Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2003, 13:45   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Het lijkt allemaal heel leuk.
Maar kan iemand mij dan vertellen waarom in kapitalistische landen zoveel mensen onder de armoedegrens leven ?
Om niet gestudeerd te hebben slaagden de russen toch maar in een geslaagd ruimteprogramma op poten te zetten.
Ach wat voor propaganda is dat nu weer in de oude USSR leefde 90% van de mensen onder de armoedegrens in vergelijking met het westen (wel eigenlijk 0 omdat de USSR geen armoedegrens had) . In 91' leefde sommige mensen 20 km buiten moskou zoals ze hier 100 jaar geleden leefde. Geen electriciteit, geen lopend water , opstaan en gaan slapen met de beesten ,... miljoenen russen leefde zo nog op dat moment .
55 jaar geleden leefden we op 5 km. Van Gent ook nog zonder lopend water en elektriciteit.
Zelfs in de buitenwijken van Gent moesten ze water halen aan een gemeenschappelijke pomp en gingen ze naar en gemeenschappelijke wc.
Uw vraag wordt rechtsreeks beantwoord in de tekst. De armoedegrens is een relatief gegeven. Die grens wordt bepaald door de helft van de mediaan van het inkomen. Dit wil zeggen dat als de kloof arm-rijk groot is, de armoede toeneemt.

Stel jezelf nu even de vraag of jij armer wordt doordat ik rijker wordt? Relatief gezien is dat uiteraard zo. Maar als jij 1000 frank opslag krijgt, en ik 10,000 frank opzeg, ben jij dan armer geworden? Het antwoord is overduidelijk. Mensen associeren met armoede een gebrek aan levensnoodzakelijke dingen, en jammer genoeg geven de armoedecijfers dit niet weer.
Volgens mij zitten we op dezelfde golflengte, we benaderen het alleen vanuit een verschillende invalshoek.

Ik heb helemaal niet de indruk dat ik ongelukkiger was toen we het zonder leidingwater en elektriciteit moesten stellen, het was voor anderen ook zo.
Nu kan ik mij een leven zonder niet meer voorstellen, behalve als vrijetijdsactiviteit.
Dat geldt nog meer voor de jongeren onder ons. Die hebben het nooit meegemaakt en vinden dat alles vanzelfsprekend.
Dat wordt nog eens versterkt door de reclame die de indruk probeert te wekken dat een leven zonder de moderne luxe niet kan.
Voor een deel is dat ook zo, door het kapitalistisch systeem kunnen we eenvoudig niet meer zonder, zelfs niet zonder auto.
In een afgelegen gehucht is er immers geen winkel meer, geen postkantoor, geen gemeentehuis, geen uitgaansleven.
Het dichtstbijzijnde hospitaal bevindt zich op 20 km en meer.

Anderzijds gaan de lage lonen in de industrie steeds sneller omlaag in vergelijking met de hogere lonen. Veel jongeren teren nu reeds op de steun van de ouders zolang die ouders nog zelf reserve hebben natuurlijk.
Een en ander zorgt ervoor dat beginnende gezinnen het steeds moeilijker krijgen om het hoofd boven water te houden. Een zware verkeersboete betekent voor hen al vlug een volledig maandloon.

