijn eerste reaktie hierboven uit de dikke Van Dale, laatste uitgave op cd-rom. Begin maar met Vlaams te leren.

En kijk hoe het nieuwsblad het bericht vertaalde:

Meisje dat zich niet aan ramadan hield aangevallen - 10/10/2006 11:02:37
LYON - In de Zuid-Franse stad Lyon heeft een groep tieners stenen gegooid naar een meisje dat een sandwich at tijdens de ramadan, zo heeft de politie dinsdag bekendgemaakt.

Het 14-jarige meisje vluchtte haar school binnen. Haar ouders hebben een klacht ingediend tegen de vier stenengooiers, die tussen 14 en 16 jaar zouden zijn. Twee van de vier, die gevangen werden gezet, hebben bekend.

(afp
Oud 10 oktober 2006, 18:32   #35
Pever
Burger

Pever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

LYON - In de Zuid-Franse stad Lyon heeft een groep tieners stenen gegooid naar een meisje dat een sandwich at tijdens de ramadan, zo heeft de politie dinsdag bekendgemaakt.

Het 14-jarige meisje vluchtte haar school binnen. Haar ouders hebben een klacht ingediend tegen de vier stenengooiers, die tussen 14 en 16 jaar zouden zijn. Twee van de vier, die gevangen werden gezet, hebben bekend.
Hopla, nog meer geminimaliseerd!

"Eer de burger over één nacht ijs gaat, danst de idioot op het water."
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 19:26   #36
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ah gij hebt gewijde geschiedenis geleerd. En daar werd ook gestenigd. Amai, mooie zaken daar in uw godsdienst.
Ik heb niet zozeer een godsdienst, tenzij in de zin dat het wezen Waarheid mijn god is, maar ik wijs er wel op dat in het Nieuw Testament die stenigingen worden afgekeurd. Die steniging was blijkbaar een joodse praktijk, die door Christus werden afgewezen, maar door Mohammed dan weer niet. Mooie zaken daar in die islam, zekerst?

Citaat:

(afp
Moet ik nu het Nieuwsblad een referentie vinden?

Ik vermoed dat het je bedoeling is om de religieuze dimensie van dit gebeuren onder de mat te vegen. Dat is een normale pc-reactie. Wanneer Poolse jongeren dit soort daden stellen, dan wordt zulks door politiek correcten steevast afgeschilderd als een geïsoleerd en los in de lucht hangend incident, zonder culturele relevantie. Daarom ben je, zo vermoed ik , tegen het gebruik van het woord 'stenigen'. Je beseft vermoedelijk heel goed dat het element, dat de term 'stenigen' toevoegt aan de uitdrukking 'met stenen gooien', precies de religieuze dimensie is. De ramadan is één van de vijf 'pijlers' vd islam, en die schenden is in de ogen van islamieten een zware overtreding. Wat de sanctie vh stenigen betreft: in de Franstalige pers kan je allerlei recente berichten vinden over islamieten die steniging ('lapidation' in het Frans) goedpraten. Je vindt die goedkeuring ook expliciet op diverse islamitische websteks. Steniging gebeurt om religieuze redenen. In Saoedi-Arabië vinden naar het schijnt ieder jaar een aantal stenigingen plaats. In Iran ook. Hier zijn enkele willekeurige links uit de vele honderden die je zonder moeite kan vinden.

http://www.lecourrier.ch/modules.php...icle&sid=39354
http://sud-arl.org/article.php3?id_article=1664
http://www.lefigaro.fr/france/200609...ue_a_lyon.html
http://www.amnestyinternational.be/doc/article954.html
http://moise.sefarad.org/print.php?id=29
http://www.islamtoday.net/french/sho...main_Cat_ID=22

Voorstanders van de 'multiculturele samenleving' (waaronder ook de redacties van pc-kranten als het Nieuwsblad) huldigen het dogma, dat multiculturaliteit, ook wel 'diversiteit' genoemd, een 'verrijking' inhoudt. Omdat niet alle burgers zich ook daadwerkelijk verrijkt voelen, heeft de regering enkele maanden geleden zelfs een reclamecampagne gevoerd, met slogan op autobussen en zo, om het verrijkingsidee erin te hameren. In werkelijkheid is diversiteit qua sociaal kapitaal vermoedelijk een verarming, zoals Robert Putnam stelt (was onlangs nog in de pers; "The effect of diversity is worse than had been imagined. And it’s not just that we don’t trust people who are not like us. In diverse communities, we don’t trust people who do look like us" FT van afgelopen weekend). Wanneer er wandaden geschieden die direct uit de andere culturele achtergrond voortspruiten, en dientengevolge het dogma 'diversiteit = verrijking' dreigen te ondergraven, dan treedt de pc-reflex van woordzuivering in werking. Dan spreekt men niet zo graag over 'stenigen', want dan men zou men inzake verklaring kunnen gaan denken in de richting van een welbepaalde cultuur of religie, maar eerder over 'stenen gooien', wat niet zo'n verwijzing inhoudt. Het is een kwestie van politiek-correcte taalcontrole.

http://news.moneycentral.msn.com/pro...008&ID=6085419
http://www.ft.com/cms/s/c4ac4a74-570...0779e2340.html
Oud 10 oktober 2006, 20:02   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet zozeer een godsdienst, tenzij in de zin dat het wezen Waarheid mijn god is, maar ik wijs er wel op dat in het Nieuw Testament die stenigingen worden afgekeurd. Die steniging was blijkbaar een joodse praktijk, die door Christus werden afgewezen, maar door Mohammed dan weer niet. Mooie zaken daar in die islam, zekerst?

In het Oude Testament stond op de godslastering de doodstraf door steniging (Lev. 24:16; 1 Kon. 21:10; vgl. Marc. 14:64; Joh. 8:59). Ook in het Byzantijnse Rijk en in de middeleeuwen werd godslastering met de dood gestraft. Met de tijd van de Verlichting komen de straffen voor de godslastering als zodanig te vervallen; wel is zij in sommige christelijke landen strafbaar in zover door de godslastering de godsdienstige gevoelens van anderen worden gekwetst.
Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Laatst gewijzigd door Karma : 10 oktober 2006 om 20:03.
Oud 10 oktober 2006, 20:18   #38
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een school in Lyon werd woensdag jl. een vrouwelijke leerlinge door schoolgenoten gestenigd wegens het niet-naleven van de ramadan.

Het is de eerste keer dat ik hoor over steniging van een vrouw door islamieten in Europa.

In een Antwerpse school zijn het nog maar drankblikken waarmee een ongehuwde zwangere Vlaamse leerling door leerlingen van moslimsignatuur wordt bekogeld. Als zij volwassen zijn worden het waarschijnlijk stenen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 20:56   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Jos Verhulst;2067958]

Ik vermoed dat het je bedoeling is om de religieuze dimensie van dit gebeuren onder de mat te vegen. Dat is een normale pc-reactie. [ /quote]

Ik heb inderdaad een neiging om een aktie van een paar vijftienjarigen niet te betitelen als een tendens met religieuze dimensie.
Daarbij moet ik toegeven dat ik als kind ook veel met stenen gooide, maar inderdaad, misschien maar zowat tot mijn 8 jaar. Toch is er iets van blijven hangen, want op reis, langs een Frans riviertje, zal ik steeds mijn vrouwelijke metgezellen verbazen met mijn kunstjes.

Verwar deze reaktie van mij niet met een pc-reaktie. PC is niet aan mij besteed. 't Is wel een typische reaktie van sommigen om met PC te schermen. Meestal mensen met een klein pietje.

Ik besluit: een paar pubers gooien met stenen in de buurt van Lyon, en ingevolge het spreekwoord als het regent in Parijs ..., zitten hier op dit forum die hogergenoemden met een klein pietje te fulmineren over gewijde geschiedenis.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 oktober 2006, 21:16   #40

Karma's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk is er een intern onderzoek naar de drijfveren van de stenengooiers. Als het gaat over "met wat stenen smijten" dan is het normaal puberaal. Als het echter voortspruit aan het interpreteren van de koran (en de sharia) dan is er inderdaad wel een probleem want dan geeft het een beeld van de letterlijke interpretatie van het heilige islamitische boek.
In ieder geval wordt 'steniging' (voor zover ik juist ben) enkel gebruikt bij 'ontucht' van de vrouw in Islamitische landen en niet omdat de ramadan niet wordt gevolgd.

Ten slotte is er een kleine groep landen (Libië, Pakistan) waar bij wet bepaalde onderdelen van het islamitische strafrecht ingevoerd zijn (nl. de koranische straffen: geseling voor het gebruik van alcohol en voor valse beschuldiging van ontucht; handafkappen voor diefstal; afkappen van hand en voet of de doodstraf voor struikroverij; geseling of de doodstraf door steniging voor ontucht).

Microsoft ® Encarta ® Encyclopedie Winkler Prins © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Laatst gewijzigd door Karma : 10 oktober 2006 om 21:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be