Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2003, 20:31   #21
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik kan niet voor die mensen spreken, natuurlijk. Maar ik denk dat als Parijs begint met hen achter te stellen tegenover Algerijnen, dat ze zich meer Vlamingen gaan beginnen voelen. Ik denk niet dat dit de Frans Vlamingen zal aanzetten om zich meer Fransman te voelen en minder Vlaming. 't Zal net omgekeerd zijn.
Inderdaad, oke, misschien heb ik het verkeerd voor, nu even voor alle duidelijkheid: ik heb het in mijn postings, dat ik akkoord ga met parijs dat het onderwijs in heel frankrijk in het frans wordt gegeven (behalve de taallessen dan). Maar, ik vind wel dat het aanbod nederlands (of arabisch), wanneer daar vraag naar is, mag verruimd worden, desnoods buiten de normale schooluren, en bijgevolg wat meer geïntegreerd mag worden in het franse onderwijssysteem waar de voertaal in het frans is.
Dus, ik vind niet, dat er nu een wet moet komen dat het onderwijs in frans-vlaanderen, in het nederlands moet worden gegeven.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 21:03   #22
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Dat is waar, maar wat jij hier nu beschrijft is dat frankrijk een tweetalig land zou worden.
Nee, Frankrijk blijft gewoon Franstalig, alleen in de gebieden waar autochtone minderheidstalen worden gesproken worden die talen officieel, naast het Frans.

Citaat:
Begrijp mij niet verkeerd, ik zou er zeker niet om treuren ! Maar dan kunnen de arabisch sprekenden inwoners van België dat toch ook eisen ?
Nee, want deze erkenning geldt natuurlijk alleen voor autochtone taalgroepen, die een bepaalde streek in een land bewonen. Allochtonen moeten zich uiteraard gewoon aanpassen aan de bestaande situatie.

Citaat:
Meestal vind ik ellenlange discussies over geschiedkundige feiten volledig irrelevant, maar sinds wanneer hebben de franse het huidige "frans-vlaanderen" overgenomen ?
In de zeventiende eeuw, om precies te zijn tussen 1658 en 1678. Maar tot eind negentiende eeuw verschoof de taalgrens nauwelijks en bleef volledig Frans-Vlaanderen Nederlandstalig. Pas door de invoering van de leerplicht en de betere transport- en communicatiemiddelen, waardoor het centralisme van Frankrijk tot in de samenleving voelbaar werd, verfranste het gebied in de afgelopen eeuw.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 21:09   #23
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dat is waar, maar wat jij hier nu beschrijft is dat frankrijk een tweetalig land zou worden.
Nee, Frankrijk blijft gewoon Franstalig, alleen in de gebieden waar autochtone minderheidstalen worden gesproken worden die talen officieel, naast het Frans.

Citaat:
Begrijp mij niet verkeerd, ik zou er zeker niet om treuren ! Maar dan kunnen de arabisch sprekenden inwoners van België dat toch ook eisen ?
Nee, want deze erkenning geldt natuurlijk alleen voor autochtone taalgroepen, die een bepaalde streek in een land bewonen. Allochtonen moeten zich uiteraard gewoon aanpassen aan de bestaande situatie.

Citaat:
Meestal vind ik ellenlange discussies over geschiedkundige feiten volledig irrelevant, maar sinds wanneer hebben de franse het huidige "frans-vlaanderen" overgenomen ?
In de zeventiende eeuw, om precies te zijn tussen 1658 en 1678. Maar tot eind negentiende eeuw verschoof de taalgrens nauwelijks en bleef volledig Frans-Vlaanderen Nederlandstalig. Pas door de invoering van de leerplicht en de betere transport- en communicatiemiddelen, waardoor het centralisme van Frankrijk tot in de samenleving voelbaar werd, verfranste het gebied in de afgelopen eeuw.
En van toen tot nu, wat was het statuut van het nederlands ? Als ik het goed voor heb een onofficiële taal ?
Dan vind ik het raar dat er nu opeens een opstand zou uitbreken met eisen dat nederlands een officiële voertaal wordt in een bepaalde regio ? Wat winnen ze erbij ? Als ik in Duinkerken kom, word ik steeds in vloeiend frans aangesproken, enkel als ik de gesprekken naast mij hoor, dan hoor ik dat ze ook nederlands spreken, maar nog nooit heeft een van die mensen, in die enkele keren dat ik een gesprek aanging (niet veel dus), mij verteld dat ze eigenlijk wensen dat het nederlands een officiële taal wordt ? Dus zie ik niet direct problemen ? We moeten er nu toch ook creëren als er geen zijn ?

