Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2006, 20:38   #21
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Hoe luider je moet roepen dat je superieur bent, hoe meer het tegendeel duidelijk wordt.
De Vrije Wereld roept niet. Doet het gewoon. Aantoonbaar.
Oud 14 oktober 2006, 20:55   #22
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Zowel China als India zijn landen met ongelofelijke sociale contrasten :
de sociale kloof tussen een grote arme bevolkingsgroep en de fabuleus rijken is nergens groter. Eén typisch voorbeeld : in China moet men betalen om toegang te krijgen tot een gewoon stadspark. Binnen enkele jaren zal de communistische partij overigens overheerst worden door de
"chinese kapitalisten" - fabriekseigenaars en managers van semi-staatsbedrijven - de economische groei komt overigens voornamelijk op rekening van de lage loonkost 10 % of 90% lager dan die in West Europa.

Dat die situatie niet duurzaam is, is volgens mij volkomen duidelijk. Het is in feite een politieke bom die voorzichtig ontmijnd moet worden, mede omdat de situatie een soort neokolialistische uitbuiting impliceerd.
Het land is totaal afhankelijk van de export naar "het Westen" van industriële produkten en eveneens van import van petroleumproducten.
Om politiek en economisch gezond te zijn heeft men nood aan een evenwichtige "interne markt" en een kleinere afhankelijkheid van energie-import
De Gini-index voor enkele landen:
- Japan 24.9
- België 25
- Nederland 30.9
- India 32.5
- Frankrijk 32.7
- USA 40.8
- Hong Kong 43.4
- China 44.7
Oud 15 oktober 2006, 15:56   #23
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Ik denk niet dat we een fundamenteel meningsverschil hebben.

China was reeds in 2005 de tweede grootste economie, na de VS.

Aan elke groei bestaat een zekere limiet, en hoe lager het niveau hoe meer ruimte er is voor groei.

Japan heeft een per capita BNP dat op het niveau van Europese landen staat. Hong Kong en Taiwan zijn vergelijkbaar.

China's per capita BNP bedraagt ca een vijfde van dat van de Europese landen.

China telt ongeveer 1,3 miljard inwoners.

De VS tellen ca 0,3 miljard inwoners.

Japan telt ca 0,13 miljard inwoners.

China telt vandaag nog ca 0,13 miljard inwoners die onder de armoedegrens leven.
Het is juist dat ons meningsverschil niet fundamenteel is. Ik ontken zeer zeker niet de spectaculaire economische groei van China. Ik waarschuw alleen voor al te simpele redeneringen.

Ik moet ook opmerken dat het NIET juist is dat China reeds in 2005 de tweede economie werd. Dit is enkel het geval als je PPP-cijfers gebruikt. Gebruik je de echte GDP-cijfers (tegen exchange rate) dan zat China in 2005 nog een stuk achter Japan en Duitsland.
Ik vrees ook dat de groei in China wel eens plotseling tegen zijn eigen interne grenzen zou kunnen botsen (al erken ik dat sommige economisten daar nu al jaren voor waarschuwen).

Conclusie: Dat China gedurende deze eeuw in absolute cijfers de grootste economische éénheid in de wereld wordt lijkt mij waarschijnlijk. Het is echter nog geen vaststaand feit.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be