![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dus, ik vind niet, dat er nu een wet moet komen dat het onderwijs in frans-vlaanderen, in het nederlands moet worden gegeven.
![]() |
![]() |
#22 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dan vind ik het raar dat er nu opeens een opstand zou uitbreken met eisen dat nederlands een officiële voertaal wordt in een bepaalde regio ? Wat winnen ze erbij ? Als ik in Duinkerken kom, word ik steeds in vloeiend frans aangesproken, enkel als ik de gesprekken naast mij hoor, dan hoor ik dat ze ook nederlands spreken, maar nog nooit heeft een van die mensen, in die enkele keren dat ik een gesprek aanging (niet veel dus), mij verteld dat ze eigenlijk wensen dat het nederlands een officiële taal wordt ? Dus zie ik niet direct problemen ? We moeten er nu toch ook creëren als er geen zijn ?
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Vraag is wel: Gaan die Algerijnen nu vloeiend Frans spreken? Het blijft trouwens onrechtvaardig dat zij meer mogen dan de Vlamingen. In het nieuws zag ik enkele jaren geleden een verslag over een uitstap met de bus van Frans Vlaanderen naar Gent. Die jonge vrouw zei dat ze geen Nederlands sprak, maar toch had zij veel interesse voor Vlaanderen en voor Gent. Ik denk dus dat deze maatregel ook een belediging is voor Frans Vlamingen die geen Nederlands spreken. Het zou mij niet verwonderen als ook de Nederlandsonkundigen daar verontwaardigd zijn. Behalve de Algerijnen misschien. Volgens Jan Van Den Berghe zijn de Nederlandsonkundigen daar trouwens Vlaamsvoelender dan diegenen die wél Nederlands spreken, behalve op het vlak van de taal zelf dan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In heel deze topic zouden we nu eens de mening moeten horen van enkele inwoners van frans-vlaanderen, een statistisch relevant aantal. Toen ik in Ierland woonde heb ik ook mijn mening moeten herzien ivm Noord-Ierland, ik dacht voor ik naar daar vertrok, wanneer gaat die engelse bezetter eens zijn valiezen pakken ? Maar toen ik echt in gesprek ging met de ieren, en later met de noord-ieren, dan werd mij wel duidelijk dat de meningen serieus verschillend waren. Sommigen ieren en noord-ieren willen noord-ierland onafhankelijk, sommigen willen een aansluiting bij de republiek ierland, anderen willen onder engels bewind blijven. Met welk recht zijn wij verontwaardigd in naam van de frans-vlamingen ? We weten niets.
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Duinkerken is volledig verfranst, maar op het platteland wonen nog heel wat mensen die West-Vlaams spreken. Het worden er alleen steeds minder, omdat de autochtone taal wordt gediscrimineerd t.o.v. het Frans. Daarom is er nu juist een Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen gekomen; om de taalminderheden in Europa te beschermen. Al heel wat landen hebben dat handvest ondertekend en hebben de maatregelen uitgevoerd. Alleen Frankrijk weigert nog altijd om het te ratificeren. Frans-Vlaanderen is intussen grotendeels verfranst, maar in andere gebieden van Frankrijk hebben minderheidstalen nog wel een sterke positie. Zowel in de Elzas (Duits), als in Bretagne (Bretons), als in Frans-Baskenland (Baskisch), als op Corsica (Corsicaans) zijn er nog heel veel sprekers van minderheidstalen die nu geen enkele erkenning hebben en dat wel verdienen. Wat is het probleem dan om al die minderheidstalen gewoon de erkenning te geven waar ze recht op hebben? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() @Dimitri.
Oke, uiteraard zou elke taal om het eender welke in elk land moeten erkend worden, maar om het als officiële voertaal te installeren....ik weet het niet, is dat niet om moeilijkheden vragen ? Maar, nog eens herhalen, als er vraag is naar een ruimer aanbod van een zekere taal, dan zou daar inderdaad aan moeteh tegemoetgekomen worden, en zou die moeten erkend worden als daar vraag naar is. Maar welke standaard moet dan worden gebruikt om een taal als minderheidstaal officieel te erkennen ? Staat deze dan gelijk als een dialect ? Wat houdt de erkenning van een minderheidstaal in ?
![]() |
#29 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Deze tekst stond op de webstek van het Vlaams blok. Ik weet alleen wat ik daar gelezen heb. Meer weet ik er niet over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Misschien zijn alle moslims dat in frankrijk al jarenlang aan het eisen (buitenschoolse lessen arabisch), dus dan kunnen de frans-vlamingen gerust dat voorbeeld volgen, en zouden ze daar ook recht op moeten hebben. Inderdaad !
![]() |
![]() |
#34 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() [quote="Dimitri"]
Citaat:
Moest jij andersom vinden, dan zal je waarschijnlijk ook vinden dat arabisch de 4e taal in België moet worden ? Citaat:
Dat plaatsnamen en achternamen worden hersteld, daar ben ik dan wel mee akkoord, omdat een stukje cultuur en geschiedenis is.
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik vermoed dat dit artikel eerder aan deze krant van de grens geschreven werd: qua schoolprogrammas beslist Parijs sowieso: Fran eerste taal, Duits of Engels tweede. eventueel Spaans derde taa, naargelang de richting die men volgt.l Iemand die buiten de programmas een taal wil bijleren stelt in Frankrijk geen probleem: hij moet enkel iemand vinden die hem les wil geven, of het nu Maori, Urdu, Vlaams, Berbers of Deens.(subsidies, d�*t is misschien een ander paar mouwen) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vreemd, zoal je die Algerijnen er bij betrekt: ruik ik daar xenofobie?Daarnaast zal "Parijs" (die wel méér gewoon zijn) heus niet wakker liggen van "vlaamse" reflexen daar, gzien de gemiddelde leeftijd van vlaamssprekenden daar ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |