![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat ik dat niet kan en dus iemand anders betaal om het voor mij te doen. Zoals ik ook de autogarage, supermarkt, schoenwinkel en slager betaal. Is dat een antwoord voor de essentie van TomB's vraag? En wat zijn we hiermee dan wel wijzer geworden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook het snelst groeiend land, China, weert Windows. Over x jaar zal een groot aantal Chinezen met Linux werken zoals wij met Windows. Deze zaken zijn een doorn in M$ 's oog en ze tracht vanalles om dit te voorkomen, bvb door eigen implementaties te maken van vanalles en nog wat die *niet volledig* compatibel zijn met bvb www standaarden terwijl de opensource gemeenschap juist wel die standaarden 100% volgt. Zo probeert M$ de informatieuitwisseling tussen niet-M$ en M$ toepassingen in voldoende mate te hinderen om een naadloos samenwerken van beide systemen te voorkomen. Onlangs heeft ze zelfs een commerciele linux variant met de naam Lindows aangeklaagd wegens de naam en enkele klotelandjes zoals Belgïe heeft ze daarin gelijk gegeven. Terwijl M$ een boete van een half miljard euro wacht voor veel ernstiger feiten dan een naam die op iets gelijkt. Lees maar op http://www.lindows.com/ bovenaan: Important Notice! Pending Lindows' appeal visitors from the Netherlands, Belgium, and Luxembourg are not permitted to access the Lindows.com website or purchase Lindows products |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Meer zelfs, Lindows heeft zijn naam in de Benelux vervangen door Lin--- (spreek uit: Lindash) en nog heeft Microsoft het bedrijf aangeklaagd omdat het te veel op 'Windows' zou lijken. Een typisch voorbeeld van een bedrijf dat een ander bedrijf via de rechtbank probeert kapot te maken.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
u betaalt 10000 frank *de staat maakt 1735,54 frank winst (21%btw) *de kleinhandelaar verdient 3264,46 frank (aangenomen dat ze met een marge 2 werken) => géén netto winst hé! * de verdeler zal normaal ongeveer met een marge 1.15 werken en verdient 652,17 frank * schiet over voor de fabrikant : 4347,83 af fabriek Nu, is wal wat algeemeen gesteld, het zou kunnen dat de marges in die sector verschillen. Zo wordt voor kledij een marge 2.3 tot 3 aangehouden door de kleinhandel, op wagens is dit maar 1.15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat houdt u tegen om een ander product te kopen?
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Scroll aub eens terug. Misschien kan het nog vragen vermijden. Dank U. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
Waaruit komt dat monopolie dan? Ik zie toch vele alternatieven, waarvan een heel deel vermeld in deze thread (Linux en Unix + 35000 varianten, Beos, Apple, etc.) De reden waarom die producten niet of nauwelijks verkocht worden heeft te maken met een aantal kwaliteiten die Windows heeft, maar het andere OS niet. In het kort, met mijn beperkte kennis: Apple: Draait enkel op Apple Unix: Duur Beos: Weinig hardware support, weinig programmas. Linux: Practisch geen support, geen consistency Microsoft heeft inderdaad een groot marktaandeel bijeengescharreld tussen de release van Windows 3.0 en nu. Daarvoor boksten ze op tegen alternatieven zoals PCDos, DrDos etc. Deze discussie dient niet verward te worden met het vermeende abuus van de monopoliesituatie. Die stelling kan min of meer gestaafd worden, maar dan wel voor andere programmas (cfr. Netscape, Java etc.), niet voor het OS zelf. Kwa OS zelf heeft Windows een mix van kwaliteiten die het voor 90+% van de gebruikers het meest aantrekkelijke product maakt.
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb nog nooit van het OS Apple gehoord. Wel al van Macintosh
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Microsoft is een monopolist, en dat is een type-voorbeeld van hoe een vrije markt soms anomalieën kan voortbrengen. Zelfs als rechtgeaarde libertijn moet je hier dan eens gaan nadenken over gepaste ingrepen om de vrije concurrentie weer wat ademruimte te geven.
Een belangrijk probleem hier is ook dat Microsoft zodanig veel financiële slagkracht heeft, dat het potentiële concurrenten in één of ander domein gewoon kan uitkopen. Een succesvolle software wordt opgekocht en desnoods gewoon van de markt genomen. Ik heb het al herhaaldelijk zien gebeuren. Dé vraag is natuurlijk hoe je dit probleem dan precies moet aanpakken. Er is een tijdje sprake geweest om Microsoft te splitsen (divestiture), maar na het aantreden van de Bush administration is dit voornemen snel in de prullenmand verdwenen...
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar gaat het me hier niet om. U hebt mijn topic afgeleid met de vraag wat me tegenhoudt om een ander besturingssysteem te gebruiken. (waar ik eerst niet op inging omdat ik dit naast de kwestie vond, maar je stelde ze opnieuw). 1) Opendeurdagen Door de inherente (zonder iets bijkomend te installeren of standaard instellingen te wijzigen) onveiligheid van XP worden talloze pc's zowel van de thuisgebruiker als van bedrijven toegankelijk via allerlei wegen vanaf internet. Met het lekken van bedrijfsgeheimen, visakaartgegevens, paswoorden en verlies van gegevensbestanden tot gevolg. Maar het ergste is dat de pc's via een trojan een instrument worden een vreemde, waarbij er getracht wordt om de infectie onzichtbaar te maken. Dan wordt de opslagcapaciteit en bandbreedte van bedrijven of thuisgebruikers misbruikt voor andere doeleinden zoals verdeling van illegale software of, voor aanvallen op een doelwit naar willekeur. 2) Manuren Op mijn werk werd er in februari 2003 gemigreerd van windows 98 naar XP en personeel van de computerfirma was tot en met november minstens 2 halve dagen in de week bezig met de vele aanpassingen te doen in functie van veiligheid en talloze 'workarounds' voor bekende bugs of vervelendheden, in alle onderdelen van windows. (een workaround is geen bugfix maar een andere, meestal omslachtiger manier zoeken om hetzelfde te bereiken zonder de bug tegen te komen) U stelt dat mensen voor windows kiezen. Ik stel dat dat niet waar is omdat de keuze opgedrongen is. Microsoft streeft op een vulgaire manier naar monopolie sedert haar begindagen, en overstappen naar bvb Linux houdt in dat je gekochte applicaties en de erdoor gegenereerde databestanden ook niet meer zomaar kunt gebruiken, waardoor de totale kost een hoge drempel vormt. Ik ben zeker dat de wereldwijde kost veroorzaakt door deze bewuste keuzes van Microsoft enorm is. Het doel bij Microsoft is niet een tevreden gebruiker maar een ontevreden gebruiker aan een hondenlijn. En ze komen er toch mee weg door de monopoliepositie. Nog iets: Linux biedt geen gegarandeerde support omdat het freeware is. Maar er zijn talloze forums en websites die vrij toegankelijk zijn, en zeer gestructureerd. Een beetje zoals een superhandleiding met de praktische ervaring van tallozen, downloadbaar op elke manier. Microsoft biedt support, maar tegen betaling, en het is zeer duur. Ze heeft ook een 'knowledgebase' maar erg moeilijk toegankelijk en het is als newbie haast ondoenbaar om aan de hand van een foutmelding te zoeken erin en het is praktisch onmogelijk gemaakt om er iets te downloaden om nadien of offline erdoorheen te scrollen / zoeken. Er zijn daarentegen wel veel 3th party sites die wel veel informatie leveren. Of hoe Microsoft de supportkosten afschuift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Asian trio in deal to replace Windows
September 2, 2003 [size=3]Three North Asian countries are closer to signing a deal to codevelop an open-source operating system to replace Microsoft Windows. The deal is expected to bring together China, Japan and Korea in efforts to develop the software. Representatives from both private and government agencies will meet later this year to discuss the collaboration's terms, according to the report. The move to jointly develop a server operating system that's based on Linux began in March with a meeting in Thailand of more than 100 software engineers from the three countries. Reasons : security and cost concerns.[/size] Uit : http://news.com.com/2100-1016_3-5070335.html[size=2][/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een link over hetzelfde onderwerp.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3090918.stm Even samenvatten : China, Zuid-Korea en Japan starten, met steun van hun overheden, een project voor een, met Microsoft Windows rivaliserend, Operating System, gebaseerd op Open Source. Het baart Microsoft grote zorgen dat nationale overheden Linux-type systemen beginnen omhelzen en actief de ontwikkeling ervan ondersteunen. Nationale overheden realiseren zich de voordelen van Linux-type systemen, niet alleen in termen van kost en betrouwbaarheid, maar ook in termen van controle. "If you are the Japanese Government and you're installing Microsoft software on all of your systems, if anything goes wrong with it it's up to Microsoft to fix it, you have to rely on them and their programmers." "If you've installed Linux, your programmers can actually get in there, find the problems and fix them themselves." |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik ook zo grof vind is dit:
Ik kwam via irc iemand tegen met een bepaald virus, zocht via google Bleek een exploit te zijn van het besturingssysteem, er stond een link bij: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp Daar blijkt dat ik eerst 'Active Scripting' moet enablen om verder te kunnen gaan. "Internet Explorer security settings must be changed Windows Update uses ActiveX Controls and active scripting to display content correctly and to determine which updates apply to your computer" Ik zet dat dus aan in mijn browser Mozilla en wat krijg ik dan na refresh: "Thank you for your interest in Windows Update Windows Update is the online extension of Windows that helps you get the most out of your computer. You need to be running a version of Internet Explorer 5 or higher in order to use Windows Update. Download the latest version of Internet Explorer Once Internet Explorer is installed, you can go to the Windows Update site by typing http://windowsupdate.microsoft.com into the address bar of Internet Explorer. If you prefer to use a different Web browser, updates to Windows may be downloaded from the Microsoft Download Center." Vooral die laatste zin is goed, als ik een andere browser wil gebruiken verwijzen ze naar dat Microsoft Download Center (zonder link erbij te geven), ik zoek via Google en ik vind een pagina met tjah een beetje alles wat Microsoft ter download aanbiedt. En nog een smerig detail: Toen ik wilde terugkeren naar de vorige pagina zag ik dat de browser Back toets gedimd was. Dit konden ze enkel doen via die Active Scripting, dus ze willen voorkomen dat je teruggaat naar de vorige pagina om iets anders te proberen om er toch in te geraken. En wat kwam ik doen? Een patch voor een exploit downloaden. Ze verplichten je om Internet Explorer te installeren en Active Scripting aan te zetten, 1 van de manieren waarop infectie kan. Of hoe ze hun bugs misbruiken om je hun software op te dringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Ander leuk trucje: Microsoft heeft er eens voor gezorgd dat andere browsers de site van msn niet konden bekijken.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Dit kan kloppen in bedrijfssituaties, toch heb je de keuze om stapsgewijs uw windowsbasis af te bouwen. U weet wel: De volgende file server draait op Linux etc. Kwa thuisgebruik kan ik me moeilijk voorstellen dat overstappen van Windows naar een ander systeem duur is. Ik denk dat mijn stelling steek houdt dat windows ondanks zijn vele gebreken, voor velen het beste product op de markt is.
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grootste kost zit toch wel in clients? Er zijn veel meer clients dan servers dus als je 20 clients hebt en 2 servers dan levert het weinig op om de volgende server door Linux te vervangen, integendeel, de mix van de twee os systemen zorgt meestal voor problemen veroorzaakt door de Windows kant, omdat Microsoft zijn interfaces zeer slecht documenteert en er zelfs ronduit fouten in zitten die meestal alleen maar opgelost worden op forums los van Microsoft. Elke programmeur kan dit bevestigen.
En dit doen ze door telkens een eigen, iets van de norm afwijkende variant te maken, en dit 'iets' kost veel tijdverlies bij een migratie. En als je dan een Linux server hebt, wat dan? Je bent verplicht om een extern bedrijf in te huren voor onderhoud en aanpassingen, omdat Linux (inderdaad minder gebruiksvriendelijker) totaal anders is dan Windows, dus om te rekenen op extra knowledge van eigen personeel moet je al veel geluk hebben. En dan de grote kost, als je clients wil vervangen, dan moet je dat personeel ook leren werken met Linux. Dit is niet haalbaar omdat tegenwoordig pc's door iedereen gebruikt worden, dus enkele clients vervangen en andere niet zorgt gegarandeerd voor organisatieproblemen. Alleen een totale migratie is costeffectief maar dan ligt je bedrijf een hele tijd plat en kost het je handenvol geld in één keer. Voor thuisgebruik is de stap uiteraard niet duur. De meeste mensen proberen de overstap op het moment dat ze een nieuwe pc kopen. Op de oude installeren ze dan linux en ze kunnen dan toch verder werken op de windows pc en geleidelijk aan kijken hoever ze raken met die linux pc om in een latere fase dan volledig op linux te gaan werken. Nu, bovenstaande is een antwoord op uw 'samenvatting' maar daar gaat het me niet om. Een copypaste uit m'n eerste post: "Wat ik uiteindelijk stel hier is dit: Microsoft maakt mega winsten, niet door gezonde bedrijfsvoering maar door de klanten ontevreden te houden op alle mogelijke manieren, en ze komt ermee weg door haar monopoliepositie. En hoeveel kost deze smeerlapperij aan de bedrijfswereld en thuisgebruiker in functie van personeelskosten en offline zijn wegens maatregelen tegen virussen?" Het gaat me dus NIET om wat het BESTE besturingssysteem is maar om bovenvermelde smeerlapperij. Wat zou U doen als Ford U een auto verkoopt met 30 kleine mankementen die U alle dagen enerveren en de andere merken worden opgekocht of aangeklaagd door Ford? Ford betaalt de benzinestations om suikerklontjes in de tank te gooien als zo één komt tanken. Of vermindert de korting van de garagisten als ze merkt dat die ook zelfgemaakte auto's repareren. Dat is wat Microsoft doet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
De grote problemen die je ziet voor migratie hebben te maken met het trainen van personeel, en de kost van een omzetting van een computerpark (dat nota bene op 3 jaar wordt afgeschreven). De tegenstelling is dat het product niet perfect is, maar wel beter als de alternatieven.
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Het is me toch een boeltje hoor :
Het verwonderd me niet dat iedereen zoveel last heeft van computervirussen en dergelijke ! Wat wil je met een naam zoals "Microbe-soft"