Het opengooien van de grenzen vergroot natuurlijk het probleem.
Dat betekent goedkope arbeidskrachten die niet aan de Belgische wetten gehouden zijn.
Zo kunnen ze zonder inschrijvingsbewijs, zonder keuring en met een waardeloze verzekering op onze wegen rondtoeren. Worden er nepfirma’s opgezet die probleemloos de Belgische wetten omzeilen en dus voor oneerlijke concurrentie zorgen.
De voorbeelden die je geeft hebben echter, op het arbeidsmarktgegeven na - dat trouwens slechts uw opinie is -, niets met kapitalisme te maken, eerder met anti-kapitalisme.
Oud 1 november 2003, 16:39   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het eerder “de schaduwzijde van het kapitalisme” noemen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 00:50   #23
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anderzijds gaan de lage lonen in de industrie steeds sneller omlaag in vergelijking met de hogere lonen. Veel jongeren teren nu reeds op de steun van de ouders zolang die ouders nog zelf reserve hebben natuurlijk.
Was dat vroeger dan niet zo?
Citaat:
Een en ander zorgt ervoor dat beginnende gezinnen het steeds moeilijker krijgen om het hoofd boven water te houden. Een zware verkeersboete betekent voor hen al vlug een volledig maandloon.
1 van de grootste problemen is de prijs van huizen. Een prijs die door een aantal anti-kapitalistische maatregelen hoog gehouden wordt.
Citaat:
Dat betekent goedkope arbeidskrachten die niet aan de Belgische wetten gehouden zijn.
Hoezo, arbeiders die niet aan wetten gebonden zijn? Van welk land je ook komt, je hebt je hier aan de Belgische arbeidswetgeving te houden.
Citaat:
Zo kunnen ze zonder inschrijvingsbewijs, zonder keuring en met een waardeloze verzekering op onze wegen rondtoeren.
Je moet je hier vragen of het goed is dat wij een keuring en een verzekering moeten hebben. Maar dan nog zijn er op dat vlak maatregelen te nemen, die niet zo antikapitalistisch zijn.
Citaat:
Worden er nepfirma’s opgezet die probleemloos de Belgische wetten omzeilen en dus voor oneerlijke concurrentie zorgen.
En waarom kunnen die Belgische firma's die wetten dan niet omzeilen? Zijn zij minder creatief? Of als de firma's de wetten omzeilen door illegale praktijken, dan moet daar maar een goed rechtssysteem voor zijn.
Daarnaast: een wet die teveel omzeilt wordt is waarschijnlijk een slechte wet. Neem nu zwartwerk: een logisch gevolg van het feit dat legaal werken zoveel meer kost dan illegaal werken. Maar die extra zwartwerkers creëren wel ook welvaart. Dus zo slecht zijn ze ook niet.
Oud 2 november 2003, 15:51   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Was dat vroeger dan niet zo?
Denk ik niet.
Zover ik mij kan herinneren zijn de lonen blijven stijgen.
Nu probeert men zoveel mogelijk vaste (dure) werknemers af te danken en te vervangen door goedkope interims.
Vroeger werkten kinderen een tijdlang voor de ouders om ze wat ademruimte te geven.
Nu nog moeten ouderen soms bijdragen voor de verzorging van hun ouders en hun getrouwde kinderen steunen.
Was daar geen wetsvoorstel van Q om de kleinkinderen rechtstreeks van de grootouders te laten erven?

Citaat:
Citaat:
1 van de grootste problemen is de prijs van huizen. Een prijs die door een aantal anti-kapitalistische maatregelen hoog gehouden wordt.
Kun je dat nader verklaren ?
Citaat:
Citaat:
Hoezo, arbeiders die niet aan wetten gebonden zijn? Van welk land je ook komt, je hebt je hier aan de Belgische arbeidswetgeving te houden.
Was daar geen staking van de dokwerkers omdat scheepsbemanningen mochten lossen ?
Truckers van buiten de EU ontsnappen op veel punten aan de controle.
Wordt er weer niet gewerkt aan het verstrengen van het rijbewijs van truckers om het aantal ongevallen met vrachtwagens terug te dringen. ?
Hoe ga je dat opleggen aan buitenlandse ondernemingen ?
Citaat:
Citaat:
Zo kunnen ze zonder inschrijvingsbewijs, zonder keuring en met een waardeloze verzekering op onze wegen rondtoeren.
Je moet je hier vragen of het goed is dat wij een keuring en een verzekering moeten hebben. Maar dan nog zijn er op dat vlak maatregelen te nemen, die niet zo antikapitalistisch zijn.
Mag men zich inderdaad afvragen, maar als die wetten overbodig zijn dan moeten ze ook niet opgelegd worden aan de autochtone bevolking.
Citaat:
Citaat:
Worden er nepfirma’s opgezet die probleemloos de Belgische wetten omzeilen en dus voor oneerlijke concurrentie zorgen.
En waarom kunnen die Belgische firma's die wetten dan niet omzeilen? Zijn zij minder creatief? Of als de firma's de wetten omzeilen door illegale praktijken, dan moet daar maar een goed rechtssysteem voor zijn.
Daarnaast: een wet die teveel omzeilt wordt is waarschijnlijk een slechte wet. Neem nu zwartwerk: een logisch gevolg van het feit dat legaal werken zoveel meer kost dan illegaal werken. Maar die extra zwartwerkers creëren wel ook welvaart. Dus zo slecht zijn ze ook niet.
O dat wordt gedaan maak je maar geen zorgen.
Dat buitenlandse firma’s minder gemakkelijk te controleren zijn is niet moeilijk te begrijpen.
Of zwartwerk een toegevoegde waarde is voor de samenleving valt te betwijfelen.
Ook de zwartwerker zal zonodig beroep doen op de sociale zekerheid.
Bovendien is er een hemelsbreed verschil tussen het laten opknappen van klusjes en het tewerkstellen van illegalen.
Oud 3 november 2003, 10:14   #25
k9

Standaard

Citaat:
Denk ik niet.
Nu probeert men zoveel mogelijk vaste (dure) werknemers af te danken en te vervangen door goedkope interims.
Niet echt soms gebeurd dat maar alleen voor werk dat geen of nauwelijks opleiding vraagt. En tegenwoordig heb je niet zoveel van dat soort werk meer in belgie .