Oud 1 november 2003, 21:20   #24
Stefanie
Minister-President

Standaard

Vraag is wel: Gaan die Algerijnen nu vloeiend Frans spreken? Het blijft trouwens onrechtvaardig dat zij meer mogen dan de Vlamingen. In het nieuws zag ik enkele jaren geleden een verslag over een uitstap met de bus van Frans Vlaanderen naar Gent. Die jonge vrouw zei dat ze geen Nederlands sprak, maar toch had zij veel interesse voor Vlaanderen en voor Gent. Ik denk dus dat deze maatregel ook een belediging is voor Frans Vlamingen die geen Nederlands spreken. Het zou mij niet verwonderen als ook de Nederlandsonkundigen daar verontwaardigd zijn. Behalve de Algerijnen misschien. Volgens Jan Van Den Berghe zijn de Nederlandsonkundigen daar trouwens Vlaamsvoelender dan diegenen die wél Nederlands spreken, behalve op het vlak van de taal zelf dan.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 21:36   #25
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vraag is wel: Gaan die Algerijnen nu vloeiend Frans spreken?
Sorry, maar ik vind dit helemaal de vraag niet, toch niet een vraag die betrekking heeft op het al dan niet officieel maken van het nederlands in frans-vlaanderen.

Citaat:
Het blijft trouwens onrechtvaardig dat zij meer mogen dan de Vlamingen.
Dat is toch niet zo ? Iedereen mag toch de taal spreken die zij verkiezen, en als er buitenschoolse cursussen arabisch worden georganiseerd, dan zal er zeker ook geen verbod zijn op cursussen buitenschools nederlands.
Citaat:
In het nieuws zag ik enkele jaren geleden een verslag over een uitstap met de bus van Frans Vlaanderen naar Gent. Die jonge vrouw zei dat ze geen Nederlands sprak, maar toch had zij veel interesse voor Vlaanderen en voor Gent. Ik denk dus dat deze maatregel ook een belediging is voor Frans Vlamingen die geen Nederlands spreken.
Ik ben geïnteresseerd in Elba, volgens de stamboom komt een deel van mijn familie daar vandaan, moet ik nu ook italiaanse lessen eisen ? Of de inwoners van Eupen-Malmedy, moeten die nu ook duitse cultuurlessen eisen ? Wie dat wenst kan zich inschrijven voor een cursus, of kan een boek lezen, of op reis gaan.

Citaat:
Het zou mij niet verwonderen als ook de Nederlandsonkundigen daar verontwaardigd zijn. Behalve de Algerijnen misschien. Volgens Jan Van Den Berghe zijn de Nederlandsonkundigen daar trouwens Vlaamsvoelender dan diegenen die wél Nederlands spreken, behalve op het vlak van de taal zelf dan.
Volgens Jan VB ? Volgens hem is elk vlaams-gelinkt individu verontwaardigd .

In heel deze topic zouden we nu eens de mening moeten horen van enkele inwoners van frans-vlaanderen, een statistisch relevant aantal.
Toen ik in Ierland woonde heb ik ook mijn mening moeten herzien ivm Noord-Ierland, ik dacht voor ik naar daar vertrok, wanneer gaat die engelse bezetter eens zijn valiezen pakken ?
Maar toen ik echt in gesprek ging met de ieren, en later met de noord-ieren, dan werd mij wel duidelijk dat de meningen serieus verschillend waren. Sommigen ieren en noord-ieren willen noord-ierland onafhankelijk, sommigen willen een aansluiting bij de republiek ierland, anderen willen onder engels bewind blijven. Met welk recht zijn wij verontwaardigd in naam van de frans-vlamingen ? We weten niets.

Oud 1 november 2003, 21:39   #26
Dimitri

Standaard

Citaat:
En van toen tot nu, wat was het statuut van het nederlands ? Als ik het goed voor heb een onofficiële taal ?
Inderdaad, dezelfde status die Nederlands in Vlaanderen had tot 1898: geen. Alleen was de invloed van het Frans in het openbaar leven tot eind negentiende eeuw zeer klein. Maar inderdaad worden minderheidstalen in Frankrijk al heel lang gediscrimineerd, dus wordt het tijd dat daar een einde aan komt. Dat kan nu met Europese regelgeving.
Citaat:
Dan vind ik het raar dat er nu opeens een opstand zou uitbreken met eisen dat nederlands een officiële voertaal wordt in een bepaalde regio ? Wat winnen ze erbij ?
Dat 'ze' weer hun eigen taal kunnen spreken. Is dat teveel gevraagd misschien? Uiteraard moet iedereen zelf weten welke taal hij of zij spreekt, maar de mogelijkheid moet er wel zijn om de eigen taal te kunnen gebruiken. Of moet er altijd eerst een opstand uitbreken voordat een verandering gerechtvaardigd is?

Citaat:
Als ik in Duinkerken kom, word ik steeds in vloeiend frans aangesproken, enkel als ik de gesprekken naast mij hoor, dan hoor ik dat ze ook nederlands spreken, maar nog nooit heeft een van die mensen, in die enkele keren dat ik een gesprek aanging (niet veel dus), mij verteld dat ze eigenlijk wensen dat het nederlands een officiële taal wordt ? Dus zie ik niet direct problemen ? We moeten er nu toch ook creëren als er geen zijn ?
Waarom worden er problemen gecreëerd als Frans-Vlaanderen tweetalig wordt?
Duinkerken is volledig verfranst, maar op het platteland wonen nog heel wat mensen die West-Vlaams spreken. Het worden er alleen steeds minder, omdat de autochtone taal wordt gediscrimineerd t.o.v. het Frans. Daarom is er nu juist een Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen gekomen; om de taalminderheden in Europa te beschermen. Al heel wat landen hebben dat handvest ondertekend en hebben de maatregelen uitgevoerd. Alleen Frankrijk weigert nog altijd om het te ratificeren. Frans-Vlaanderen is intussen grotendeels verfranst, maar in andere gebieden van Frankrijk hebben minderheidstalen nog wel een sterke positie. Zowel in de Elzas (Duits), als in Bretagne (Bretons), als in Frans-Baskenland (Baskisch), als op Corsica (Corsicaans) zijn er nog heel veel sprekers van minderheidstalen die nu geen enkele erkenning hebben en dat wel verdienen. Wat is het probleem dan om al die minderheidstalen gewoon de erkenning te geven waar ze recht op hebben?
Oud 1 november 2003, 21:44   #27
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik vind dit helemaal de vraag niet, toch niet een vraag die betrekking heeft op het al dan niet officieel maken van het nederlands in frans-vlaanderen.
Dat is net wél de vraag hier. Gaan die lessen Arabisch de Algerijnen aanzetten om Frans te leren? Het gaat trouwens niet over Nederlands als officiële taal, maar over onderwijs in het Nederlands. En aangezien lessen in het Arabisch wél kunnen...
Oud 1 november 2003, 21:45   #28
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

@Dimitri.

Oke, uiteraard zou elke taal om het eender welke in elk land moeten erkend worden, maar om het als officiële voertaal te installeren....ik weet het niet, is dat niet om moeilijkheden vragen ?
Maar, nog eens herhalen, als er vraag is naar een ruimer aanbod van een zekere taal, dan zou daar inderdaad aan moeteh tegemoetgekomen worden, en zou die moeten erkend worden als daar vraag naar is. Maar welke standaard moet dan worden gebruikt om een taal als minderheidstaal officieel te erkennen ? Staat deze dan gelijk als een dialect ? Wat houdt de erkenning van een minderheidstaal in ?

Oud 1 november 2003, 21:56   #29
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het blijft trouwens onrechtvaardig dat zij meer mogen dan de Vlamingen.
Dat is toch niet zo ? Iedereen mag toch de taal spreken die zij verkiezen, en als er buitenschoolse cursussen arabisch worden georganiseerd, dan zal er zeker ook geen verbod zijn op cursussen buitenschools nederlands.

Citaat:
Het gebruik van het Nederlands is nog altijd niet toegestaan in het onderwijs. Voor de Vlamingen in Frankrijk geldt het motto van 'la France, une et indivisible' (één en ondeelbaar).

De Arabische inwijkelingen worden daarentegen met meer 'honneurs' en welwillendheid benaderd. Zo richtte het Ministerie van Onderwijs een brief aan alle scholen waarin met aandrang wordt gevraagd om lessen Arabisch te organiseren.
Oud 1 november 2003, 22:00   #30
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is net wél de vraag hier. Gaan die lessen Arabisch de Algerijnen aanzetten om Frans te leren? Het gaat trouwens niet over Nederlands als officiële taal, maar over onderwijs in het Nederlands. En aangezien lessen in het Arabisch wél kunnen...
Maar in Frankrijk onderwijs in het nederlands geven vind ik even belachelijk als onderwijs in het arabisch geven. Ben je zeker dat dat georganiseerd wordt door de franse staat ? Als dat zo is, dan vind ik dit een serieuze stap achteruit, het zal zeker de integratie van de moslims niet bevorderen, ik vind dat een volledig verkeerde boodschap, en zou daar dus ook niet achterstaan moest het om het nederlands gaan.

Oud 1 november 2003, 22:02   #31
Stefanie
Minister-President

Standaard

Deze tekst stond op de webstek van het Vlaams blok. Ik weet alleen wat ik daar gelezen heb. Meer weet ik er niet over.
Oud 1 november 2003, 22:05   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oke, uiteraard zou elke taal om het eender welke in elk land moeten erkend worden, maar om het als officiële voertaal te installeren....ik weet het niet, is dat niet om moeilijkheden vragen?
Ja, dat is wel de omgekeerde wereld: het onthouden van rechten is om moeilijkheden vragen. In Oost-Europa werden minderheden continu gediscrimineerd, vandaar dat ze daar nog altijd zo vriendelijk tegen elkaar zijn...
Citaat:
Maar, nog eens herhalen, als er vraag is naar een ruimer aanbod van een zekere taal, dan zou daar inderdaad aan moeteh tegemoetgekomen worden, en zou die moeten erkend worden als daar vraag naar is.
Aangezien het over minderheden gaat, lijkt het me vrij moeilijk om te weten of er vraag naar is. De overheid moet daarom zelf het initiatief nemen en de taal erkennen. Hoeveel vraag er naar is zal dan wel blijken.

Citaat:
Maar welke standaard moet dan worden gebruikt om een taal als minderheidstaal officieel te erkennen ? Staat deze dan gelijk als een dialect ?
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je deze vragen misschien wat verduidelijken?

Citaat:
Wat houdt de erkenning van een minderheidstaal in ?
Dat die taal in het gebied waar ze gesproken wordt dezelfde status krijgt als de officiële taal van het land. Nederlands wordt dus alleen in Frans-Vlaanderen een officiële taal, Duits alleen in de Elzas, enz. Door erkenning is het mogelijk om de taal te gebruiken in alle contacten met de overheid (je kunt jezelf opgeven als spreker van de taal) en de rechtbank, de overheid zelf kan de taal gebruiken en moet het gebruik ondersteunen, onderwijs in de taal is mogelijk en wordt ondersteund, plaatsnamen kunnen eventueel hersteld worden, achternamen ook (dit geldt met name voor Oost-Europese landen, waar mensen in het verleden een andere naam opgedrongen kregen), enz. Je kunt hier in het Engels de tekst van het handvest vinden, met een lijst van landen die het ondertekend en/of geratificeerd hebben: http://conventions.coe.int/Treaty/EN...=8&DF=27/07/01
Oud 1 november 2003, 22:11   #33
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Deze tekst stond op de webstek van het Vlaams blok. Ik weet alleen wat ik daar gelezen heb. Meer weet ik er niet over.
Het ministerie van onderwis vraagt dringend lessen arabisch te organiseren, dus dat kan zowel buitenschools zijn, vb, de woensdagmiddag, dan zouden er inderdaad tegelijkertijd lessen nederlands moeten worden georganiseerd. Maar momenteel geloof ik echt niet, dat deze brief impliceert dat het hele lessenpakket in het arabisch moet worden gegeven.
Misschien zijn alle moslims dat in frankrijk al jarenlang aan het eisen (buitenschoolse lessen arabisch), dus dan kunnen de frans-vlamingen gerust dat voorbeeld volgen, en zouden ze daar ook recht op moeten hebben. Inderdaad !

Oud 1 november 2003, 22:21   #34
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

[quote="Dimitri"]
Citaat:
Citaat:
Oke, uiteraard zou elke taal om het eender welke in elk land moeten erkend worden, maar om het als officiële voertaal te installeren....ik weet het niet, is dat niet om moeilijkheden vragen?
Ja, dat is wel de omgekeerde wereld: het onthouden van rechten is om moeilijkheden vragen. In Oost-Europa werden minderheden continu gediscrimineerd, vandaar dat ze daar nog altijd zo vriendelijk tegen elkaar zijn...
Dimitri, als we allen realistisch blijven, dan moet je toch toegeven dat tot het einde der tijden er in elk land alijd minderheden zullen zijn. Het onthouden van recht, dit vind ik een heel ruim begrip. Je kan toch niet elke minderheidstaal als officiële contactstaal in elk land erkennen. Er moet toch ergens een standaard zijn, of enkele voorwaarden die moeten voldaan zijn. Ik ben vrij zeker dat elke frans-vlaming in frankrijk geen enkel probleem heeft met de franstalige contacten met de overheid. En hij mag gerust thuis en op café zijn voorkeurstaal spreken.
Moest jij andersom vinden, dan zal je waarschijnlijk ook vinden dat arabisch de 4e taal in België moet worden ?
Citaat:

Citaat:
Maar welke standaard moet dan worden gebruikt om een taal als minderheidstaal officieel te erkennen ? Staat deze dan gelijk als een dialect ?
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je deze vragen misschien wat verduidelijken?

Citaat:
Citaat:
Wat houdt de erkenning van een minderheidstaal in ?
Dat die taal in het gebied waar ze gesproken wordt dezelfde status krijgt als de officiële taal van het land. Nederlands wordt dus alleen in Frans-Vlaanderen een officiële taal, Duits alleen in de Elzas, enz. Door erkenning is het mogelijk om de taal te gebruiken in alle contacten met de overheid (je kunt jezelf opgeven als spreker van de taal) en de rechtbank, de overheid zelf kan de taal gebruiken en moet het gebruik ondersteunen, onderwijs in de taal is mogelijk en wordt ondersteund, plaatsnamen kunnen eventueel hersteld worden, achternamen ook (dit geldt met name voor Oost-Europese landen, waar mensen in het verleden een andere naam opgedrongen kregen), enz. Je kunt hier in het Engels de tekst van het handvest vinden, met een lijst van landen die het ondertekend en/of geratificeerd hebben: http://conventions.coe.int/Treaty/EN...=8&DF=27/07/01
Ik vind echt niet dat in frankrijk nederlands een officiële voertaal moet worden, dat moest allang gebeurd zijn dan, nu is het gewoon te laat. Ik denk echt niet dat de frans-vlamingen geen frans kunnen. Dus zie ik ook geen probleem met het frans als enige voertaal in frankrijk. Zie boven, dan kan je toch ook eisen dat arabisch in België de 4e taal wordt ?
Dat plaatsnamen en achternamen worden hersteld, daar ben ik dan wel mee akkoord, omdat een stukje cultuur en geschiedenis is.

Oud 1 november 2003, 22:38   #35
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is daar eigenlijk vraag naar van de vlaams-sprekende mensen ?
Indien dat zo is, vind ik dat inderdaad volledig onrechtvaardig.
Ik ben wel meer in Frans-Vlaanderen geweest: enkel ouden van dagen (véél ouder dan ik ) spreken daar nog "Vlaams". In de menus ziet men tussen de locale specialiteiten wel eens iets opduiken als "Potkenvleisch" of zo, maar veel meer merkt men daar toch niet van. Ik betwijfel echt dat er enige noemenswaardige vraag is naar onderwijs in het "Vlaams" vanuit de bevolking...
Ik vermoed dat dit artikel eerder aan deze krant van de grens geschreven werd: qua schoolprogrammas beslist Parijs sowieso: Fran eerste taal, Duits of Engels tweede. eventueel Spaans derde taa, naargelang de richting die men volgt.l Iemand die buiten de programmas een taal wil bijleren stelt in Frankrijk geen probleem: hij moet enkel iemand vinden die hem les wil geven, of het nu Maori, Urdu, Vlaams, Berbers of Deens.(subsidies, d�*t is misschien een ander paar mouwen) In Vlaanderen is het hetzelfde...(wel een robleem voor leerlingen in "zware Latijn-Wiskunde" die Duits willen leren in het MO: enkel n�* de uren...Dat is al 40 of 50 jaar zo...(tenzij de locale directie met de roosters en opdrachten prutst en er geen leraar Wiskunde boventallig wordt zo)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2003, 22:40   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dimitri, als we allen realistisch blijven, dan moet je toch toegeven dat tot het einde der tijden er in elk land alijd minderheden zullen zijn. Het onthouden van recht, dit vind ik een heel ruim begrip. Je kan toch niet elke minderheidstaal als officiële contactstaal in elk land erkennen.
En waarom niet? Waarom kan Fries wel in Nederland erkend worden; Baskisch, Catalaans en Galicisch in Spanje; Welsh, Gaelisch en Iers in Groot-Brittannië; Deens, Sorbisch en Fries in Duitsland; maar Bretons, Baskisch, Catalaans, Corsicaans, Duits en Nederlands niet in Frankrijk?

Citaat:
Er moet toch ergens een standaard zijn, of enkele voorwaarden die moeten voldaan zijn.
De nationale taal of talen blijven gewoon de eenheidstalen. De minderheidstalen worden alleen erkend in de gebieden waarin ze gesproken worden.

Citaat:
Ik ben vrij zeker dat elke frans-vlaming in frankrijk geen enkel probleem heeft met de franstalige contacten met de overheid. En hij mag gerust thuis en op café zijn voorkeurstaal spreken.
Dat weet ik niet. Er zijn ongetwijfeld mensen die graag wel Nederlands (West-Vlaams) willen gebruiken in officiële contacten.

Citaat:
Moest jij andersom vinden, dan zal je waarschijnlijk ook vinden dat arabisch de 4e taal in België moet worden ?
Nee, want Arabisch is geen autochtone taal. Ik heb dat al uitgelegd: het Europees Handvest geldt alleen voor autochtone talen. Alleen die groepen kunnen aanspraak maken op taalrechten.

Citaat:
Ik vind echt niet dat in frankrijk nederlands een officiële voertaal moet worden, dat moest allang gebeurd zijn dan, nu is het gewoon te laat.
En waarom is het dan nu te laat? Omdat iets al heel lang fout gaat, mag het niet meer rechtgezet worden?

Citaat:
Ik denk echt niet dat de frans-vlamingen geen frans kunnen.
Ik denk dat Vlamingen in België ook wel Frans kunnen. Waarom Nederlands niet afschaffen? En die Duitstaligen, die spreken toch ook wel Frans? Kan België toch wel weer eentalig Frans worden?

Citaat:
Dus zie ik ook geen probleem met het frans als enige voertaal in frankrijk. Zie boven, dan kan je toch ook eisen dat arabisch in België de 4e taal wordt ?
Ik heb daar al op gereageerd: Arabisch kan geen aanspraak maken op rechten, omdat het geen autochtone taal is.

Citaat:
Dat plaatsnamen en achternamen worden hersteld, daar ben ik dan wel mee akkoord, omdat een stukje cultuur en geschiedenis is.
Waarom dat wel en die andere maatregelen niet? Taal is toch wel wat meer dan alleen maar "een stukje cultuur en geschiedenis" dacht ik zo.
Oud 1 november 2003, 22:40   #37
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Is daar eigenlijk vraag naar van de vlaams-sprekende mensen ?
Indien dat zo is, vind ik dat inderdaad volledig onrechtvaardig.
Ik ben wel meer in Frans-Vlaanderen geweest: enkel ouden van dagen (véél ouder dan ik ) spreken daar nog "Vlaams". In de menus ziet men tussen de locale specialiteiten wel eens iets opduiken als "Potkenvleisch" of zo, maar veel meer merkt men daar toch niet van. Ik betwijfel echt dat er enige noemenswaardige vraag is naar onderwijs in het "Vlaams" vanuit de bevolking...
Ik vermoed dat dit artikel eerder aan deze krant van de grens geschreven werd: qua schoolprogrammas beslist Parijs sowieso: Fran eerste taal, Duits of Engels tweede. eventueel Spaans derde taa, naargelang de richting die men volgt.l Iemand die buiten de programmas een taal wil bijleren stelt in Frankrijk geen probleem: hij moet enkel iemand vinden die hem les wil geven, of het nu Maori, Urdu, Vlaams, Berbers of Deens.(subsidies, d�*t is misschien een ander paar mouwen) In Vlaanderen is het hetzelfde...(wel een robleem voor leerlingen in "zware Latijn-Wiskunde" die Duits willen leren in het MO: enkel n�* de uren...Dat is al 40 of 50 jaar zo...(tenzij de locale directie met de roosters en opdrachten prutst en er geen leraar Wiskunde boventallig wordt zo)
Oud 1 november 2003, 22:53   #38
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het punt is dat de Vlamingen gedwongen werden om Frans te leren. Nu worden de Algerijnen in de watten gelegd en mogen zij plots dingen doen die de Vlamingen nooit mochten. Men importeert dus Algerijnen om elke Vaamse reflex in Frans Vlaanderen de kop in te drukken. Het is gewoon hilarisch en belachelijk om vreemdelingen MEER rechten te geven dan de autochtone bevolking die daar al duizenden jaren woont. Jan Van Den Berghe heeft hier gezegd dat de Franken en de Saksen tijdens de oudheid, in de tijd van Julius Caesar naar hier verhuisd zijn. Dus zullen de Frans Vlamingen ook in die periode naar ginder verhuisd zijn. En hoe lang wonen die Algerijnen daar al? Blijft trouwens een feit dat de Algerijnen daar meer mogen dan 'n ander.
Stefanie,
Vreemd, zoal je die Algerijnen er bij betrekt: ruik ik daar xenofobie?Daarnaast zal "Parijs" (die wel méér gewoon zijn) heus niet wakker liggen van "vlaamse" reflexen daar, gzien de gemiddelde leeftijd van vlaamssprekenden daar
Oud 1 november 2003, 22:54   #39
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dimitri, als we allen realistisch blijven, dan moet je toch toegeven dat tot het einde der tijden er in elk land alijd minderheden zullen zijn. Het onthouden van recht, dit vind ik een heel ruim begrip. Je kan toch niet elke minderheidstaal als officiële contactstaal in elk land erkennen.
En waarom niet? Waarom kan Fries wel in Nederland erkend worden; Baskisch, Catalaans en Galicisch in Spanje; Welsh, Gaelisch en Iers in Groot-Brittannië; Deens, Sorbisch en Fries in Duitsland; maar Bretons, Baskisch, Catalaans, Corsicaans, Duits en Nederlands niet in Frankrijk?
In GB zal geenenkel contact met de overheid in het iers verlopen, alles is in het engels. En in ierland worden de Gaeltaught scholen (privé scholen�* elders in het land met een scheef oog bekeken.

Citaat:
Citaat:
Er moet toch ergens een standaard zijn, of enkele voorwaarden die moeten voldaan zijn.
De nationale taal of talen blijven gewoon de eenheidstalen. De minderheidstalen worden alleen erkend in de gebieden waarin ze gesproken worden.
En zo een taalverwarring van Babylon creëren. Wat een heisa zal dat niet geven als er sommigen dan opeens een brief in de verkeerde taal binnenkrijgen. Hoeveel rechtzaken tegen de overheid zullen we dan krijgen ? Dat is gewoon niet realistisch, en nogmaals ik denk gewoon dat daar geen vraag naar is.
Citaat:
Citaat:
Ik ben vrij zeker dat elke frans-vlaming in frankrijk geen enkel probleem heeft met de franstalige contacten met de overheid. En hij mag gerust thuis en op café zijn voorkeurstaal spreken.
Dat weet ik niet. Er zijn ongetwijfeld mensen die graag wel Nederlands (West-Vlaams) willen gebruiken in officiële contacten.
Nederlands of West-Vlaams, dan kan ik toch ook meer gents beginnen eisen ?
Citaat:
Citaat:
Nee, want Arabisch is geen autochtone taal. Ik heb dat al uitgelegd: het Europees Handvest geldt alleen voor autochtone talen. Alleen die groepen kunnen aanspraak maken op taalrechten.
Dat is discriminatie ! De moslims zullen ook in frankrijk zijn uitgenodigd om het vuile werk te doen, en dan jaren achteraf ga jij zeggen, je zijn allochtoon en dus tweederangs ?

Citaat:
Citaat:
Ik vind echt niet dat in frankrijk nederlands een officiële voertaal moet worden, dat moest allang gebeurd zijn dan, nu is het gewoon te laat.
En waarom is het dan nu te laat? Omdat iets al heel lang fout gaat, mag het niet meer rechtgezet worden?
Maar ik denk zelf niet dat dit een rechtzetting zou zijn.

[
Citaat:
quote]Ik denk echt niet dat de frans-vlamingen geen frans kunnen.
Ik denk dat Vlamingen in België ook wel Frans kunnen. Waarom Nederlands niet afschaffen? En die Duitstaligen, die spreken toch ook wel Frans? Kan België toch wel weer eentalig Frans worden?
In België was dat al van in het begin een probleem en dat is nu opgelost, buiten een paar onwilligen die nog steeds in brussel volharden in de boosheid. Frankrijk en België zijn op dit vlak niet te vergelijken.

Citaat:
Citaat:
Waarom dat wel en die andere maatregelen niet? Taal is toch wel wat meer dan alleen maar "een stukje cultuur en geschiedenis" dacht ik zo.
Nee, het is in de eerste plaats een communicatiemiddel, een bepaalde taal is dus geen doel op zich

Oud 1 november 2003, 22:58   #40
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk, d�*t legt véél uit!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be