![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
|
![]() Sjoerd Bakker wrote:
> Steven <[email protected]> wrote: > >>Sjoerd Bakker wrote: >> >>> Steven <[email protected]> wrote: >>> >>>>Sjoerd Bakker wrote: >>>> >>>>> Steven <[email protected]> wrote: >>>>> >>>>>> Sjoerd Bakker wrote: >>>>>> >>>>>>> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>>>>>> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>>>>>> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> Datum: 18-10-06 >>>>>>> Bron: NOS.nl >>>>>>> >>>>>>> Balkenende doet boekje open >>>>>>> >>>>>>> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >>>>>>> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >>>>>>> >>>>>>> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >>>>>>> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >>>>>>> >>>>>>> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >>>>>>> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >>>>>>> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >>>>>>> Bosshardt. >>>>>>> >>>>>>> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >>>>>>> aangesproken met "lieve". >>>>>>> >>>>>>> Jan Modaal >>>>>>> >>>>>>> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >>>>>>> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >>>>>>> afdwingt en van aanpakken weet". >>>>>>> >>>>>>> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >>>>>>> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >>>>>>> ruggengraat van het land". >>>>>>> >>>>>>> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >>>>>>> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >>>>>>> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >>>>>>> moeten tonen. >>>>>>> >>>>>>> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >>>>>>> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >>>>>>> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >>>>>>> linkse lente') gingen hem voor. >>>>>>> >>>>>> >>>>>> Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >>>>>> campagne laten spannen. >>>>> >>>>> Dat is sowieso niet de bedoeling. >>>> >>>>Jawel. >>> >>> Van Balkenende wellicht, maar daar heb je als rechtgeaarde >>> intellectueel uiteraard geen boodschap aan. >> >>Dan laat je je dus niet achter dat verkiezingskarretje spannen. > > Door niet mee te doen aan het debat?! > Door je niet te lenen voor zo'n verkiezingsboekje van Balkenende. > Nee, zo werkt dat niet. Hoe kom > je erbij dat je Balkenende helpt als je met hem in de clinch gaat?! Hoe kom je er bij dat ik dat beweer? > Juist doordat hij geen tegenspraak krijgt blijft hij aan de macht. De > intelligentisia zit te suffen, en dat al vanaf midden jaren tachtig. > Lubbers heeft de boel dichtgemetseld en Kok deed er nog een schepje > bovenop... Balkenende past precies in die lijn van opvolging. Balkenende heeft genoeg kritiek gekregen. Hij trekt zich daar niks van aan. Hij veegt het met onbenullige babbeltjes en stoplappen terzijde. Hij heeft een bord voor zijn kop. Je zou voor de grap eens transcripties moeten maken van de antwoorden die hij geeft op kritische vragen. Heb je meteen wat nuttigs te doen. ---8<--- >>Degenen met iets meer niveau vielen af omdat ze het risico van kritiek >>opleverden. > > Ik help het je hopen. ??? > Ik zou niet weten wie dat zouden moeten zijn. Je weet wel meer niet als je aan het wauwelen bent, Sjoerd. >>>> Hij heeft >>>>gewoon met stopverf in z'n oren gezeten toen er kritiek kwam op zijn >>>>markt-ideologie en gaat nu net doen of die kritiek er niet was. >>> >>> Steekhoudende kritiek kun je uiteindelijk niet omheen; dat is een >>> kosmische wet. Zeker als een bekende Nederlander iets zinnigs zou >>> zeggen, zou de politiek die moeilijk kunnen negeren. >> >>Onzin. Lieden als Balkenende en Bush hebben gewoon een plaat voor hun >>kop en te veel macht. > > Je kunt in de politiek uiteindelijk geen steekhoudende kritiek > negeren. Dat is onmogelijk. Nee hoor. > Je zag een paar maanden geleden nog dat > twee parlementariërs met goede argumenten een heel kabinet ten val > kunnen brengen. Ze zijn echt niet van harte opgestapt. En heeft Balkenende daar zijn conclusies uit getrokken dan? Nee. Hij is volledig solidair met het beleid waar die kritiek op gericht was en de minister die daar over ging. En die zitten er nog steeds. Niet demissionair. >>>> Je kan >>>>makkelijk een lijstje maken van betrokken, intelligente en kritische >>>>mensen die nou net /niet/ een brief van Balkenende hebben mogen ontvangen. >>> >>> Het laat zich niet moeilijk raden dat hij Mulisch nog de beste van een >>> stel nitwits vindt. "bij gebrek aan beter"... dat is toch om je dood >>> te generen?! Dan is het ook wel logisch dat de rest geen brief heeft >>> gekregen. >> >>Het hele idee dat een regeringsleider op gaat roepen tot engagement bij >>de elite is een bewijs van eigen incompetentie. > > O ja?! Ik zie het eerder als een teken dat Balkenende zich juist erg > machtig voelt. Kletskoek. Het is een teken van het autisme van dit kabinet en van Balkenende in het bijzonder. >> Het past ook helemaal in >>de gedrochtige "verplichte emancipatie" ideologie van Balkenende. >> >>>>> Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem >>>>> nog niet zo gauw ergens opduiken. >>>> >>>>Ga jij maar zoeken naar die hersenschim. >>>> >>>>>> Betrokken Nederlanders die in het >>>>>> maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >>>>>> ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. >>>>> >>>>> Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. >>>> >>>>Nee, maar Balkenende is hypocriet als hij net doet of er geen >>>>geëngageerde Nederlanders zijn. Het is hun kritiek die hij niet wil horen. >>> >>> Nogmaals: als die kritiek steekhoudend is, kan de politiek er echt >>> niet omheen. >> >>Je onderschat het gegeven van de macht. > > En hoe dacht jij dat je macht krijgt?! Echt niet door niets te > presteren. Lulkoek. >>> Maar Mulisch vluchtte sowieso liever naar Duitsland toen >>> het hier wat begon te koken. >>> >>>> >>>>> De enige >>>>> manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je >>>>> alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander >>>>> cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet >>>>> onderschatten. >>>> >>>>Bla bla. Jij hebt al net zo'n bord voor je kop als Balkenende. Wanneer >>>>heeft Balkenende zich wat gelegen laten liggen aan de oppositie? >>> >>> Jij hebt zelf een bord voor de kop. Om goede ideeën kan niemand >>> uiteindelijk heen. Hoe zou je die tegen kunnen houden?! De restwaarde >>> van de energie van een idee komt weer terug bij jezelf als die niet >>> deugt, en voor de rest manifesteert die zich in de werkelijkheid. >> >>Bla bla bla. De kritiek van de oppositie van de afgelopen jaren dat >>waren dus allemaal geen goede ideeën. > > Dat hoeft niet... soms moet het een aantal malen door de energetische > molen. Het gaat mij er alleen maar om dat het geen goede houding is om > alles maar te negeren omdat de politiek je zogenaamd niet serieus zou > nemen. Dan heb je denk ik een te groot ego. Incasseren hoort erbij in > discussies; beter eens niet je zin krijgen dan nooit wat van je laten > horen, als je je tenminste überhaupt geroepen voelt om wat te zeggen. Slap geouwehoer. -- Steven |
![]() |
#22 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 02:01:25 +0200, Sjoerd Bakker <[email protected]>
wrote: >Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. Blijkbaar werkt JPB aan een nieuw image, waarin hij zichzelf ziet als een landjonker die allemaal geleerden en kunstenaars bij zich op het Muiderslot uitnodigt en het klootjesvolk wel even zal laten zien hoe erudiet hij wel is. Geen wonder dat het intellect zwijgt als er zo geleuterd wordt door de premier. Men zwijgt waarschijnlijk uit plaatsvervangende schaamte. Achim --------------- Tenebrae factae |
![]() |
#23 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 20:05:36 +0200, Achim <[email protected]> wrote:
>On Thu, 19 Oct 2006 02:01:25 +0200, Sjoerd Bakker <[email protected]> >wrote: > >>Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > >Blijkbaar werkt JPB aan een nieuw image, waarin hij zichzelf ziet als >een landjonker die allemaal geleerden en kunstenaars bij zich op het >Muiderslot uitnodigt en het klootjesvolk wel even zal laten zien hoe >erudiet hij wel is. Ik zie het zelf toch wel als een ernstig beklag over een tekort aan input van de intelligentsia en ik vind dat terecht. De enorme ontsporing van het pimplisme had naar mijn overtuiging kunnen worden voorkomen door meer democratie van onderop en een publieke dialoog op goed niveau. Daar heb je ook de intelligentsia voor nodig. Ik heb het altijd idioot gevonden dat Fortuyn hier überhaupt als een soort invloedrijke intellectueel werd beschouwd; zoiets moet toch echt inderdaad bij gebrek aan beter zijn. De progressieve ontwikkeling in Nederland is al decennia lang blijven steken wegens gebrek aan dynamiek en toegenomen conservatisme bij de heersende klasse. Op zich is er niet zo veel tegen een behoudende politieke periode, maar in Nederland is die nu al tientallen jaren struktureel van aard. En zijn *enorm* veel ideologische vraagstukken blijven liggen, en die dienen werkelijk eens te worden aangepakt anders gaat het op een gegeven moment *weer* ontsporen. >Geen wonder dat het intellect zwijgt als er zo geleuterd wordt door de >premier. Men zwijgt waarschijnlijk uit plaatsvervangende schaamte. > >Achim >--------------- >Tenebrae factae -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#24 |
|
![]() Sjoerd Bakker schreef: > > > >Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven > >werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk > >gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? > > Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... Dat doen ze in ieder land. > de motieven van anderen in twijfel trekken, Terecht, waarom komt hij nu ineens met dat boekje? >>> in plaats van inhoudelijke kritiek te > leveren. Zo kom je nooit wat verder. JPdeMP slaat de plank ook volledig mis. Blijkbaar leest hij geen enkele krant. Er wordt voldoendee debat geevoerd, alleen de deelname van intellectuelen met een roze strippenkaart neemt af. |
![]() |
#25 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 02:01:25 +0200, Sjoerd Bakker <[email protected]>
wrote: >CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. Dan moet het kabinet er maar voor zorgen dat het beleid wordt medebepaald door intellectuelen, kunstenaars en schrijvers en/of dat soort mensen opnemen in de regering. Zoals het er nu staat lijkt het net of Balkenende zegt: "Kijk, ik ben nu eenmaal een politicus, dus ik ben zelf niet meer in staat een intellectueel debat te voeren en fatsoenlijk geschreven stukken af te scheiden, mijn primaire verantwoordelijkheid is het namelijk jullie mijn beleid door de strot de douwen op zo'n manier dat het klootjesvolk bij god niet meer weet wat nou eigenlijk de bedoeling is en waarom, en dat er zo weinig mogelijk aanknopingspunten zijn om op basis van argumenten nog ergens bezwaar tegen te kunnen maken" JH |