[quote]
[quote]
Citaat:
Nu niet overdrijven en dat is simpel: rij niet te snel .

Citaat:
Was daar geen staking van de dokwerkers omdat scheepsbemanningen mochten lossen ?
Wordt er weer niet gewerkt aan het verstrengen van het rijbewijs van truckers om het aantal ongevallen met vrachtwagens terug te dringen. ?
Die bemanningen zijn nog steeds onderwerpen aan bepaalde voorwaarden en dat van die truckers is op EU niveau ook daar moeten die aan bepaalde voorwaarden voldoen.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 12:02   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Denk ik niet.
Niet echt soms gebeurd dat maar alleen voor werk dat geen of nauwelijks opleiding vraagt. En tegenwoordig heb je niet zoveel van dat soort werk meer in belgie .
Het gaat inderdaad om werk dat geen al te hoge opleiding vereist.
Maar dat was in het verleden ook zo en toen werden wel eerlijke lonen uitbetaalt.
Vaak gaat het om zwaar en ongezond werk, ik vind dat die mensen ook recht hebben op een menswaardig bestaan en een eerlijk loon.
Oud 3 november 2003, 12:15   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nu niet overdrijven en dat is simpel: rij niet te snel .
Ik neem aan dat U nooit een overtreding zult begaan.
Ik bestuur ondertussen 35 jaar een wagen en ben daarbij één keer geflitst voor overdreven snelheid (62/u).
Daarnaast heb ik weet van 2 keer dat ik wegens verstrooidheid door een rood licht reed, gelukkig zonder dat dit vastgesteld werd.
Als U het er beter vanaf brengt dan moet ik u feliciteren, maar ik besef dat de meeste mensen wel eens per ongeluk een overtreding begaan, dan zult u maar eens pech hebben.
Oud 3 november 2003, 12:19   #28
k9

Standaard

Citaat:
Maar dat was in het verleden ook zo en toen werden wel eerlijke lonen uitbetaalt.
Wat is een "eerlijk loon" voor jou?

Citaat:
Vaak gaat het om zwaar en ongezond werk, ik vind dat die mensen ook recht hebben op een menswaardig bestaan en een eerlijk loon.
Niet helemaal, ik heb het eerder op jobs zoals rekkenvuller, zwaar? Denk het niet daarboven ken jij iets zoals RST (repetitive strain syndrom) veel voorkomend bij informatici helemaal niet gezond hoor.

Op een eerlijk loon hebben ze inderdaad recht maar eerlijk voor mij betekend iets waarvan ze kunnen leven en dat is nu het geval.

De kwestie is eerder wat jij een "eerlijk" loon vind.
Oud 3 november 2003, 12:22   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Die bemanningen zijn nog steeds onderwerpen aan bepaalde voorwaarden en dat van die truckers is op EU niveau ook daar moeten die aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Daar zeg je het zelf “op EU niveau”.
Oud 3 november 2003, 12:23   #30
k9

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nooit gezegd maar ik weet wel dat ALS ik geen geld zou hebben om een boete te betalen ik 10keer zo voorzichtig zal zijn als nu.

Als je een overtreding begaat moet je niet komen zagen dat je te arm bent om ze te betalen.

Citaat:
Ik bestuur ondertussen 35 jaar een wagen en ben daarbij één keer geflitst voor overdreven snelheid (62/u).
Daarnaast heb ik weet van 2 keer dat ik wegens verstrooidheid door een rood licht reed, gelukkig zonder dat dit vastgesteld werd.
Als U het er beter vanaf brengt dan moet ik u feliciteren, maar ik besef dat de meeste mensen wel eens per ongeluk een overtreding begaan, dan zult u maar eens pech hebben.
Per ongeluk door het rood licht rijden? Dat moet je toch wel heel onoplettend aan het rijden zijn hoor. De enige keren dat mij dat gebeurt is als ik nog probeer een oranje licht te halen en moest ik weten dat ik geen geld heb om zoiets te betalen zou ik stoppen en geen risico's pakken.
Oud 3 november 2003, 12:25   #31
k9

Standaard

Citaat:
Tja ik zie hier weinig boliviaanse of australische chauffeurs hoor. Het overgrote deel van de chauffeurs zijn nu eenmaal europeanen . Het is niet echt rendabel om met een vrachtwagen vanuit het midden oosten te komen.
Oud 3 november 2003, 17:23   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat is een "eerlijk loon" voor jou?

Citaat:
Niet helemaal, ik heb het eerder op jobs zoals rekkenvuller, zwaar? Denk het niet daarboven ken jij iets zoals RST (repetitive strain syndrom) veel voorkomend bij informatici helemaal niet gezond hoor.

Op een eerlijk loon hebben ze inderdaad recht maar eerlijk voor mij betekend iets waarvan ze kunnen leven en dat is nu het geval.

De kwestie is eerder wat jij een "eerlijk" loon vind.
Wanneer het loon 10 jaar geleden hoger was voor een bepaald werk dan nu, vind ik dat geen eerlijk loon. Temeer daar het levensonderhoud ondertussen gestegen is.
En ik denk daarbij niet alleen aan rekkenvullers.
Maar als hun loon gelijk is aan een werkloosheidsuitkering vind ik dat inderdaad een oneerlijk loon.
Oud 3 november 2003, 17:32   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat heb ik nooit gezegd maar ik weet wel dat ALS ik geen geld zou hebben om een boete te betalen ik 10keer zo voorzichtig zal zijn als nu.

Als je een overtreding begaat moet je niet komen zagen dat je te arm bent om ze te betalen.

Citaat:
Per ongeluk door het rood licht rijden? Dat moet je toch wel heel onoplettend aan het rijden zijn hoor. De enige keren dat mij dat gebeurt is als ik nog probeer een oranje licht te halen en moest ik weten dat ik geen geld heb om zoiets te betalen zou ik stoppen en geen risico's pakken.
Door bestuurders van uw slag ben ik voorstander van het rijbewijs met strafpunten.
Dat is pas eerlijk voor iedereen.
Wanneer u alleen uitkijkt voor een eventuele boete bent u een gevaar op de weg.
Geld genoeg hebben om de verkeersregels aan uw laars te lappen is geen vrijgeleide om anderen in gevaar te brengen.
Oud 3 november 2003, 17:32   #34
k9

Standaard

Citaat:

Wanneer het loon 10 jaar geleden hoger was voor een bepaald werk dan nu, vind ik dat geen eerlijk loon. Temeer daar het levensonderhoud ondertussen gestegen is.
Dat heeft toch niks te maken met eerlijk of oneerlijk. Neem nu informatici de markt nu is slechter dan enkele jaren geleden . Krijgen die nu geen eerlijk loon? nope er zijn er gewoon veel te veel en veel te veel zijn slecht opgeleid.

Citaat:
En ik denk daarbij niet alleen aan rekkenvullers.
Maar als hun loon gelijk is aan een werkloosheidsuitkering vind ik dat inderdaad een oneerlijk loon.
Als je er van kan leven (en dat kan je) dan is dat toch goed?

Als je iets beter wil dan zoek je iets beter . Als het hetzelfde loon is als een werkloosheiduitkeringen zullen er ongetwijfeld wat profiteurs zeggen "foert ik stop met werken en dop" maar zo'n mensen heb je altijd.
Oud 3 november 2003, 17:35   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tja ik zie hier weinig boliviaanse of australische chauffeurs hoor. Het overgrote deel van de chauffeurs zijn nu eenmaal europeanen . Het is niet echt rendabel om met een vrachtwagen vanuit het midden oosten te komen.
En de voorwaarden om een wagen te besturen zijn natuurlijk in alle landen van de EU gelijk.
Oud 3 november 2003, 17:37   #36
k9

Standaard

Citaat:
Door bestuurders van uw slag ben ik voorstander van het rijbewijs met strafpunten.
Van mijn slag? Als ik door het rood licht rij is het per ongeluk als jij het doet is het omdat je onoplettend bent. Als er bij mij auto's/fietsers/voetgangers zijn zie ik dat perfect en stop ik, jij zou erop knallen.

Citaat:
Geld genoeg hebben om de verkeersregels aan uw laars te lappen is geen vrijgeleide om anderen in gevaar te brengen.
Geld genoeg ? verre van alleen kan je af en toe onder bepaalde omstandigheden (laat s'avonds, geen ander verkeer) zo'n risico's wel eens nemen. Denk nu niet dat ik elke dag door het rood licht rij tegen 200 km/H als de andere kant het al groen is . Nee het is heel af en toe als ik een oranje licht verkeerd inschat .

Ik een gevaar op de weg? Komende van iemand die zelf zegt dat hij af en toe zonder het weten door het rood rijd is dat heel merkwaardig. Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen daar staat een veel groter gevaar.
Oud 3 november 2003, 17:41   #37
k9

Standaard

Citaat:
En de voorwaarden om een wagen te besturen zijn natuurlijk in alle landen van de EU gelijk.
Ongeveer ja, je hebt geen enkele land waar ze zomaar rijbewijzen uitdelen als snoepjes. De regels zijn ongeveer hetzelfde met enkele kleine uitzonderingen. Soms soepeler dan in belgie soms strenger.

http://europa.eu.int/comm/transport/...e/index_nl.htm

als je je wil amuseren
Oud 3 november 2003, 21:01   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Van mijn slag? Als ik door het rood licht rij is het per ongeluk als jij het doet is het omdat je onoplettend bent. Als er bij mij auto's/fietsers/voetgangers zijn zie ik dat perfect en stop ik, jij zou erop knallen.

Citaat:
Geld genoeg ? verre van alleen kan je af en toe onder bepaalde omstandigheden (laat s'avonds, geen ander verkeer) zo'n risico's wel eens nemen. Denk nu niet dat ik elke dag door het rood licht rij tegen 200 km/H als de andere kant het al groen is . Nee het is heel af en toe als ik een oranje licht verkeerd inschat .

Ik een gevaar op de weg? Komende van iemand die zelf zegt dat hij af en toe zonder het weten door het rood rijd is dat heel merkwaardig. Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen daar staat een veel groter gevaar.
Als u een inschattingsfout maakt om te stoppen voor het rood zie ik niet in waarom u geen inschattingsfout zou maken indien er wel auto's/fietsers/voetgangers zijn.
Het verschil is dat ik mijn fouten herken en eruit probeer te leren terwijl u uw fouten probeert te vergoelijken.
Twee keer op 35 jaar is niet af en toe vind ik.
En als ik vanuit stilstand te vroeg door de lichten rij zou er weinig sprake van erop knallen zijn.
Oud 3 november 2003, 21:23   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ongeveer ja, je hebt geen enkele land waar ze zomaar rijbewijzen uitdelen als snoepjes. De regels zijn ongeveer hetzelfde met enkele kleine uitzonderingen. Soms soepeler dan in belgie soms strenger.

http://europa.eu.int/comm/transport/...e/index_nl.htm

als je je wil amuseren
Ik merk dat we het op dat punt zowat eens zijn, ongeveer zoals u schrijft.
Zijn er in alle landen autokeuringen zoals ze in België gebeuren ?
Er zijn minimum vereisten vastgelegd door de EU, maar de lidstaten kunnen ze wel strenger toepassen.
Ik denk bijvoorbeeld aan het voorstel van Bertje om de opleidingen van vrachtwagenbestuurders te verstrengen teneinde de ongevallen met vrachtwagens te verminderen.
Op zich geen slecht voorstel vind ik maar dat zou europees moeten geregeld worden.
Het zou wel eens interessant zijn om cijfers te kunnen vergelijken. Hoeveel ongevallen worden er veroorzaakt naargelang de nationaliteit.
Oud 4 november 2003, 11:15   #40
k9

Standaard

Citaat:
Als u een inschattingsfout maakt om te stoppen voor het rood zie ik niet in waarom u geen inschattingsfout zou maken indien er wel auto's/fietsers/voetgangers zijn.
Heel simpel omdat ik zo geen risico's neem als er fietsers auto's of voetgangers zijn ben ik altijd al gestopt en heb ik nog nooit door het rood gereden.

Citaat:

Het verschil is dat ik mijn fouten herken en eruit probeer te leren terwijl u uw fouten probeert te vergoelijken.
Twee keer op 35 jaar is niet af en toe vind ik.
En als ik vanuit stilstand te vroeg door de lichten rij zou er weinig sprake van erop knallen zijn.
Ach nee het is dan maar groen aan de ander kant 2 keer dat je weet Ik kan me goed voorstellen dat iemand die zonder dat hij het weet door een rood licht rijd er af en toe doorrijd zonder het te beseffen en zonder het achteraf te weten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be