![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien: Citaat:
En nog blijkt het niet efficiënt. Begin de jaren negentig stond Zweden op het randje van de recessie. De welvaart in Zweden werd opgebouwd tijdens de eerste 60 jaren van de twintigste eeuw, mede doordat Zweden gespaard bleef in beide wereldoorlogen en in die tijd als "liberaler dan de VS" beschouwd werd. Zie bv. ook deze studie, met name p. 24: de "hoge tewerkstelling" in Zweden is het gevolg van voortdurende aanwervingen door de overheid. Op die manier heeft menige centraal geplande economie destijds het werkloosheidsprobleem "opgelost."
Laatst gewijzigd door Percalion : 21 oktober 2006 om 09:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Het betekent dus blijkbaar gewoon "alle zaken die het leven aangenaam maken en waarvan we vinden dat anderen ze moeten betalen". Is elektriciteit "noodzakelijk"? Wel, blijkbaar niet, want tot diep in de twintigste eeuw was elektriciteit in ons eigen land lang niet in ieder huis te vinden. Wil dat zeggen dat niemand elektriciteit mag hebben? Welneen. Voor mijn part mag iedereen elektriciteit hebben, graag zelfs; zolang niemand gedwongen wordt om voor een ander op te draaien. "Wilt u terug naar die asociale tijden, toen alleen de superrijken een draaglijk leven hadden?" - maar kijk eens: voor de meeste mensen is elektriciteit niét gratis en zij kunnen het wel betalen. Tegenwoordig dus: want vroeger was elektriciteit uiteraard onbetaalbaar. Zoals ik dus stelde, luxegoederen zijn eerst enkel bereikbaar voor de rijken, maar worden na verloop van tijd goedkoper en dus algemener aanvaard. Hoeveel mensen hadden twintig jaar geleden een TV? Juist. TV's zijn absoluut niet gratis; maar je moet al fameus beschonken zijn om te claimen dat enkel "een superrijke elite" TV kan kijken. En is TV noodzakelijk? Zoneen, waarom niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Ik daag je uit om één honderdste (0.01) van de budgettaire trucs van de overheid toe te passen op de boekhouding van een privé-bedrijf. Hoelang duurt het eer je de cel invliegt? Misschien kan een inleiding tot het boekhouden hier soelaas bieden. De beginselen van het dubbel boekhouden, bijvoorbeeld: als een overheidsbedrijf een gebouw koopt van de overheid, dan is er netto niets veranderd, en dus blijft het onterecht om de opbrengst als inkomsten in te schrijven. Dat CD&V hetzelfde deed, geloof ik best, maar wat dondert dat?! Verval je hier in de kleuterklas-verdediging, "jamaar, hij heeft het ook gedaan?"? Volgens alle beginselen van boekhouden, volgens alle beginselen van duurzaam bedrijfsbeheer, zijn de trucs van de overheid een regelrechte schande. Mocht dit een privé-bedrijf zijn; dan had ik een hoop minderheidsaandeelhouders verzameld en een minderheidsvordering met burgerlijke partijstelling wegens misbruik van vennootschapsgoederen ingediend. Maar je vindt het blijkbaar niet erg dat de overheid een gebouw verkoopt en terughuurt aan 30% van de verkoopprijs? Want hé, wie heeft daar uiteindelijk last van, nietwaar? Je opmerking over belastingontduiking lijkt me dan zeer vreemd te zijn. Ach kom zeg, ja, er wordt al eens met belastingen gefoefeld, maar "wie heeft daar last van?"
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Goed idee! Ik ben voor.
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Dat zoiets via de staat en met belastingen moet gebeuren: niet akkoord; en dat we het probleem van "waterrekening niet kunnen betalen" moeten oplossen door water te nationaliseren: nog minder akkoord. Ik zie eigenlijk geen enkel probleem: we kunnen toch die mens met financiële problemen gewoon steunen? Waarom moeten we dan knoeien met het aanbod van water - met alle risico's van dien: hogere prijzen, enzoverder - als we het ook met een meer gerichte aanpak kunnen doen? Want je zegt zelf: mensen die het geld over de balk gooien, zouden niet in aanmerking mogen komen. Welnu, ik denk dat een vzw met gemotiveerde medewerkers die minderbedeelde veel beter kan helpen - en de mensen die de steun niet nodig hebben, veel beter kan detecteren - dan een overheidsinstelling met ambtenaren en een log bureaucratisch systeem. Bovendien denk ik dat verdere liberaliseringen - in tegenstelling tot wat bijna iedereen lijkt te denken - de kansen van de minderbedeelde zullen vergroten, en de prijzen laten zakken.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
- als het goed homogeen is, dan moet het gratis zijn; - als het goed niet homogeen is, maar ik vind dat het gratis moet zijn, dan moet het gratis zijn. Daar kunnen we helaas niet veel mee aanvangen. Er is weinig verschil tussen benzine van onderneming A en benzine van onderneming B. Wil dat zeggen dat alle benzine genationaliseerd moet worden? En hoe zit dat met stookolie? Alles gratis? Maar op een fundamenteler niveau klopt je uitspraak helemaal niet. Bij perfect homogene goederen (je noemt water, elektriciteit, gas; niet perfect homogeen maar bon) zullen consumenten namelijk niet "afgeleid" worden door kwaliteitsbeslommeringen, zodat ze bij hun aankoop enkel en alleen naar de prijs kijken. Een aanbieder kan dus zijn elektriciteit niet verkopen met "tis duurder, maar, madammeke, het is van goeie kwaliteit zenne!"; de verkoper heeft als enig argument: "tis goedkoop, madammeke", en dus zal een situatie met homogene goederen net leiden tot een sterkere prijsconcurrentie. Overigens denk ik niet dat goederen ooit écht homogeen kunnen zijn. Wie voor "groene" energie kiest, kiest weldegelijk op basis van een kwaliteit van het product, en is bereid om hiervoor een hogere prijs te betalen (verklaring: zie hierboven). Zelfs bij zaken als water en gas kan er nog een verschil zijn in klantvriendelijkheid, getrouwheidspremies, bereikbaarheid van de helpdesk enzoverder. Maar dus: homogene goederen zorgen net voor scherpere prijsconcurrentie en dus (other things being equal) voor lagere prijzen dan het geval zou zijn bij heterogene producten. Je argument voor overheidsingrijpen is dus nergens op gebaseerd; integendeel, we hebben alle redenen om te veronderstellen dat overheidsingrijpen de prijs alleen maar zal opdrijven, net door de afwezigheid van concurrentie. Wat gezondheidszorg en onderwijs betreft: ik volg die consensus niet. Gezondheidszorg en onderwijs kunnen beter en goedkoper indien geprivatiseerd. De leerplicht tot achttien jaar durf ik daarbij ook in vraag stellen.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
We krijgen een kleine subsidie. Voor de rest moeten we bijna al onze weekends (en soms ook in de week. Dan spreek ik nog niet van de mensen die dit alle dagen doen in de week omdat ze gepensioneerd zijn en dus die tijd hebben) opofferen om geld in het bakje te krijgen. En wees gerust de meeste mensen die ons nu en dan eens een gift geven zijn niet die het er warm inzitten hoor. Het zijn meestal de mensen met een middelmatig inkomen of zelfs mensen waarvan ik bij mezelf denk (omdat ik die situaties ken) dat ze het beter aan zichzelf spenderen maar die het toch doen omdat ze ons werk belangrijk vinden. Ik ga nog meer zeggen de sterksten (je mag ze weliswaar niet allemaal over dezelfde kam scheren) onder ons interesseert zich niet voor dergelijke activiteiten. Dat is mijn ervaring in de praktijk. Laatst gewijzigd door Den Bal : 22 oktober 2006 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Maar als ik concreet denk aan de gehandicaptenzorg (waar ik een beetje in thuis ben), dan weet ik dat er honderd-en-één vzw's bestaan met als enige doel "overleg" tussen "gebruikersgroepen" en "budgethouders" en "zorgverstrekkers". Er wordt in die branche zoveel vergaderd dat ik er zeker van ben dat het gros van de subsidies gebruikt wordt om papier en inkt te kopen om verslagen van nutteloze vergaderingen af te drukken en door te sturen naar elkaar. Dat is een gevolg van het "verstaatsen" van een stuk samenleving: de spontaniteit moet plaats ruimen voor papierwerk, want alles moet kunnen verantwoord worden via de criteria van de overheid en iedereen wil zijn zegje kunnen doen. Dat de hulpbehoevenden daarbij niet geholpen worden, lijken weinigen te beseffen. Ik ben er redelijk zeker van dat de onderfinanciering van "private solidariteit" te zoeken is in de belastingdruk en de subsidie-neiging van de overheid. Wat is de reactie van mensen als je gaat fund-raisen? "Vraag subsidies aan, laat me gerust, ik betaal zo al genoeg". Hoeveel mensen passeren zwervers en bedelaars, terwijl ze denken "ga naar het OCMW"? In de V.S., vóór de introductie van de New Deal onder Roosevelt, was de zogenaamde "private charity" ontzettend belangrijk en zeer effectief. Daarna kwam de Social Security Act, en nog meer van die overheidsinstellingen, die de private organisaties gewoon uit de markt kegelden. En nu heeft niemand nog zin om zo'n private organisatie uit de grond te stampen, of te financieren - hé, je kan gewoon aan de overheid vragen "dat ze er iets aan doen", waarom zou je jezelf vermoeien met vrijwilligerswerk? Mijn respect voor degenen die wél initiatief nemen is dan ook zeer groot, want ze werken niet meteen in makkelijke omstandigheden.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: om elektriciteit kun je niet heen, om de post wel. Daarom is elektriciteit wel een onontkoombare maatschappelijke dienst en de post niet (meer). Citaat:
Feit is ook dat 'groene stroom' fictie is, omdat je niet kunt zeggen waar de stroom die door jouw gloeilamp gaat precies vandaan komt. Je kunt alleen zeggen welk percentage van �*lle stroom die aan het net geleverd wordt waar vandaan komt. Dat betekent dus dat iedereen op dat net een evengroot aandeel stroom uit kernenergie, een evengroot aandeel stroom uit fossiele brandstoffen en een evengroot aandeel stroom uit hernieuwbare energiebronnen door zijn elektriciteitskabels heeft lopen. Dat maakt 'groene stroom' als apart aanbod met een apart tarief compleet belachelijk. Aangezien het elektriciteitsbedrijf alleen het aandeel stroom uit hernieuwbare energiebronnen dat door het gehele elektriciteitsnet stroomt kan opvoeren, zou het logisch zijn dat dat gebeurt met de inkomsten uit alle afnemers van dat net. En waarschijnlijk gebeurt dat ook... In plaats van mensen iets onzinnigs als groene stroom aan te smeren, zou de overheid beter de elektriciteitsbedrijven kunnen verplichten een bepaald deel van de opbrengst te besteden aan het opvoeren van het aandeel stroom uit hernieuwbare energiebronnen. Daar plukt iederéén immers de voordelen (minder CO2-uitstoot) van, niet alleen de mensen die bereid zijn om daar extra voor te betalen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||||
|
![]() Citaat:
Over gratis heb ik het helemaal niet gehad. Waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel. Citaat:
Nu je stookolie noemt moet ik eerlijk gezegd toegeven dat je in België inderdaad de keus hebt tussen gas of stookolie. Is dat overigens ook daadwerkelijk een keuze, of is men verplicht gas af te nemen als dat beschikbaar is? In ieder geval is die situatie verschillend van die in NL, waar (nagenoeg) elk huishouden op het gasnet is aangesloten en (nagenoeg) niemand stookolie gebruikt. Als je inderdaad kunt kiezen tussen gas of stookolie, is concurrentie misschien wel geoorloofd. Hoewel... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Ik weet niet of jou een ander tariefsysteem in elke aanbestedingsregio van het openbaar vervoer (incl. trein) wat lijkt, maar mij lijkt zo'n versnippering, waardoor je bijvoorbeeld vijf verschillende kaartjes moet kopen i.p.v. één, wel degelijk een verslechtering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Je definitie van "onontkoombaar" slaat echter nergens op... als ik wil zeilen, moet ik een zeilboot kopen - ik kan niet met mijn wagen gaan zeilen. Zeilboten zijn onontkoombaar, gegeven mijn verlangen om te gaan zeilen.
Zo kan ik van alle mogelijke diensten en goederen zeggen dat ze onontkoombaar zijn, gegeven mijn predispositie om een bepaald doel te bereiken. Als je met de PC wil werken is elektriciteit onontkoombaar. Maar waarom zou je met de PC moéten werken, als je in plaats van e-mails evengoed... een brief kan sturen? De PC levert echter een aanzienlijke verbetering van de levensstandaard; en om de levensstandaard te verbeteren is elektriciteit inderdaad belangrijk. Zoals ik echter al stelde, heeft de mensheid relatief gezien meer tijd zonder elektriciteit doorgebracht dan mét elektriciteit. Elektriciteit (gas, stromend water) zijn dus niét absoluut onontkoombaar; het is enkel onontkoombaar als men een bepaald niveau van welvaart voor ogen heeft. Op een zeker stadium van de geschiedenis was dat niveau "luxe", enkel bereikbaar voor de lucky few; door het inherente werken van de markt is elektriciteit steeds wijder verspreid geraakt zodat steeds meer mensen kunnen delen in dit hoger niveau van welvaart. Om dit hoger niveau van welvaart te behouden is elektriciteit misschien onontkoombaar - maar dat is het niet in absolute termen; en er is a priori geen reden waarom we niet zouden kunnen eisen dat een hoger niveau van welvaart als ijkpunt wordt genomen: wie mobiel wil telefoneren, moét wel over een GSM beschikken; je kan niet meer of minder "mobiele telefonie" door één GSM rammen, en telefonie is telefonie, dus concurrentie is hier onzinnig en nutteloos; de overheid moet zich dus moeien met mobiele telefonie want mobiele telefonie is onontkoombaar om een bepaald (hoger) niveau van welvaart te bereiken. Bij wijze van samenvatting: "onontkoombaar" slaat enkel op een welbepaald niveau van welvaart en er is geen reden waarom we dit niveau van welvaart (en niet een lager of een hoger) als ijkpunt zouden moeten nemen. Maar zelfs al was elektriciteit in absolute termen onontkoombaar, dan nog is dit geen argument voor overheidsingrijpen. Zoals ik stelde, en waar je het niet mee oneens bent, leidt concurrentie in een markt met homogene goederen tot lagere prijzen dan (ceteris paribus) het geval zou zijn in een markt met heterogene goederen. (Mochten alle auto's exact hetzelfde zijn, zou er veel meer op de prijs geconcurreerd worden). Dit is een these die je niet betwist, maar, zo stel je: een vrije markt zou geen incentive hebben om te investeren in leidingen en nieuwe capaciteit. Naar alle normen van deugdelijk bedrijfsbeheer - gericht op winstmaximalisatie - is zo'n investering echter wél nuttig. De onderneming die aan netbeheer doet (of ze nu wel of niet een deel uitmaakt van de energieproducent laten we in het midden) heeft er alle belang bij dat het netwerk goed functioneert, dat er geen pilonen naar beneden komen vallen enzoverder. De bakker heeft er ook alle belang bij om voldoende brood aan te bieden; het is immers zijn inkomstenbron. De netbeheerder heeft er alle belang bij om leidingen te leggen die veel zullen gebruikt worden (d.w.z. leidingen die de drukste punten verbinden) zodat er een sterke prikkel bestaat om overbelasting van het netwerk te voorkomen door extra capaciteit in te schakelen. Een elektriciteitsproducent heeft er dan weer alle belang bij om zo efficiënt mogelijk te produceren. Wanneer productie winstgevend is, zullen er dus centrales bijgebouwd worden; wanneer sommige centrales verlieslatend zijn (bv. dure kosten voor gas) zullen alternatieven gezocht worden, enzoverder. In het geval van Californië kun je moeilijk van een "liberalisering" spreken, tenzij je zou bedoelen dat maatregelen om de bouw van nieuwe centrales te verhinderen, maximumprijzen en een dozijn regulators de natte droom van iedere liberaal is. Zoals Reisman opmerkte: iedereen die een beetje economische theorie kent, kon zo voorspellen dat de "liberalisering" (in de praktijk het opheffen van maximumprijzen in één regio) tot een gigantische toename van de prijs in dié ene regio zou leiden: maximumprijzen leiden tot een grotere vraag dan het aanbod aankan; door in één regio de maximumprijzen op te heffen kwam de totale vraag van alle andere regio's terecht op die ene gedereguleerde markt. Op andere plaatsen was het zo dat de combinatie van hogere wholesale-prijzen (industriële aankoop) en maximumprijzen voor consumenten, de rendabiliteit van intermediairs onderuit haalde en dus het aanbod nog verder inperkte. Mocht men gewoon de hele boel privatiseren, zonder maximumprijzen, zonder regulators, en zonder schema's om de bouw van nieuwe centrales te ontmoedigen, dan zou dit op korte termijn tot een prijsstijging geleid hebben (maar tot een afname van black-outs), en op lange termijn tot meer centrales, meer aanbieders, en een lagere prijs.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Of neen wacht, zoiets gaan we dan "kartelvorming" vinden en verbieden...
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Op een aantal plaatsen in Europa hebben we al kunnen zien wat de logica van concurrentie in het openbaar vervoer zonder overheidsingrijpen betekent: een vicieuze cirkel van minder aanbod om de kosten te drukken, waardoor minder vraag overblijft en het aanbod verder verminderd wordt. Of in gewone mensentaal: het schrappen of inkrimpen (minder ritten per dag) van buslijnen die niet goed genoeg draaien, waardoor het aanbod slechter wordt, meer mensen de auto pakken omdat ze niet meer kunnen vertrouwen op een volwaardige dienstverlening, en er wederom buslijnen geschrapt of ingekrompen moeten worden omdat ze niet goed genoeg draaien. Alleen zo kan het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt winstgevend zijn. Dat betekent helaas wel dat steeds minder mensen met het openbaar vervoer gaan, wat nog niet zo erg zou zijn als ze niet in plaats daarvan massaal in de wagen stappen, waardoor meer en langere files en meer milieubelasting ontstaan. Ik snap wel dat men daar in België geen ervaring mee heeft en daarom sommigen nog geloven in een volledig vrije markt, maar de ervaringen met andere landen leren dat het niet zo fantastisch geweldig is als je wil doen uitschijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een ander risico waar je misschien niet bij stilstaat, is de mogelijkheid dat om wat voor reden dan ook de netbeheerder failliet gaat. Jaha, faillissementen gebeuren in een vrije markt! ![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |