Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2007, 12:27   #21
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Daar het voor mij nogal actueel is, zou ik eens willen vragen, wie van jullie zat er ooit op een steinerschool, of kent er iemand die er ging/gaat.
Wat is er eigenlijk tegen op zo'n school ?
Zijn die zo slecht of net goed ?
Dit wordt de draad van de clichés, de gratis vooroordelen en de snerende oneliners van mensen die het hebben "van horen zeggen".

Nutteloze moeite, Duupje.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 12:29   #22
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Als ik u goed begrijp dan geeft die school meer zelf-reddende handige kennis en niet enkel 'éénrichtings kennis' mee... Dat zou ik durven te bestempelen als zelfs 'goed'... Mar al te vaak zie ik meer en meer jongeren die zelfs geen nagel in een stuk hout kunnen slaan zonder de 100 erbij te halen of die vor het aanschakelen van een automatisch zekering al een elektricien moeten bellen...
Het is de bedoeling dat het goed is maar je kent de mensen tegenwoordig, kennis is het enige wat telt. Ik sta op verschillende vlakken veel verder als mijn niet-steiner klasgenoten nu, op domeinen van creativiteit, huiswerk maken (steinerschool was da een normale zaak, hier doet met moeite de helft dat), zelfstandig denken enz.. In domeinen van kennis sta ik dan een beetje achter zoals definities of formules enz...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 12:34   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Da was dan niet op een 'staatsschool' want daar moet je voor alles er door zijn of je kan het vergeten.
Klikkie.
Oud 16 juli 2007, 15:12   #24
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar het voor mij nogal actueel is, zou ik eens willen vragen, wie van jullie zat er ooit op een steinerschool, of kent er iemand die er ging/gaat.
Wat is er eigenlijk tegen op zo'n school ?
Zijn die zo slecht of net goed ?
Het concept van een Steinerschool is erop gericht het tempo van het kind te volgen. Dit is een zeer goed concept voor kinderen die het tempo van het "normale" onderwijs niet kunnen volgen, alleen: het zijn meestal intellectuele snobs die hun kinderen naar Steinerscholen sturen i.p.v. mensen met kinderen die echt aangepast onderwijs nodig hebben.
De Haachtse Steinerschool "De Muze" is een tijd geleden nog negatief in het nieuws geweest door haar directeur. Hij had het lange haar van een meisje ongevraagd afgeknipt omdat de persoonlijkheid "van binnen komt en niets met uiterlijk vertoon te maken had" (ik parafraseer even). Dat het kind zat te janken voor haar lang gespaarde lokken en dat de ouders van niets wisten, kon hem niets schelen. Ook had hij tijdens een kamp een horrorfilm getoond aan de kinderen, die totaal getraumatiseerd thuiskwamen. Uiteindelijk is de school bijna tenonder gegaan aan ruzie tussen aanhangers en tegenstanders van de directeur, die zich echter niet meer bij de ouders moest vertonen op gevaar gelyncht te worden.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 15:16   #25
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
het enige wat ik ervan weet is dat ik van 2 verschillende personen gehoord heb dat hun kind, tot het jaar ervoor op een steiner-basisschool, in het gangbare middelbare onderwijs de grootste moeite hadden om te kunnen volgen. Teveel achterstand klonk het daar.

Ik weet niet of dat iets met die steiner te maken heeft of niet, maar dat is de enige ervaring die ik er mee heb.
Verder zelf nooit last gehad van steinerscholen.
Dat zal denk ik wel dat persoonlijk geval geweest zijn.

Mijn vriendin zat in de lagere school in een Steinerschool. In de humaniora niet en daar kon ze zonder problemen volgen. Nu studeert ze geneeskunde.

Haar zus heeft zowel haar lager als haar middelbaar onderwijs gedaan in een Steinerschool. Die studeert nu biomedische wetenschappen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 15:18   #26
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat was vooral meer wat ik mezelf afvroeg, er zijn veel tegenstanders, veel mensen die zeggen dat het achterstand geeft, etc.
Want wat ik lees op sites, is dat ze zich gewoon houden aan het leerplan van andere scholen, wettelijk verplichte leerstof, en dat ze het enkel op andere manier aanbrengen.
Het zou voor mijn zonen waarschijnlijk een oplossing zijn. Maar ik stuur ze niet gelijk ff naar een andere school zonder info genoeg te hebben erover.
De overheid beslist over de eindtermen, die moeten alle scholen eerbiedigen, ook de Steinerscholen.

Daarnaast geven ze echter ook nog een aantal vakken extra (die dus niet in de officiële eindtermen staan).

Ook hun manier van lesgeven is anders. In het klassieke onderwijs komt de stof als het ware op de leerling af, terwijl in de Steinerschool de leerling de stof "vanuit zichzelf" ontdekt. De filosofie van Steiner is dat de kennis van binnenuit moet komen, en niet van buitenuit.

Het bereikte resultaat is echter hetzelfde.
Oud 16 juli 2007, 15:20   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hij zit nu al in het 5de leerjaar, ik denk dat in zijn geval er geen probleem meer zal zijn met lezen en schrijven. Ik heb vandaag te horen gekregen van het CLB dat hij een hoogsensitief kind is met iq redelijk hoger dan bij zijn leeftijdsgenoten. Het CLB raadde me aan hem naar zo'n school te sturen. Vandaar dat ik er echt wel meer info over vind, en op hun sites natuurlijk enkel positieve dingen hé! Vandaar dat ik mijn vraag ook eens hier stelde.
Ik stond in het begin heel afkerig tegen Steinerscholen en andere vormen van "alternatief" onderwijs.

Via mijn vriendin heb ik deze scholen, hun manier van lesgeven en hun werking echter beter leren kennen.

Als ik het geval van dit kind lees (hoogsensitief, hoog IQ,...) denk ik inderdaad dat een Steinerschool een goede oplossing is. Vaak gaan kinderen in Steinerscholen ook liever naar school.

Een Steinerschool biedt ook enkel ASO aan, dus je kunt er alles mee verder studeren.
Oud 16 juli 2007, 15:22   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De Haachtse Steinerschool "De Muze" is een tijd geleden nog negatief in het nieuws geweest door haar directeur. Hij had het lange haar van een meisje ongevraagd afgeknipt omdat de persoonlijkheid "van binnen komt en niets met uiterlijk vertoon te maken had" (ik parafraseer even). Dat het kind zat te janken voor haar lang gespaarde lokken en dat de ouders van niets wisten, kon hem niets schelen. Ook had hij tijdens een kamp een horrorfilm getoond aan de kinderen, die totaal getraumatiseerd thuiskwamen. Uiteindelijk is de school bijna tenonder gegaan aan ruzie tussen aanhangers en tegenstanders van de directeur, die zich echter niet meer bij de ouders moest vertonen op gevaar gelyncht te worden.
Sublieme directeur
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 15:23   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bosstraat5 Bekijk bericht
iDe ene steinerschool is de andere niet!
Dat is zeer waar!

Naar wat ik er van hoor krijgt de Steinerschool van Gent de beste commentaren.
Oud 16 juli 2007, 15:26   #30
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Sublieme directeur
Zotten heb je overal.
Oud 16 juli 2007, 16:37   #31
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dit wordt de draad van de clichés, de gratis vooroordelen en de snerende oneliners van mensen die het hebben "van horen zeggen".

Nutteloze moeite, Duupje.

Het viel toen te proberen Kortaf.
Ik wist er toen nog niet genoeg van af.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 16:47   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het viel toen te proberen Kortaf.
Ik wist er toen nog niet genoeg van af.
En wat is de beslissing geworden?

Een vriendin van me stuurde haar dochter ook naar de Steinerschool (Antwerpen).
Blijkbaar is het zo dat de leerling (1ste studiejaar) heel de lagere school begeleid werd door één leraar die dus mee-evolueerde.
Blijkbaar klikte het niet met de leraar, en de raad werd gegeven ze naar een aparte afdeling te doen (iets als "bijzonder onderwijs" maar dan op STeiner-wijze). Nochtans was het meisje in feite doodnormaal.

Na het derde jaar middelbaar in die aparte school (Parcival school) bleek dat het meisje in feite amper iets bijleerde. Ze werd van school gehaald, moest één of twee jaren herdoen in de beroepsafdeling van een normale school en is uiteindelijk nog min of meer terecht geraakt. De achterstand was echter niet meer te herstellen.
In feite kwam het er op neer dat een doodnormaal begaafd kind door de misverhouding met de haar toegewezen leraar een opleiding kreeg voor minder-begaafde kinderen!

Niet dat het een garantie is, maar beide ouders waren hoogopgeleid (unief+hogeschool).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 juli 2007 om 16:52.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 16:53   #33
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu gaat hij nog 1 jaar naar een 'normalere' school. (Hij wordt hier ook veel beter opgevolgd dan op de vorige school. Dat scheelt al een stuk voor hem.) Dan zit zijn lager erop.
Vanaf het middelbaar laat ik hem overschakelen. (Is mij zo aangeraden)
Hier zou ergens een vrij goede school moeten zijn, maar ik weet de naam niet meer. Ik ga tegen dan het nog eens opzoeken en contact opnemen met die school.

Ik heb sinds oktober nogal wat mensen ontmoet die kinderen hebben op, of zelf school hebben gelopen op zo'n 'alternatieve' school. En niets dan goede ervaringen gehoord. Ik ben ervan overtuigd dat mijn oudste het daar goed zal doen.
De jongste gaat zowiezo ineens naar zo'n vorm van onderwijs.
Ik weet ondertussen ook al dat er een enorme inzet en inbreng van de ouders verwacht wordt, maar daar zit ik totaal niet mee.

Het is vooral de kunst volgens mij om de juiste school eruit te halen. Ik heb al gemerkt dat er idd een heel groot verschil tussen die scholen.
Oud 17 juli 2007, 12:26   #34
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En wat is de beslissing geworden?

Een vriendin van me stuurde haar dochter ook naar de Steinerschool (Antwerpen).
Blijkbaar is het zo dat de leerling (1ste studiejaar) heel de lagere school begeleid werd door één leraar die dus mee-evolueerde.
Blijkbaar klikte het niet met de leraar, en de raad werd gegeven ze naar een aparte afdeling te doen (iets als "bijzonder onderwijs" maar dan op STeiner-wijze). Nochtans was het meisje in feite doodnormaal.

Na het derde jaar middelbaar in die aparte school (Parcival school) bleek dat het meisje in feite amper iets bijleerde. Ze werd van school gehaald, moest één of twee jaren herdoen in de beroepsafdeling van een normale school en is uiteindelijk nog min of meer terecht geraakt. De achterstand was echter niet meer te herstellen.
In feite kwam het er op neer dat een doodnormaal begaafd kind door de misverhouding met de haar toegewezen leraar een opleiding kreeg voor minder-begaafde kinderen!

Niet dat het een garantie is, maar beide ouders waren hoogopgeleid (unief+hogeschool).
Dit is de hoofdreden waarom ik mijn kind(eren) nooit naar een Steinerschool zou sturen: mijn vrouw en ik hebben onze hogere studies kunnen afmaken en niets laat merken dat onze kleine dat ook niet zou kunnen. Ze evolueert normaal voor een kind van net geen twee en zal later dus ook wel meekunnen in het conventioneel onderwijs. Ik ga niet experimenteren met zoiets belangrijks als de vorming van mijn kinderen. Zoals ik hoger al schreef: het zijn dikwijls intellectuele snobs die speciaal willen doen die hun kinderen naar een steinerschool sturen, hoewel die dutskes zonder problemen conventioneel onderwijs zouden kunnen volgen.
Oud 17 juli 2007, 12:29   #35
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is de hoofdreden waarom ik mijn kind(eren) nooit naar een Steinerschool zou sturen: mijn vrouw en ik hebben onze hogere studies kunnen afmaken en niets laat merken dat onze kleine dat ook niet zou kunnen. Ze evolueert normaal voor een kind van net geen twee en zal later dus ook wel meekunnen in het conventioneel onderwijs. Ik ga niet experimenteren met zoiets belangrijks als de vorming van mijn kinderen. Zoals ik hoger al schreef: het zijn dikwijls intellectuele snobs die speciaal willen doen die hun kinderen naar een steinerschool sturen, hoewel die dutskes zonder problemen conventioneel onderwijs zouden kunnen volgen.
Ik kan je tot op zekere hoogte wel volgen, ik ben wel geen intellectuele snob, maar bij mij werd het aangeraden door het CLB om hem naar zo'n school te doen.
Oud 17 juli 2007, 12:29   #36
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind pure kennis ondergeschikt aan sociale vaardigheden etc. Daarom zal ik later mijn kinderen naar een methodeschool sturen, indien er een goede in de buurt is.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 12:29   #37
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Er staat hier duidelijk "werd voorgesteld om naar een speciale richting te gaan", moesten de ouders maar niet zo dom zijn om daar op in te gaan.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 14:49   #38
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan je tot op zekere hoogte wel volgen, ik ben wel geen intellectuele snob, maar bij mij werd het aangeraden door het CLB om hem naar zo'n school te doen.
Mijn ervaringen met het PMS (voorloper van de CLB's) zijn anders ook niet positief. Ik kan niet voor jou beslissen, maar maak een grondige afweging van wat er fout is gelopen tijdens jou kind zijn studies en van de mogelijke oorzaken. Doet hij wel hard genoeg zijn best of zijn er integendeel vakken die hem gewoon niet liggen, is hij niet zo snel van begrip of heeft hij integendeel alles meteen door, is het niveau van de school misschien te laag... Vooral: spreek eens rustig met hem, wie weet wat komt er naar boven.
Oud 17 juli 2007, 14:56   #39
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Ik vind pure kennis ondergeschikt aan sociale vaardigheden etc. Daarom zal ik later mijn kinderen naar een methodeschool sturen, indien er een goede in de buurt is.
Ik zou toch maar opletten met pure kennis als ondergeschikt te beschouwen. Vaardigheden ontwikkelen vergt een goede encyclopedische onderbouw of zoals ik tegen mijn studenten zei: om recht goed te begrijpen moet je in de eerste plaats goed uw juridisch abc kennen. Sociale vaardigheden leren kinderen vooral door omgang met andere kinderen en door wat zij van hun ouders leren.
Oud 17 juli 2007, 14:59   #40
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Er staat hier duidelijk "werd voorgesteld om naar een speciale richting te gaan", moesten de ouders maar niet zo dom zijn om daar op in te gaan.
Dat zij naar een speciale richting moest was net het gevolg van haar verblijf aan de steinerschool. Zeer waarschijnlijk waren haar talenten al te ver verknoeid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be