![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doordenkertje... Ga je gang.
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel de moslima is gelovig ? Want de stelling die jij poneerde i.v.m. geloof had toch een meer algemene draagwijdte.
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb doorgedacht en kom tot de conclusie dat je in het zelfde denkpatroon vastzit dat je de gelovigen verwijt. Waarom deel je mij anders op basis van mijn kritische opmerking in bij de gelovigen? Of is het ondenkbaar dat een niet-gelovige de zienswijze van een gelovige zou verdedigen? Mijn inzicht is eerder dat geloof per definitie een individuele zaak is en dat sommigen dit echter invullen door zich kritiekloos bij een of ander collectief aan te sluiten.
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Intussen worden de hoofdoeken in Tunesië terug streng aangepakt omdat het opleggen van de hoofdoekendracht een rotstreek van de fundamentalisten zou zijn...
Een goede oplossing van het probleem zou zijn een "Moslimrespectdag" in te stellen nl. een dag op het jaar waar we ons allemaal als "Moslims" zouden kleden 5 x op een matje een gebed prevelen en wat aalmoes aan één of andere bedelaar geven. Ook aan Ramadan doen is in wezen geen probleem : elke rechtgeaarde moslim komt die maand wat kilootjes bij : ze vreten zich gewoon te pletter van zonsondergang tot zonsopgang (ik heb bij goeie moslimbekenden ooit eens één keer zo'n nachtmaaltje meegemaakt : konijn met pruimen). ... Ik bedoel als de hoofdzaak bij een religie wat te veel op uiterlijkheden gebazeerd is.. is die religie eigenlijk nie goe bezig.. Allah is groot en Mohammed is zijne profeet..
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een georganiseerde religie gedijt per definitie op uiterlijkheden. Waarom kerken en moskeeën bouwen, al eeuwen lang, als enkel het spirituele zou primeren.
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een religie gedijt op 5 factoren: - existentieel of mystiek element: deze factor legt de nadruk op het 'percipiëren' van het heilige. Ook al kan dit gebeuren doorheen de traditie of getuigenissen van medemensen, toch moet het ook altijd gedragen zijn door persoonlijke religieuze ervaring. - cultisch element: rites en uiterlijkheden, die een basis vormen voor tradities. bv. eucharistie vieren, sacramenten,... - 'dogmatisch' element: aanvaarding van een geformuleerde interpretatie over het goddelijke en over de verhouding van het goddelijke tot mens en wereld. bv. het Credo (geloofsbelijdenis) - ethisch element: bepaalde levensregel die de verhouding van mens tot de wereld en medemens wil ordenen. - institutioneel-organisatorisch element: bv. Hiërarchische structuren binnen de Roomse Kerk.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het stopt niet in Engeland zo te zien. Buiten het verbod van kettingskes met een kruisje is het nu ook verboden om een RING met een kruisje te dragen op scholen. (blijkbaar is dit een nieuwsoortig teken om aan te duiden dat men christelijk is en maagd wil blijven tot het huwelijk).
In Leicester schijnt dan weer een school te zijn waar alle meisjes (ook niet islamitische) ondertussen verplicht een hoofddoek op moeten hebben. Citaat:
Laatst gewijzigd door circe : 19 oktober 2006 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een nieuwe heksenjacht op religieuze symbolen? Mmm, dat is onbegonnen werk. De Eerste Christenen waren ten tijde van de Romeinse vervolging ook creatief. Zo gebruikten ze het vis of pelikaan ipv het kruisteken. Christenen zullen even creatief blijven, en zullen nieuwe symbolen zoeken. 100% laïciteit afdwingen is zo onmogelijk, want men zal steeds achter de feiten achternahollen vrees ik...
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat een mens niet alleen geest is. Daarom vindt men bij alle religies een veruitwendiging van het innerlijke. Dat is heel normaal en trouwens noodzakelijk: de mens heeft daaraan nood. Een man die zijn vrouw graag ziet, beperkt zich ook niet enkel tot een of andere geestelijke "oefening"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een wetenschappelijk verantwoorde definitie van georganiseerde religie dus. Voor geloofsbeleving an sich zijn elementen 2, 3 en 5 absoluut niet nodig. Vooral het dogmatische en het hiërarchische zijn b.v. voor het Vaticaan veel belangrijker dan de rest. Elke instelling is in de eerste plaats gericht op de instandhouding van zichzelf en haar macht. Want ik zie echt niet in waarom ik in dogma's moet geloven of aan een hiërarchie onderworpen moet worden om een religieuze ervaring mogelijk te maken. Een cultus/rite et al. is niet meer dan een puur subjectieve conventie.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 19 oktober 2006 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De meest absurde regels heb ik leren kennen tijdens mijn opvoeding. Als je het spirituele gaat veruitwendigen in lijvige boekwerken vol voorschriften en immense bouwwerken, reduceer je God tot niets anders dan een zielloze bureaucraat met een checklist en baksteen in de maag. Misschien is het dus eerde omdat de ontwerpers van de regeltjes wel eens iets heel willen anders veruitwendigen dan gewoon het 'innerlijke'.
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() Natuurlijk heeft het "uiterlijke" een plaats in een religie of zelfs een politieke beweging enz.. maar het mag niet verworden tot een hoofdzaak..
Men kan een heilige mis opdragen in de vrije natuur, zonder kerk met een priester die geen gewaad draagt enz.. Het verwerpen van uiterlijkheden ligt aan de basis van beeldenstormen en nogal naakte protestantse kerken... vergt het dan zoveel intellectualisme om door de "uiterlijkheden" heen te kijken om de spirituele essentie te vinden ? Overigens proficiat met 41.000 berichten Jan !
![]() |
#34 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij genas zieken op de Sabbat (verboden) Hij deed niet mee met de rituele reinigingen voor de maaltijd (is verplicht) Hij ging aan tafel met tollenaars, vrouwen van lichte zeden en zondaars (verboden) Hij maakte herrie in de tempel door alle geldwisselaars te smijten(heiligdom) ... Hij zei: Niet de regel van de Wet, maar de Geest ervan is wat de mens moet onderhouden. God verlangt geen regeltjes van ons, zeker niet als het absurde regeltjes zijn, die een mens zo verknecht, of ze hun betekenis verloren hebben. Vandaar dat het botste met de farizeeërs. De Kerk kan hier inderdaad wel uit leren, en haar frank is wel gevallen en men heeft al veel bijgestuurd door het 2e Vaticaans Concillie.
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En dat méén ik nog ook... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vandaag komt men binnen de Kerk steeds meer tot het besef dat de grootste ramp in de kerkgeschiedenis gebeurde op de dag dat keizer Constantijn het christendom tot staatsgodsdienst verhief. Iedereen is het er wel ongeveer over eens dat zijn motivatie daartoe veeleer politiek en opportunistisch gekleurd was, dan spiritueel. Zoals ik vandaag het geloof beleef, en zoals ik het overal rondom me zie beleven, betreft het juist een oproep tot het nemen van initiatief, van verantwoordelijkheid; aangezien wij geloven dat God de mens tot Zijn partner maakte, waarvan het ultieme symbool Zijn menswording was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En het hele vertoon rond die hoofddoeken bvb. vind ik eveneens theatraal, om niet te zeggen: puberaal. Nu heb ik niks tegen pubers, ik ben mijn jeugdjaren geenszins vergeten en blijf de jonge EFL die ik ooit was nog steeds een klein beetje koesteren. Immers: wie niet is als één van deze kleinen... juist! Maar dan nog blijft de puberteit een fase in een mensenleven, iets van voorbijgaande aard dus. Dat jonge moslimmeiden van 16 zich nog willen profileren, tot daaraan toe. Maar als volwassen leerkrachten zich daaraan gaan wagen, dan is het niet meer dan terecht dat men zich vragen stelt bij dergelijk gedrag. Net zoals je vragen kan stellen bij elke vorm van overdreven veruitwendiging zonder innerlijke doorleefdheid, zoals bvb. die bidpraktijken bij de Farizeeërs, waartegen Christus van leer trok. En dan komen we tot de vraag naar het nut van uiterlijkheden, zoals die gesteld wordt in de bijdragen volgend op de jouwe waarop ik hier reageer. Daarvan durf ik stellen dat zij pas dán terecht zijn, wanneer zij ook innerlijk tot en met doorleefd zijn, en de bedrijver ervan op geen enkele wijze in conflict brengt met zijn omgeving, doch juist in harmonie. Je bent het met me eens dat die Farizeeërs niet doorleefd baden. Terechte kritiek dus van Jezus. Je bent het mogelijk met me eens dat dit hele hoofddoekengedoe veeleer ontspringt aan een zich afzetten tegen anderen, en weinig vandoen heeft met de oorspronkelijke bedoeling zoals die uit de Koran blijkt: het zich laten kennen als een gerespecteerd menselijk individu dat respect afdwingt. Al was het maar dat je zulk respect even zo goed, zoniet beter, op andere manieren kan afdwingen. Niet alleen geven de dames blijk van gebrek aan doorleefdheid, maar tevens van realiteitszin (de wijze van afdwingen van respect) en zelfs van disharmonie met hun omgeving (ze werken als een rode lap op een stier, en lijken vooral zélf ook te willen uitdagen). Dus ook hier is kritiek m.i. volledig terecht. Als de werkneemster door het dragen van dit kruisje in disharmonie komt met haar omgeving - in illo casu haar werkgever - dan lijkt me de vraag naar haar doorleefdheid eveneens terecht. Want de diepste doorleefdheid kan zich losmaken van elke hang naar uiterlijk vertoon. Waarmee ik dus gezegd heb wat ik zeg: uiterlijkheden kunnen enkel in geval van een doorleefdheid in harmonie met de omgeving. Overal elders doen ze méér kwaad dan goed, me dunkt. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 20 oktober 2006 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |