Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2006, 13:23   #21
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het heeft dus niks te maken met franstaligen die dolgraag Nederlandse lessen willen krijgen, maar met franstalige autochtonen die de toevloed van franstalige allochtonen in de scholen (en bijgevolg automatische verlaging van onderwijsniveau) willen ontvluchten.
Maar en passant wordt wel de kennis van het Nederlands onder de Franstalige Brusselaars verbeterd en dat is positief.

Overigens is het niet meer dan logisch als de bevolking voor de helft uit allochtonen bestaat, dat de schoolpopulatie ook voor de helft uit allochtonen bestaat. Als je dat niet wilt aanvaarden, moet je een eigen school oprichten (tja, zo vrij is het onderwijs blijkbaar niet in België) of ergens anders gaan wonen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 13:30   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Maar en passant wordt wel de kennis van het Nederlands onder de Franstalige Brusselaars verbeterd en dat is positief
Het zou kunnen "meegenomen" zijn, maar is wel nadelig voor de Nederlandstalige kinderen: op de speelplaats zal Frans de voertaal worden.

Citaat:
Overigens is het niet meer dan logisch als de bevolking voor de helft uit allochtonen bestaat, dat de schoolpopulatie ook voor de helft uit allochtonen bestaat. Als je dat niet wilt aanvaarden, moet je een eigen school oprichten (tja, zo vrij is het onderwijs blijkbaar niet in België) of ergens anders gaan wonen.
Je slaat een aantal dingen door elkaar.

Bedoel je nu dat indien er een invasie optreedt, en je jezelf niet mag verdedigen tegen die invasie, je maar gewoon moet gaan vluchten?

Waarom moet ik in mijn EIGEN land, mijn kinderen minder mogelijkheden tot kwalitatief onderwijs laten ondergaan omdat er een invasie van on-aanpasbaren optreedt? Waarom mag ik niet eisen van mijn regering dat het de on-aanpasbaren zijn die "dan maar ergens anders moeten gaan wonen"?

Waarom moeten MIJN kinderen de helft van de lesuren zich zitten vervelen terwijl de juf of meester de andere helft van de klas leert wat "groot" "klein" "meer" of "minder" is aan Nederlandsonkundigen?

Waarom hebben MIJN kinderen in MIJN land niet het recht op NORMAAL onderwijs?

En tussen haakjes: naar waar moeten we dan gaan lopen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 13:45   #23
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het zou kunnen "meegenomen" zijn, maar is wel nadelig voor de Nederlandstalige kinderen: op de speelplaats zal Frans de voertaal worden.
Niet als men dat voorkomt. Een Nederlandstalige school mag er best voor zorgen dat de school ook Nederlandstalig blijft, ook op het schoolplein.

Citaat:
Bedoel je nu dat indien er een invasie optreedt, en je jezelf niet mag verdedigen tegen die invasie, je maar gewoon moet gaan vluchten?

Waarom moet ik in mijn EIGEN land, mijn kinderen minder mogelijkheden tot kwalitatief onderwijs laten ondergaan omdat er een invasie van on-aanpasbaren optreedt? Waarom mag ik niet eisen van mijn regering dat het de on-aanpasbaren zijn die "dan maar ergens anders moeten gaan wonen"?

Waarom moeten MIJN kinderen de helft van de lesuren zich zitten vervelen terwijl de juf of meester de andere helft van de klas leert wat "groot" "klein" "meer" of "minder" is aan Nederlandsonkundigen?

Waarom hebben MIJN kinderen in MIJN land niet het recht op NORMAAL onderwijs?

En tussen haakjes: naar waar moeten we dan gaan lopen?
Volgens mij haal je zelf een aantal dingen door elkaar. Ik heb het enkel over de onvermijdelijkheid dat er allochtone kinderen op school zitten als deze ook in de buurt wonen en jij begint meteen over 'onaanpasbaren'. Alsof alle allochtonen anderstalig en ook nog eens 'onaanpasbaar' zijn.

Natuurlijk moeten allochtonen Nederlands spreken. Daar moet de overheid ook werk van maken, van een goede integratie, bijv. door verplichte bijlessen. Maar anderzijds moet de autochtone bevolking ook beseffen dat allochtonen niet in hun eentje kunnen integreren. Er moet wel een plaats zijn waar autochtonen en allochtonen elkaar treffen. Of heb je liever een situatie als in Frankrijk, met volledig gescheiden werelden?
Oud 30 oktober 2006, 15:52   #24
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor de reacties op mijn vraag.
De waarheid moet gezegd worden, of die nu hard is of niet.
Maar is het ECHT ZO dat die Nederlandstalige scholen soms maar op papier 100% Nederlandstalig is en dat het er zo stuntelig aan toe gaat dat Nederlandstalige kinderen hun school elders moeten zoeken?!

Een Nederlandstalige school is een school waar je in het Nederlands les krijgt. Punt. Nederlands leren moet ervoor gebeuren of in het ergste geval ondertussen maar dan elders!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Niet als men dat voorkomt. Een Nederlandstalige school mag er best voor zorgen dat de school ook Nederlandstalig blijft, ook op het schoolplein.
Ik heb familie die daar nog over kan meespreken. Straf als je (in Oost-Vlaanderen) Nederlands durfde praten op het schoolplein! En nonnen (!) die in de lagere school vanalles bazelden in het Frans tegen kinderen die er toch niks van begrepen. Maar groot verschil : in Brussel heb je de keuze.

Citaat:

Natuurlijk moeten allochtonen Nederlands spreken. Daar moet de overheid ook werk van maken, van een goede integratie, bijv. door verplichte bijlessen.
Dimitri, je bent meestal goed op de hoogte , en zulke bijlessen bestaan. Het probleem is dat integratie van een familie niet een knop is die je voor eens en voor altijd kan indrukken : er zijn allochtonen die degelijk Nederlands praten maar uitsluitend de moedertaal spreken tegen hun kinderen. Zo blijft het probleem bestaan, het kind komt in de kleuterklas terecht en spreekt geen woord Nederlands, aan de kleuterjuf/meester om het op te lossen.

Citaat:
Of heb je liever een situatie als in Frankrijk, met volledig gescheiden werelden?
Ik vrees dat u daarvoor ook gewoon naar Vlaanderen kan , ik heb in mijn hele middelbare school en de vijf jaar dat ik nu studeer geen enkele allochtoon in mijn klas gehad... met de opmerkelijke uitzondering van een wiskundige uit Algerije die perfect drietalig (Arabisch-Frans-Nederlands)is met Nederlandstalige kinderen en haar diploma laat geldig maken, en met wie ik graag en regelmatig een praatje sla.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2006, 16:46   #25
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dimitri, je bent meestal goed op de hoogte , en zulke bijlessen bestaan. Het probleem is dat integratie van een familie niet een knop is die je voor eens en voor altijd kan indrukken : er zijn allochtonen die degelijk Nederlands praten maar uitsluitend de moedertaal spreken tegen hun kinderen. Zo blijft het probleem bestaan, het kind komt in de kleuterklas terecht en spreekt geen woord Nederlands, aan de kleuterjuf/meester om het op te lossen.
Ik denk dat je ouders daar wel op aan mag spreken. Een voorstel van de VVD is nu om bij het consultatiebureau al een taaltestje af te leggen, om te kijken of het kind thuis in het Nederlands of in een andere taal wordt opgevoed. Zo kun je indien nodig ingrijpen en opvoedingsondersteuning geven.

Citaat:
Ik vrees dat u daarvoor ook gewoon naar Vlaanderen kan , ik heb in mijn hele middelbare school en de vijf jaar dat ik nu studeer geen enkele allochtoon in mijn klas gehad... met de opmerkelijke uitzondering van een wiskundige uit Algerije die perfect drietalig (Arabisch-Frans-Nederlands)is met Nederlandstalige kinderen en haar diploma laat geldig maken, en met wie ik graag en regelmatig een praatje sla.
In mijn studie zijn inderdaad ook weinig allochtonen, die gaan voornamelijk voor populaire studies waarmee je snel veel geld kunt verdienen (rechten ). Op mijn middelbare school was toch wel een redelijk percentage allochtoon, en dat is nochtans een elitaire school, maar wel een openbare die verplicht is iedereen aan te nemen die aan de voorwaarden voldoet. Ook op mijn basisschool waren redelijk wat allochtonen en ook dat was een openbare school. Daaronder een groepje behoorlijk irritante Marokkaantjes, waarvan ik weet dat eentje nu een broodjeszaak heeft. Hij schijnt nu veel last te hebben van agressieve rondhangende jongeren rond zijn zaak...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be